Uniwersalizm przypowieści i mitów

Mity oraz przypowieści biblijne mówią o życiu ludzi, o ich problemach. Poruszają tematy o moralności. Wyrażają pewne emocje poszczególnych osób:radość, złość, lęk, niepokój. Mity i przypowieści maja znaczenie uniwersalne, więc odnoszą się do każdej epoki nieważne czy to starożytność, średniowiecze, renesans, czy współczesność. Chciałabym zadać sobie pytanie "dlaczego mity i przypowieści biblijne są do dziś aktualne"

Myślę, że w znacznym stopniu dzieje sie tak dzięki uniwersalności tych dzieł. Są one lustrzanym odzwierciedleniem zachowań ludzi, a zasady moralne zawarte w mitach i przypowieściach będą obowiązywały do "końca" świata. Najważniejsze wartości tych dzieł to: prawda, dobro i miłość. Również w dzisiejszych czasach znajduja się one na najwyższym szczeblu drabiny wartości.

Uważam, że mity są początkiem tworzenia późniejszych przypowieści. Mit o Prometeuszu uczy nas, że tylko bezinteresowne poświęcenie i prawdziwa miłość uszlachetniają. W dzisiejszych czasach możemy dostrzec "prometeuszy", którzy pomagają biednym, słabym, potrzebującym ludziom. Osobami tymi są min. Marek Kotański, Matka Teresa z Kalkuty, czy ludzie pracujący w wolontariacie. To właśnie świadczy o aktualizacji mitu o Prometeuszu. Tak samo przesłanie mitu o Dedalu i Ikarze jest aktualne do dziś, dzieje się tak dlatego, że cechy charakteru współczesnych ludzi można dopasować do charakteru Ikara, czy Dedala. Ludzie tacy jak Ikar są ciekawi świata, żądni przygód, a osoby takie jak Dedal są mądre, odpowiedzialne.

Moim zdaniem aktualność przypowieści polega mniej więcej na tym samym co aktualność mitów. Przypowieści opowiadają o celach, zachowaniach, znaczeni człowieka na świecie. Mają na celu przybliżyć ludziom co jest dobre, a co złe, co wolno, a czego nie wolno. Przypowieść o siewcy i zasianych przez niego ziarnach uzmysławia co może się z nami stac gdy zejdziemy "na złą ścieżkę". Przedstawione w przypowieści o pracownikach w winnicy zachowanie pracowników obrazuje bunt, zazdrość, zawiść i chciwość, które w dzisiejszych czasach nie są nam obce. To co działo sie przez wieki przetrwa aż do końca.

Z powyższych rozważań nasuwają mi się następujące wnioski. Nie możemy życ tylko dla siebie, musimy liczyć się z innymi i tak jak Prometeusz powinniśmy pomagać ludziom. Mity i przypowieści mają charakter uniwersalny, a zawarte w nich przesłania i morały dotyczą życia każdego z nas. Aby lepiej poznać nas samych należy zapoznac sie z mitami i przypowieściami, potraktować je jako ciekawą lekturę.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Opracowanie wszystkich epok, dokładna interpretacja wszystkich lektur i wierszy

A N T Y K
1. RAMY CZASOWE
Początek: VIII w.p.n.e. - Homer
Koniec: IV w.n.e. - upadek imperium Rzymskiego
2. TYPOWE CECHY SZTUKI GRECKIEJ, HELLEŃSKIEJ I RZYMSKIEJ
1. Domy, w których GRECY były budowane z umiarem, wszyscy prowa...

Język polski

Antyk - opracowanie epoki

A N T Y K

1. RAMY CZASOWE
Początek: VIII w.p.n.e. - Homer
Koniec: IV w.n.e. - upadek imperium Rzymskiego
2. TYPOWE CECHY SZTUKI GRECKIEJ, HELLEŃSKIEJ I RZYMSKIEJ
1. Domy, w których GRECY były budowane z umiarem, wszyscy ...

Język polski

Antyk (Starożytność) - zagadnienia na maturę ustną.

Antyk – Starożytność

1.Granice chronologiczne epoki:
Granice chronologiczne starożytności to przedział od XIX wieku p.n.e. do 476 r. n.e. (upadek Cesarstwa Rzymskiego).

2.Biblia:
a) czas powstania – poszczególne ...

Język polski

Antyk, barok i odrodzenie

Antyk XIX wiek pne do V wieku naszej ery.
Babilon: 2000 pne, "Gilgameusz i Eunmalisz"
Grecja:
1. epika - Homer, rapsodowie, oidowie- śpiewacy
2. liryka - Symonides, Tyrtejos, Safona, Tespis
3. dramat - Ajschylos, Sofokles, ...

Język polski

Zestaw pytań i odpowiedzi na maturę ustną z polskiego

STAROŻYTNOŚĆ
1.Obecność tradycji antycznej i biblijnej w języku i literaturze.
Epoka Starożytności (Antyk i Biblia) choć skończyła się XV wieków temu (upadek Konstantynopola) wciąż jest żywa i trwa z ludźmi przez te wszystki...