Własny system wychowawczy

Zanim dziecko przyjdzie na świat rodzice przeżywają w związku z tym faktem wiele oczekiwań i niepewności .Moim zdaniem nie wszyscy jednak ,zwłaszcza spośród młodych rodziców potrafią w pełni zdawać sobie sprawę z obowiązków jakie stają przed nim. Wychowując dziecko łatwo popełnić błędy postępując zbyt pochopnie, nie będąc pewnym swych decyzji ,postanowień .Powinien on uwzględnić z jednej strony indywidualne cechy dziecka w określonym okresie jego życia ,z drugiej strony konieczność przygotowania go do życia w ewentualnej rzeczywistości społecznej.
Myślę ,że jedną z podstawowych potrzeb, która ma zawsze nie przemijające znaczenie ,jest odbieranie przez dziecko uczucia miłości i obdarzanie nim innych. Wymaga to poświęcenia dziecku pewnej ilości czasu i umiejętności zniżania się do jego poziomu.
Na pewno także jest ważne ,by rodzice potrafili wczuć się w pierwsze dziecięce przeżycia i nie narzucali w sposób despotyczny tych form zachowania, jakie pragną u swojego dziecka widzieć. Jest to umiejętność wymagająca wysiłku, lecz dająca dobre rezultaty. Sądzę ,że jeśli je się opanuje ,to wrażliwość i spontaniczna ciekawość świata, przejawiająca się od pierwszych miesięcy życia dziecka , trafi na podatny grunt dla swego rozwoju.
Jak wiadomo wpływ matki na dziecko jest już zapoczątkowane w brzuchu matki .Jednak gdy przyjdzie na świat wpływ na jego rozwój mają też inni. W pierwszych miesiącach dziecko jest bardzo bezbronne i uzależnione od innych dlatego też rodzice powinni zwracać uwagę na jego potrzeby, dziecko powinno mieć także duży kontakt fizyczny z ludźmi nap. powinno być przytulane.

Wraz z tym jak dziecko się rozwija , rozwijają się jego zdolności ruchowe oraz psychiczne, dlatego myślę że trzeba dziecku dostarczać odpowiednich bodźców aby umożliwić dziecku rozwój nie chodzi mi o to żeby sztucznie przyśpieszać rozwój dziecka ale dawać mu możliwość rozwoju?
Sadzę iż niemowlęciu trzeba zachęcić różnymi sposobami do wykonywania ruchów ,co dobrze jest łączyć z pokazywaniem dziecku rozmaitych przedmiotów i umożliwieniem mu chwytania ich. Już w drugim miesiącu życia dziecko uśmiecha się, dlatego trzeba się postarać aby dziecko miało szczególny kontakt z matką. Ma ten kontakt miedzy innymi dlatego ,iż jest karmione piersią i dlatego uważam że dziecko powinno być karmione piersią bo oprócz tego że łączy się tą szczególną więzią dostarcza dziecku pożywnego pokarmu z różnymi przeciwciałami?.Odstawienie od piersi rozpoczyna w życiu niemowlęcia okres zewnętrznej aktywności ,która pozwala rozwinąć niektóre zdolności poznawcze. By jednak ciekawość świata i chęć osobistego badania nowych rzeczy nie stała się dla dziecka przyczyną uszkodzenia ciała, dawane do rąk przedmioty muszą odznaczać się pewnymi cechami i bawić się nimi może dziecko tylko pod kontrolą rodziców. Mamy na szczęście wiele rozmaitych zabawek mających na celu zaspakajanie ciekawości niemowlęcia i lepiej dawać je dziecku na krótki czas ,aby dłużej trzymywały swą atrakcyjność.
Czas niemowlęcy to także czas dążenia o jego prawa i dlatego też ważną moim zdaniem zasadą podczas okresów ostrego domagania się przez dziecko spełnienia jego woli jest zdolność konsekwentnego ustosunkowania się do tych często drastycznych żądań. Aby nie doprowadzić do wzrastającego pobudzenia nerwowego ,dobrze jest wtedy skierować uwagę dziecka na inne przedmioty ,które są odpowiednie do jego wieku. Rodzice muszą też zadbać o to by dążenia i poszukiwania dziecka nie zagrażały jego bezpieczeństwu i nie groziły zniszczeniem przedmiotów ,po które dziecko sięga bawiąc się .Jeżeli wszelkie tego rodzaju dążenia poznawcze dziecka będziemy ograniczać, grozi mu opóźnienie w rozwoju.
Dzieci różnią się między sobą temperamentami , dlatego też cierpliwość i wyrozumiałość matki i ojca są w tych przypadkach nieodzowne i one właśnie stwarzają odpowiedni klimat wychowawczy .Rodzice już w pierwszych miesiącach życia dziecka powinni postępować w codziennych kontaktach z nim konsekwentnie.
Jednym z zasadniczych zadań rodziców mających na celu rozwinięcie i usprawnianie zdolności ruchowych jest stworzenie okazji do różnorodnych zabaw. Istnieje wiele różnych zabawek ,które mogą odegrać pozytywną rolę w rozwijaniu sprawności ruchowej i spostrzegania u dzieci.
Istnieje wiele rodzajów zajęć gimnastycznych przeznaczonych dla dzieci , które pomagają rozwijać się dzieciom i dlatego moim zdaniem trzeba się postarać , aby dziecko miało do nich dostęp.
Początki mowy i trudności z nim związane są niestety nieuniknione. Jednak te dzieci które mają zapewniony częsty kontakt słowny i mogą obserwować ruchy ust osób dorosłych, dość szybko przyswajają sobie mowę, dlatego też mówić do dziecka jak najwięcej. Wraz z tym jak dziecko zaczyna mówić zaczynają się natrętne pytania ,które zadaje dziecko. Wtedy też rodzice moim zdaniem powinni cierpliwie odpowiadać dziecku bo w ten sposób poznają świat..
Prawidłowy rozwój fizyczny , sprzyjająca dziecku atmosfera wychowawcza i dobre samopoczucie są warunkami kształtującymi samodzielność i uspołecznienie. Warto tu zaznaczyć problem czystości co przysparza nieraz pewnych kłopotów. Ważne w tej dziedzinie są regularność i spokojna atmosfera nie powodująca nagłych zmian w nastroju dziecka ,które żywo reaguje na wszelkie skojarzone z tymi funkcjami urazy.
Istotne znaczenie ma dostosowanie tych dwóch środków wychowawczych, jakimi są nagroda i kara ,do wieku dziecka. Jakże częstym błędem jest przypisywanie małemu dziecku tych motywów lub przekonań, które wcale u niego nie występują. Zostaje wtedy ukarane niesłusznie, ponieważ przypisuje mu się intencje zrobienia rodzicom na złość.
Dlatego uważam ,iż system nagrody jest bardziej przyjazny dziecku.
Następnym bardzo istotną rzeczą jest wychowanie się dziecka wśród rodzeństwa .Często zdarzają się wśród nich konflikty i najgorszym błędem wychowawczym moim zdaniem faworyzowanie jednego dziecka przez co czuje się gorsze. Dlatego też aby prawidłowo pokierować dziećmi trzeba wszystkie dzieci traktować jednakowo poświęcać im tę samą ilością czasu i takie samo zainteresowanie. Dość znaczna ilość dzieci przejawia swoje zdolności dość wcześnie i dlatego też trzeba pomóc dziecku rozwijać swoje zdolności dostarczając odpowiednie pomoce dydaktyczne i swoje własne.
Na koniec chciałam zaznaczyć ,że moim zdaniem nic nie zastąpi miłości rodzicielskiej i czasu poświęconego dziecku. Dlatego mimo że w dzisiejszych czasach trudno o chwile czasu ,to jednak powinnyśmy zrobić wszystko ,aby go znaleźć dla własnych dzieci.

Dodaj swoją odpowiedź
Socjologia

System edukacji wychowania w moim środowsiku lokalnym

SYSTEM EDUKACJI WYCHOWANIA W MOIM ŚRODOWSIKU LOKALNYM

Tematem tej pracy jest system edukacja wychowania w moim lokalnym środowisku. Mówiąc o lokalnym środowisku, mamy oczywiście na myśl miejsce zamieszkania, czyli ?jednostkę urbani...

Pedagogika

Geneza pedagogiki porównawczej

Przez wieki wiedza o wychowaniu i kształceniu dzieci i młodzieży w różnych krajach narastała w wyniku międzynarodowego handlu, podróży zagranicznych, wypraw wojennych, odkryć geograficznych, dyplomacji oraz misji religijnych.
Istnieją...

Pedagogika

Naturalizm pedagogiczny J. J. Rousseau

S P I S T R E Ś C I

Życie i twórczość Jana Jakuba Rousseau
WSTĘP
Początki i założenia nowej ideologii
Filozofia i poglądy pedagogiczne J.J.Rousseau
Wychowanie człowieka w czterech okresach jego rozwoju
- N...

Polityka społeczna

Rodzina w ujęciu socjologiczno-prawnym

1. 1. Definicja rodziny

Słusznym jest fakt różnorodnego definiowania pojęcia rodziny przez różne dyscypliny naukowe. Amerykański socjolog Norman Goodman twierdzi, że „rodzina to najbardziej podstawowa instytucja we wszystkich spo�...

Pedagogika

Rodzina jako grupa społeczna

1. 1. Definicja rodziny

Słusznym jest fakt różnorodnego definiowania pojęcia rodziny przez różne dyscypliny naukowe. Amerykański socjolog Norman Goodman twierdzi, że „rodzina to najbardziej podstawowa instytucja we wszystkich spo�...