Suwnice
SUWNICE
Suwnica - dźwignica pracująca w ruchu przerywanym wyposażona w mechanizm podnoszenia i opuszczania: wciągarka lub wciągnik. Przeznaczona do przemieszczania materiałów i ludzi w pionie, i poziomie w przestrzeni ograniczonej długością toru jazdy, wysokością podnoszenia i opuszczania oraz szerokością mostu.
Napisy obowiązujące na suwnicy
• na moście:
o udźwig
o nr rejestracyjny Urzędu Dozoru Technicznego
o grupa natężenia pracy
• na zbloczu hakowym:
o udźwig
Elementy wyposażenia mechanicznego
• Tor jazdy suwnicy
o odboje - 4 szt.
o krzywki - 2 szt. (na jednej z szyn)
• Czołownice (konstrukcja stalowa)
o mechanizm jazdy suwnicy (indywidualny)
o koło jezdne
o koło pędne
o łapy oporowe
o wyłączniki krańcowe dźwigienkowe
o zderzaki
o szczotki miedziane
o zabezpieczenie przeciwwiatrowe (w przypadku, gdy suwnica pracuje na otwartym powietrzu)
• Most (Dwuteownik, jedno lub dwu- belkowy)
o tor jazdy wózka
o odboje
• Wózek jazdy (brak układu hamowania)
o silnik
o przekładnia zębata
• Mechanizm podnoszenia
o korpus
o silnik napędowy samohamowny
o przekładnia zębata w kąpieli olejowej
o bęben linowy rowkowany (lub bęben łańcuchowy)
o lina stalowa (cięgno)
o pierścień prowadzący linę
o pręt ze zderzakami i wyłącznikiem krańcowym
o zblocze hakowe
o Hak
Wyposażenie elektryczne
• Łącznik suwnicy załącza i wyłącza całkowite zasilanie suwnicy wraz z obwodem zasialania (szynoprzewód, trolej, przewody ruchome); musi spełniać następujące warunki:
o napis informujący które suwnice można nim załączyć
o oznaczone pozycje załączony i wyłączony
o wolny dostęp
o przystosowany do zablokowania w pozycji wyłączony
• Łącznik zasilania załącza i wyłącza całkowite zasilanie suwnicy (z pominięciem obwodów pomocniczych - ogrzewania, klimatyzacji szaf sterowniczych); umieszczony najczesciej na podeście dźwigarze suwnicy;
• Troleje
• Szafka rozdzielcza instalacji elektrycznej umieszczona na moście
• Szafka sterowniczo-rozdzielcza umieszczona na wózku jazdy
• Wyłączniki krańcowe
• Kaseta sterownicza
Podstawowe konstrukcje suwnic
• suwnica pomostowa (natorowa)
• suwnica podwieszona
• suwnica bramowa
Suwnice pomostowe
Suwnica pomostowa - suwnica najczęściej instalowana wewnątrz hal przemysłowych. Suwnica składa się z kratownicowego pomostu toczącego się po szynach zainstalowanych w górnej części hali. Po pomoście przesuwa się cięgnik. Większe suwnice wyposażone są w kabinę operatora. Małe suwnice mogą być sterowane zdalnie - przewodowo lub bezprzewodowo. Suwnica posiada zwykle kilka napędów: ruchu pomostu, ruchu cięgnika oraz podnoszenia zawiesia.
Suwnice pomostowe jednodźwigarowe udźwig do 12t. i rozpiętości do 25m.
Suwnice tego typu przeznaczone są do mechanizacji prac transportowych w warunkach średniej intensywności pracy, odpowiadającej A5 grupie natężenia pracy (GNP) wg PN i przepisów FEM lub wyższej na indywidualne zamówienie. Suwnice mogą pracować zarówno w halach (obiektach zamkniętych), jak i na terenie otwartym (składowiskach). Ze względu na zastosowanie w tych suwnicach wciągników elektrycznych o dwóch prędkościach podnoszenia: normalnej i zwolnionej (mikro), można je stosować z powodzeniem do prac montażowych wymagających dokładnego dostawiania.
- optymalny przy niekorzystnych warunkach niskie – hale
- nieznaczne wymiary dojazdowe wózka, co daje możliwie najlepsze wykorzystanie szerokości hali minimalne wymiary dojazdu haka
- optymalne wykorzystanie szerokości hali
- idealne w niekorzystnych warunkach zabudowy – niskie hale
- możliwość mocowania toru jezdnego do stropu hali
Suwnice pomostowe dwudźwigarowe udźwig do 200t. i rozpiętości do 100m.
Suwnice pomostowe dwudźwigarowe ogólnego przeznaczenia znajdują zastosowanie we wszystkich gałęziach gospodarki, a w szczególności w przemysłach elektromaszynowym, hutniczym oraz energetyce i górnictwie. Suwnice mogą pracować zarówno w halach (obiektach zamkniętych), jak i na terenie otwartym (składowiskach).
Produkty firmy RIALEX
Suwnica boczna
Udźwig do 5 t - Rozpiętość do 10 m
Suwnica pomostowa jednodźwigarowa podwieszana
Udźwig do 8 t - Rozpiętość do 25 m
Suwnica pomostowa jednodźwigarowa
Udźwig do 12.5 t - Rozpiętość do 36 m
Suwnica pomostowa dwudźwigarowa
Udźwig do 100 t - Rozpiętość do 36 m
Suwnice bramowe
Suwnica bramowa (lub bramownica) - suwnica najczęściej instalowana na zewnętrznych składowiskach lub pochylniach stoczniowych. Suwnica bramowa składa się z pomostu zawieszonego na dwóch bocznych mostach, wiążących dwie lub większą liczbę bram. Każda z bram wyposażona jest w podwozie typu szynowego lub kołowego. Po pomoście przesuwa się cięgnik. Większe suwnice wyposażone są w kabinę operatora. Małe suwnice mogą być sterowane są za pomocą przewodowego lub zdalnego sterownika. Suwnica bramowa posiada zwykle kilka napędów: ruchu suwnicy, ruchu pomostu, ruchu cięgnika oraz podnoszenia zawiesia.
Idealne rozwiązanie do stosowania w wielu obszarach, gdzie transport odbywa się często w różnych miejscach. Wysokość i szerokość suwnicy może zostać indywidualnie dopasowana do danych potrzeb.
Wyposażenie, takie jak sterowanie radiowe, regulowane częstotliwościowo napędy własnej produkcji, jest oferowane jako wyposażenie opcjonalne.
Suwnice półbramowe i bramowe Demag o budowie jedno- lub dwudźwigarowej bezpiecznie transportują każdy ładunek. Suwnice bramowe Demag mogą być na przykład bez problemu stosowane w halach o lekkiej budowie, w których ściany nie dopuszczają zwiększonego obciążenia. Istnieje również możliwość instalowania suwnic bramowych w charakterze suwnic obsługi stanowisk pracy lub suwnic wspomagających pod suwnicami pomostowymi.
Takie rozwiązanie pozwala na uniknięcie czasu oczekiwania, zwiększenie elastyczności stanowisk roboczych oraz wzrost wydajności produkcyjnej na metr kwadratowy powierzchni hali.
Dane techniczne:
- Udźwig do . . . t: 3,2 / 5 / 6,3 / 8 / 10 / 12,5 / 16 / 20 / 25 i 32
- Rozpiętość toru: do 30 m
- Prędkość jazdy suwnicy: do 50,0 m/min (np. poprzez regulowane częstotliwościowo napędy)
- Prędkość jazdy wózka: do 25,0 m/min (również z przełączaniem biegunów np. 6,3/25,0 m/min)
- Prędkość podnoszenia: do 12,5 m/min
Suwnica bramowa - Udźwig od 32 t i rozpiętość do 25 m.
Standardowo są wyposażone w:
• ogranicznik przeciążenia,
• czterostopniowy wyłącznik krańcowy mechanizmu podnoszenia,
• zabezpieczenie przed pracą jednofazową,
• stopniową zmianę prędkości jazdy wciągarki i suwnicy,
• sterowanie z kasety sterowniczej podwieszonej do dźwigara.
Na życzenie:
• wyłącznik krańcowy jazdy wciągnika,
• bezstopniowa zmianę prędkości podnoszenia,
• zdalne sterowanie radiowe,
• fotoelektryczne układy zbliżeniowe,
• wyświetlacz obciążenia w kasecie.
• pomosty remontowe,
• licznik obciążenia do oceny czasu pracy wciągarki.
Lekka suwnica bramowa
Suwnice bramowe sprawdzają się wszędzie tam, gdzie instalacja suwnicy podwieszanej jest zbyt kosztowna lub niemożliwa. Można je bez trudu przesuwać na prostych, płaskich podłogach i swobodnie nimi manewrować, aby podczas czynności naprawczych i montażowych tworzyły optymalny środek transportowy.
W wielu przypadkach szczególną zaletą
jest możliwość prostego rozłożenia suwnic bramowych na łatwe do transportowania części i ponownego zamontowania w innym miejscu. Przy tym istnieje możliwość płynnego ustawiania rozpiętości toru w szerokich zakresach.
Suwnica z profili stalowych
Udźwig do 5 t
Wysokość do 5 m
Szerokość do 7.9 m
Suwnica z profili aluminiowych
Udźwig do 1,5 t
Wysokość do 4 m
Szerokość do 2,3 m
Suwnice podwieszane
Suwnice podwieszane to ekonomiczne rozwiązania, szczególnie nadające się do zastosowania w warsztatach i do montażu. Małe wymiary dojazdowe pozwalają na optymalne wykorzystanie powierzchni hali. Zastosowano prostą koncepcję napędu i prowadzenia, napęd bezpośredni i koła jezdne z obrzeżami.
Wystarczy po prostu zamocować nasze suwnice podwieszane do istniejącej konstrukcji stropu bez konieczności montażu podpór toru suwnicy. W ten sposób cała powierzchnia hali dostępna jest do produkcji. Ponadto obszary częściowe hali mogą być obsługiwane w sposób dowolny. Istnieje możliwość wykorzystywania bocznych wysięgnic i wydłużenia drogi wózka poza rozpiętość toru suwnicy. Opcjonalne blokady umożliwiają przejechanie wózka z mostu suwnicy na jednoszynowy tor podwieszony i odwrotnie, bez konieczności odkładania ładunku.
Dotarcie do sąsiednich naw hali możliwe jest poprzez tory ślepe, w ten sposób zapewniane jest powiązanie procesowe. Możliwe jest łączenie ze sobą suwnic podwieszanych za pomocą urządzenia blokującego. Dzięki takiemu połączeniu wózek z zawieszonym ładunkiem może przejechać na sąsiednią suwnicę. W ten sposób ładunek, bez odstawiania, może dotrzeć do każdego miejsca przeznaczenia w obszarze roboczym połączonych systemów suwnic.
Dane techniczne:
– Udźwig do . . . t: 1 / 2 / 3,2 / 5 / 6,3 / 8 i 10
– Rozpiętość toru: od 4 do 24 m
– Prędkość jazdy suwnicy: do 10/40 m/min
– Prędkość jazdy wózka: do 28,0 m/min (również z przełączaniem biegunów np. 7,0/28,0 m/min)
– Prędkość podnoszenia: do 12,5 m/min
Jednodźwigarowe suwnice podwieszone
Do transportu powierzchniowego; najkrótsze wymiary rozruchowe, mały ciężar własny, możliwość łatwego przesuwania ręcznego. Połączenie za pomocą przegubu kulowego pomiędzy dźwigarem suwnicy a mechanizmami jezdnymi zapewnia bezpieczną, bez kleszczenia się, lekką pracę; bezproblemowe przemieszczanie się nawet po samodzielnie wykonanych i skośnie przebiegających torach suwnicy.
Wybór profilu:
maks. odstępy między punktami zawieszenia, rozpiętości toru, długości dźwigarów
Profil
KBK Ciężar (kg)
80 125 250 500 1000 1600 2000
100 Rozpiętość toru I KR 2,85 2,6
Długość dźwigara I HT 3,0 3,0
I Rozpiętość toru I KR 4,65 4,6 2,75
Długość dźwigara I HT 6,0 5,0 3,0
II-L Rozpiętość toru I KR 7,0 6,1 3,7
Długość dźwigara I HT 8,0 7,0 4,0
II Rozpiętość toru I KR 7,45 5,9 3,5
Długość dźwigara I HT 8,0 7,0 4,0
III Rozpiętość toru I KR 8,4 6,3 4,3 3,6
Długość dźwigara I HT 9,0 7,0 5,0 4,0
Dwudźwigarowe suwnice podwieszone
Dla ciężkich ładunków i większych rozpiętości; korzystne rozmiary montażowe; również jako suwnice z manipulatorem, optymalnie przystosowane do zastosowania nowoczesnych systemów obsługi ręcznej. Możliwie największe drogi haka poprzez umieszczenie mechanizmu podnoszenia pomiędzy dźwigarami suwnicy; dzięki zawieszeniu wielokrotnemu osiąga się żądaną rozpiętość.
Wybór profilu:
maks. odstępy między punktami zawieszenia, rozpiętości toru, długości nośników
Profil
KBK Ciężar (kg)
80 125 250 500 1000 1600 2000 3200
100 Rozpiętość toru I KR 4,4 3,8
Długość dźwigara I HT 5,0 5,0
I Rozpiętość toru I KR 6,2 5,0 3,1
Długość dźwigara I HT 9,0 6,0 4,0
II-L Rozpiętość toru I KR 7,6 6,5 4,3
Długość dźwigara I HT 10,0 7,0 5,0
II Rozpiętość toru I KR 8,8 6,1 4,6 3,6
Długość dźwigara I HT 11,0 7,0 5,0 4,0
III Rozpiętość toru I KR 9,1 7,4 6,3 4,2
Długość dźwigara I HT 14,0 9,0 7,0 5,0
Suwnica jednobelkowa EHB
Udźwig do 1 t
Wciągnik jednotorowy ESB
Udźwig do 2 t
Suwnica dwubelkowa ZH
Udźwig do 2 t - Rozpiętość do 12 m
Suwnica dwubelkowa ZHB-3
Udźwig do 1.6 t - Rozpiętość do 22 m
Suwnica dwubelkowa ZHB-X
Udźwig do 2 t - Rozpiętość do 8 m
Wciągnik dwutorowy ZSB
Udźwig do 2 t
Produkty firmy RIALEX
Producenci suwnic na terenie Polski:
ABUS Crane System Polska - http://www.abuscranes.pl
CARLSTAHL - http://www.carlstahl.pl
DEMAG Cranes & Components - http://www.demagcranes.pl
DETRANS - http://www.detrans.pl
DŹWIGPOL PRIM - http://www.dzwigopol.pl
EKSPLOATACJA DŹWIGNIC SP.J. CZUBIŃSKI WOJTUSZEK - http://www.dzwignice.eu
Fabryka Urządzeń Dźwigowych - http://www.fud.com.pl
FAMAK S.A. - http://www.famak.com.pl
GLIWICKIE ZAKŁADY URZĄDZEŃ TECHNICZNYCH - http://www.gzut.pl
HAK - http://www.hak.com.pl
KONECRANES - http://www.konecranes.p
LIFT-TECHNIKA Wrocław - http://www.lift-technika.pl
PRI-MAJA - http://www.suwnice.biz
PROHAMAT - http://www.prohamat.com.pl
RIALEX - http://www.rialex.pl
Systemy Transportu Bliskiego PANDA - http://www.panda.pl
TRANSREM - http://www.transrem.pl