Zasady ustroju politycznego i społeczno-gospodarczego V Republiki Francuskiej.

Dominującą pozycję obejmuje prezydent Republiki, stając się filarem ustroju.
<BR> Konstytucja utrzymuje zasadę suwerenności ludu, ale pojmowanego szeroko jako ogół obywateli, przy czym, gdy chodzi o formy sprawowania władzy, przyjmuje system przedstawicielski, a także referendum – instytucję odgrywającą ważną rolę w okresie prezydentury de Gaulle’a.
<BR> Prezydent zajmuje dominującą, pierwszoplanową pozycję w państwie, stąd też można mówić o jego przewadze nie tylkow dziedzinie władzy wykonawczej. Jest nie tylko szefem państwa, ale też szefem władzy wykonawczej, do nego należy powolywanie rządu i kierownicze oddziaływanie na jego prace.
<BR> Jednym z fundamentów V Republiki jest zasada maksymalnego uniezależniania rządu od parlamentu. Wprawdzie prezydent powołując rząd musi się liczyć z układem sił w parlamencie, bowiem parlament może uchwalić rządowi wotum nieufności lub odrzucic wniosek o wotum zaufania, ale ostanie słowo w tej sprawie ma prezydent, który może bądź to przyjąć dymisję rządu, bądź też rozwiazać parlament. Rząd ma również istotny wpływ na tok prac przedstawicielstwa narodowego.
<BR> Konstytucja z r. 1958 przyjęła zasadę dwuizbowości parlamentu, ale jakby w pełniejszej niż w IV Republice postaci. Widoczne jest to w wiekszym zrównaniu uprawnien obydwu izb w porównaniu ze stanem przyjętym w Konstytucji z r.1946. Senat stał się pełnoprawną częścią składową parlamentu, ze stosunkowo szerokim zakresem kompetencji, ale bez prawa kontroli i obalania rządu, co wiąże sie z konsekwencją przyjęcia odmiennego trybu wyboru i innych uregulowań kwestii kadencji. Odmienności te rzutują na różnice w składzie politycznymobydwu izb. Wskutek tego o ile można sobie wyobrazić rząd, którego skład polityczny różnią się od oblicza poitycznego Senatu, o tyle tego rodzaju rozbieżność jest nie możliwa w przypadku Zgromadzenia Narodowego i rządu (dlatego zwycięstwo socjalisty F. Mitterranda w wyborach prezydenckich w r. 1981 i 1988 oraz powołanie przez niego rządu lewicowego spowodowało konieczność rozwiąznia Zgromadzenia Narodowego, w którym większość posiadali gaulliści i ich sojusznicy).
<BR> Wsród zasad dotyczących ustroju politycznego V Republiki wymienić należy zasadę rozbudowanej i zinstytucjonalizowanej formy pozaparlamentarnej kontroli konstytucyjności ustaw, sprawowanej prze Radę Konstytucyjną.
<BR>

Dodaj swoją odpowiedź
Wiedza o społeczeństwie

Ustna stara matura z WOS-u pytania i odpowiedzi

1. Podstawowe umiejętności obywatelskie:
a) potrzeby jednostki
Człowiek jest istotą społeczną. Od zwierząt różni się specyficzną budową ciała, oraz rozwiniętymi funkcjami mózgu, dzięki którym myśli, przeżywa, wyraża swoje...

Wiedza o społeczeństwie

Porównanie ustrojów na podstawie konstytucji RP i konstytucji Francji

Porównanie ustrojów na podstawie konstytucji RP
i konstytucji Francji.

Porównywanie ustrojów dwóch różnych państw jest zadaniem trudnym, wymagającym dużej wiedzy i zrozumienia tematu. Aby opisać zagadnienie szczegółowiej ...

Politologia

Charakterystyka ustroju społeczo - politycznego II Rzeczypospolitej.

Wydarzeniem, które w sposób decydujący przyczyniło się do odzyskania przez Polskę niepodległości była I wojna światowa. Po jej zakończeniu w listopadzie 1918r. wyłoniła się z politycznego chaosu i niebytu II Rzeczypospolita.

...

Historia

Charakterystyka ustroju społeczo - politycznego II Rzeczypospolitej.

Wydarzeniem, które w sposób decydujący przyczyniło się do odzyskania przez Polskę niepodległości była I wojna światowa. Po jej zakończeniu w listopadzie 1918r. wyłoniła się z politycznego chaosu i niebytu II Rzeczypospolita.

...

Wiedza o społeczeństwie

Państwo autorytarne

AUTORYTARYZM (od łac. auctoritas - powaga, znaczenie, wpływ, władza) - system rządów ukształtowany w następstwie rozkładu ustrojów demokratyczno-parlamentarnych i dla przywrócenia autorytetu państwa i władzy ("rządy autorytarne"); jak r...