Postawy rodzicielskie i opiekuńcze.
Postawa społeczna jest pewną kategorią zjawiska, które przysługuje tylko i wyłącznie człowiekowi.
Człowiek jest jednym stworzeniem żywym, które posiada mentalność.
Mentalność pozwala wyciągnąć wnioski z przeżytych sytuacji.
POSTAWA SPOŁECZNA
Jest to zachowanie człowieka. Człowiek czasami jak się pogorszą okoliczności wokół niego - sam się potrafi zaskoczyć.
Okoliczności często zmuszają nas do rzeczy wydawałoby się niemożliwych. Są zachowania stereotypowe - które się ciągle powtarzają, np czynności higieniczne, jak mycie zębów, kąpiel. Dorosły człowiek robi te czynności mechanicznie, odruchowo, nie myśli o tym, poświęca ten czas na myślenie o innych rzeczach. natomiast dziecko nie ma jeszcze tego procesu higieny zakorzenionego w sobie, dlatego powstają różne piosenki i wierszyki, które mają przypominać o tych czynnościach, np piosenka "...myje zęby wystające z gęby... góra, dól, prawo, lewo...". Ma to an celu wprowadzenie w dziecku takiego nawyku.
Postawa społeczna - to proces indywidualnej świadomości podmiotu, wyznaczający jego możliwe i względnie trwałe ustosunkowanie wobec elementów otaczającego świata.
Jeśli mamy wypracowaną postawę wobec czegoś - zachowujemy się adekwatnie do postawy - albo tolerujemy i opieramy, albo tłamsimy.
Postawy reprezentujemy wobec kogoś, kto nie jest nam obojętny, tzn. kogo lubimy lub wręcz przeciwnie. jeśli coś nas nie interesuje, to nie mamy wyrobionej postawy względem tego ( np. kobiety nie interesują się militariami).
Obojętność nie jest postawą,gdyż nie można się ustosunkować do czegoś, czego nie ma.
Dziecko musi nas rozbudzać, emocjonować --->wtedy będzie w nas wzbudzało postawę. Musi mieć ono jakąś wartość dla nas.
Postawa wobec wartości, np negatywna postawa wobec narkotyków, gdy cenimy zdrowie ludzkie (tzn., że wartością jest zdrowie).
Wartości mogą być:
a) obiektywne,
b) subiektywne.
Wartości subiektywne - to wszystkie dobra ważne dla danej osoby, np stara książka, zniszczony sweter.To coś, co ma dla nas olbrzymią wartość.
Wartości obiektywne - to takie wartości, które są ważne dla wszystkich ludzi, np:
* praca,
* sprawiedliwość,
* zdrowie,
* życie,
* nauka,
* dyplomy,
*pieniądze, itp.
Proces subiektywizowania się wartości obiektywnych,przykład:
Dziecko idąc do szkoły dowiaduje się, co jest ważne ---> trzeba go do tego wychować!
Proces obiektywizowania się wartości subiektywnych: zachodzi pośród "dziwaków", którzy dopiero po długim czasie zostają docenieni, np Marek Kotański, który pomagał narkomanom, nie potrafił ich odciągnąć od tego, ale wspierał w najgorszych chwilach.Postać Papieża Jana Pawła II - osoba wysoka rangą potrafiła zrozumieć zwykłych ludzi, jednoczyć się z nimi w indywidualny sposób, np spotkania z raperami.
By postawy wobec dziecka były głębokie i pozytywne trzeba się do nich przygotować.
Mechanizmy zmiany postaw:
* wstrząs,
* adopcja,
* integracja,
* dyferencjacja.
Wymienione mechanizmy pokazują tryb powstawania postawy.
Czasami jest nam coś obojętne do momentu, gdy stanie się coś nagłego, niespodziewanego, co nas zaskoczy = WSTRZĄS. Wywołuje powstanie postawy, może zmienić się z + na - lub odwrotnie.
ADOPCJA - przyjęcie cudzej postawy jako własnej. Rozpoczyna się ono poprzez naśladownictwo. Kolejnym etapem jest małpowanie.Kopiowanie cudzych postaw:będę taki jak ktoś, to na tym zyskam.
INTEGRACJA - postawy szczegółowe danego znaku składają się na postawę globalną ( ogólną).
DYFERENCJACJA - postawy szczegółowe danego znaku wynikają z postawy globalnej ( np. nie lubię polityków, jeśli jesteś politykiem, to już cię nie lubię).