Rola analizy ekonomicznej w firmie

POJĘCIE I ZADANIA ANALIZY EKONOMICZNEJ
Analiza ekonomiczna działalności gospodarczej jest to zespół czynności badawczych, dotyczących jej wyników rzeczowych i finansowych, stanu ekonomicznego i pozycji na rynku oraz organizacji procesów i metod działania.
Pojęcie analizy ekonomicznej odnosi się do metody badania naukowego, która polega na rozłożeniu badanego przedmiotu lub zjawiska na części składowe, w celu wykrycia składników przyczyniających się do kształtowania danego podmiotu lub zjawiska.
Celem analizy ekonomicznej jest przygotowanie odpowiednich informacji stanowiących podstawę do podejmowania decyzji gospodarczych. Analiza ekonomiczna zapoznaje z występującymi faktami i zjawi-skami oraz ustala przyczyny tych zjawisk i faktów. Analiza ekonomiczna służy do oceny działalności i jej skutków. Wyniki te służą przede wszystkim do samokontroli i samooceny własnej działalności. Na pod-stawie danych analizy ekonomicznej można ustalić, czy dotychczasowa działalność przebiega zgodnie z założeniami oraz można określić i uzasadnić najkorzystniejsze kształtowanie się działalności w przyszło-ści.
Zespól czynności koncepcyjnych, rachunkowych i porównawczych, składających się na analizę ekono-miczną, ma na celu:
- zebranie odpowiednich informacji o stanie faktycznym, jego przyczynach i tendencjach,
- krytyczną ocenę istniejącego stanu, zamierzeń i tendencji,
przeprowadzenie rachunku ekonomicznego, który ustaliłby skutki tego stanu,
- określenie i uzasadnienie najkorzystniejszego rozwiązania,
- postawienie wniosków pozwalających na powzięcie prawidłowych decyzji gospodarczych.
Przeprowadzenie analizy ekonomicznej jest konieczne dla racjonalnego gospodarowania i osiągania optymalnych efektów ekonomicznych.
Realizując przedmiotowy zakres swego działania, analiza ekonomiczna spełnia następujące zadania:
- umożliwia zapoznanie się z zadaniami działalności gospodarczej i ich realizacją
- umożliwia zapoznanie się ze stanem ekonomicznym czynników produkcji i metodami gospodarowania
- umożliwia zapoznanie się z wynikami finansowymi działalności
- umożliwia porównanie działalności analizowanego podmiotu gospodarczego z wynikami poprzednich okresów oraz z działalnością innych przedsiębiorstw
Prawidłowa analiza musi spełniać cztery podstawowe warunki tj.:
- operatywność, tzn. że badania i wyciąganie wniosków powinny być przeprowadzane w takim terminie, aby mogły one służyć do podejmowania bieżących decyzji;
- konkretność, tzn. że badania i oceny powinny umożliwiać wyprowadzanie ścisłych, skonkretyzowanych wniosków;
- elastyczność, tzn. że metody analizy powinny być dostosowane do zmiennych warunków i potrzeb;
- dynamiczność, tzn. że badania i oceny powinny ujmować procesy gospodarcze w ich rozwoju.

O roli i znaczeniu funkcjonalnej analizy ekonomicznej
w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa posiada co najmniej trojaki charakter. Jest bowiem instrumentem i metafunkcją zarządzania oraz systemem metod oceny. Jej priorytetowa rola i znaczenie w zarządzaniu odzwierciedla się głównie w procesach prognozowania, decydowania i kontrolowania. Pozwala ona na uczynienie misji i celu ostatecznego przedsiębiorstwa zasadniczą podstawą oceny skuteczności i racjonal-ności jego działania w wymiarze funkcjonalnym, dysfunkcjonalnym i niefunkcjonalnym.

Zarządzanie jest złożonym procesem o największej doniosłości dla stworzenia i zapewnienia warunków pomyślnej realizacji wielu różnorodnych celów i zadań zorientowanych wokół wypełniania misji i celów ostatecznych przedsiębiorstwa. Misja i cel ostateczny przedsiębiorstwa, w postaci maksymalizacji długo-okresowego zysku i rozwoju przedsiębiorstwa, w sposób jednoznaczny wskazują na potrzebę tworzenia wielokryterialnego i wielowymiarowego systemu ocen, zdolnego do ich promowania. Misję i cel osta-teczny przedsiębiorstwa zaliczyć można do wiodących kategorii filozofii i pragmatyki działania przedsię-biorstwa. Misja kreuje podstawy formułowania, realizacji i kontroli celu ostatecznego, który, wynikając z niej, winien nie tylko przystawać do misji, lecz przede wszystkim ją wzmacniać i rozwijać. Tego rodzaju stwierdzenie można uznać za zasadniczy paradygmat zarządzania oraz podstawę rozważań poświęconych roli i znaczeniu funkcjonalnej analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Analiza funkcjo-nalna, podobnie jak każda inny rodzaj analizy ekonomicznej, jest trudna do zdefiniowania z uwagi na jej wszechobecność we wszystkich funkcjach zarządzania, stąd można nazwać ją metafunkcją zarządzania oraz ze względu na liczne ważne zadania, jakie pełni w tym procesie. O funkcjonalnej analizie ekono-micznej należy mówić – podobnie jak pozostałych rodzajach analizy ekonomicznej - jako o systemie me-tod i jako instrumencie zarządzania, niezbędnym dla koordynacji, synchronizacji i integracji działalności rzeczowej i regulacyjnej przedsiębiorstwa. Zasadniczym celem opracowania jest wskazanie, iż funkcjo-nalny wymiar analizy ekonomicznej wprost wiąże się nie tylko z misją i celem ostatecznym przedsiębior-stwa, lecz także z koniecznością zapewniania trwałych warunków jego egzystencji.

1. Pojęcie analizy funkcjonalnej
Funkcjonalna analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa jest wyodrębniona z całokształtu analiz ekonomicz-nych na podstawie kryterium stosowanych metod analitycznych. Należy ja przeto rozumieć jako system metod diagnozowania i analizowania istnienia i współzależności działania określonych elementów, części, procesów i struktur ze względu głównie na jeden zasadniczy wymiar ewaluacji. Tym podstawowym wy-miarem oceny jest ich wpływ na powodzenie funkcjonowania przedsiębiorstwa jako całości. Tak sformu-łowany zasadniczy punkt odniesienia oceny wpływu elementów, części, procesów i struktur na powodze-nie działania przedsiębiorstwa jako całości nie stanowi jasno sformułowanej podstawowej hipotezy opra-cowania, którą jest twierdzenie o tym, że analiza funkcjonalna jest jednocześnie instrumentem zarządzania i systemem metod oceny działalności przedsiębiorstwa pretendującym do zajęcia szczególnego miejsca w systemie zarządzania nie tylko przedsiębiorstwami zarobkującymi. Przyjęcie misji i celu ostatecznego przedsiębiorstwa, w postaci maksymalizacji zysku długookresowego i rozwoju tej jednostki gospodarczej za podstawę odniesienia zasadniczych twierdzeń odnoszących się do analizy funkcjonalnej, znajduje uza-sadnienie w tej koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem zarobkującym, w której misja jest najpoważniej-szym celem i zarazem kryterium oceny zasadności i racjonalności działania każdego podmiotu gospodaru-jącego. Podejście funkcjonalne w analizie ekonomicznej wskazuje bowiem w sposób jednoznaczny, iż pewne funkcje są niezbędne w przedsiębiorstwie, gdyż bez nich przedsiębiorstwo nie przetrwa oraz pewne formy i struktury społeczne, organizacyjne i prawne są konieczne do wypełnienia tych niezbędnych funk-cji. Przedstawienie istoty, a nawet samego pojęcia, analizy funkcjonalnej wymaga wskazania, iż nie jest to łatwe i proste zadanie. Zasygnalizowana trudność i złożoność zdefiniowania pojęcia analizy funkcjonalnej wynika z samego wieloznacznego określenia terminu funkcja. Na ogół dzięki kontekstowi wiemy, w ja-kim sensie termin funkcja został użyty. Pokrewne znaczenie terminu funkcja obejmuje przykładowo: współzależność, wzajemne związki, działanie, rola, zadanie, prace, stanowisko, a nawet obowiązki, które ktoś lub coś ma wykonywać. Funkcja jest jednym z podstawowych pojęć matematyki, które wyraża wza-jemny związek lub zależność co najmniej dwóch wielkości. W architekturze i sztuce jest ona podstawą aprobaty elementów technicznych i estetycznych dzieła. W biologii funkcja jest rozumiana jako procesy życiowe lub organiczne rozważane ze względu na to, w jaki sposób przyczyniają się do podtrzymania działania organizmu. Funkcją powtarzalnych procesów fizjologicznych jest ich zgodność z potrzebami organizmu.
Wymiary interpretacyjne pojęcia funkcja odnosić się mogą także do:
1) publicznych zebrań, uroczystych bankietów, szczególnych okazji,
2) rodzaju specjalizacji, specyfikacji i kombinacji jednostki w takim stopniu, w jakim stanowi to dla niej podstawę stałej możliwości osiągania zadań i celów,
3) aktywności przypisanej obowiązkom związanym ze statusem społecznym, z zajmowaniem stanowisk urzędowych itp.
Podkreślić należy, iż funkcje nie są jedynie udziałem osób zajmujących określone stanowiska. Dotyczą one szerokiej gamy unormowanych działań, procesów społecznych, wzorów kultury i systemów przeko-nań istniejących w społeczeństwie. Z tego względu te różnorodne i zapewne niepełne określenia i przekro-je analityczne pojęcia funkcja pozwalają wskazać na szczególną rolę i miejsce poszczególnych elemen-tów, części, procesów i struktur w działalności przedsiębiorstwa. Ich szczególność i tym samym ważność rozpatrywana jest z punktu widzenia pełnienia przez nie jakichś ważnych, a nawet żywotnych dla przed-siębiorstwa funkcji.
Tym samym z tego punktu widzenia istnieje możliwość wyróżnienia trzech następujących rodzajów ele-mentów, części, procesów i struktur, a mianowicie:
a) funkcjonalnych,
b) dysfunkcjonalnych oraz
c) niefunkcjonalnych.
Element, proces, struktura może, mogą być funkcjonalne i wówczas pozytywnie wpływają na działalność przedsiębiorstwa. Dysfunkcjonalność zmniejsza skuteczność i racjonalność działania oraz adaptację przedsiębiorstwa. Natomiast składnik niefunkcjonalny nie ma istotnego wpływu na przystosowanie i inne rezultaty przedsiębiorstwa. Owo wyróżnienie tych trzech rodzajów działania pozwala na wskazanie, iż w analizie funkcjonalnej przedsiębiorstwa odsłania się waga i znaczenie relatywizmu diagnostyczno – anali-tycznego. Istotę tego relatywizmu diagnostyczno – analitycznego sprowadzić można do wykazania, czy i jaką funkcję pełni dany element, proces czy i struktura w ramach przedsiębiorstwa, a tym samym mamy sposobność wskazania:
a) w odniesieniu do jakiego stanu przedsiębiorstwa określamy coś jako funkcjonalne, dysfunkcjonalne oraz niefunkcjonalne,
b) na ilość czy liczbę różnych elementów, procesów i struktur, które pełnić mogą tę samą funkcję oraz
c) że ten sam element, proces, struktura pełnić może wiele funkcji.
Kwestią nie rozstrzygniętą może być zakres i rodzaj elementów, procesów i struktur tworzących daną funkcję. Co więcej, z punktu widzenia orientacji zarządczych wskazane jest podkreślenie roli i wagi trzech podstawowych postulatów analizy funkcjonalnej, a mianowicie: jedności, uniwersalności i nie-zbędności. Powstaje pytanie o to, czy do uznania niezbędności każdej istniejącej części konieczne jest uznanie jej za element funkcjonalny i odrzucić dysfunkcjonalne elementy?
Wydaje się, że analiza procesów funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa wskazuje na potrzebę udzie-lenia na to pytanie odpowiedzi zaprzeczającej, gdyż w pierwszy rzędzie diagnostyczne stwierdzenie o charakterze dysfunkcjonalności pewnej części, procesu czy struktury prowadzić powinno do zbadania możliwości przekształcenia w funkcjonalną charakteru tej składowej przedsiębiorstwa. Nadto co w danym czasie, warunkach i sytuacjach jest dysfunkcjonalne może okazać się funkcjonalne w następnym okresie i w zmienionych sytuacjach, czy też warunkach. Tego rodzaju spostrzeżenie podkreśla rolę i znaczenie zasady relatywnej roli każdego elementu, procesu i struktury w działalności przedsiębiorstwa. Można też wskazać na pojawienie się wielu alternatyw funkcjonalnych, równoważników funkcjonalnych czy też substytutów funkcjonalnych, których rola w wypełnianiu misji wydaje się różnicować pod wpływem określonych warunków i położenia przedsiębiorstwa. Alternatywy funkcjonalne mogą określać preferen-cje wyboru w zależności od wielu sytuacji i zmiennych kształtujących działalność przedsiębiorstwa. Rów-noważniki funkcjonalne określają ekwiwalenty, natomiast substytuty funkcjonalne zawierają wymianę, zastępowanie jednych elementów, procesów i struktur działania innymi.

2. Analiza funkcjonalna a misja i cel ostateczny przedsiębiorstwa
Przyjęcie do rozważań nad analizą funkcjonalną misji i celu ostatecznego przedsiębiorstwa w postaci maksymalizacji zysku długookresowego i rozwoju przedsiębiorstwa jest – jak się wydaje – uzasadnioną koncepcją i zarazem praktyką jego działania także z uwagi, iż zawiera w sobie dwie zasadnicze kategorie o charakterze krytycznym dla funkcjonowania tej jednostki gospodarczej. Sprzyja ona również pozytyw-nemu eksponowaniu kompleksowego i zarazem systemowego podejścia do zarządzania przedsiębior-stwem, w którym odzwierciedla się wielość funkcji realizowanych w sposób jednoczesny przez tę jed-nostkę na rzecz otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego. Co więcej, tworzenie i kontrolowanie relacji misja – cel ostateczny przedsiębiorstwa w sposób bezpośredni kształtuje programy, budżety, procedury realizacji strategii działań tej jednostki oraz kreuje możliwość budowania i analizy zewnętrznych i we-wnętrznych relacji przedsiębiorstwa z jego otoczeniem. Skierowanie rozważań na rolę i znaczenie analizy funkcjonalnej w kontekście relacji misja – cel ostateczny przedsiębiorstwa w sposób jednoznaczny odsła-nia także konieczność wielopodmiotowej, wieloaspektowej oraz zmieniającej się oceny działania tej jed-nostki w zależności od przyjętego kryterium. W analizie funkcjonalnej jednym z zasadniczych kryteriów oceny jest określenie bilansu funkcji danego elementu, części, procesu itp. z punktu widzenia działań przedsiębiorstwa jako całości. Jeśli te elementy, części i procesy oraz struktury działania przyczyniają się do realizacji celu przedsiębiorstwa, wówczas pełnią one użyteczną rolę i mają charakter funkcjonalny. Wyróżnienie funkcjonalnego i tym samym dysfunkcjonalnego i niefunkcjonalnego charakteru podmiotów, przedmiotów, procesów i struktur działania przedsiębiorstwa pozwala na sporządzenie sui generis bilansu ich wkładu do realizacji celu ostatecznego tej jednostki. Tego rodzaju ujęcie nie wynika tylko z potrzeby diagnozowania roli i miejsca poszczególnych elementów w wypełnianiu celu ostatecznego i misji przed-siębiorstwa, lecz z konieczności prewencyjnych i terapeutycznych działań kadry zarządzającej, w którym to działaniu diagnostyczne opisy tworzą podstawę oceny funkcji spełnianych przez uregulowaną formal-nie i nieformalnie oraz apriorycznie działalność przedsiębiorstwa. Zachodzi pytanie o to, czy w realizacji zasadniczego celu opracowania potrzebne jest zwrócenie uwagi na podejście funkcjonalne w ekonomicz-nej i organizacyjnej analizie decyzyjnej przedsiębiorstwa. Analiza decyzyjna jest tym rodzajem analizy, w której odsłania się paradygmat konieczności wyboru, realizacji i kontroli tych decyzji, które wynikając z prognozowania i planowania, tworzą trwałe możliwości osiągania celów funkcjonowania i rozwoju przed-siębiorstwa. Tego rodzaju stwierdzenie nie przesłania potrzeby postrzegania analizy decyzyjnej jako sys-temu metod oceny zorientowanych na racjonalizację działalności regulacyjnej i rzeczowej przedsiębior-stwa. Ocena ta, stanowiąc podsystem motywacji, określa pożądane kierunki, warunki działań oraz sposo-by gospodarowania zasobami zorientowane na realizację wielu różnorodnych celów i dla różnych grup interesów przedsiębiorstwa. Generalnie biorąc, wyróżnić można – ze względu na podmiotowy charakter oceny działania przedsiębiorstwa – cele trojakiego rodzaju, a mianowicie: właścicieli, zarządzających oraz pozostałych interesariuszy. Ten trójdzielny charakter oceny działania przedsiębiorstwa sformułowany jako wynik wyróżnienia trzech operacyjnych celów przedsiębiorstwa o różnym priorytecie w zależności od czasu, warunków i sytuacji mających miejsce w samym przedsiębiorstwie, jak i poza nim.

3. Paradygmaty funkcjonalnej analizy ekonomicznej przedsiębiorstwa
Funkcjonalna analiza ekonomiczna, będąc określonym kierunkiem badania, eksplanacji i oceny faktów, zjawisk i procesów gospodarczo – społecznych, pozwala ustalić ich role i znaczenie w przedsiębiorstwie oraz określić i realizować zasadę równowagi funkcjonalnej procesów gospodarczych. Ta zasada równo-wagi funkcjonalnej procesów gospodarczych może być rozumiana jako proces zarządzania poszczegól-nymi obszarami – funkcjami przedsiębiorstwa cechujący się brakiem nadmiernych napięć, sprzeczności i konfliktów mogących mieć miejsce w związku z realizacją celu ostatecznego przedsiębiorstwa i jego mi-sji. Dla zapewnienia takich warunków niezbędne jest koordynowanie, zsynchronizowanie i zintegrowanie wszystkich instrumentów zarządzania oraz zasobów, procesów i struktur działania przedsiębiorstwa, tak aby osiągnąć pozytywny efekt synergiczny. Może on dowodzić braku dysfunkcjonalnych nie tylko proce-sów, struktur i elementów działania, lub ich znikomej sile wpływu, lecz także przystających do danych sytuacji i warunków rozwiązań systemu zarządzania, w którym nie zaistniało dysfunkcjonalne planowa-nie, czy też kontrolowanie. Dysfunkcjonalne oblicze kontroli uwidaczniać się może w nieracjonalności instrumentów kontroli oraz nierozsądnych standardach i normach. To nie normy i nierozsądne standardy powinny rządzić przedsiębiorstwem. Punktem odniesienia powinny być nadrzędne i ostateczne cele przedsiębiorstwa wywodzące się z jego misji.
Gdy systemy kontrolne nie mogą monitorować wszystkiego, mogą pojawić się problemy dysfunkcjonal-ności, gdyż podmioty oceny mogą się starać dobrze wypaść jedynie ze względu na kontrolowany obszar i sposób realizacji zadań. Taka zaś sytuacja tworzyć może warunki kreowania pozorów dobrej pracy, mani-pulowania danymi liczbowymi dla uzyskania wysokiej pozytywnej oceny. Problemy dysfunkcjonalności pojawić się mogą także w procesie podejmowania decyzji, a więc wcześniej w stosunku do ich realizacji. Procesy podejmowania i realizacji decyzji, przebiegające w sferze regulacyjnej lub regulacyjno – rzeczo-wej, rozpoczynają się od analizy problemu o charakterze diagnostycznym. Diagnoza problemu, który po-jawia się, nie tylko gdy istnieją rozbieżności między istniejącym a pożądanym stanem, stanowi podstawę ustalenia kryteriów oceny. Te kryteria oceny problemu decyzyjnego odzwierciedlać powinny wartości, normy cenione przez przedsiębiorstwo, a ściślej jego właścicieli, zarządzających i pozostałych interesariu-szy. Te grupy osób zainteresowanych działalnością przedsiębiorstwa posiadają na ogół odmienne prioryte-ty kryteriów i przypisują zróżnicowane wagi tym kryteriom. Wybrana na podstawie określonego kryte-rium celu najlepsza decyzja zostaje wdrożona i wynikiem jej realizacji jest określony efekt, który w funk-cjonalnej analizie
decyzyjnej winien być oceniany z punktu widzenia jego wpływu na funkcjonowanie i rozwój przedsię-biorstwa. Przedstawiona w ten sposób sekwencyjna procedura w formie powiązanych z sobą kolejnych czynności, zmierzających do podjęcia i realizacji określonych decyzji szczególnie istotnych dla wypełnie-nia misji przedsiębiorstwa, wskazuje i zarazem eksponuje teleologiczny wymiar systemu zarządzania przedsiębiorstwem opartego na analizie funkcjonalnej.
Teleologia zakłada, że znajomość zamiarów lub celów determinuje bieg działania i rozwoju. Jest to prze-konanie, że na podstawie doktryny ewolucyjnej można wyjaśnić przyczynę i motyw zmienności i adapta-cji przedsiębiorstwa w tym celu, aby przedsiębiorstwa lub ich funkcje przetrwały i rozwinęły się. Forma i/lub cel determinują rozwój i postępowanie przedsiębiorstwa zmierzające do stworzenia długookreso-wych i zarazem trwałych warunków osiągania zysku zatrzymanego. Ta bowiem kategoria zysku jest szczególnie ważna dla rozwoju przedsiębiorstwa i stąd w decyzjach o tworzeniu i podziale zysku netto problem przeznaczenia osiągniętego zysku znajduje się w centrum uwagi zarządzających, właścicieli oraz pozostałych interesariuszy.
Powstać może pytanie o to, czy podejście funkcjonalne w decyzyjnej analizie ekonomicznej nie niszczy lub nie ogranicza nowych sposobów postrzegania, organizowania i gospodarowania. Pytanie to jest zasad-ne z tego względu, iż nowe sposoby organizowania i gospodarowania wymagają nowego myślenia, nie-jednokrotnie nacechowanego licznymi pułapkami i mirażami sukcesu.
Przedsiębiorstwo jest zawsze uzależnione od tworzenia podzielanych przez jego członków wspólnych znaczeń i sposobów rozumienia, ponieważ muszą być one wspólnymi punktami odniesienia, jeśli ludzie mają kształtować i porządkować swoje działania w sposób zorganizowany. Podejście funkcjonalne odsła-nia role i znaczenie funkcji przywództwa, której istotą jest wzbudzanie poczucia wspólnej radosnej wizji i wspólnie wyznawanych żarliwie wartości. Realizacja tej funkcji jest warunkiem tworzenia trwałych skon-centrowanych działań na wspólnie obranym i realizowanym celu. Istniejące schematy organizacyjne przedsiębiorstw, zasady, reguły i panująca w przedsiębiorstwach kultura organizacyjna tworzą wraz z systemem motywacyjnym niezbędną sieć ludzkich działań, które nie mogą jednakże przesłaniać koniecz-ności tworzenia, rozwijania i wykorzystywania wyobraźni.
Wydaje się, że należy ją traktować przede wszystkim jako zdolność do tworzenia wyobrażeń twórczych, przewidywania i odtwarzania oraz zdolność przedstawiania sobie, zgodnie z własną wolą, sytuacji, osób, przedmiotów i zjawisk nie widzianych dotąd1. Tym samym wyobrażenie jest obrazem wywołanym w świadomości ludzkiej. Jest ona podstawą budowania i rozwijania także misji przedsiębiorstwa. Wydaje się, że przyjęcie celu ostatecznego przedsiębiorstwa w postaci maksymalizacji zysku długookresowego i rozwoju tej jednostki gospodarczej tworzy możliwość realizacji, uzasadnionego nowymi tendencjami w zarządzaniu, paradygmatu o konieczności poszukiwania i wykorzystywania sposobów na podtrzymywanie i rozwijanie skłonności przedsiębiorstw do ciągłego samoorganizowania się. Jest to bowiem podstawowy warunek przystosowania się i jednocześnie rozwoju każdego przedsiębiorstwa. Wykorzystanie wyobraźni jest bowiem swoistego rodzaju prowokowanym ryzykiem innowacji i zmian, w którym odzwierciedlają się spodziewane korzyści z losowości, niejednoznaczności, różnorodności mających miejsce w obrębie systemu wyobrażeń zorientowanych na nowe sposoby myślenia, sposoby postrzegania i działania. Plano-wanie i plany nie powinny prowadzić do nieelastyczności przedsiębiorstwa, lecz winny tę elastyczność wzmacniać wzrost jego wrażliwości przedsiębiorstwa i wysokiej oceny roli wpływu otoczenia na jego rezultaty. Elastyczność implikuje konieczność przewartościowania roli i znaczenia dotychczasowych de-cyzji podejmowanych w zarządzaniu całym przedsiębiorstwem i jego poszczególnymi sektorami. Takie zarządzanie winno opierać się na koncepcjach, działaniach i zdarzeniach o charakterze w tym sensie stra-tegicznych, że nie realizuje ono tylko planów i nie jest ono ograniczane przez te plany, lecz jest wartością rezydualną silnego poczucia celów, które przedsiębiorstwo chce ostatecznie osiągnąć. W tym sensie za-rządzanie można traktować jako wykorzystanie wyobraźni dla realizacji uprawomocnionej planem i decy-zjami sztuki osiągania sukcesu, w której mamy do czynienia zarówno z wiarą i zaufaniem w możliwości, jak i realizmem i potrzebą pokonywania przeszkód realizacji obrazów wyobraźni.
Zakończenie
Funkcjonalna analiza ekonomiczna jest szczególnego rodzaju instrumentem i systemem metod oceny, która pozwala na uczynienie misji i celu ostatecznego przedsiębiorstwa zasadniczą podstawą wartościo-wania skuteczności i racjonalności jego działania. Działanie to przyjąć może formę funkcjonalną, dys-funkcjonalną i niefunkcjonalną. Te trzy formy działania uwidaczniają zasadniczą wagę i znaczenie rela-tywizmu diagnostyczno – analitycznego. Relatywizm ten pozwala wskazać na rodzaj funkcji pełnionych przez dane elementy, procesy, struktury w działalności przedsiębiorstwa. Winny zmierzać do wzrostu elastyczności przedsiębiorstwa oraz wykorzystania wyobraźni ludzkiej dla formułowania i realizacji sztu-ki osiągania sukcesu przez przedsiębiorstwo.

Dodaj swoją odpowiedź
Ekonomia

Rola planowania w nowoczesnej gospodarce

Funkcja planowania realizowana jest przez większość przedsiębiorstw niezależnie od statusu prawnego, form własności, form organizacyjnych oraz wielkości. Stanowi ona proces podejmowania decyzji dotyczących przyszłego rozwoju przedsiębiors...

Zarządzanie

teoria przedsiębiorstwa - wykłady

Teoria przedsiębiorstwa

Wybrane problemy


Metody analizy ekonomicznej

Niezależnie od metody, celem analizy ekonomicznej jest wyprowadzenie zbioru wniosków lub twierdzeń z danego zbioru założeń lub postulatów po...

Marketing

Marketing. Notatki

T: POJĘCIE, ROLA I ZNACZENIE MARKETINGU.

Marketing – to działalność która polega na rozpoznawaniu, kształtowaniu i zaspokajaniu potrzeb odbiorców. Co z jednej strony daje korzyść całym odbiorcom, a z drugiej strony jednak zape...

Zarządzanie

Strategie

1. Zarządzanie organizacją jako proces decyzyjny, funkcje menedżera w zarządzaniu organizacją - Podejmowanie decyzji jest istotą procesu zarządzania aby móc podejmować decyzje musi być spełniony szereg warunków z których trzy mają decy...

Psychologia

Psychologia gospodarcza - pytania egzaminacyjne (Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Warszawie)

1.Role społeczne związane z działalnością gospodarczą.
Można wyróżnić 4 podstawowe role :
1) Rola konsumenta
2) Rola pracownika
3) Rola menedżera
4) Rola właściciela
Są to role komplementarne. Aby gospodarka fu...