Administracja publiczna

PRAWO ADMINISTRACYJNE

Administracja publiczna – jest to przyjęta przez państwo i realizowane przez jego zawisłe organy a także organy samorządu terytorialnego, zaspokojenie zbiorowych i indywidualnych potrzeb ludzkich wynikających ze współżycia w społeczeństwie.
W podanym znaczeniu prawo administracyjne składa się z 3 części:

1. Prawo o ustroju administracji publicznej jest to tzw. prawo ustrojowe.
2. Prawo materialne.
3. Prawo procesowe czyli proceduralne.
Źródła prawa administracyjnego dzieli się wg dwu głównych kryteriów:

1. Wg pozycji organu który wydaje dany akt prawny, są to
• akty stanowione przez centralne konstytucyjne organy władzy publicznej, czyli konstytucja, ratyfikowana umowa międzynarodowa, ustawa rozporządzenie z mocy ustawy, rozporządzenia.
• Akty wydawane przez organy terenowe, nazwane lokalnymi źródłami prawa lub aktami prawa miejscowego.

2. Wg drugiego kryterium czyli, wg mocy obowiązywania tych źródeł dzielimy je:
• na akty powszechnie obowiązujące zgodnie z art. 87 Konstyt.
• na akty prawa wewnętrznego systematyzowane wg art. 93 Konstyt.

Źródła niezorganizowane.
Źródła te należą do tzw. porządku otwartego w którym zmiany dokonuje się w sposób nie założony
z góry, niekontrolowany. Źródła te zależą od wielu czynników społecznych, polityki, gospodarki itd.

Źródła

1) Różnego rodzaju odesłania stosowane w praktyce administracyjnej.

Nieprzestrzeganie tych kwalifikatorów prowadzi:

a. do niepełnego wyjaśnienia sytuacji prawnej danej jednostki co oznacza pominięcie norm do których przepis prawny odsyła a więc jest naruszeniem prawa
b. do żądania przez administrowanego czy podmiot będący w danej strukturze administracji aby rozstrzygający sprawę zachował się zgodnie z tymi odesłaniami, niezastosowanie się do tych norm jest traktowane tak samo jak naruszenie norm prawnych wyrażonych wprost.

Odesłanie te znajduje się w szeregu przepisach prawa materialnego , są to np. odesłania do względów życiowych i społecznych , zasad sprawiedliwości społecznej, równości, moralności itd.
Mają one także kształt normy zadaniowej, gdy mowa jest o sprawności działania organu, odwołuje się do sfery politycznej jak np. w ustawie z 1998 r. o administracji rządowej w województwie gdzie mowa jest że wojewoda realizuje politykę rządu.

2) Zwyczaj – jest to pozaprawny nawyk postępowania przestrzegany praktycznie w obrębie danej struktury administracyjnej w podobnych sytuacjach i w określonym czasie.
To jednolite stosowanie, długotrwała praktyka w tej mierze („consuetudo”) rodzi przekonanie że tak czyniono zawsze, a więc że taka praktyka jest prawnie nakazana („opinio iuris”) .
W przepisach prawa materialnego spotykamy np. odwołanie się do pochówku zgodnie z obyczajami morskimi.)
Spotykamy również przypadki gdy następuje odwołanie do zwyczaju dotyczącego nazwy imion, czy nazwisk, gdy chodzi o wykwaterowanie osoby zakłócającej porządek, lub uznanie gospodarstwa za podupadłe.

Prawo administracyjne jest częścią prawa publicznego

Prawo publiczne – adresat działań władz publicznych co do zasady nie ma wpływu na treść stosunku prawnego gdyż na podstawie przepisów jednostronnie kształtuje go organ administracji

Prawo prywatne – strony stosunku prawnego same kształtują treść tego stosunku

Stosunek prawny – to układ wzajemnych zależności pomiędzy podmiotami dotyczącymi ich praw i obowiązków
Prawo publiczne jest jednolite dla wszystkich

Prawo administracyjne – jest to zespół norm regulujący działalność administracyjną / administrację w sensie przedmiotowym/ lub prościej szerzej prawo administracyjne jest to prawo które normuje administrację publiczną.
Administracja publiczna – jest to przejęte przez państwo i realizowane przez jego zawisłe organy a także przez organy samorządu terytorialnego zaspokajanie zbiorowych i indywidualnych potrzeb obywateli wynikających ze współżycia ludzi w społeczności.

Władztwo – drugi z podstawowych sposobów definiowania prawa administracyjnego opiera się na uwzględnieniu szczególnej cechy tego prawa tj cechy władztwa, obrazującej możliwość jednostronnego rozstrzygania sytuacji indywidualnych , rozstrzygania trwałego trwałego obowiązującego wszystkie podmioty prawne w państwie oraz zabezpieczonego przymusem państwowym w razie gdy treścią rozstrzygnięcia jest nałożenie obowiązku.
Prawo administracyjne jest to prawo które zawiera element władztwa.
Prawo administracyjne ma rozległy zakres regulacji i odnosi się do różnych kategorii rzeczowych
Kryterium rzeczowe temat na który jest sprawa

Prawo administracyjne ma hierarchię źródeł prawa
• konstytucja /źródło prawa administracyjnego/
• ustawy /ratyfikowane umowy międzynarodowe/
• akty prawa miejscowego
• prawo wewnętrznie obowiązujące
• źródła niezorganizowane/to co niżej musi być zgodne z tym co jest wyżej/
lex specjalis derogat lego generali – prawo szczególne uchyla prawo ogólne to nie przeczy hierarchii źródeł prawa
kodeks prawy – lex generali
o pracownikach urzędów państwowych - lex specjalis
tylko prawo powszechnie obowiązujące może być podstawą prawną wydającą decyzje w stosunku do obywatela i innych podmiotów które nie sa podporządkowane organizacyjnie i służbowo organowi wydającemu akt

normy prawa ustrojowego – regulują wszystkie najważniejsze elementy administracji publicznej jako organizacji dotyczą więc tworzenia i obsadzania organów administracyjnych i ich urzędów budowy wewnętrznej oraz wzajemnych relacji poszczególnych struktur organizacji.

Normy prawa materialnego określają 1. gdy realizacja prawa następuje przez wydanie decyzji – organy właściwie do jej wydania a także określają treśc decyzji co do praw i obowiązków przydawanych lub nakładanych 2.gdy stosunki prawne /prawa i obowiązki/ powstają z mocy prawa – ustalają skutki nieprzestrzegania norm tego prawa

Normy prawa procesowego – regulują tok czynności podejmowanych a/ przez organy określone prawem ustrojowym w celu b/realizacji norm prawa materialnego zarówno wtedy gdy regulują wydawanie i kontrolowanie decyzji administracyjnych jak i wtedy gdy regulują tok czynności podejmowanych w celu przymusowego wykonania decyzji administracyjnych

Prawo powszechnie obowiązujące:
Konstytucja atr.8 konstytucji /stosowanie konstytucji wprost/
• Ratyfikowane umowy międzynarodowe
• Akty prawa miejscowego
• Rozporządzenia
• Rozporządzenia z mocą ustawy
• Prawo wewnętrznie obowiązujące – katalog otwarty:
• Uchwały rady ministrów min art. 93 konstytucji
• Zarządzenia wydawane przez właściwe ograny
Prawo to obowiązuje podmioty podległe organizacyjnie organowi który wydał akt celem jest kierowanie strukturą organizacji

Katalog zamknięty w prawie powszechnie obowiązującym – żaden inny akt normatywny nie może stać się powszechnie obowiązującym, każdy z tych aktów może być wydany przez konkretny organ

Prawo wewnętrznie obowiązujące – katalog otwarty
-uchwały rady min art. 93 konstytucji
- zarządzenia wydawane przez właściwie organy
Prawo to obowiązuje tylko podmioty podległe organizacyjnie organowi który wydał akt celem jest kierowanie strukturą organizacji

Racjonalny pracodawca – to taki pracodawca który wydaje przepisy spójne i nie sprzeczne oraz posiadające obiektywny sens.
Założenia odnoszące się do stanowienia prawa:
• Założenie racjonalnego ustawodawcy
• Założenie zupełności systemu prawa
• Założenie hierarchiczności systemu prawa

Charakterystyczne cechy i systemu źródeł prawa administracyjnego;
• rozległość regulacji prawnej zależy od; szerokiego zakresu rzeczowego i od specyfiki norm blankietowych w prawie administracyjnym
• najliczniejsza grupa najróżnorodniejszych aktów normatywnych w systemie prawa
• rozbudowane systemy prawa wewnętrznego
• występowanie katów prawa miejscowego, organy stanowione, organy terenowe wydają causa – sprawa
• występowanie aktów generalnych, stosowanie prawa tzw. Prawo powielaczowe, wytyczne, polecenia

deliminacja / podział/ źródeł prawa
• prawo powszechnie obowiązujące art.87,94,234 konstytucji
• prawo wewnętrznie obowiązujące art.93 konstytucji
• swoiste źródła prawa:akty polityki administracyjnej, normy techniczne, polskie normy ustalane przez polski komitet normalizacyjny
• źródła niezorganizowane

akty polityki administracyjnej – są to normy prawne o charakterze programującym zawierajace plany i zamierzenia administracji, nie stanowią one źródeł roszczeń dla obywateli a organy administracyjne są związane nimi w sposób nie bezwzględny.
III CZĘŚCI:
• I opis stanu technicznego
• II wyznaczenie celów
• III określenie środków do realizacji celów

Zwyczaj – w rozumieniu utartej polityki postępowania nie mieści się w konstytucyjnym systemie prawa ale może być pomocniczy w interpretacji

Doktryna – nauka prawa jest źródłem prawa
Orzecznictwo – wyroki sadów nie sa źródłami prawa ale wyznaczają linię postępowania w danym przypadku

Promulgacja źródeł prawa administracyjnego
• promulgacja oficjalnie rządowe ogłoszenie aktu normatywnego
• ogłoszenie źródeł prawa powszechnie obowiązującego jest warunkiem ich obowiązywania

Publikatory
• publikatory – dziennik ustaw
• konstytucje
• rozporządzenia z mocą ustawy wydane przez prezydenta RP
• rozporządzenia

monitor polski – dziennik urzędowy RP
stosowany do prawa wewn obowiązującego oraz do orzeczeń

dzienniki resortowe – dziennik urzędowy prezesa głównego urzędu statystycznego
- wojewódzki dziennik urzędowy stosowany do prawa miejscowego

inne sposoby ogłaszania publikacji:
-publikacja w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie – akty prawa msc zawierające przepisy porządkowe
-publikacja w środkach masowego przekazu rozporządzenia porządkowe

problem braku regulacji prawnej
• jeżeli coś nie jest unormowane to znaczy że jest indyferentne , nie jest doniosłe prawnie
• brak regulacji jako luka w prawie

faktyczna niekompletnośc systemu prawnego

luki w systemie administracyjnym

luka to taki niedostatek prawa który uniemożliwia bądź utrudnia rozstrzygniecie konkretnego przypadku przy zastosowaniu obowiązujących przepisów prawa

działanie w warunkach luki prawne w admin.

Amin prawie admin niedozwolone jest działanie;
-obok prawa praeter legem
-bez podstawy prawnej – prawem kaduka iure caduco
-sprzeczne z prawem contra legem
w prawie administracyjnym nie ma analogii

Luki w prawie administracyjnym

Luka – to taki niedostatek prawa który uniemożliwia bądź utrudnia rozstrzygnięcie konkretnego przypadku przy zastosowaniu obowiązujących przepisów prawa

W prawie administracyjnym niedozwolone jest działanie;
- obok prawa praeter legem
- bez podstawy prawnej – prawem
w prawie admin nie ma analogii!!!

Kompetencja – to warunek działania administracji język prawny wchodzi w kolizję z językiem potocznym, kompetencja – mający podstawę prawną do podjęcia działania i składa się z III elementów:
-kto działa
-kiedy działa
-w jakiej formie działa
brak któregokolwiek któregokolwiek elementów powoduje bak kompetencji
- kto działa:
właściwość rzeczową / co dany organ robi/
właściwość miejscową / na jakim obszarze dany organ działa/
-kiedy działa / działanie na wniosek i działanie z urzędu/

brak podstawy prawnej wyrażonej w prawie pozytywnym uniemożliwia działanie organu administracyjnego

Prawo pozytywne – prawo które możemy zobaczyć, dotknąć
Zasady słuszności – nie sa prawem pozytywnym valeslaf low

Art. 7 organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach państwa

Minimum regulacji prawnej stanowią przepisy prawa ustrojowego, do właściwości rady gminy należą wszystkie spawy pozostające w zakresie działania gminy o ile ustawy nie stanowią inaczej



Prawo administracyjne:
• Prawo formalne – KPA – jak robię
• Prawo materialne – co robię
• Prawo ustrojowe – jak działają organy i jak są zorganizowane organy

Przyczyny luk w prawie administracyjnym:
• zmienośc sytuacji faktycznych
• niedoskonałość języka / zwroty nieostre/
• niechlujstwo pracodawcy
• uchylenie aktu normatywnego i niepowołanie w to msc nowych przepisów
• brak kompleksowych zmian w prawie
• niespójność polityczna rządzenia

analogia w prawie

• podejmowanie czynności pranych w oparciu o przepisy regulujące podobne przypadki
• analogia legis wnioskowanie z przepisów prawa
• analogia Jurij wnioskowanie z całości prawa i jego ogólnych zasad

analogia w prawie administracyjnym

• prawo karne / bezwzględny zakaz analogii/
• prawo cywilne / dopuszczalność a nawet szerokie stosowanie analogii/
• prawo admin /nie dopuszcza stosowania analogii/

zadane publiczne- jest sensem istnienia administracji publicznej jest uprawnieniem i obowiązkiem

• regulacja konstytucją i ustawami
• przepisy prawa miejscowego miejscowego i rozporządzenia mogą w granicach ustaw konkretyzować regulację
• przepisy określają organy kompetentne do działania
• przepisy określają beneficjentów
• przepisy określają formy wykonywania zadań
• kompetencje mogą być związane lub dyskrecjolane /uznaniowe/
• przepis określa kompetencje w zakresie realizacji zadania publicznego określa zarówno obowiązek jak i uprawnienia do dzialania

zadanie publiczne – jest to zaspokajanie potrzeb zdrowych obywateli i ich indywidualnych potrzeb wynikających ze współżycia ze społecznością

beneficjent – osoba otrzymująca świadczenia

przymus państwowy – wykonanie w ramach stosowania władztwa administracyjnego czynność faktycznie prawnie majace na celu zmuszenia adresata do określonego zachowania się, czynności te mogą gdyż wykonane przy użyciu siły fizycznej przez organy o kompetencji specjalnej w granicach prawa
Pojęcie organu administracji publicznej.
Organ administracji publicznej – zasadnicza jednostka składowa administracji w sensie podmiotowym.
Organ administracji publicznej- osoba lub grupa osób znajdująca się w strukturze organizacyjnej władzy publicznej powołana do realizacji norm prawa administracyjnego w granicach przyznanych przez prawo kompetencji, wyposażona w odpowiednie środki materialne i ludzkie.
Kodeks postępowania administracyjnego (KPA) przez pojecie organu administracji publicznej rozumie: Premiera, ministrów, szefów centralnych organów administracji rządowej oraz wojewodów, a także działające w ich imieniu lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonych i niezespolonych), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz podmioty powołane z mocy prawa do załatwiania indywidualnych spraw w drodze decyzji administracyjnych.

organ państwowy - celowo zorganizowany i wyraźnie wyodrębniony zespół ludzi i środków, utworzony i działający na podstawie prawa, wykonujący w imieniu państwa określone zadania i mogący dla ich realizacji korzystać ze środków władczych i stosować przymus państwowy.
A. Pojęcie publicznego prawa podmiotowego
Przyjmuje się, że publiczne prawo podmiotowe oznacza taką sytuację obywatela, ukształtowaną przez normę prawa administracyjnego, w której obywatel ten może skutecznie domagać się czegoś od państwa lub może w sposób niekwestionowany przez państwo coś uczynić, realizując swój indywidualny interes.
Pojęcie to jest zbliżone do pojęcia prawa podmiotowego stosowanego w cywilistyce.
W Polsce nie używało się pojęcia publicznego prawa podmiotowego. Za wystarczające uważano pojęcie "uprawnienia" oraz - funkcjonujące obok niego - pojęcie roszczenia prawnego. Jest to - wg. triady Bernatzika - największa ingerencja w sferę prawną administracji. Istnieją bowiem trzy sytuacje prowadzące do spotkania interesów organu administracji i obywatela: interes faktyczny, interes prawny oraz właśnie publiczne prawo podmiotowe. O ile nieuwzględnienie przez organ administracji interesu faktycznego jest w zasadzie dopuszczalne, o tyle nieuwzględnienie interesu prawnego podmiotu zastrzeżone jest daleko idącymi warunkami. Publiczne prawo podmiotowe nakazuje natomiast postępować zgodnie z jego treścią. prawa podmiotowe - prawa, których dochodzić można na drodze sądowej, i które są podstawą dla roszczenia procesowego.

Publiczne prawa podmiotowe - oznaczają taką sytuację prawną obywatela (jednostki zbiorowej), w obrębie której obywatel ten opierając się na chroniących jego interesy prawne normach prawnych może skutecznie żądać czegoś od państwa lub może w sposób niekwestionowany przez państwo coś zdziałać.
Władztwo administracyjne – jednostronna możliwość ustalania nakazów i zakazów określonego zachowania się zabezpieczona możliwością stosowania przymusu państwowego w celu ich wyegzekwowania. Podstawą wykonywania władztwa są normy prawa administracyjnego.
Stosunek administracyjno-prawny – stosunek prawny w warunkach regulacji administracyjno prawnej pomiędzy organem administrujacym a podmiotem prawa charakteryzujący się najczęściej nierównorzędnością jednego z uczestników
• stosunek miedzy uczelnią a studentem,
• stosunek pomiędzy organem powiaty a bezrobotnym korzystającym z pomocy dla bezrobotnych,
• stosunek pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym
Podmiotem stosunku administracyjnoprawnego jest sprawa z zakresu administracji publicznej
Podmioty stosunku administracyjnoprawnego:
• co najmniej jeden podmiot musi być organem administrującym
• podmiot administrujący musi posiadać kompetencje jest ona tu odpowiednikiem zdolności czynności prawnych
• podmiot admin. Pozostaje najczęściej w układzie nadrzędności jako nosiciel praw zwierzchnich państwa, nadrzędność ta wyraża się w możliwości bądź powinności jednostronnego kształtowania lub skonkretyzowania pozycji podmiotu administracyjnoprawneo
• podmiot adm. Musi być podmiotem praw lub i obowiązków administracyjnoprawnych, może być to obywatel, spółka inna osoba prawna, inny organ każda jednostka organizacyjna która może być podmiotem praw i obowiązków administracyjnoprawnych
Treść stosunku adm-prawnego – treścią są wyznaczone prawem admin. Zachowania / nakazane, zakazane, dozwolone/
Administracja publiczna:
• Administracja rządowa
• Samorząd terytorialny
Administracja publiczna – przyjęte przez państwo i realizowane prze jego niezawisłe organy a także przez organy samorząd zaspokajanie zbiorowych i indywidualnych potrzeb obywateli wynikających ze współdziałania ludzi ze społecznością
Administracja publiczna :
• Wydzielone w państwie struktury organizacyjne powołane do realizacji zadań publicznych
• Określona działalność podejmowana w celu realizowaniu zadań publicznych
• Ludzie zatrudnieni w strukturach powoływanych do realizacji zadań publicznych
Organ administracji publicznej
• Znajdujący się w strukturze organ państwa lub samorządu terytorialnego
• CZŁOWIEK LUB GRUPA LUDZI:
• Powołany w celu realizacji norm prawa adm. w sposobie i ze skutkami właściwymi temu prawu
• Działający w granicach wyznaczonych mu przez prawo kompetencji
ORGANY ADMINISTRUJĄCE:
• Spółdzielnie
• Organizacje społeczne
• Fundacje prawa publicznego
• Komornicy
• Przeds państwowe
• Organizacje pozarządowe
• Spółki
Budżet finansuje tylko wykonywanie zadań przez organy admin. a nie finansuje ich funkcjonowania
Rodzaje organów adm. publicznej
• organy kolegialne / wielosobowe/ są bardzo wolne
• cechy organów kolegialnych:
• podejmowanie wyważonych rozstrzygnieć
• są to organy zapewniające pruralizm
• organy o kompetencji ogólnej i specjalnej/ wójt, wojewoda, rada min/ ogólna / policja, kurator oswiaty, sanepid/
• monokratyczne/ jednoosobowy/ są bardzo szybkie
Zespalanie – organami zespalającymi są wojewoda i starosta, jest to kontrola kierownictwo i koordynacja nad organami o kompetencji specjalnej są to organy o wąskim zakresie działania i sensem ich istnienia jest specjalizacja i fachowość działania
Organy naczelne, centralne i terenowe – organy naczelne i centralne mają zasięg działania obejm terytorium całego państwa wszystkie inne organy są to terenowe podział en dotyczy admin państwowej
GUS –organ naczelny – poszczególne odziały terenowe
Organ naczelny – stoi na czele np. NBP zajmuje się tym samym w calym kraju, podstawowym celem działania jest polityka
Urząd organów:
• Wyodrębniony zespół kompetencji np. urząd ministra, wojewody
• Szczególna nazwa organu adm.publ. np. urząd morski
• Zorganizowany zespól osób przydatny organowi adm. Do pomocy w wykonywaniu jego funkcji: min, urząd wojewódzki
Centralizacja – art.146 konstytucji, taki sposób zorganizowania aparatu adm. Państwa w którym organy niższego stopnia są heirarch podporządkowane organom wyższego stopnia. Centralizacja i decentralizacja nawzajem się uzupełniają/ wojsko, policja, urzędy skarbowe/
Hierarchiczne podporządkowanie:
• Zależność osobowa / możliwość dysponowania pracownikiem w zakresie jego stosunków pracy/
• Zależność służbowa/ możliwość wydawania wiążących poleceń służbowych bądź rozkazów/
cechy centralizacji:
brak samodzielności organów niższego stopnia, organ wyższy hierarchicznie może na niego oddziaływać za pomocą instrukcji, poleceń, wytycznych
organy nadrzędne mogą

Dodaj swoją odpowiedź
Administracja

Administracja publiczna jako dyscyplina politologiczna.

Separacja władzy ustawodawczej i wykonawczej jest fikcją.
Politycy mają decydujący wpływ na sposób administrowania sprawami publicznymi.
Centra decyzyjne administracji znajdują się w polityce (szefem rządu jest polityk, a nie menad�...

Administracja

Administracja Publiczna

Administracja Publiczna


Pojęcie administracji publicznej związane jest z jego łacińskim źródłosłowem, i oznacza: pomaganie, kierownictwo, służenie, zarząd.
Współczesne rozumienie pojęcia administracja zasadniczo doty...

Administracja

Administracja Publiczna - podstawowe zagadnienia

ADMINISTRACJA PUBLICZNA

Administracja publiczna to także określona działalność oraz ludzie zatrudnieni w strukturach organizacyjnych. To przede wszystkim struktury organizacyjne.

Dualizm w administracji. Na administracje publ...

Prawo

Administracja publiczna.

Administracja publiczna –to ogół organów władzy wykonawczej i ich urzędów powołanych do realizacji zadań państwa określonych w przepisach prawnych. Administracja publiczna dzieli się na –urzędową (państwową) – samorządową. W u...

Administracja

Administracja publiczna według podstawowych funkcji

Administracja publiczna według podstawowych funkcji:

Funkcje o charakterze administracyjnym:
Porządkowo-reglamentacyjna
--nakazy i zakazy, zezwolenia administracyjne, służby, inspekcje, straże i inne,
Świadcząca –funk...