Normy ISO
a) W obecnej chwili norma ISO 9000:1994 została zastąpiona nowocześniejszą: ISO 9000:2000. Nowa edycja norm zawiera wiele zmian. Między innymi:
zastąpiła normy ISO 9001, 9002, 9003. Stała się bliższa normie dotyczącej zarządzania środowiskowego ISO 14001:1996
zmniejszyła się ilość norm z około 20 do 6
język i treść zostały tak zmodyfikowane by były bardziej logiczne, przystępne i zrozumiałe
normy te zostały oparte na ośmiu uniwersalnych zasadach zarządzania jakością (skupienie uwagi na kliencie, przywództwo, zaangażowanie ludzi, podejście procesowe, systemowe podejście do zarządzania, ciągłe doskonalenie, rzeczowe podjecie do podejmowanych decyzji, oraz korzystne stosunki z dostawcami)
są lepiej dostosowane do potrzeb przedsiębiorstw sfery usług i małych przedsiębiorstw
Podstawowymi korzyściami posiadania normy z serii ISO 9000:2000 to:
dostosowywanie do standardów międzynarodowych umożliwiających rozwijanie się w oparciu o wytyczne akceptowane w danej branży oraz ułatwienie rozwoju i wzrostu produkcji na inne rynki
większe zaufanie klientów do firmy, co przynosi większy wachlarz oferowanych produktów oraz korzyści płynące z konkurencyjności pomiędzy przedsiębiorstwami
unikanie błędów zamiast ich poprawianie, dzięki czemu można zmniejszyć straty związane z brakami i reklamacjami
gwarancja stałego, wysokiego poziomu jakości produktów i oferowanych usług
poprawienie terminowości dostaw
lepsze poznanie potrzeb klienta, który otrzymuje produkty wysokiej jakości, bezpieczne i solidne
stworzenie przejrzystych zasad odpowiedzialności i premiowania pracowników
b) Polska Nagroda Jakości (PNJ) jest corocznie przyznawana w 2 kategoriach: Nagroda Zespołowa oraz Nagroda Indywidualna. Jest ona oparta na idei TQM (Total Quality Management – Zarządzanie Poprzez Jakość) oraz na Europejskiej Nagrodzie Jakości. W konkursie PNJ oceniane są następujące kryteria:
przywództwo 150 punktów
polityka i strategia 100 punktów
zarządzanie ludźmi 80 punktów
zasoby 50 punktów
procesy 120 punktów
satysfakcja klientów 200 punktów
satysfakcja zatrudnionych 90 punktów
wpływ na otoczenie 60 punktów
efekt końcowy 150 punktów
suma 1000 punktów
Aby wprowadzić ideę TQM (Total Quality Management – Zarządzanie Poprzez Jakość) należy przede wszystkim przeprowadzić samoocenę przedsiębiorstwa. Umożliwia ona określenie pozycji, zidentyfikowanie mocnych stron firmy oraz obszarów gdzie konieczne jest wprowadzenie poprawy. W związku z wprowadzaniem TQM zrodziła się idea ustanowienia Polskiej Normy Jakości. Aby wprowadzić TQM należy się skoncentrować na 8 Filarach Zarządzania przez Jakość:
1. koncentracja na kliencie – spełnienie wymagań klientów, najważniejszy filar doskonalenia przez jakość
2. wizja strategii i polityki przedsiębiorstwa – w celu spełnienia oczekiwań klienta firma musi mieć wizję rozwoju
3. powszechne zaangażowanie pracowników – szczególnie w realizacji strategii i polityki. Aby to spełnić należy odpowiednio umotywować pracowników
4. wykorzystanie potencjału przedsiębiorstwa – pozwala optymalizować wszelkiego rodzaju zasoby poprzez właściwe zarządzanie nimi
5. zarządzanie procesami, mierzenie oraz ciągłe doskonalenie ZPJ
6. systematyczne wsparcie – poważne wdrażanie i doskonalenie rozpoczyna się wtedy gdy kierownictwo aktywnie angażuje się w doskonalenie jakości i zarządzanie przedsiębiorstwem
7. współpraca z otoczeniem – odnosi się to do percepcji przedsiębiorstwa w oczach opinii publicznej, jak również do podejścia do ochrony środowiska i oszczędności zasobów naturalnych oraz współpracy z lokalną społecznością i władzą
8. efekt końcowy - odnosi się do osiągnięć przedsiębiorstw w stosunku do założonych celów w zakresie całokształtu jego rozwoju oraz zaspokojeniu finansowym wszystkich zainteresowanych stron jego działalnością.
c) System Zarządzania Środowiskowego opiera się na normach z serii ISO 14001 dotyczących zarządzania środowiskowego; czyli tego co organizacja robi aby zminimalizować negatywny wpływ na środowisko swoich działań, wyrobów i usług. Normy te powstają przy okazji produkcji i mogą w sposób niekorzystny wpłynąć na środowisko, które w tym wypadku jest „Klientem”. Myślę iż bardzo dobrym rozwiązaniem dla firmy „Frotex” było wprowadzenie w/w norm, gdyż jest to ważny czynnik ułatwiający utrzymanie się na rynku. Coraz więcej bowiem firm wybierając swoich dostawców patrzy na stosunek danej firmy do środowiska. Dzięki wprowadzeniu Systemu Zarządzania Środowiskowego „Frotex” może osiągnąć następujące korzyści:
podniesienie prestiżu przedsiębiorstwa na rynku krajowym i międzynarodowym i spełnienie wymogów Unii Europejskiej, co jest w tym wypadku bardzo potrzebne gdyż „Frotex” również zajmuje się sprzedażą na Zachód Europy
zapewnienie klientów o podjętym zobowiązaniu do zarządzania środowiskowego oraz wykazanie, że zobowiązanie to jest realizowane
utrzymanie dobrego odbioru przez władze lokalne, pomoże to zmniejszyć uciążliwość przedsiębiorstwa dla otoczenia
pozyskanie nowych inwestorów i dostęp do kapitału
obniżenie ryzyka ubezpieczeniowego
pomoc w poprawie nadzoru nad kosztami, ponieważ powinny obniżyć się koszty ekologiczne
poprawienie oszczędności materiałów wejściowych i energii
racjonalna troska o środowisko i zgodność z przepisami