Istota badań marketingowych
Temat: Istota badań marketingowych
Badania marketingowe nakierowane są na dostarczanie informacji do rozwiązywania określonych problemów i zasadniczo funkcjonują od projektu do projektu. Ogólna procedura badan marketingowych składa się z pięciu faz:
1) zdefiniowanie problemu i celów badania, czyli jakie informacje sa potrzebne, aby obniżyć stopień
ryzyka konkretnych decyzji - ta faza należy do firmy, pozostałe do realizujących badania,
2) rozwój planu działania ( źródła danych, podejście badawcze, instrumenty badawcze, projekt próby),
3) zbieranie danych,
4) analizowanie danych,
5) prezentacja wyników.
Marketingowy system informacyjny: jest to skoordynowany zespól ludzi, działań i narzędzi, głównie systemów komputerowych, którego celem jest wytwarzanie, przechowywanie i wykorzystywanie danych dostarczanych przez badania marketingowe. Dzięki organizacji sieci przepływu danych w ramach przedsiębiorstwa decydenci są na bieżąco zaopatrywani w niezbędne informacje.
Badania marketingowe wykorzystywane są do zbierania, analizowania i prezentowania danych. Są one pojęciem węższym od marketingowego systemu informacyjnego, którego zadaniem jest zamiana danych na informacje użyteczne w procesach decyzyjnych użytkowników MSI. Trzonem tego systemu są jednak badania marketingowe.
Elementy badan marketingowych: produkt, cena, dystrybucja, promocja wymagająco dokładnego i odrębnego sprecyzowania i zarazem wewnętrznego zharmonizowania, dlatego badania marketingowe opierają się na systemie informacyjnym. Odzwierciedlają one potrzeby i wymagania informacyjne poszczególnych problemów marketingowych, projektują metody zbierania informacji, określają sposoby przetwarzania, umożliwiają analizy rezultatów i prezentacje wniosków.