Kryteria oceny sztuki.

W dzisiejszych czasach bardzo trudno jest znaleźć granicę przebiegającą między kiczem a prawdziwym dziełem. Dzieje się tak z tego powodu, że w sztuce współczesnej coraz bardziej liczy się oryginalność i bujna wyobraźnia aniżeli doskonały warsztat i talent artysty.
Jednak niezmienne we wszystkich przypadkach jest jedno: wrażliwość twórców oraz przesłanie, które chce on przekazać swym odbiorcom. Aby posiąść sztukę dostrzegania w jakimś dziele oryginalności a zarazem ekspresji trzeba mieć pewne doświadczenie artystyczne, mieć wyrobiony dobry, nie gust, a smak.

Patrząc na obraz, o którego autorze nic nie wiemy trudno jest nam ocenić jego faktyczną wartość artystyczną i kulturalną, gdyż widzimy jedynie pewne kreski czy zaznaczone ruchy pędzla i możemy coś powiedzieć o technice wykonania owego dzieła, o mistrzostwie bądź jego braku, oraz naszym subiektywnym zdaniu na temat jego wykonania, jednak w większości przypadków nie możemy ocenić tego, co artysta chciał odbiorcy przez nie przekazać, gdyż nie znamy życiorysu twórcy, nie widzimy w obrazie żadnych analogii bądź aluzji, co utrudnia nam właściwą interpretację.

Czasami mówimy, że „na pierwszy rzut oka” , że coś jest arcydziełem, jednak gdyby się dłużej zastanowić, to na swój sposób każda twórczość jest pewnego rodzaju „arcydziełem”. Na przykład dla matki arcydziełem będzie narysowana przez jej ukochane maleństwo krzywa linia, a dla sąsiadki, której owe dzieło jest z dumą prezentowane jest jedynie nędznym bohomazem. Na tym przykładzie widzimy jak wątpliwy kryterium w ocenianiu sztuki jest stosunek do twórcy.

Kolejnym wskaźnikiem powinno być to, jak dzieło oddziałuje na odbiorcę. Jeżeli pozostawia go obojętnym znaczy to, że artysta nie odniósł zamierzonego efektu, o ile w ogóle miał takie założenie podczas tworzenia. Dzieło powinno albo wywoływać pozytywne reakcje albo negatywne, bądź też szokować, lecz na pewno nie powinno pozostać widzowi obojętne.

Podsumowując chciałabym zebrać wszystkie moje wnioski. Podstawową pomocą przy ocenie dzieła sztuki jest dobry smak i doświadczenie artystyczne widza, dodatkowym zaś kryterium- wrażliwość artysty przekazana w dziele, jakieś przesłanie, które chciał przekazać, ekspresja. Odrębnym zagadnieniem występującym w relacji artysta-widz jest reakcja widza na dzieło sztuki, która często nie jest uwarunkowana wartością artystyczną dzieła, lecz jego siłą ekspresji.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Jakie kryteria oceny wartości człowieka proponuje Eliza Orzeszkowa w powieści "Nad Niemnem".

Bohaterów powieści „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej możemy podzielić na dwie zasadnicze grupy: pozytywnych i negatywnych. Czytając książkę podświadomie czujemy, którzy są dobrzy, a którzy nie bardzo. Należy się jednak zastanowić, c...

Język polski

Kryteria oceny człowieka w powieści Elizy Orzeszkowej.

Nad Niemnem powstało w latach 1885 - 1886, a w roku 1887 drukował je Tygodnik Ilustrowany. Do rąk czytelników trafiło w przededniu 25 rocznicy Powstania Styczniowego. Było więc nie tylko przypomnieniem i uczczeniem wielkiego narodowego wydarz...

Pedagogika

Dydaktyka

I ETYMOLOGIA TERMINU DYDAKTYKA
- Greckie didaktikós ? ?pouczający? i didasko ? ?uczę?
- Termin zastosowany po raz pierwszy w Niemczech w 1613r. Krzysztof Helwig i Joachim Jung opisali działalność językoznawcy niemieckiego Wolfganga Ra...

Zarządzanie

Organizacja i Zarządzanie

ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Dr Zdzisław Bujanowski

02.10.2001.

Literatura :
James A. F. Stoner, R. Edward Freeman, Daniel R. Gilbert „Kierowanie” PWE Warszawa 2001
Ricky W. Griffin „Podstawy zarządzania organizac...

Prawo

Prawo finansowe: Kontrola i audyt wewnętrzny-znaczenie dla prwidłowej działalnosci jednostek organizacyjnych

Audyt wewnętrzny – dlaczego kontrola wewnętrzna już nie wystarcza?
Współcześnie kontrola wewnętrzna w naturalnej dla siebie roli, tj. kontroli następczej (końcowej, sprawozdawczej), przestaje być wystarczają-ca. W nauce o zarządzan...