Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 września

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ Z DNIA 1 WRZEŚNIA 2000 ROKU W SPRAWIE PLACÓWEK OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZYCH (Dz. U. Nr 80, poz. 900).


1. Typy placówek opiekuńczo-wychowawczych (ze względu na specyfikę działań):
A/ Placówki wsparcia dziennego:
 działa w najbliższym środowisku lokalnym dziecka
 wspiera rodzinę w sprawowaniu jej podstawowych funkcji
 zapewnia pomoc rodzinie i dzieciom (zagrożonym)
 współpracuje ze szkołą, ośrodkiem pomocy społecznej itp. w rozwiązywaniu problemów
 zapewnia pomoc w kryzysach szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych, osobistych,
 zajęcia socjoterapeutyczne, zajęcia korekcyjne, kompensacyjne i logopedyczne,
 indywidualne programy korekcyjne,
 pomoc w nauce,
 pomoc socjalną, dożywianie,
 organizację czasu wolnego, rozwój zainteresowań, organizację zabaw i zajęć sportowych,
 stałą pracę z rodziną dziecka,
 stałą współpracę, przede wszystkim z ośrodkiem pomocy społecznej, szkołą oraz sądem.
B/ Placówki interwencyjne:
 zapewniają doraźną całodobową opiekę
 zapewniają kształcenie dostosowane do wieku i możliwości
 zapewniają opiekę i wychowanie
 przygotowują diagnozę stanu psychofizycznego i sytuacji życiowej dziecka
 ustalają wskazania dla dalszej pracy z dzieckiem
 zaspokaja indywidualne potrzeby edukacyjne dziecka, umożliwia mu wyrównywanie opóźnień szkolnych i kontynuowanie nauki na odpowiednim poziomie.
 przyjmowane są dzieci od lat siedmiu
C/ Placówki rodzinne:
 zapewniają całodobową opiekę i wychowanie w warunkach zbliżonych do domu rodzinnego
 zapewniają opiekę do czasu powrotu dziecka do domu; umieszczenia w placówce, usamodzielnienia
 tworzy jedną, wielodzietną rodzinę dla dzieci, które nie mogą być umieszczone w rodzinie zastępczej lub przysposabiającej,
 wychowuje dzieci w różnym wieku, w tym dorastające i stopniowo usamodzielniające się,
 umożliwia wspólne wychowanie i opiekę licznemu rodzeństwu,
 zapewnia dzieciom kształcenie, wyrównywanie opóźnień rozwojowych i szkolnych.
 utrzymuje kontakt z ośrodkiem pomocy społecznej i powiatowym centrum pomocy rodzinie.
D/ Palcówki socjalizacyjne:
 zapewniają całodobową opiekę i wychowanie
 dla dzieci całkowicie lub częściowo pozbawionych opieki rodzicielskiej
 zapewnia dziecku całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby,
 prowadzi zajęcia socjalizujące, korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne, resocjalizujące, terapeutyczne rekompensujące brak wychowania w środowisku rodzinnym i przygotowujące do życia społecznego, a dla dzieci niepełnosprawnych - odpowiednią rehabilitację i zajęcia specjalistyczne,
 zapewnia dzieciom kształcenie, wyrównywanie opóźnień rozwojowych i szkolnych.
 podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny, znalezienia rodziny przysposabiającej lub umieszczenia w rodzinnej opiece zastępczej.
E/ Palcówki resocjalizacyjne:
 dla dzieci niedostosowanych społecznie
 zapewnia opiekę i wychowanie
 zapewnia resocjalizację i rewalidację
 zapewnia możliwości leczenia uzależnień
 zapewnia zdobycie kwalifikacji zawodowych
 zapewnia kształcenie dzieci na poziomie ogólnokształcącym i zawodowym, udział w szczególności w życiu kulturalnym, sportowym, społecznym i wdrażanie do pracy,
 przygotowuje dzieci do życia w naturalnym środowisku społecznym zgodnie z uznanymi normami oraz do samodzielności.
2. Placówki:
► mogą specjalizować się w opiece nad dziećmi o szczególnych potrzebach
► tworzą odpowiednie formy opieki w środowisku, hostele, rodziny zaprzyjaźnione
► mogą w nich przebywać dzieci niepełnosprawne, jeżeli nie ma przeciwwskazań
► współpracują z rodziną dziecka
► przygotowują dzieci do samodzielnego życia ( w miarę możliwości)
► współpracują z powiatowym centrum pomocy rodzinie
3. Zasady działania placówki-placówka kieruje się:
◊ dobrem dziecka
◊ poszanowaniem praw dziecka
◊ potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych
◊ koniecznością wspierania rozwoju dziecka (kształcenie, zainteresowania, indywidualizacja)
◊ potrzebą działań przygotowujących do samodzielnego życia
◊ poszanowaniem praw rodziców, prawem kontaktu z dzieckiem
◊ potrzebą działań w celu utrzymywania więzi dziecka z rodziną, umożliwienia powrotu do domu
◊ zasady określa regulamin:
 opracowuje go dyrektor placówki
 powinien być znany dzieciom w placówce
4. W skład zespołu wchodzą:
 dyrektor lub osoba wyznaczona
 pedagog
 psycholog
 wychowawca bezpośrednio kierujący procesem wychowawczym dziecka
 pracownik socjalny
5. Zadania zespołu:
 analiza karty pobytu dziecka
 okresowa ocena sytuacji dziecka
 ocena aktualnej sytuacji rodziny dziecka
 analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną
 modyfikowanie indywidualnego planu pracy
 ocena zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce
6. Standard wychowania i opieki:
Placówka zobowiązana jest do:
 tworzenia dzieciom warunków fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju,
 poszanowania podmiotowości dziecka, wysłuchiwania jego zdania
 zapewnienia poczucia bezpieczeństwa,
 dbałości o poszanowanie i podtrzymanie związków emocjonalnych dziecka z rodzicami, rodzeństwem
 uczenia nawiązywania więzi uczuciowych oraz związków interpersonalnych,
 uczenia poszanowania tradycji, ciągłości kulturowej,
 uczenia planowania i organizowania codziennych zajęć
 uczenia organizowania czasu wolnego
 kształtowania u dzieci nawyków i uczenia zachowań prozdrowotnych,
 przygotowywania dzieci do podejmowania odpowiedzialności za własne postępowanie oraz uczenia samodzielności w życiu,
 wyrównywania deficytów rozwojowych dzieci,
 uzgadniania istotnych decyzji dotyczących dziecka z jego rodzicami lub opiekunami.
Placówka współpracuje z:
 powiatowymi centrami pomocy rodzinie i ośrodkami pomocy społecznej
 ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi
 szkołami
 sądami rodzinnymi,
 kuratorami sądowymi,
 organizacjami zajmującymi się pomocą rodzinom
 parafiami Kościoła Katolickiego i jednostkami organizacyjnymi innych kościołów
7. Standardy usług świadczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych:
Dzieciom w placówkach przysługuje:
 wyżywienie dostosowane do ich potrzeb rozwojowych;
 wyposażenie w: odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku, stosownie do wieku i indywidualnych potrzeb, zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego, środki higieny osobistej;
 zaopatrzenie w: leki, podręczniki i przybory szkolne; miesięcznie określona
 podstawowe produkty żywnościowe oraz napoje powinny być dostępne w placówce przez całą dobę.
Placówka zapewnia dzieciom:
 dostęp do nauki
 pomoc w nauce, w szczególności przy odrabianiu zadań domowych, oraz w miarę potrzeby przez udział w zajęciach wyrównawczych;
 uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych i rekreacyjno-sportowych;
 opłatę za pobyt w bursie lub internacie
 pokrycie kosztów przejazdu
 działalność kulturalną i rekreacyjną, uwzględnia święta i inne dni wynikające z tradycji i obyczajów.
Placówki powinny mieć:
 pokoje mieszkalne o powierzchni nie mniej niż 5 m2 wyposażone w: łóżka lub tapczany, szafki i lampki nocne, szafy lub miejsca w szafie na przechowywanie rzeczy osobistych, zabawki,
 łazienki z miejscem do prania i suszenia rzeczy osobistych i toalety w ilości umożliwiającej korzystanie z nich w sposób zapewniający intymność i zgodność z zasadami higieny,
 pomieszczenia do wypoczynku wyposażone w stoliki i krzesła, telewizor, gry, zabawki, książki (nie mniej niż jedno pomieszczenie na 10 dzieci),
 miejsce do cichej nauki,
 kuchnię,
 jadalnię dla wszystkich dzieci,
 aneksy kuchenne przeznaczone do zajęć kulinarnych i przyrządzania śniadań i kolacji (nie mniej niż jeden aneks kuchenny na 10 dzieci),
 pomieszczenia do zajęć terapeutycznych i sportowych,
 pokój do spotkań z osobami odwiedzającymi,
 pokój gościnny,
 gabinet pielęgniarski,
 pokój dla dzieci chorych,
 pomieszczenie do prania i suszenia.

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Uwarunkowania organizacji pracy wolontariusza z instytucjami i organizacjami.

Uwarunkowania organizacji pracy wolontariusza z instytucjami i organizacjami.

O wolontariacie we współczesnym tego słowa znaczeniu zaczęto w Polsce mówić od początku lat 90. Powstało wtedy pierwsze w kraju Centrum Wolontariatu, nast...

Socjologia

Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi

Spis treści:

strona tytułowa
spis treści
wstęp
rozdział 1
Podr. 1.1. Ogólne wiadomości o chorobach psychicznych, zaburzeniach psychicznych i pracy socjalnej. .
Podr. 1.2. charakterystyka chorób psychicznych
P...

Pedagogika

Zakładowe formy opieki całkowitej - Domy Dziecka

SPIS TREŚCI
1. ZARYS HISTORYCZNY 3
2. ORGANIZACJA DOMU DZIECKA 5
3. ZADANIA DOMU DZIECKA I ICH FUNKCJE 6
4. POZYTYWNE CZYNNIKI WARUNKUJĄCE EFEKTYWNOŚĆ PRACY WYCHOWAWCZO – TERAPEUTYCZNEJ W DOMACH DZIECKA 11
5. ZASADY I TRYB ...

Bezpieczeństwo i higiena pracy

BHP - prawna ochrona pracy materiały

1. Procesy pracy — pojęcia podstawowe

Pojęcie ochrony pracy nie zostało zdefiniowane prawnie i dlatego jest różnie rozumiane i interpretowane przez teoretyków. Jego pojmowanie kształtowało się historycznie — w początkowym okre...

Pedagogika

Poradnictwo zawodowe- Akty prawne,John L. Holland - założenia,Anna Roe

Poradnictwo zawodowe- Zagadnienia z wykładu
prowadzenie- Dr. E. Sarzyńska


AKTY PRAWNE
- Konstytucja RP z dnia 2.04.1997r. (art. 65) – podstawowy akt prawny , z którego wynika konieczność organizowania i wspierania poradn...