Marketing - ściąga

Orientacja jest to sposób funkcjonowania firmy. Jest charakteryzowana przez 3 elementy:
1. punkty wyjścia podejmowanych decyzji
2. proces badawczy
3. instrumenty oddziaływania

Public relations – jest to zespół celowo zorganizowanych działań, które mają na celu kształtowanie wizerunku firmy, poprzez systematyczny kontakt z otoczeniem.

Marketing to zintegrowany zbiór elementów i działań związany z:
a) badaniem rynku
b) oparty na rynkowych regułach postępowania
c) kształtowaniem rynku

Grupy odniesienia – zbiory osób, które mają bezpośredni lub pośredni wpływ na zachowanie konsumenta.
- grupy pośrednie:
pierwotne – osoby, z którymi jednostka współdziała
wtórne – sformalizowane
- grupy pośrednie:
aspiracyjne – nie należymy do niej ale chcielibyśmy
antyspołeczne – na których nie chcemy się wzorować

Segmentacja rynku – polega na podzieleniu rynku na względnie jednorodne grupy nabywców między sobą reakcją na dany produkt i na oddziaływanie innych instrumentów marketingowych.

Segment musi spełniać następujące warunki:
1. musi być mierzalny
2. musi być homogeniczny – obejmuje grupy wewnętrznie jednorodne.
3. musi być heterogeniczny – obejmujące grupy muszą wyraźnie różnić się miedzy sobą.

Produkty konsumpcyjne

I. produkty wygodnego zakupu:
- podstawowe
- nagłej potrzeby
- impulsywne

II. produkty wybieralne:
- homogeniczne (jednorodne, a wyróżniają się ceną i jakością)
- heterogeniczne (na pierwszy rzut oka różnią się miedzy sobą, decydującą rolę odgrywają kolory, kształt, wielkość)

III. produkty specjalne (nie dokonujemy porównań, w tej sytuacji najważniejsza jest informacja gdzie te produkty można nabyć)

IV. produkty nie postrzegane.



Każda marka ma określoną strukturę, na która składa się:
a) nazwa (liczba, słowo, litera)
b) znak firmowy (symbol, znak graficzny, określone kolory) – LOGO
c) znak towarowy (marka lub jej część zastrzeżona prawnie)

Marka pełni następujące funkcje:
1) identyfikacyjną – identyfikuje dany produkt, a tym samym może tworzyć fikcyjne zróżnicowanie
2) gwarancyjną – gwarantuje określony poziom jakości
3) promocyjną – kiedy firma wyrobiła sobie określoną renomę na rynku

Metody marek:
1) indywidualna dla każdego produktu – każdy typ produktu ma swoja markę. Wady: występuje konieczność ponoszenia wysokich kosztów związanych z wyprodukowaniem każdego nowego produktu.
2) rodzinna – wypuszczenie na rynek wszystkich produktów pod jedną marką. Oszczędność na kosztach promocji.
3) mieszana – łączy nazwę marki z nazwą firmy.

Typy marek pochodnych:
1) euromarka – występuje tylko na rynkach europejskich.
2) globalna – używana na całym świecie. Plusem jest to, że wprowadzenie danej marki do innych krajów nie wymaga specjalnego promowania oraz przyczynia się do zwiększenia sprzedaży.

Powstanie nowego produktu:

1) powstanie idei
2) selekcja pomysłów
3) rozwój koncepcji i jej testowanie
4) opracowanie wstępnej koncepcji marketingowej
5) analiza ekonomiczna
6) tworzenie prototypu i jego testowanie
7) wprowadzenie produktu na rynek

Cykl życia produktu:

FAZA I – wprowadzenie produktu na rynek
Termin wprowadzenia produktu. Możemy wprowadzić dany produkt jako pierwsi.
Korzyści: pozwala na zablokowanie kanałów dystrybucji innym producentom; realizujemy większe zyski.
Wady: w przypadku kiedy okaże się, że dany produkt w pełni nie odpowiada potrzebom i preferencjom nabywcy, wtedy firma może stracić swoją opinie, a tym samym zwiększyć szanse konkurencji. Strategia późnego wejścia pozwala na oszczędność kosztów związanych z tzw. edukacją konsumenta; wyeliminowanie wszystkich wad w trakcie sprzedaży produktu konkurencyjnego. Jeśli produkt nie ma wad, możemy mieć problem ze zdobyciem nabywców.
Strategia cenowa:
- strategia wysokiej ceny (skimming)
- strategia niskiej ceny
Strategia promocji: funkcja informacyjna słuzy do wprowadzenia produktu na rynek.
Strategia dystrybucji: powinniśmy wprowadzić produkt do niewielu sklepów, jeśli się sprawdzi to do większości sklepów.

FAZA II – faza wzrostu
Pojawia się konkurencja i powinniśmy się wyróżniać. Zmienia się strategia dystrybucji, wprowadzamy do większej liczby sklepów.
Strategia promocji: funkcja nakłaniająca.

FAZA III – faza dojrzałości
Najkorzystniejsza z faz, bo są największe obroty i zyski. Stosowane są różne strategie przedłużania tej fazy:
- strategia rozciągania rynku: zwiększenie częstotliwości danego zakupu, w tym celu firmy wykorzystują większe opakowania, wprowadzenie na rynek takiego samego produktu na nowe segmenty, znajdowanie nowych zastosowań.
- strategia rozszerzenia produktu: realizowana poprzez różnicowanie jakości produktów, poprzez dodawanie nowych kolorów, numeracji, wprowadzenie nowych gatunków produktu.

FAZA IV – faza schyłku
Jak najszybciej powinno się pozbyć danych produktów ze względu na koszty, zmniejszające się zyski. Zwracamy uwagę na strategię dystrybucji. Cena powinna umożliwić utrzymanie określonej rentowności.

Rodzaje dyskont:
1) ilościowe – obniżamy cenę w przypadku jednorazowego zakupu produktu przez pośrednika, powyżej pewnego określonego pułapu.
2) Wartościowe – obniżamy cenę w przypadku jednorazowego zakupu powyżej pewnej wartości.
3) Skumulowane – otrzymuje pośrednik, gdy będzie wielokrotnie kupował produkty w określonym czasie.
4) Sezonowe
5) Handlowe – otrzymuje pośrednik w przypadku realizacji specjalnych funkcji promocyjnych.
6) Gotówkowe – dotyczy zakupu na kredyt i ma promować szybkopłatnych pośredników.

Franchising – jest umowa zawarta między producentem a partnerem handlowym odnośnie zasad działania. W umowie występuje dawca (firma macierzysta). Następuje sprzedaż produktu, metody działania, znaku handlowego lub reputacji firmy. W zamian za to czerpie zyski od biorcy. Na te zyski składa się:
- opłata wstępna
- procent od zysku
- procent od sprzedaży
- opłata za udostępnione urządzenia.
Firma macierzysta ma prawo do różnych typów kontroli wobec biorcy. Kontrola może dotyczyć czasu otwarcia sklepu, uniformów, szkoleń personelu.





Dodaj swoją odpowiedź
Marketing

Marketing ściąga

Marketing proces społeczny dzięki któremu jednostki lub grupy otrzymują to czego potrzebują i chcą,poprzez
kreowanie oferowanie i swobodną wymianę produktów i usług.
Marketing-sztuka kształtowania i zaspokajania klienteli z zyskie...

Marketing

Marketing - ściąga.

Marketing jest to zbiór indywidualnych oraz organizacyjnych działań ułatwiających oraz przyspieszających satysfakcjonującą wymianę produktów, usług oraz idei z dynamicznym otoczeniem.
Marketing jest procesem społecznym i zarządczym ...

Marketing

Marketing-ściąga

1. ORIENTACJE MARKETINGOWE FIRMY: Wyróżnia się 4 podstawowe fazy rozwoju ogólnej orientacji przedsiębiorstw: •Orientacja produkcyjna – jest to faza związana z przyśpieszonym życiem gospodarczym XVII w; na podstawie odkryć i wdrażania n...

Marketing

Marketing ściąga ok!!!

Marketing to dostarczanie właściwego produktu na właściwy rynek, we właściwym czasie i po właściwej cenie. Marketing mix tworzą 4 elementy: 1) Produkt – dobro, usługa lub pomysł mający zaspokoić potrzeby konsumenta. 2) cena – warto�...

Marketing

Marketing usług - ściąga

Oto i jest ściąga z marketingu usług. Używajcie do woli :)...