Kolumbowie.

Wybuch wojny i później ponad pięcioletnia okupacja niemiecka stworzyła polskiej kulturze i sztuce niezwykle trudne warunki istnienia. Okupant tropił i niszczył wszelkie przejawy duchowej niepodległości naszego narodu, który ani na chwilę, mimo klęski wrześniowej, nie złożył broni i nie skapitulował. Niemieckie władze okupacyjne zamknęły polskie szkoły średnie i wyższe, teatry, muzea, biblioteki. Życie duchowe narodu jednak nie zamarło. Zeszło do podziemia. Równolegle do konspiracyjnej walki zbrojnej rozwijała się konspiracyjna działalność kulturalna i literacka. Obok podziemnych uniwersytetów i szeroko rozwiniętego tajnego nauczania powstawały takie tradycyjne ośrodki życia umysłowego narodu, jak: konspiracyjny ruch czasopiśmienniczy, tajna akcja wydawnicza, toczyły się też i spory nad ocenami ukazujących się konspiracyjnie tomików poezji i prozy, a także kształtował się program przyszłej powojennej literatury polskiej. Odbywały się spotkania autorskie, konkursy literackie, dyskusje nad najwłaściwszym wyborem tradycji literackiej. Te wszystkie formy duchowego życia narodu były przez okupanta zakazane. Ujawnienie ich groziło karą śmierci. Pomimo to na ziemiach polskich ukazywała się największa ilość podziemnych czasopism wśród krajów okupowanej Europy. Ani na chwilę nie zamarło życie literackie.
<BR> „Pochłonie nas historia. Młodych, dwudziestoletnich. Nie będziemy Mochnackimi, Mickiewiczami, Norwidami swojej epoki” – pisał Andrzej Trzebiński, jeden z wybitniejszych przedstawicieli wojennego pokolenia. Zginął rozstrzelany podczas egzekucji ulicznej w Warszawie 12 listopada 1943 roku. Aby ofiary nie wznosiły patriotycznych okrzyków, Niemcy zalali im usta gipsem.
<BR>Kolumbowie- młodzi ludzie, których życie „przerwały” wystrzały z niemieckiego pancernika „Schleswig-Holstein” 1 września 1939 roku. To z pośród nich, z pośród tego napiętnowanego pokolenia wyrośli tacy pisarze i poeci jak: K.K Baczyński, Miron Białoszewski, Tadeusz Borowski, Tadeusz Różewicz i wielu innych. Każdy z nich w swoich wierszach stara się zrozumieć swój czas, odpowiedzieć na pytanie, jakie kwestie moralne i filozoficzne pojawiły się w wyniku gwałtownego zetknięcia się z okrutną prawdą wojny. Wojna jest, bowiem totalną zagłada humanistycznych ideałów, jest sprzeczna z naturalnym porządkiem ludzkiego życia. Ludzie młodzi, wchodzący dopiero w życie, stawali twarzą w twarz ze śmiercią. Wojna zabrała im wszystko to, co wiąże się z wiekiem dojrzałym. Młodość i śmierć znalazły się obok siebie. Wśród naczelnych motywów liryki tych autorów wyróżniamy powracający często motyw przemijania, przepływu czasu, a także zbliżającej się nieuchronnie zagłady. Wszystkie utwory cechuje przemiana protestu przeciwko niepotrzebnej śmierci w pytanie, jak żyć w „czasie nieludzkim”, czego warto bronić, dla jakich idei warto umrzeć. Niektóre z nich (w szczególności Białoszewskiego) nacechowane są katastrofizmem czasami nawet w swej wymowie bardzo przerażającym, wskazującym na silne przeżycia wewnętrzne.
<BR> Kolumbowie-rocznik 20.Tak o swoich rówieśnikach pisał Roman Bratny. Spora część z pośród nich zginęła. W obozach, w ulicznych egzekucjach, w obronie swojej ojczyzny. My, młodzież współczesna możemy tylko złożyć hołd ich bohaterskości, i poprzez poezje i utwory prozatorskie poznawać historię tych wspaniałych ludzi.
<BR>

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Ikar, Konrad, Józio, Kolumbowie, Artur. Przedstaw portrety wymienionych bohaterów i wyraź o nich swoją opinię

Jest to praca przykładowa, brakuje opisu ostatniego bohatera - Artura i podsumowania.
Praca ta może być wykorzystana do napisania własnej - lepszej prezentacji.
Otrzymałem za tą pracę 15/20pkt, więc jeśli ktoś się postara może ot...

Język polski

„Ikar, Konrad, Siłaczka, Kolumbowie - literackie wizje młodości, jej doświadczeń i dążeń w ocenie współczesnej młodzieży”

Zachowania i postawy obecnej młodzieży bardzo przypominają wiele sytuacji literackich. Jeśli dobrze się zastanowimy to wśród naszych znajomych możemy zauważyć podobne zachowania. Dzisiejsza młodzież jest bardzo zróżnicowana, ma wiele r...

Język polski

Dzieje straconego pokolenia - "Kolumbowie rocznik 20" Romana Bratnego

Roman Bratny, urodzony w 1921 roku, należy do wybitnych polskich prozaików i publicystów. W czasie II wojny światowej był żołnierzem Armii Krajowej i uczestnikiem powstania warszawskiego. Właśnie wokół spraw wojny i powstania osnuta jest ...

Język polski

,,KOLUMBOWIE ROCZNIK 20" WYMIEN: UCZUCIA, ZADANIA, CECHY, WARTOSCI WYNIKAJACE Z RELACJI KOLEZENSKICH, WAROSCI WYNESIONE Z DOMU, WARTOSCI WYNIESIONE ZE SZKOŁY, WARTOŚCI WYNIKAJĄCE Z HARCERSTWA

,,KOLUMBOWIE ROCZNIK 20" WYMIEN: UCZUCIA, ZADANIA, CECHY, WARTOSCI WYNIKAJACE Z RELACJI KOLEZENSKICH, WAROSCI WYNESIONE Z DOMU, WARTOSCI WYNIESIONE ZE SZKOŁY, WARTOŚCI WYNIKAJĄCE Z HARCERSTWA...

Język polski

PROSZĘ POMÓŻCIE ! kim byli kolumbowie ?  Krótko i na temat.  Proszę. Wynagrodzę. 

PROSZĘ POMÓŻCIE ! kim byli kolumbowie ?  Krótko i na temat.  Proszę. Wynagrodzę. ...