Kultura osobista wśród młodzieży

Kultura osobista obejmuje między innymi normy i wzory postępowania, prawa, a także zwyczaje, oraz zasady określające stosunki międzyludzkie. Zaliczamy do niej normy regulujące na przykład sposoby witania się, zasady dobierania stroju w zależności od okazji , sposoby pełnienia roli ucznia.
Pojęcie kultury obejmuje również wzory zachowań czyli wszelkie reguły , sposoby działania w zbiorowości. Kultura osobista musi mieścić się w ramach kultury zbiorowości. Dawniej reguły kultury były dość sztywne. Obecnie sztywnych norm ubyło. Młodość nacechowana jest dużą zmiennością. Jednak i w tym okresie życia wbrew pozorom obowiązuje dużo reguł. W kontaktach młodzieży z dorosłymi bardzo przydatne są słowa dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję Słowa te często są brane jako miara naszej kultury osobistej.
W szkole młodzież obowiązuje tzw. Kultura zbiorowości. Jest to ogół wytworów wartości i sposobów zachowania się przyjętych przez zbiorowość i będących wyznacznikiem postępowania uznanego za obowiązkowe
Kultura zachowania w szkole to między innymi:
• Przestrzeganie zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w szkole
• Okazywanie szacunku i życzliwości wobec rówieśników i osób dorosłych
• Dbałość o kulturę języka, niestosowanie wulgaryzmów
• Niepalenie papierosów na terenie szkoły
• Nie spożywanie napojów alkoholowych
• Dbałość o wygląd
Te zasady są nagminnie łamane . Wystarczy przejść się po korytarzu na przerwie żeby usłyszeć szereg słów wulgarnych. Zasada kulturalnego zachowania też jest bardzo często łamana. Często można zauważyć na korytarzu uczniów których bez żadnego wstydu plują na podłogę albo wyrzucają śmieci za siebie choć kosz stoi 2 m dalej.
Przestrzeganie zasad kultury osobistej nie kończy się w szkole ale obowiązuje wszędzie np. w drodze do szkoły. Rzadko kiedy można zobaczyć młodą osobę ustępującą miejsca starszej najczęściej starszej osobie ustępują miejsca trochę młodsi.
Powinnyśmy starać się żyć z zachowaniem wszelkich norm kulturalnych i musimy pomyśleć o przyszłości, kiedy to my będziemy tymi starszymi.

Dodaj swoją odpowiedź
Historia

Kultura i sztuka grecka jako wzór do naśladowania w innych państwach

W okresie wieków ciemnych, które nastąpiły po erze świetności Myken, cywilizacja grecka mocno podupadła. Jednak począwszy od VIII w. p.n.e., w czasie nowych przemian wyłoniła się niezwykła kultura oparta na kilku małych, samodzielnych m...

Socjologia

Socjologia wychowania

ETAPY ROZWOJU SOCJOLOGII JAKO NAUKI

Początki socjologii wychowania to 1837 rok. Rozwijała się na dwóch etapach: I – etap naukowy, II – etap praktyczny. Etap praktyczny dzieli się na: Wiedzę ludową w skład której wchodzi Mądro�...

Pedagogika

Raport z badań empirycznych w pedeutologii

RAPORT Z BADAŃ EMPIRYCZNYCH DOTYCZĄCYCH CECH OSOBOWOŚCIOWYCH NAUCZYCIELI ORAZ ICH WPŁYWU NA KSZTAŁTOWANIE SIĘ WZORU OSOBOWEGO NAUCZYCIELA-WYCHOWAWCY



1. Alicja Szerląg, autorka tekstu pod tytułem: „Problematyka jednoznac...

Pedagogika

Życiowa przydatność pedagogiki

Pedagogika istnieje od początku ludzkości. Człowiek zawsze musiał wychowywać dzieci i młodzież, zmieniały się tylko formy wychowania związane z rozwojem życia społecznego i kultury na przełomie wieków.
Przełom ostatnich dziesięci...

Pedagogika

Moja koncepcja wychowania

Moja koncepcja wychowania

„ Dla dziecka zabawa jest pracą, dobrem, obowiązkiem, ideałem życia. Jest jedyną atmosferą, w której może ono psychicznie oddychać, a zatem i działać”
- E.Claparede -


Osobowość ...