Metodyka
Poradnictwo jako:
-instytucjonalny system o określonej strukturze organizacyjnej
-specyficzna czynność podejmowana przez doradców pomagająca jednostkom przeżywających problemy
Cele poradnictwa:
-optymalizacja różnych dziedzin życia oraz rozwoju osobowości człowieka
-usuwanie zaburzeń i trudności, profilaktyka, prognoza.
Zadania wychowawcy klasowego i nie tylko :
1.Planowanie, koordynowanie oraz integrowanie działalności wychowawczej w odniesieniu do pracy szkolnej/placówkowej.
2.Diagnozowanie.
3.Organizowanie środowiska szkolnego.
4.Terapia.
5.Działania administracyjne.
Wymagania wobec wychowawcy:
1)Zainteresowań kulturowych, intelektualnych i umiejętności nawiązywania kontaktu z dziećmi i młodzieżą.
2)Wysokich kwalifikacji określonych jako mistrzostwo pedagogiczne będące wynikiem nie tylko cech wrodzonych lecz przygotowania do działalności wychowawczej.
3)Emocjonalnej więzi umożliwiającej dostrzeganie w każdym wychowanku jego dobrych stron.
4)Podmiotowego i indywidualnego traktowania wychowanków.
5)Talentu pedagogicznego i bycia autorytetem dla swoich uczniów i wychowanków.
6)Twórczość nauczyciela powinna przejawiać się w postawie innowacyjnej i samodzielnym rozwiązywaniu problemów praktycznych, teoretycznych i modyfikowaniu ich. Jego praca powinna polegać na oferowaniu swoim uczniom i wychowankom wyborów stymulujących aktywność, ukierunkowanie dążeń, spełnieniu oczekiwań. Ma być przewodnikiem po świecie wiedzy, cechować go powinna kreatywność jako twórcze zachowanie.
Warsztat pracy nauczyciela – są to warunki w których nauczyciel pracuje .Formy, metody, narzędzia które stosuje w pracy dydaktycznej i wychowawczej. W pracy nauczyciela to celowo dobrane procedury postępowania, sposoby i metody działania, dokumenty prawne. Umiejętności i kwalifikacje nauczyciela są uzależnione od placówki w której pracuje. Bardzo ważnym elementem w pracy nau. Są wykorzystywane przez niego metody i techniki dydaktyczne. Nauczyciel dokonujący doboru metod dydaktycznych powinien uwzględnić właściwości danego zespołu uczniów, cele i treści konkretnych zajęć oraz możliwości warsztatowe własne i szkoły czy też placówki.
Metody Dydaktyczne: 1.Wykład 2.Dyskusja 3.Psychodrama 4.Burza mózgów 5.Gra dydaktyczna 6.Metoda sytuacyjna 7.Rozmowa kierowana 8.Wywiad 9.Spotkanie z gościem 10.Przygotowanie i prowadzenie zajęć przez uczniów 11.Praca indywidualna 12.Metoda projekcji 13.Niedokończone zdania.
Dokumentacja:
1.Formalna (wymagana prawnie)
2.Nieformalna
Właściwe relacje interpersonalne, czyli poszanowanie godności drugiego człowieka, umiejętności rozwiązywania konfliktów, komunikowania się werbalnego i niewerbalnego, tolerancja. Wszystko to przygotowuje uczniów do współistnienia innych niż klasa, grupach społecznych.
Zadania które powinny być realizowane:
-Kształtowanie umiejętności słuchania (formy działania: integracja grupy poprzez współdziałanie i współtworzenie oraz współodpowiedzialność)
-Rozwijanie umiejętności komunikowania się (formy działania: umożliwienie uczniom wejście uczniom w różne role inicjatora, koordynatora i wykonawcy)
-Wpajanie postaw altruistycznych integrowanie zespołu klasowego i społeczności szkolnej (formy działania: określenie charakteru zespołu poprzez ustalenie wspólnych zainteresowań grupy i ich rozwijanie).