Okres noworodkowy-obejmuje pierwsze cztery tygodnie po narodzeniu. W tym czasie organizm człowieka przystosowuje się do życia poza organizmem matki. Okres niemowlęcy-trwa do końca pierwszego roku życia. Jest to czas szybkiego przyrostu długości i masy ciała. Wzrasta też sprawność ruchowa, pod koniec tego okresu dziecko zaczyna raczkować, a czasem chodzić. Okres poniemowlęcy-trwa do końca trzeciego roku życia. /w tym czasie doskonali się pionizacja ciała, zręczność ruchów i zmysł równowagi. Okres dzieciństwa-trwa od trzeciego roku życia do rozpoczęcia dojrzewania. Oznacza się rozwojem możliwości intelektualnych-zapamiętywania, myślenia logicznego i abstrakcyjnego, chęcią poznawania świata. Okres dojrzewania-rozpoczyna się ok. 9 roku życia u dziewcząt i ok. 11 roku życia u chłopców. Pod wpływem hormonów płciowych następuje wtedy rozwój cech fizycznych i psychicznych typowych dla płci. Okres dorosłości-rozpoczyna się ok. 25 roku życia. Wówczas człowiek osiąga dojrzałość fizyczną (wszystkie układy narządów są rozwinięte), psychiczną (posiada stabilność emocjonalną i umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji) i społeczną (podejmuje pracę zawodową, osiąga niezależność finansową). Okres przekwitania-trwa ok. 2 lat. U kobiet rozpoczyna się między 45. a 55. rokiem życia, u mężczyzn najczęściej po 55. roku życia. W tym okresie zmniejsza się stężenie hormonów płciowych, co prowadzi u kobiet do ustania miesiączkowania, a u mężczyzn do obniżenia zdolności rozrodczych. Okres starości- oznacza się osłabieniem aktywności wielu narządów i zmniejszeniem odporności organizmu, co pociąga za sobą większą zapadalność na wiele chorób.
Najważniejsze zagdanienia z Psychologii Rozowojowej
1.Zinterpertuj definicje - "rozwój to Strukturacja i restrukturacja doświadczeń"
Strukturacja (organizowanie) i restrukturacja (przekształcacie doświadczeń).Jest to specyficzne podejście do rozwoju M.Tyszkowej- przyjmuje ona, że rozwój ...
Zarządzanie zasobami ludzkimi
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI
1. Wymień jakie zadania należą do kompetencji kierownika.
Najważniejszymi zasobami organizacji są ludzie, którzy dostarczają jej swoja pracą uzdolnienia, twórczość, energię. Do najis...
Psychologia rozwoju
Najważniejsze zagdanienia z Psychologii Rozowojowej
1.Zinterpertuj definicje - rozwój to Strukturacja i restrukturacja doświadczeńStrukturacja (organizowanie) i restrukturacja (przekształcacie doświadczeń).Jest to specyficzne podejście d...
Zagadnienia do egzaminu z psychologii rozwoju
Zagadnienia do egzaminu z psychologii rozwoju człowieka:
1/
Czym jest wychowanie wg Rousseau?
Nauczanie dopasowane do możliwości dziecka, w wychowaniu powinno wykorzystywać się doświadczenie dziecka, wychowanie naturalne, dopasowa...
Andragogika
,, WYMIEŃ I OPISZ ZMIANY REGERESYWNE I PROGRESYWNE JAKIE ZACHODZĄ W CZŁOWIEKU PODCZAS ŻYCIA’’
Człowiek dorosły, mimo starzenia się organizmu, ma duży potencjał rozwojowy, ale potencjał ten jest tylko szansą, której wykorzys...