Co wpływa na zmianę hierarchii potrzeb człowieka?

Potrzeba to stan braku lub inaczej stan niepokoju w jakim znajduje się człowiek. Stan ten może być usunięty po zaspokojeniu potrzeby. Amerykański psycholog, Abraham Maslow stwierdził, że każdy człowiek jest motywowany do działania przez pragnienie zaspokojenia swoich potrzeb. Potrzeby ludzkie, zdaniem Maslowa, układają się w pięcioszczeblową hierarchię ważności. W pierwszej kolejności człowiek dąży do zaspokojenia tej potrzeby, która znajduje się najniżej w jego hierarchii potrzeb i jest najsilniej odczuwana w danym momencie. Dopiero po zaspokojeniu potrzeb niższego rzędu, pojawiają się potrzeby wyższego rzędu.
W zależności od osobowości, charakteru oraz hierarchii wartości człowieka potrzeby mogą ?zamieniać się miejscami?. U osób które bardzo potrzebują kontaktu z innymi ludźmi, potrzeby społeczne będą się na pewno zaliczać do tych najważniejszych. Ludzie, w których życiu liczy się praca i nauka bardziej niż przyjaźń i miłość będą uważali potrzeby uznania i samorealizacji za dużo ważniejsze niż Maslow w swojej teorii.
Ważnym czynnikiem jest poczucie etyki, moralności, religijność. Człowiek może zrezygnować z zaspokojenia potrzeby dominacji, jeżeli zgodnie z jego przekonaniami wywyższanie się ponad innych jest nieetyczne. W niektórych wierzeniach przez określony czas nie można spożywać posiłków. Wtedy potrzeby fizjologiczne ?odsyłane? są na drugi plan i ważne staje się uduchowienie.
Hierarchia potrzeb może być uzależniona także od typu osobowości. Ludzie o temperamencie choleryka będą mieli szczególnie rozbudowaną potrzebę dominacji, która zrekompensuje im niezaspokojenie potrzeby samorealizacji. Dla melancholika o dużej sile przeżyć emocjonalnych ważniejsze od prestiżu będą potrzeby estetyczne.
Wiek oraz doświadczenie życiowe mają na pewno duży wpływ na hierarchię potrzeb. Dzieci potrzebują miłości oraz zabawy, młodzież przynależności do grupy oraz rozwijania własnych zainteresowań. Później wraz z wiekiem potrzeby nadal się zmieniają. Kobieta po czterdziestce ma na pewno inne potrzeby niż dwudziestolatka.
Ważnym czynnikiem zmieniającym wagę potrzeb jest aktualny stopień ich zaspokojenia. Kiedy człowiek nie ma zaspokojonych potrzeb niższego rzędu staną się one dla niego najważniejsze i te, położone wyżej w piramidzie, prawie nie będą się liczyły. Ludzie nie są w stanie pracować czy uczyć się jeśli brakuje im snu, jedzenia bądź grozi im śmierć, np. w wyniku wojny czy choroby. Istnieje również taka zależność - niezaspokojenie potrzeb samorealizacji wpływa na potrzeby uznania itd. Osoba, która nie realizuje się zawodowo, nie osiąga wyznaczonych celów powoli traci wysoką samoocenę. Spadająca samoocena powoduje potrzebę uznania. Człowiek szuka wtedy akceptacji ludzi, miłości oraz przyjaźni.
W dzisiejszych czasach, kiedy wciąż gonimy za karierą i pieniędzmi ważnymi potrzebami stają się potrzeba uznania oraz samorealizacji, często ważniejszymi od samych potrzeb fizjologicznych. Może to prowadzić do złego stanu zdrowia oraz braku życia towarzyskiego (przynależności do grupy).
Pomocne w zaspokajaniu potrzeb jest wyznaczanie sobie celów, do których będzie dążył. Pojawia się wtedy motywacja. To ona napędza działania człowieka dążące do osiągnięcia celu. Kiedy cel jest trudny i zostaje osiągnięty, daje większą satysfakcję. Jednak motywacja powinna być odwrotnie proporcjonalna do trudności celu. Kiedy jest on łatwy do osiągnięcia motywacja może być duża, natomiast wraz ze zwiększaniem się trudności zadania, człowiek powinien mieć mniejszą motywację, aby uniknąć zbyt dużego zaangażowania bądź szybkiego zniechęcenia.

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Koncepcje psychologiczne człowieka.

Koncepcje psychologiczne człowieka


I. Koncepcja behawiorystyczna


Zachowanie człowieka, jego osiągnięcia w nauce i pracy twórczej, jego kontakty interpersonalne i działalność organizacyjna są zależne od wyposaże...

Zarządzanie

Podstawy zarządzania - wykłady

Proces wzrostu zainteresowania organizacją i zarządzaniem
REWOLUCJA PRZEMYSŁOWAPROCESY KONCENTRACJI PRODUKCJIKOMPLIKACJA PROCESÓW PRACY, ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIANOWE FORMY ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA

TEORIE ZARZĄDZANIA
-Nauka ...

Zarządzanie kadrami

Zachowania organizacyjne - wybrane zagadnienia

a) KONCEPCJA ZACHOWAŃ ORGANIZACYJNYCH W TEORII ZARZĄDZANIA
Istota, Cel, Zakres
Przedmiotem nauki o zachowaniach w organizacji (ZWO) jest systematyczne badanie działań i postaw ludzi w obrębie organizacji. Badając ZWO dąży się do zas...

Socjologia

Wychowanie

WYCHOWANIE
UDRĘKA CZY PRZYJEMNOŚĆ?


Dziecko jest w naszym społeczeństwie osobą najbardziej potrzebującą,
a jego największą potrzebą jest miłość.

„Miłość jest bardzo cierpliwą i dobrotliwą, nigdy ni...

Pedagogika

Patologizmy społeczne

Patologie społeczne - pytania:

1.Jakie elementy należy uwzględniać przy analizie problem niedostosowania społecznego?

a) Określenie nasilenia zachowania- niedostosowania
b) Uwzględnienie zespołów zachowań, a nie pojed...