Rodzina jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze

RODZINA JAKO ŚRODOWISKO OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE

1. Definicja rodziny:
A/ Według Tyszki:
Rodzina to grupa społeczna; zbiorowość, ma poczucie odrębności; ma własne zadania i cele życiowe; ma układ stałych międzyosobniczych stosunków; ma określoną strukturę; występują w niej bezpośrednie, bliskie, intymne i emocjonalne kontakty.
B/ Według Kotarbińskiego:
Rodzina to instytucja; ma określoną aparaturę; to współdziałający dla wspólnego celu ludzie; zaspokaja potrzeby społeczne; zaspokaja potrzeby indywidualne; pełni funkcje: prokreacyjną, ekonomiczną, opiekuńczo-wychowawczą.
C/ Według Szczepańskiego:
Rodzina to mała grupa pierwotna; osoby łączące stosunek małżeński i rodzicielski; silna wieź międzyosobnicza.
2. Więzi w rodzinie:
A/ Małżeństwo:
► poligamiczne
► monogamiczne
► niezalegalizowane
B/ Pokrewieństwo:
► powinowactwo
► zastępcze (adopcja)
► rzeczywiste (biologiczne):
◊ w linii wstępnej
◊ w linii zstępnej
◊ w linii bocznej
3. Cechy rodziny:
 stałość
 cielesność
 unikatowość
 spontaniczność
 niezastąpione środowisko opiekuńcze
 zaspokojenie potrzeb:
 biologicznych
 materialnych
 psychicznych (akceptacji; bezpieczeństwa; przynależności i miłości; zrozumienia; uznania; wyłączności; ekspresji; intymności; stabilizacji; dobrej perspektywy; pomocy i oparcia).
4. Funkcje rodziny:
A/ Opiekuńcza:
 ratownicza
 kompensacyjna
 asekuracyjna
 stymulująca
 działalność podstawowa
B/ Wychowawcza:
 socjalizacja
 enkulturacja
 autokreacja
 wpływy przyrody
5. Struktura rodziny:
A/ Określają ją:
 liczba i jakość członków
 układ pozycji i ról, ich usytuowanie
 siła więzi instytucjonalnych i psychicznych
 podział czynności, struktura władzy
 rozkład miłości i względów
B/ Aspekty:
 psychologiczny: układ więzi emocjonalnych
 społeczny: układ pozycji społecznych
 kulturowy: wzory życia, normy, role
6. Typy rodzin:
A/ Ze względu na więzi rodzinne:
 mała
 duża
 zmodyfikowana
B/ Ze względu na funkcjonowanie rodziny:
 robotnicza
 chłopska
 inteligencka
 elitarna
 tradycyjna
C/ Ze względu na stan ekonomiczny:
 bardzo biedna
 biedna
 zamożna
 bardzo zamożna
D/ Ze względu na warunki wychowawcze:
 nieliczna
 średnio liczna
 bardzo liczna
E/ Ze względu na rozkład władzy:
 patriarchalna
 matriarchalna
 egalitarna
F/ Ze względu na zróżnicowanie więzi społecznej:
 zreorganizowana
 zdezorganizowana
 zdemoralizowana
 stanowiąca środowisko zastępcze
 niepełna:
 osierocona
 rozbita
 niepełna biologicznie
 niepełna czasowo

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Rodzina jako środowisko wychowawcze

Rodzina jako środowisko wychowawcze


Poruszane problemy :


1. Specyfika przemian współczesnej rodziny
2. Przyczyny trudności egzystencji rodziny
3. Następstwa wychowawcze dezorganizacyjne rodziny
4. Praca s...

Pedagogika

Rodzina jako grupa społeczna

1. 1. Definicja rodziny

Słusznym jest fakt różnorodnego definiowania pojęcia rodziny przez różne dyscypliny naukowe. Amerykański socjolog Norman Goodman twierdzi, że „rodzina to najbardziej podstawowa instytucja we wszystkich spo�...

Pedagogika

Rodzina jako grupa wsparcia społecznego

Rodzina to najmniejsza, a jednocześnie bardzo złożona struktura społeczna. Jest to pierwsza grupa w jaką wstępujemy, ponieważ robimy to w momencie przyjścia na świat. To właśnie dzięki rodzinie powstają większe bardziej złożone struk...

Pedagogika

Rodzina jako środowisko wychowawcze

Moja pedagogiczna wiedza na przykładzie rodziny.
W tym referacie zaprezentuje problemy dotyczące zmian zachodzących we współczesnej rodzinie, źródła kłopotów w życiu rodzinnym, skutki wywołane dezorganizacja i dysfunkcjonalnością...

Pedagogika

Rodzina zastępcza jako środowisko wychowawcze

Rodzina zastępcza jako środowisko wychowawcze

Rodzina zastępcza a inne formy rodzinnej opieki nad dzieckiem
Nie istnieje społeczeństwo nie borykające się z problemem zapewnienia opieki dzieciom osieroconym i opuszczonym. Od lat p...