Podstawy Prawa Administracyjnego

Administracja publiczna jest to przejęte przez państwo i realizowane przez jego zawisłe organy zaspokajanie zbiorowych potrzeb obywateli wynikający z życia w grupie, społeczeństwie. Jest to również działalność państwa, która nie jest ani ustawowa ani sądownicza. Jest natomiast zespołem działań realizowanych przez podmioty na zasadzie i w granicach prawa.

CECHY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W USTROJU DEMOKRATYCZNYM:
1.Wiązanie AP prawem ? wszystko wynika z przepisów prawa, jest ograniczone prawem;
2.Władza ustawodawcza składa się z przedstawicieli ludu, umacnia władzę;
3.Wykonawczy charakter działalności AP ? nie stanowi prawa ale je wykonuje, nie ma wpływu na zadania publiczne;
4.Ponoszenie odpowiedzialności za działalność (i za zaniechanie);
5.Kontrola działalności AP przez niezawisłe sądy.

CZYNNIKI ROZWOJU ADMINISTRACJI:
1.Przesłanki warunki
możliwości materialne państwa,
polityka społeczno ? gospodarcza,
efektywność organizacyjna administracji
2.Przesłanki cele
interes społeczny ? potrzeby i motywacje społeczne, interes który da się odnieść do wielu indywidualnych jednostek.
3.Przesłanki
wydawanie decyzji administracyjnej
wydawanie ustawy
podjęcie innych działań

ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
CECHY:
wielość pod względem gatunkowym
pochodzą od administracji (rozporządzenia, zarządzenia, uchwały)
problem z kodyfikacją
nie jest jednolite
występowanie aktów prawa miejscowego
PODSTAWA PRAWNA:
norma ogólna ? upoważnienie danego rzędu organów do wydawania pewnego rodzaju aktów normatywnych
norma szczególna ? upoważnienie określonego organu do wydania określonego aktu prawnego regulujące dany wyznaczony przedmiot regulacji (np. Minister Edukacji wyda rozporządzenie o lekturach obowiązkowych)

MATERIA NORMATYWNA ? przedmiot regulacji który może być regulowany tylko danym rodzajem aktów prawnych np. tylko w drodze ustawy.

WALOR PRAWNY ? możliwość kształtowania podmiotu zewnętrznego w stosunku do administracji np. Czy danym rodzajem aktu można nakładać na obywateli obowiązki. Rozporządzenie nie może wprowadzić nowego obowiązku.

PROMULGACJA ? konsekwencje i sposoby ogłaszania aktów prawnych.

SYSTEM ZAMKNIĘTY ŹRÓDEŁ PRAWA
AKTY PRAWNE:
powszechnie obowiązującego ? normy abstrakcyjne i generalne adresowane do każdego obywatela
wewnętrznego ? regulują tylko sytuacje wewnątrz administracji obowiązują tylko podmioty, które organizacyjnie podlegają organowi wydającemu ale nie regulują zachowań obywateli

SYSTEM PRAWA ADMINISTRACYJNEGO:
1.Konstytucja
2.Ustawy
3.Umowy międzynarodowe
4.Rozporządzenia z mocą ustawy
5.Rozporządzenia
6.Zarządzenia
7.Uchwały
8.Akty prawa miejscowego


KONSTYTUCJA ? wyznacza ustrój, organy państwowe (kompetencje i zakres działania), granice ingerencji administracji (prawa i obowiązki obywatela), wszystkie akty prawa muszą być z nią zgodne.
UMOWY MIĘDZYNARODOWE ? umowy zawierane przez państwa, zawierają obowiązki dla państwa a nie dla obywateli. Dzielą się na zwykłe, czyli takie w których wystarczy zwykłe przedłużenie i ratyfikowane czyli zawarte ponownie za uprzednią zgodą sejmy wyrażoną w drodze ustawy o ratyfikacji (występuje w przypadkach: układów politycznych, sojuszów wojskowych, znacznego obciążenia finansów państwa, gdy dotyczą praw i wolności obywatela, dotyczą spraw dla których konstytucja wymaga ustawy, nasza suwerenność zostaje ograniczona). Umowy międzynarodowe ratyfikowane mają wyższość nad ustawami w przypadku kolizji.
USTAWY ? akty powszechnie obowiązujące zgodne z postanowieniami konstytucji, są uzupełnieniem konstytucji, stanowione przez inicjatywę ustawodawczą.
ROZPORZĄDZENIA ? akty wykonawcze do ustawy wydawane wyłącznie na podstawie ustawy przez organ wydający; treść i przedmiot ustala ustawa, akt powszechnie obowiązujący, może go wydać: Prezydent, Rada Ministrów, poszczególni Ministrowie, Komitety, krajowa rada radiofonii i telewizji.
ZARZĄDZENIA - nie obowiązują powszechnie są to akty obowiązujące jednostki organizacyjne podległe organizacji wydającej zarządzenia, nie mogą być podstawą do decyzji wydanych w stosunku do obywatela, nie wychodzą na zewnątrz struktur administracji, mogą być wydawane przez prezydenta, prezesa rady ministrów, centralne i lokalne zakłady.

ORGANY I STRUKTURA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

ORGAN (człowiek lub grupa ludzi)
ma określone miejsce w strukturze AP, działa w imieniu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego,
ma określone prawem administracyjnym kompetencje,
ponosi odpowiedzialność za swoje działania,
może stosować środki władcze.

RODZAJE ORGANÓW:
1.ze względu na liczebność:
monokratyczne ? czyli jednoosobowe (prezydent miasta), szybki proces podejmowania decyzji, tańsze ale bardziej korupcyjne, większa odpowiedzialność, wybierane w wyborach bądź powołane, mianowane, losowanie, przez urodzenie;
kolegialne ? wieloosobowe (rada miasta) długi proces podejmowania decyzji, droższe ale mniej korupcyjne, mała odpowiedzialność, wybierane w wyborach, powołane lub mianowane.
2.Inne organy
decydujące
pomocnicze
centralne
terenowe
państwowe
samorządowe

FUNKCJE RADY MINISTRÓW:
wykonywanie ustawodawcza,
projekt ustawy budżetowej i jej wykonanie,
wydawanie rozporządzeń,
wydawanie uchwał,
bezpieczeństwo i porządek wewnętrzny kraju,
polityka zagraniczna,
prezes koordynuje działalność rady.

ORGANY CENTRALNE (jednostkowe w skali kraju ? np. RPO) ? bezpośrednio podlegają organom naczelnym, tworzą quazi resory wraz z organami naczelnymi, rozciągają sie na cały kraj.

ADMINISTRACJA TERENOWA:
zespolona ? organem jej jest np. Wojewoda, składa sie z przedstawicieli rządu; zajmuje się koordynacją, kontrolą, zapewnieniem skutecznego działania, ponosi odpowiedzialność za działanie zespolonych wojewódzkich służb inspekcji i straży;
niezespolona ? podlegają bezpośrednio organom centralnym
urzędy probiercze ? sprawdzają jubilerów i złotników obejmują tylko wydzielony obszar kraju;
Każdy szczebel w strukturze jest określony i ma określone kompetencje.
SAMORZĄD TERYTORIALNY
DEKONCENTRACJA ? przenoszenie kompetencji na inne organy (niższe lub na tym samym poziomie), odpowiada jednak organ przenoszący.
DECENTRALIZACJA ? przenoszenie kompetencji w drodze ustawy, nie ma podporządkowania hierarchicznego, jest to budowa struktury administracji rządowej.
DUALIT WŁADZY W TERENIE ? funkcjonują obok siebie organy władzy rządowej i samorządu terytorialnego.
Liczba gmin i powiatów nie jest stała może sie zmieniać, natomiast liczba województw jest stała i można ja zmienić tylko w drodze ustawy
TRÓJSTOPNIOWY SAMORZĄD TERYTORIALNY ? każda jednostka jest samodzielna (gmina, powiat, województwo), nie ma w niej hierarchii (spory mogą rozstrzygnąć kolegia odwoławcze). Kontrole finansową przeprowadza regionalna izba obrachunkowa.

ORGANY STANOWIĄCE KONTROLNE I ORGANY WYKONAWCZE
Organem stanowiąco ? kontrolnym w gminie jest Rada Gminy, w powiecie zarząd powiatu, w województwie Zarząd Województwa.
Organ stanowiąco kontrolny:
stanowi akty prawa miejscowego które decydują o najważniejszych sprawach dla gminy, powiatu czy województwa,
kontroluje działanie organu wykonawczego i działanie jednostek organizacyjnych gminy,
powołuje komisję rewizyjną,
organ kolegialny składający sie z radnych,
organ działający plenarnie ? radni muszą się spotkać przynajmniej raz na kwartał,
wybór zarządu,
gospodarka komunalna,
uchwalanie budżetu,
ustanowienie zasad zaciągania kredytu przez wójta lub zarząd.
ORGAN WYKONAWCZY
w gminie jest to jedna osoba (wójt, burmistrz, prezydent miasta),
wykonywanie uchwał rady,
przygotowanie projektu uchwały budżetowej i innych uchwał,
reprezentuje jednostkę samorządu na zewnątrz,
powołuje kierowników jednostek organizacyjnych,
wójt, burmistrz, prezydent miasta wydaje decyzje administracyjne,
w powiecie i województwie są to jednostki kolegialne składające się z 5-6 osób, wybierani są przez radę powiatu, województwa,
starosta powiatowy i marszałek województwa reprezentują na zewnątrz swój organ.

STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA:
podejmuje analizę sytuacji rozwojowej,
cele jakie mają być osiągnięte,
przewiduje sposoby realizacji,

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
powszechnie obowiązujące w danym terenie,
stanowione na podstawie ustawy z 5 czerwca 1998 r i innych ustaw,
akty wykonawcze,
zawierające przepisy porządkowe,
podejmowane przez Radę Gminy w formie uchwał,
Rada Gminy nie może delegować podejmowania uchwał na inne orgny.

Dodaj swoją odpowiedź
Administracja

Podstawy prawa administracyjnego

TEMAT |03.03.2007| PRAWO ADMINISTRACYJNE

Sądy rejonowe  Sądy okręgowe sąd apelacyjny  sąd najwyższy
I instancja II i I instancja

Konstytucja jest ustawą zasadniczą - na jej straży stoi Trybunał Konstytucyjny...

Język polski

Podstawy Prawa Administracyjnego - test wiedzy

1. Źródła prawa administracyjnego obejmują (podkreśl właściwą odpowiedź):
a) źródła prawa powszechnie obowiązującego w państwie;
b) wewnętrzne akty prawne organów administracji publicznej;
c) akty prawne w których zawa...

Podstawy przedsiębiorczości

Potrzebuje szybko referat na temat "Wady aktów administracyjnych" pilne !! (z przedmiotu PODSTAWY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO ) wybrałam przeds, bo nie ma mojego.

Potrzebuje szybko referat na temat "Wady aktów administracyjnych" pilne !! (z przedmiotu PODSTAWY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO ) wybrałam przeds, bo nie ma mojego....

Administracja

Źródła prawa administracyjnego

Źródła prawa administracyjnego



Pojęcie „źródeł prawa” nie zostało zdefiniowane wprost i przypisywano mu różne znaczenia. Mianem tym określano między innymi akty prawne zawierające przepisy prawa, formy wyrażania ...

Edukacja europejska

Źródła prawa administracyjnego

Źródła prawa administracyjnego

Pojęcie ?źródeł prawa? nie zostało zdefiniowane wprost i przypisywano mu różne znaczenia. Mianem tym określano między innymi akty prawne zawierające przepisy prawa, formy wyrażania przepisów pra...