Zarządzanie

Zarządzanie = kierowanie

?Zarządza się rzeczami a kieruje ludźmi?

Zarządzanie jest to proces panowania, organizowania, motywowania i kontrolowania działalności członków organizacji oraz wykorzystania wszystkich innych zasobów dla osiągnięcia ustalonych celów

Funkcje zarządzanie:
a) Planowania
- ustalanie celów i sposobów ich realizacji
b) Organizowania
- oznacza iż kierownicy koordynują ludzkie i materialne zasoby przedsiębiorstwa
c) Motywowanie
- to sposób wpływania prze kierownika na podwładnych tak, aby realizowali powierzone im zadania
d) Kontrolowanie
- sprowadzanie zgodności działań z jego zamierzeniami i celami.

Funkcje interpersonalne
1. Reprezentant ? wykonywanie zadań symbolizujących reprezentowane jednostki na zewnątrz, wygłaszanie przemówień.
2. Lider ? Motywowanie, inspirowanie
3. Łącznik ? tworzenie i utrzymywanie powiązań z innymi jednostkami wewnątrz i na zewnętrz organizacji

Funkcja informacyjna
1. Odbiorca ? gromadzenie informacji, wywoływanie nieprawidłowości, zagrożeń, szans
2. Nadawca ? przekazywanie istotnych informacji współpracownika i innymi jednostkami
3. Rzecznik ? angażowanie się w Public relations w celu kształtowania wizerunku firmy (lobby, wystąpienie publiczne)

Funkcje decyzyjne
1. Innowator ? inicjowanie zmian stosowanie do potrzeb i szans. Ustalenie celów i formułowanie planów
2. Rozwiązujący problemy ? rozwiązywanie konfliktów i eliminowanie zakłóceń, przeszkód, załatwienie skarg, przeciwdziałanie konkurencji
3. Lokator zasobów ? użycie stosownych zasobów (ludzkich, technicznych, technicznych in.) do wykonywania prac, ustalenie priorytetowych zadań.
4. Negocjator ? wypracowanie umów z klientami, dostawcami i agencjami.

Do pełnienia w/w funkcji są potrzebne następujące umiejętności:
a) Koncepcyjne
- analizowanie, interpretowania, przewidywania, idp.
b) Społeczne
- motywowanie, kształtowanie klimatu organizacyjnego
c) Techniczne
- organizowania procesów i pracy

W pracy menadżera niezbędne jest wypełnianie podstawowych funkcji zarządzania
- ustalenie celów
- organizowanie działań
- motywowanie i informowanie
- dokonywanie pomiarów i ocen

Cechy osobowości lidera:
a) pewność siebie
b) inteligencja
c) asertywność
- zdolność do dominacji nad innymi
d) ambicja
- dążenie do osiągnięć
e) umiejętność dostosowania się do sytuacji
f) odwaga
g) upór i stanowczość
h) inicjatywa
- umiejętność zapoczątkowania działań
i) wytrwałość
- nieustępliwość, niepoddawanie się, samozaparcie
j) poczucie humoru
- wprowadzanie dobrego klimatu
- rozładowywanie napięć
k) takt
- współdziałanie współczucie innymi
- uwzględnienie wrażliwości innych
l) współczucie
- udzielanie pomocy
- zrozumienie trudności zawodowych i prywatnych pracownika

Umiejętności lidera:
- tworzenie wizji i porządnego stanu
- kreatywność i innowacyjność
- talent dyplomatyczny
- takt
- uważne słuchanie
- perswazyjne mówienie
- szybkie podejmowanie decyzji
- stawianie zadań
- organizacja pracy

Styl kierowania ? indywidualny sposób, metoda pracy kierownika z podwładnym. Wynika on:
- z predyspozycji
- typu psychologicznego
- kwalifikacji
- sprawności w działaniu

Kryteriami branymi pod uwagę w typologii, czyli określeniu rodzaju stylu kierowania jest:
- ukierunkowanie (orientacja) na ludzi, realizację zadań i celów.

Wyróżniamy 3 podstawowe style kierowania:
a) autokratyczny
b) demokratyczny
c) nie ingerujący

Style kierowania:
a) kierownik autokrata
- stosuje przymus, aby wpłynąć na podwładnych
- sam wyznacza zadania, określa sposoby ich wykonywania, formy współpracy a także czas ich wykonania
- do udziału w decyzjach nie dopuszcza podwładnych
- polecenia wydaje w formie nie znoszące sprzeciwu
- niechętnie przyjmuje przejawy inicjatywy podwładnych
b) kierownik demokrata
- aby wpłynąć na podwładnych stosuje środki?
* przekonywanie
* inspirowanie
* zjednywanie
- podwładnym pozostawia swobodę działania
- zasięga opinii podwładnych
- przyjmuje krytykę
- z zespołem łączy go silna wieź, wzajemne zależności
- bazuje na samokontroli działań podwładnych
c) kierownik nie ingerujący
- - prace podwładnych wymagają dużej samodzielności
- podwładni mają bardzo wysokie kwalifikacje, duże doświadczenie
- zespół składa się ze specjalistów reprezentujących różne dziedziny

Zwroty używane prze poszczególnych kierowników:
*Autokrata
?Ja zrobiłem, ja zdecydowałem?

*Demokrata
?Myśmy Zrobili, my zdecydowaliśmy?

*Nie ingerujący
?oni zrobili, oni zdecydowali?

Dodaj swoją odpowiedź
Zarządzanie

Zarządzanie w przedsiębiorstwie.

ZAGADNIENIA Z PRZEDMIOTU: ZARZĄDZANIE W PRZEDSIĘBIORSTWIE
1. Pojęcie, istota, i funkcje zarządzania
2. Charakterystyka podstawowych funkcji zarządzania, planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrola
3. Geneza nauki zarządzani...

Administracja

Zarządzanie w administracji publicznej

I.Model zarządzania w administracji publicznej. Wykład z 5.10

1.Pojecie i cele współczesnej administracji.
W stosunku do władzy politycznej, do władzy adm. Publicznej jest określenie, jako dzialanosc organizacyjna i wykonawcza z...

Finanse i bankowość

Zarządzanie ryzykiem - opracowanie - Full wypas 44 strony. Mnóstwo odpowiedzi na pytania z książek UŁ

1. Pojęcie ryzyka bankowego, rodzaje
2. Przyczyny wpływające na wzrost ryzyka
3. Zarządzanie ryzykiem bankowym
4. Pojęcie ryzyka stopy procentowej
5. Zarządzanie ryzykiem luki funduszowej
6. Zarządzanie ryzykiem skumulowa...

Zarządzanie

Zarządzanie ryzykiem- wykłady

Ryzyko i zarządzanie ryzykiem

09/02/2008

Ujęcie interdyscyplinarne

Zasady światowego porządku gospodarczego:
1. Międzynarodowy porządek bezpieczeńswa , (NATO, OSCE itd)
2. Międzynarodowy porządek społeczn...

Zarządzanie

Organizacja pracy, zarządzanie i elementy ergonomii

Naukowa organizacja pracy powstała w stanach zjednoczonych na początku XX w.
Był to kierunek zmierzający do naukowego ustalenia najlepszej metody wykonywania dowolnego zadania oraz doboru, szkolenia i motywowania pracowników.

Pod ...

Zarządzanie

Zarządzanie strategiczne w/g definicji Gryfina.

Zarządzanie jest to zestaw działań obejmujących planowanie, organizowanie, przewodzenie
i kontrolowanie skierowanych na zasady organizacji ludzkie, rzeczowe i informacyjne, podejmowanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji sprawnie ...