Pytania i odpowiedzi z Młodej Polski.

1. Odwołując się do wybranych przykładów wyjaśnij pojęcia: noeromantyzm, modernizm, Młoda Polska.
- modernizm
- termin często używany wymiennie z określeniem Młoda Polska; przejęty został z literatury zachodniej na oznaczenie całości zjawisk występujących na przełomie XIX i XX w. (artystycznych, literackich, obyczajowych, filozoficznych)
- opozycja wobec zastanych zjawisk, wartości i konwencji; nowatorstwo, nowoczesność; bunt modernistyczny (?)
- modernista : nowy typ człowieka, zwykle jednostki wybitnej, dotkliwie odczuwającej szarzyznę powszedniej egzystencji; przeciwieństwo fillistra, kołtuna (wytworu kultury mieszczańskiej), którego należało zwalczać, krytykować, wyśmiewać, odcinając się od całego systemu mieszczańskich wartości „mieć”
- pojęcie najszersze, mieszczące w swoim zakresie znaczeniowym : dekadentyzm, symbolizm, impresjonizm (TL 1)
- odejście od mimetycznego sposobu przedstawiania świata na rzecz techniki impresjonistycznej i symbolicznej
- przykład : „Moralność pani Dulskiej”
- Młoda Polska
- określenie użyte przez Artura Górskiego w 1898 w cyklu felietonów w krakowskim „Życiu”, polemicznych wobec poglądów i postaw poprzedniego pokolenia, będących manifestem pokoleniowym; obecnie termin historyczno-literacki
- podobnej terminologii używano jako nazw w literaturach zachodnioeuropejskich (Młode Niemcy, Młoda Francja)
- kładzie nacisk na:
- nowoczesność sztuki, jej nowatorskie i odrodzeńcze tendencje; elementy narodowe, typowo polskie
- związek z romantyzmem (nawiązanie do wydawanego na emigracji w Paryżu czasopisma „Młoda Polska”
- Neoromantyzm
- termin użyty pierwszy raz w roku 1902; nazwa podkreśla przynależność literatury końca XIX w. do tradycji (romantyzm), kładzie nacisk na kontynuację romantyzmu (można go rozumieć opozycyjnie wobec „modernizmu”)
- związki Młodej Polski z romantyzmem nie są jednoznaczne, bo romantyzm polski miał dwoistą naturę:
- zawierał pierwiastki uniwersalistyczne romantyzmu europejskiego (indywidualizm, bunt, prymat uczuć, )
- również elementy typowo polskie, wynikającej z sytuacji politycznej narodu pozbawionego niepodległości
- do literatury polskiej odnoszą się oba wzorce tradycji romantycznej:
- uniwersalistyczny : fascynacja romantyczną filozofią idealistyczną, wiara w świat nadprzyrodzony (Słowacki)
- narodowy : lit. zaangażowana, podejmująca ważne dla bytu narodu problemy (Wyspiański); temu nurtowi patronował Mickiewicz, wskazujący rodakom patriotyczną drogę

3. Ukaż fascynacje folklorem w literaturze Młodej Polski.
- folklor
- ludowa twórczość artystyczna
- obok schyłkowych nastrojów końca wieku hasła „powrotu do natury”, specyficzna forma ucieczki od wrogiego świata cywilizacji
- zainteresowano się wsią. ludem, prostotą wiejskiego życia; w skrajnych przypadkach : młodopolska ludomania
- Chłopi Reymonta
- epopeja chłopska, pierwsza w literaturze polskiej wybitna powieść, w której nie pojawiają się bohaterowie z grona szlachty
- szeroka panorama życia wsi : w ciągu dziesięciu miesięcy akcji powieści zmieniają się pory roku i wraz z nimi przeobraża życie chłopów; Jesienią pracuje się przy kopaniu ziemniaków, zimą młóci zboże, tka, wiosna to siewy, sianokosy, latem żniwa;
- poznajemy różne obrzędy, rozrywki wsi: zaręczyny, zaduszki, wesele, święta, odpusty
- poznajemy społeczność wiejską : ludzi stosunkowo bogatych i biedotę

8. Po co S. Wyspiański wprowadził do Wesela osoby dramatu?
- Wyspiański podzielił występujących w Weselu na osoby i osoby dramatu
- osoby (np. Gospodarz, Pan Młody, Żyd, Ksiądz) są postaciami rzeczywistymi,
- osoby dramatu, tzn. Chochoł, Widmo, Stańczyk, Hetman, Rycerz Czarny, Upiór, Wernyhora są postaciami fantastycznymi, duchami, wytworami urojeń i snów - symbolami
- Chochoł
- wymyślony jako gość weselny przez rozpoetyzowaną dwójkę (Poetę i Rachelę), a zaproszony do chaty przez Pana Młodego; zjawia się, zapowiadając, że ujawni co się w duszy komu gra, co kto w swoich widzi snach
- odegra znaczącą rolę w II akcie dramatu; gdy każe Jaśkowi rozbroić zgromadzonych chłopów, gra na badylach senną melodię, a zebrani w chacie weselnicy leniwie tańczą w kółko w jej rytm („Miałeś chamie...”)
- jako symbol:
- optymistycznie : wszak pod słomą ukrywa się krzak róży - zapowiedź przyszłego życia i piękna, toteż można wierzyć, że gdy nadejdą lepsze czasy, tanecznicy zostaną obudzeni z letargu, otrząsną się z niemocy
- pesymistycznie : jest to jednak słomiany wiecheć, śmieć, który wkroczy, by uśpić naród i uniemożliwić zaplanowany czyn; chocholi taniec : symbol niemocy, apatii, także : zamknięte koło powtarzanych od wieków blędów
- Rycerz
- kojarzy się z historyczną postacią Zawiszy Czarnego, rycerza spod Grunwaldu
- pojawia się przed Poetą, który mówi : zbroją świeci, zbroją łyska, postać dawna, coraz bliska, tak by się nam serce śmiało do ogromnych, wielkich rzeczy
- Rycerz uosabia Moc, mówi o sobie : Ja Moc i jest ucieleśnieniem młodopolskich marzeń o sile i potędze (nietzsche)
- gdy jednak poeta zajrzy pod przyłbicę (w głąb siebie), zobaczy tam skrywaną głęboko pustkę i nicość: za przyłbicą pustość, proch (...) śmierć-Noc!
- Podsumowanie
- Wyspiański wykorzystał popularny w Młodej Polsce motyw zaglądania w głąb duszy; pokazał, co się komu w duszy gra, urządził swego rodzaju seans psychologiczny, który ujawnił w postaci osób dramatu drugie ja bohaterów, ich głęboko skrywane kompleksy, nie spełnione pragnienia, wewnętrzne rozterki, zarówno indywidualne jak i narodowe

9. Przedstaw Wesele jako realizację postulatu syntezy sztuk.
- Wyspiański marzył o nowej formie teatru i dramatu; początkiem reformy w teatrze powinna być przemiana dramaturgii (budowy)
- ideałem był dramat, będący syntezą wielu dziedzin sztuki
- elementy literackie (tekst)
- przekazuje ideę reform, tu : próba zorganizowania powstania, która się nie udaje z powodu wad społeczeństwa
- język charakteryzuje osoby, iformuje o ich środowisku, osobowości
- język dramatu zwięźle i celnie potrafi wyrazić myśl, stąd wiele powiedzeń z „Wesela” weszło do języka ogólnego :
- miałeś chamie złoty róg; każden sobie rzepkę skrobie; coż tam, panie, w polityce
- język znakomicie oddaje nastrój i wymowę poszczególnych scen
- sztuki plastyczne
- w didaskaliach (opis chaty) wymienione obrazy, w których treść jest istotna dla akcji dramatycznej
- J. Matejko „Wernyhora”, obraz Matki Boskiej Częstochowskiej
- muzyka
- w didaskaliach : „słychać huczne weselisko, buczące basy, piskanie skrzypiec, niesforny klarnet”
- do izby co chwila wpadają zmęczoe tańcem pary lub pojedynczy weselnicy; muzyka w III akcie : Chochoła (zapis nutowy melodii ludowej) - dziś to „stary niedźwiedz mocno śpi”)
operowanie kolorem, światłem, brakiem światła
didaskalia : opis izby; widok chaty z zewnątrz (opowiada Rachela) : chata rozświetlona z daleka, jak arka w powodzi

11. Wesele S. Wyspiańskiego i Moralność pani Dulskiej Zapolskiej - omów dwa rodzaje dramatu młodopolskiego;
- dramat w Młodej Polsce
- realistyczny, naturalistyczny, symboliczny (rzadko w czystej postaci, raczej mieszanie)
- Moralność pani Dulskiej
- naturalistyczny w czystej postaci (wyjątek); Emil Zola wypunktował cechy naturalizmu:
- prawda życiowa podana w sposób oczywisty, szczery, wprost, np: „Zbyszko spłodził ze służącą dziecko i dochodzi do mezaliansu”
- akcja nie jest zawikłana, pisarz zmierza prosto do celu, nie komplikuje; wprowadzone na scenę mieszczaństwo
- zindywidualizowanie języka postaci : Dulska mówi niepoprawnie, mylą się jej wyrazy (np. scesja i secesja) na zasadzie podobieństwa fonetycznego
- didaskalia : świat przedstawiony z całkowitym prawdopodobieństwem (akcja w salonie mieszczańskim)
- Wesele
- 1901; dramat łączy cechy realistyczne z symbolicznymi
- pokazuje konflikt między wsią a miastem, podział inteligencji i chłopstwa : „wyśta sobie, a my sobie, każdy sobie rzepkę skrobie”
- symbole : osoby dramatu, róg, czapka (pycha, duma), chochoł; końcowy taniec : symbol uśpienia, niegotowości do walki

12. Omów zagadnienie epopeiczności i bezczasu historycznego w Chłopach Reymonta.


13. Rola symbolu w literaturze modernistycznej. Omów na wybranych przykładach.
- symbolizm
- wyrastał z przekonania, że rzeczywistość otaczająca człowieka składa się ze znaków, czyli symboli bytu prawdziwego (idealnego) : reakcja na materialistyczny światopogląd pozytywistów
- tak rozumianego bytu nie można pokazać poprzez narrację czy opis, ale za pomocą symbolu, który jest:
- znakiem głęboko ukrytych treści, najczęściej niejasnych i niejednoznacznych
- był literacką formą filozoficznego idealizmu - tylko symbol nadawał się do wyrażania nieskończoności, wieczności, głęcbi duszy
- Wesele Wyspiańskiego
- różnorodne symbole: osoby (Rycerz), rzeczy (złoty róg), miejsca (chata - metafora społeczeństwa)
- służą osądowi społeczeństwa, skompromitowaniu mitów, którymi ono żyje (chłop potęgą jest i basta?)

14. Dulszczyzna - zjawisko czasów G. Zapolskiej czy problem uniwersalny?
- dulszczyzna
- fałszywa moralność; bohater : dlaczego taki, a nie inny
- człowiek wyrasta z określonego środowiska i tak samo działa (Zbyszko)
- Dulska : przyjmuje dziewczynę lekkich obyczajów, pieniędzmi płaci podatki; daje 1000 Hance i już można żyć po bożemu
- kołtuństwo
- personifikacja negatywnych cech dronomieszczaństwa, intelektualnego ograniczenia, zakłamania
- Dulska : twardą ręką trzyma cały dom; główny cel : budowa pozytywnego obrazu swojej rodziny w oczach innych ludzi; najważniejsze dla niej : opinia innych; podwójna moralność
- Mela, jedyna osoba autentycznie wrażliwa, stosująca przy ocenie kryteria etyczne
- Moralność pani Dulskiej : nie traci na aktualności, a dulszczyzna jest czymś, co nas niezmiennie otacza
- „Kołtuństwo jest chore na długowieczność” K. Makuszyński

15. Postać chłopa w wybranych utworach literackich modernizmu.
- patrz pyt. 5 : folklor
- Chłopi Reymonta
- niejednolita społeczność wiejska, ludzie stosunkowo bogaci i biedota, komornicy, wyrobnicy
- wszyscy, niezależnie od stanu majątkowego, biorą udział w tych samych obrzędach
- praca chłopa w określonych porach roku (pyt. 5)
- Wesele Wyspiańskiego
- obejmuje tylko jeden dzień, prezentuje pewien obrazek z życia podkrakowskiej wsi
- wyszydzona ludomania, powierzchowność zauroczenia (moda na ożenki z chłopkami)

17. Porównaj romantyczny i modernistyczny mit artysty.
- podobieństwa
- poeta jest postacią niezwykłą, wybitną, wrażliwą, obdarzony inteligencją bardziej od innych
różnice
- romantyzm
- „pieśń wajdeloty”, „wielka improwizacja” : wieszcz, prorok, przywódca narodu; sztuka ma ogromne znaczenie - jest niezniszczalna
- modernizm
- „konfiteor”, poezja Tetmajera, „eviva l`arte”; poeta nie ma kontaktu ze społeczeństwem( już nie narodem) społ.- tępe, mieszczańskie,
małostkowe, niewrażliwe; poeta ponad filistrami i mieszczanami - outsider; sztuka dla sztuki (żadnych zadań)

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Różne sposoby przezwyciężania "choroby wieku" - pesymizm i dekadentyzm w literaturze Młodej Polski.

Różne sposoby przezwyciężania „choroby wieku” pesymizm i dekadentyzm w literaturze Młodej polski


Młoda Polska to epoka w której dominuje poczucie zagrożenia jednostki ludzkiej. Koniec XIX w. przyniósł bunt Młodych przeci...

Język polski

Nastroje panujące w poezji Młodej Polski - moje refleksje po przeczytaniu wybranych utworów literackich.

Młoda Polska to epoka literacka trwająca od około 1890 do 1919 roku. Pojawiały się nowe zjawiska, tendencje, filozofie, postawy. Człowiek schyłku XIX wieku czuł się zagubiony w otaczającej go rzeczywistości – z jednej strony rozwój tec...

Język polski

Liryka Młodej Polski wyrazem niepokojów moralnych i artystycznych poszukiwań epoki.

Młoda Polska – epoka wprowadzająca nas w nowy wiek. Nazywana także modernizmem co znaczy prawie to samo co „nowoczesność”, jak również dążenia twórców tej epoki do odrębności, chęci odizolowania się od przeszłości i krytyczneg...

Geografia

Matura ustna z Geografii - pytania i odpowiedzi, powtórzenie wiadomości

Geografia jako nauka, podział nauk geograficznych.
Geografia to nauka, która bada powłokę Ziemi, jej przestrzenne zróżnicowanie pod względem przyrodniczym i społeczno-geograficznym oraz związki, jakie zachodzą między środowisk...

Język polski

Twórczość, którego poety Młodej Polski jest dla Ciebie najciekawsza i dlaczego?

W epoce Młodej Polski żyło i tworzyło wielu znakomitych poetów, ale najbardziej zafascynowała mnie poezja Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Żeby scharkteryzować jego twórczość wtbrałam cztery wiersze: "Koniec wieku XIX", "Hymn...