Rynek i Cena

Rynek to:
• w ekonomii to zespół mechanizmów umożliwiający kontakt producentów z konsumentami,
• miejsce gdzie spotykają się kupujący i sprzedający w celu dokonania transakcji,
• całokształt transakcji kupna i sprzedaży oraz warunków w jakich one przebiegają. Na rynku konkurencyjnym dokonuje się ustalenia ceny oraz ilości dóbr,
• określona zbiorowość podmiotów gospodarujących zainteresowanych dokonywaniem operacji kupna-sprzedaży określonych dóbr, wartości lub usług. Część zbiorowości reprezentuje podaż zaś część popyt. Przeciwstawienie się popytu podaży w określonym miejscu oraz czasie prowadzi do ustalenia ceny wartości będącej przedmiotem obrotu – sprawia to iż dochodzą do skutku transakcje kupna sprzedaży.

Cena to:
• ilość pewnego dobra (najczęściej pieniądza), za przyjęcie której sprzedający jest gotów zrzec się swoich praw do danego dobra, lub też kupujący jest gotów ją oddać, aby do tego dobra nabyć prawa. Cena może dotyczyć m.in. towaru lub usługi. Według większości teorii ekonomicznych cena równa się wartości danego dobra,
• wstępnie ustalona zapłata za określone świadczenia,
• koszt, który musi być poniesiony w momencie zakupu,
• wyrzeczenie poniesione przez korzystającego w celu otrzymania wartości, którą wyrób lub usługa reprezentuje,
• cokolwiek z czego dana osoba musi zrezygnować w zamian za jednostkę nabywanego dobra,
• pieniężny wyraz wartości.
Cena równowagi rynkowej - cena, przy której występuje zrównoważenie popytu1 (D) i podaży2 (S).

Krzywa popytu przecina się z krzywą podaży, tworząc w ten sposób punkt równowagi cenowej. Obie krzywe stanowią instrument opisujący dynamikę produktu przy zmianie jego ceny. Gdy cena jest mniejsza od ceny równowagi rynkowej, następuje nadwyżka popytu nad podażą. Natomiast kiedy cena jest większa od ceny równowagi rynkowej występuje nadwyżka podaży nad popytem. Nadwyżki może zlikwidować tzw. skup interwencyjny.

1Popyt -relacja pomiędzy ceną dobra (towary i usługi), a jego ilością jaką konsumenci chcą i mogą nabyć w określonym czasie, przy założeniu niezmienności innych elementów charakteryzujących sytuację rynkową
2Podaż -to ilość dóbr, oferowana na rynku przez producentów przy określonej cenie, przy założeniu niezmienności innych elementów charakteryzujących sytuację rynkową

Dodaj swoją odpowiedź
Ekonomia

Pojęcie Marketingu, Marketingu Mix, Narzędzia maketingu mix, produkt, cena, dystrybucja, promocja

Pojęcie marketingu przez wiele osób jest pojmowane w różny sposób i posiada parę definicji, ale każda z nich sprowadza się do wspólnego mianownik a mianowicie do tego że marketing stworzyli ludzie na własne potrzeby w celu lepszej sprzeda...

Podstawy przedsiębiorczości

Cena - pojęcie, jej funkcje, strategie cenowe, negocjacja cen, narzędzia polityki cen

Cena to ilość pieniędzy jaką musi wydać nabywca w związku z zakupem produktu; suma pieniędzy za którą oferujący produkt przedsiębiorca gotowy jest go sprzedać.
Czynniki wpływające na poziom cen:
-oczekiwania nabywców
-istn...

Finanse i bankowość

Rynek papierów wartościowych

Rynek papierów wartościowych


WSTĘP 3
1. Papiery wartościowe 4
1.2 Charakterystyka papierów wartościowych 4
1.1.1 Akcje 8
1.1.2 Obligacje 13
1.1.3 Inne lokacyjne papiery wartościowe 18
2. Rynek papierów ...

Zarządzanie

Rynek kapitałowy ze szczególnym uwzględnieniem rynku papierów wartościowych. Opisz wybrany papier wartościowy.



Spis treści:

1. Co to jest rynek i jak go dzielimy?
2. Co to są papiery wartościowe, ich podział i funkcja?
3. Rynek papierów wartościowych.
4. Giełda papierów wartościowych.
5. Krajowy depozyt papierów w...

Podstawy przedsiębiorczości

Rynek: mechanizm rynkowy, rodzaje rynku, rynek papierów wartościowych, konkurencja rynkowa

Mechanizm rykowy
Mechanizm rynkowy, to odziaływanie elementów rynku popytu, podaży iceny, w celu osiągnięcia równowagi rynkowej. Równowaga na rynku występuje wtedy, kiedy wielkość popytu równa jest wilkości podaży.
Na rynku, prz...