Buisnes plan

Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa
im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu

Biznes plan
KAWIARENKI INTERNETOWEJ
„Amber”

Rachunkowość i finanse
313
Izabela ...


I. OKREŚLENIE PRZEDMIOTU I OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA.

1.1. Przedmiot działalności (Streszczenie)

Kawiarenka internetowa „Amber” prowadzić będzie działalność usługową. Nasza oferta zawierać będzie obsługę klientów, którzy w czasie otwarcia kawiarenki mają możliwość przeglądania zasobów internetowych, wyszukiwania niezbędnych informacji oraz rozrywkę i uczestnictwo w kanałach dyskusyjnych. Klienci będą mogli również korzystać z drukarki, skanera, a także mają możliwość nagrania na płytę CD pobranych z internetu plików.

1.2. Forma organizacyjno – prawna.

Prowadzenie przedsiębiorstwa wymaga wiele wysiłku i dużo pracy wiedząc o tym zdecydowaliśmy się na założenie spółki jawnej. Ustaliliśmy, że każdy ze współczynników wnosi kapitał w wysokości 30.000 zł, co łącznie daje sumę 60.000 zł.
Miasto Narol, w którym chcemy założyć kawiarenkę internetową liczy sobie ok. 2500 mieszkańców. W obrębie miasta nie ma obiektów o podanym statusie, które oferowałyby te same usługi. Znajduje się tu szkoła podstawowa i gimnazjum do których uczęszczają także uczniowie okolicznych wiosek. Zakładamy, że będą oni głównymi odbiorcami oferowanych przez nas usług, ponieważ większość młodzieży wiejskiej nie posiada dostępu do internetu. Ponadto w pobliżu znajduje się Urząd Miasta i Gminy, co daje możliwość pozyskania klientów w starszej grupie wiekowej, którzy także będą chcieli skorzystać z oferowanych przez nas usług. Dlatego też kawiarenka internetowa „Amber” ulokowana będzie w centrum miasta Narol przy ul. Rynek 11.

1.3. Ogólna charakterystyka podmiotu.

Założycielami spółki są:
- Gołębiowska Izabela, lat 26, wykształcenie wyższe ekonomiczne,
- Witold Skwara, lat 28, wykształcenie wyższe ekonomiczne.
Kawiarenka Internetowa „Amber” w całości finansowana będzie z kapitału własnego w formie gotówkowej i w kwocie równej, dla każdego wspólnika 30.000 zł. Wspólnicy wnoszą całość kapitału, już na początku działalności. Źródłem są pieniądze właścicieli.
Kawiarenka otwarta będzie w godzinach 10.00-22.00 i obsługiwana będzie przez każdego ze wspólników po 6 godzin dziennie. Oprócz tego firma zakłada zatrudnienie jednego pracownika, który odpowiedzialny będzie za sprawy techniczne.


II. UZASADNIENIE RYNKOWE (MARKETINGOWE).


2.1. Analiza rynku w zakresie dotyczącym przedsięwzięcia.

Niniejszy plan działalności gospodarczej ma za zadanie przedstawić firmę, która powstała na podstawie korzystnych wyników z przeprowadzonych badań marketingowych, świadczących o znacznym zapotrzebowaniu na usługi internetowe.
Klientami naszej firmy będą głownie osoby płci męskiej w wieku 12-25 lat. Z czego osoby do lat 18 zainteresowane są głównie grami sieciowymi. Preferencje osób starszych dotyczyć będą głównie wykorzystania możliwości stwarzanych przez Internet.
W mniejszym stopniu kawiarenkę odwiedzać będą osoby płci żeńskiej. Ich przedział wiekowy będzie w granicach ok. 15-25 lat. Zainteresowania dziewcząt skoncentrowane będą głównie przy możliwościach wykorzystania internetu np.: pogawędki w sieci, wysyłanie sms, strony www typu: moda, uroda itp.
Większość wymienionych osób znajduje się na utrzymaniu swoich rodziców, jednak osoby starsze mogą posiadać własne źródła utrzymania.
Obszar, który potencjalni klienci są skłonni przebyć w celu korzystania z oferowanych przez nas usług obejmuje głównie obszar Narola i okolicznych wiosek. Jednak popyt na tego typu usługi może przyciągać klientów także z miejscowości bardziej oddalonych od Narola.
Szacowana ilość potencjalnych klientów objętych obszarem działania firmy wynosi 1400 osób. Przypuszczalna dzienna liczba klientów to 30-40 osób, z czego każda poświęci średnio 1,5 godziny czasu na korzystanie z komputera.
W związku z tym, że okolice Narola są atrakcyjne turystycznie, nasza firma przewiduje iż w okresie ferii i wakacji liczba klientów odwiedzających kawiarenkę zwiększy się do 40-50 osób dziennie.

Na początku naszej działalności zamierzamy zastosować następujące działania promocyjne w zakresie reklamy:
- rozpowszechnienie ulotek reklamowych np. losowym przechodniom na ulicach,
- reklama internetowa (własna strona).

Ceny na nasze usługi zostały skalkulowane w następujący sposób:
- czasowo – za czas użytkowania stanowiska: opłata za godzinę użytkowania komputera – 4,10 zł,
- ilościowo – za pozostałe usługi: drukowanie czarno-białe – 0,20 zł, drukowanie kolorowe – 1,60 zł za stronę, skanowanie – 1,60 zł za stronę, nagrywanie płyt CD – 5,10 zł za nagranie jednej płyty.

Celem naszej firmy jest:
- maksymalizacja zysków,
- świadczenia usług najwyższej jakości,

- wyjście naprzeciw wymaganiom klienta,
- zdobycie uznania odbiorców naszych usług.

2.2. Kierunki rozwoju technologii i produkcji (usługi).

Ze względu na szybki postęp technologiczny w dziedzinie informatyki, w najbliższych latach może poprawić się jakość oferowanych usług internetowych. W tym zakresie należy uwzględnić przede wszystkim pojawienie się łącz o większej szybkości przekazywania danych, a także tańsze oferty na usługi internetowe, co będzie miało wpływ na wzrost liczby klientów kawiarenek internetowych.
Ponadto wpływ na rozwój firmy może mieć coraz bardziej nowoczesny i niezawodny sprzęt komputerowy, dający większy komfort użytkowania, jak również lepszy dostęp do poszukiwanych informacji czy wykorzystania lepszego oprogramowania.

2.3. Czynniki ryzyka.

Do czynników ryzyka w działalności firmy oferującej usługi internetowe należą:
- rozwój dostępności internetu dla użytkowników indywidualnych,
- spadek cen za usługi internetowe dla użytkowników indywidualnych,
- tańsze połączenie z internetem poprzez telefon komórkowy,
- zbyt szybki rozwój technologiczny uniemożliwiający firmie zakup nowoczesnego sprzętu,
- pojawienie się konkurencyjnej firmy na rynku.

2.4. Szanse na prowadzenie przedsięwzięcia.

W związku z tym, że w obrębie gminy Narol nie ma obiektów o podobnym zakresie oferowanych usług, a obszar działania kawiarenki internetowej „Best CaffeInternet” obejmuje teren o niewielkiej liczbie ludności zakładamy, że w najbliższych latach nie powstanie konkurencyjna firma.
Czynnikiem ryzyka w działalności naszej firmy może jednak okazać się rozwój dostępności do internetu i zbyt szybki rozwój technologiczny, który ze względu na koszty uniemożliwi rozwój firmy.
Z kolei na rozwój przedsiębiorstwa mogą wpływ mieć nowe technologie komputerowe, tańsze i szybsze łącza internetowe, które przyczynia się do poprawy jakości oferowanych usług, jak również do wzrostu liczby klientów.


III. KALKULACJA NAKŁADÓW NA ŚRODKI TRWAŁE.

3.1. Kalkulacja nakładów na środki trwałe.

Właściciele kawiarenki dysponują kapitałem finansowym w wysokości 60.000 zł, który został wniesiony w 50% przez każdego z założycieli.
Zostanie on spożytkowany w okresie rozpoczęcia działalności w następujący sposób.

Tabela 3.1.1. Kalkulacja nakładów na środki trwałe
Lp. Wyszczegól-nienie Jednostka miary Ilość Cena
(zł) Wartość
(zł) Termin
Zakupu Dostawca Stopa amortyzacji
roczna (%) Miesię-czna
(%)
1. Zestaw komputerowy zestaw 5 3544,00 17720,00 31-01-2006 GB Komputer 30 2,5
2. Serwer sztuka 1 4657,00 4657,00 31-01-2006 GB Komputer 30 2,5
3. Osprzęt sieciowy komplet 1 378,00 378,00 31-01-2006 GB Komputer - 100
4. Wyposażenie pomieszczenia zestaw 1 2681,00 2681,00 31-01-2006 Black Red White - 100
5. Telefon stacjonarny sztuka 1 78,00 78,00 01-02-2006 TP S.A. - 100
6. Wieszak sztuka 1 61,00 61,00 01-02-2006 Black Red White - 100
Suma nakładów - - - 25575,00 - - - -

Informacje dodatkowe:
Ad.1. W koszt zakupu zestawów komputerowych wliczone jest 5 komputerów, w skład których wchodzą: dysk twardy, płyta główna, wiatrak, procesor, pamięć, listwa zasilająca, stacja dyskietek, nagrywarka CD, obudowa – 1125,00 zł, monitor 17” – 414,00 zł, oprogramowanie – 1340,00 zł, myszka – 20,00 zł, klawiatura – 27,00 zł, drukarka – 221,00 zł, skaner – 397,00 zł.

Ad.2. Serwer to komputer zarządzający siecią komputerową i łączem stałym. Na jego potrzeby został przeznaczony komputer o łącznej wartości 2.856,00 zł, monitor 17” – 414,00 zł a także oprogramowanie – 1340,00 zł, myszka – 20,00 zł, klawiatura – 27,00 zł.

Ad.3. W skład osprzętu sieciowego wchodzi: kabel – 200,00 zł, switch – 148,00 zł, wtyczki – 15,00 zł.

Ad.4. Zestaw wyposażający pomieszczenie składa się z: biurka pod komputery – 6 sztuk – 1.254,00 zł (209,00 zł za szt.), krzesła – 7 sztuk – 980,00 zł (140,00 zł za szt.), 2 regały – 308,00 zł (154,00 zł za szt.), szafka – 139,00 zł.

Ad.5. Telefon stacjonarny na potrzeby firmy.
3.2. Źródła finansowania działalności.

Kawiarenka internetowa „Amber” w całości będzie finansowana z kapitału własnego w formie gotówkowej i w kwocie dla każdego wspólnika 30.000 zł. Wspólnicy wnoszą całość już na początku działalności. Źródłem są pieniądze właścicieli.

Tabela 3.2.1. Zestawienie kapitałów przedsiębiorstwa
Lp. Wyszczególnienie Kwota
1. Kapitał własny 60000,00
Razem 60000,00



IV. ORGANIZACJA PRZEDSIĘWZIĘCIA.


4.1. Organizacja procesu inwestycyjnego.


Tabela 4.1.1. Organizacja procesu inwestycyjnego
Lp. Wykaz czynności Przewidywany czas trwania czynności (dni) Uwagi
1. Wykonanie czynności formalno-prawnych 7 Czynność pierwsza może być wykonana równocześnie z czynnością siódmą
2. Przystosowanie pomieszczenia 14 Czynność 8 wykonana może być równocześnie z czynnością 2
3. Złożenie zamówienia na sprzęt komputerowy 14 Równolegle może być wykonywana z czynnością 9 i 3
4. Urządzenie lokalu 2 Równolegle można również wykonać czynność 4 i 10
5. Założenie łącza stałego 2 Podobnie czynności 11 i 5 mogą być wykonane równocześnie
6. Zakup artykułów biurowych 1 Czynność 12 wykonywana jest równocześnie z czynnością 6
7. Wynajęcie lokalu 5
8. Rekrutacja pracownika 2
9. Złożenie zamówienia na meble do wyposażenia lokalu 14
10. Montaż urządzeń 2
11. Założenie telefonu 2
12. Działania produkcyjne 1
13. Rozpoczęcie działalności 2
Suma 68



Rys. 4.1. Siatka przebiegu czynności formalno-organizacyjnych


4.2. Organizacja procesu usługowego.

1. Określenie przez klienta czasu korzystania ze stanowiska.
2. Sprzedaż usługi internetowej.
3. Ewentualna pomoc klientom.
4. Wykonanie dodatkowej usługi wybranej przez klienta – drukowanie, skanowanie, nagrywanie płyt CD.
5. Sprzedaż dodatkowej usługi.
6. Przedłużenie czasu korzystania z usługi internetowej przez klienta i pobranie opłaty według cennika.


4.3. Plan obiektu i wymagania w stosunku do obiektu.

Przed rozpoczęciem działalności zostały spełnione wszystkie wymagania dotyczące użytkowania i przystosowania obiektu do otwarcia działalności.



1. Korytarz.
2. Stanowisko biurowe w skład którego wchodzą: stanowisko komputerowe (serwer), meble biurowe, urządzenia potrzebne do sprzedaży usługi, telefon.
3. Stanowiska komputerowe dla klientów – w skład wchodzi: zestaw komputerowy, biurko, krzesło.

V. KALKULACJA KOSZTÓW EKSPLOATACYJNYCH.


5.1. Koszty materiałów bezpośrednich.

Tabela 5.1.1. Zestawienie kosztów materiałów bezpośrednich w I roku

Lp.
Wyszczególnienie
Jednostka miary
Norma zużycia
Cj I Rok
1 kw 2 kw 3 kw 4 kw
ilość wartość ilość wartość ilość wartość ilość wartość
1. Papier do drukowania szt. 0,002 10 5100 102,00 5230 104,60 5300 106,00 5400 108,00
2. Atrament czarny szt. 0,002 50 750 75,00 800 80,00 800 80,00 800 80,00
3. Atrament kolorowy szt. 0,005 70 600 210,00 680 238,00 700 245,00 750 262,50
4. Toner szt. 0,0002 140 3750 105,00 3750 105,00 3800 106,40 3850 107,80
Razem - - - - 492,00 - 527,60 - 537,40 - 558,30


Tabela 5.1.2. Zestawienie kosztów materiałów bezpośrednich w kolejnych latach

Lp.
Wyszczególnienie
Jednost-ka miary
Norma zużycia
Cj II rok III rok IV rok V rok
ilość wartość ilość wartość ilość wartość ilość wartość
1. Papier do drukowania szt. 0,002 10 21030 420,60 21060 421,20 21110 422,20 21190 423,80
2. Atrament czarny szt. 0,002 50 3150 315,00 3150 315,00 3170 317,00 3185 318,50
3. Atrament kolorowy szt. 0,005 70 2730 955,50 2730 955,50 2750 962,50 2800 980,00
4. Toner szt. 0,0002 140 15150 424,20 15180 425,04 15190 425,32 15205 425,74
Razem - - - - 2115,30 - 2116,70 - 2127,00 - 2148,04


5.2. Koszty robocizny bezpośredniej.


Tabela 5.2.1. Zestawienie kosztów robocizny bezpośredniej w I roku
Lp. Średnia miesięczna płaca brutto Współczynnik narzutu Liczba pracowników I rok
1 kw 2 kw 3 kw 4 kw
1. 1200 35% 1 4860,00 4860,00 4860,00 4860,00
Razem 4860,00 4860,00 4860,00 4860,00

Tabela 5.2.2. Zestawienie kosztów robocizny bezpośredniej w kolejnych latach
Lp. Średnia miesięczna płaca brutto Współczynnik narzutu Liczba pracowników II rok III rok IV rok V rok
1. 1200 35% 1 19440,00 19440,00 19440,00 19440,00
Razem 19440,00 19440,00 19440,00 19440,00

5.3 Inne koszty bezpośrednie.


Tabela 5.3.1. Inne koszty bezpośrednie w I roku

Lp.
Wyszczególnienie
Jednostka miary
Norma zużycia
Cj I Rok
1 kw 2 kw 3 kw 4 kw
ilość wartość ilość wartość ilość wartość ilość wartość
1. Energia elektryczna KWh 1 0,52 700 364,00 750 390,00 760 395,20 700 364,00
2. Abonament za usługi internetowe m-c 1 303 3 909,00 3 909,00 3 909,00 3 909,00
Razem - - - - 1273,00 - 1299,00 - 1304,20 - 1273,00


Tabela 5.3.2. Inne koszty bezpośrednie w kolejnych latach

Lp.
Wyszczegól-nienie
Jednost-ka miary
Norma zużycia
Cj II rok III rok IV rok V rok
ilość wartość ilość wartość ilość wartość ilość wartość
1. Energia elektryczna KWh 1 0,52 2910 1513,20 2910 1513,20 2910 1513,20 2910 1513,20
2. Abonament za usługi internetowe m-c 1 303 12 3636,00 12 3636,00 12 3636,00 12 3636,00
Razem - - - - 5149,20 - 5149,20 - 5149,20 - 5149,20



5.4. Koszty pośrednie (bez amortyzacji).


Tabela 5.4.1. Zestawienie kosztów pośrednich (bez kosztów amortyzacji) w I roku
Lp. Grupy kosztów I rok Razem
1 kw 2 kw 3 kw 4 kw
1. Czynsz za wynajem lokalu 2100,00 2100,00 2100,00 2100,00 8400,00
2. Materiały biurowe 150,00 150,00 150,00 150,00 600,00
3. ZUS 2520,00 2520,00 2520,00 2520,00 10080,00
4. Abonament za telefon 129,00 129,00 129,00 129,00 516,00
5. Podłączenie telefonu 10,22 0,00 0,00 0,00 0,00
6. Założenie łącza internetowego 364,78 0,00 0,00 0,00 0,00
Razem 5274,00 4899,00 4899,00 4899,00 19596,00

Tabela 5.4.2. Zestawienie kosztów pośrednich (bez kosztów amortyzacji) w kolejnych latach
Lp. Grupy kosztów II rok III rok IV rok V rok
1. Czynsz za wynajem lokalu 8400,00 8400,00 8400,00 8400,00
2. Materiały biurowe 600,00 600,00 600,00 600,00
3. ZUS 10080,00 10080,00 10080,00 10080,00
4. Abonament za telefon 516,00 516,00 516,00 516,00
Razem 19596,00 19596,00 19596,00 19596,00

5.5. Koszty ze sprzedaży.


Tabela 5.5.1. Zestawienie kosztów sprzedaży w I roku
Lp. Grupy kosztów I rok Razem
1 kw 2 kw 3 kw 4 kw
1. Ulotki reklamowe 150,00 150,00 150,00 150,00 600,00
Razem 150,00 150,00 150,00 150,00 600,00


Tabela 5.5.2. Zestawienie kosztów sprzedaży w kolejnych latach
Lp. Grupy kosztów II rok III rok IV rok V rok
1. Ulotki reklamowe 600,00 600,00 480,00 480,00
Razem 600,00 600,00 480,00 480,00


5.6. Koszty amortyzacji.


Tabela 5.6.1. Zestawienie kosztów amortyzacji w I roku

Lp.
Wyszczególnienie
Wartość początkowa
Stawka
amortyzacyjna
roczna
Stawka amortyzacyjna
miesięczna I Rok
1 kw 2 kw
3 kw
4 kw

1. Zestaw komputerowy 17720,00 5316,00 443,00 1329,00 1329,00 1329,00 1329,00
2. Serwer 4657,00 1397,10 116,42 349,26 349,26 349,26 349,26
3. Osprzęt sieciowy 378,00 - 378,00 378,00 - - -
4. Wyposażenie pomieszczenia 2681,00 - 2681,00 2681,00 - - -
5. Telefon stacjonarny 78,00 - 78,00 78,00 - - -
6. Wieszak 61,00 - 61,00 61,00 - - -
Razem 25575,00 6713,10 3757,42 4876,26 1678,26 1678,26 1678,26


Tabela 5.6.2. Zestawienie kosztów amortyzacji w kolejnych latach
Lp. Wyszczególnienie Wartość
początkowa Stawka
amortyzacji
roczna Stawka
amortyzacji
miesięczna II rok III rok IV rok V rok
1. Zestaw komputerowy 17720,00 5316,00 449,00 5316,00 5316,00 1772,00 -
2. Serwer 4657,00 1397,10 116,42 1397,10 1397,10 465,70 -
Razem 22377,00 6713,10 559,42 6713,10 6713,10 2237,70 -


5.7. Zestawienie kosztów eksploatacyjnych.


Tabela 5.7.1. Zestawienie kosztów eksploatacyjnych w I roku
Lp. Wyszczególnienie I rok
1 kw 2 kw 3 kw 4 kw
1. Koszty materiałów bezpośrednich 492,00 527,60 537,40 558,30
2. Koszty robocizny bezpośredniej 4860,00 4860,00 4860,00 4860,00
3. Inne koszty bezpośrednie 1273,00 1299,00 1304,20 1273,00
4. Koszty bezpośrednie razem (1+2+3) 6625,00 6586,60 6701,60 6691,30
5. Koszty
pośrednie 5274,00 4899,00 4899,00 4899,00
6. Koszty
sprzedaży 150,00 150,00 150,00 150,00
7. Koszty operacyjne (4+5+6) 12049,00 11635,60 11750,60 11740,30
8. Koszty
amortyzacji 4876,26 1678,26 1678,26 1678,26
Koszty razem (7+8) 16925,26 13313,86 13428,86 13418,56


Tabela 5.7.2. Zestawienie kosztów eksploatacyjnych w kolejnych latach
Lp. Wyszczególnienie II rok III rok IV rok V rok
1. Koszty materiałów bezpośrednich 2115,30 2116,74 2127,02 2148,04
2. Koszty robocizny bezpośredniej 19440,00 19440,00 19440,00 19440,00
3. Inne koszty bezpośrednie 5149,20 5149,20 5149,20 5149,20
4. Koszty bezpośrednie razem (1+2+3) 26704,50 26705,94 26716,22 26737,24
5. Koszty
pośrednie 19596,00 19596,00 19596,00 19596,00
6. Koszty
sprzedaży 600,00 600,00 480,00 480,00
7. Koszty operacyjne (4+5+6+) 46900,50 46901,94 46792,22 46813,24
8. Koszty
amortyzacji 6713,10 6713,10 2237,70 -
Razem 53613,60 53615,04 49029,92 46813,24
VI. NAKŁADY INWESTYCYJNE.


6.1. Zapotrzebowanie ma kapitał obrotowy.

Przyjęto wskaźniki rotacji:
1) Zapasy materiałów – 15 dni
2) Środki pieniężne – 7 dni
3) Zobowiązania bieżące – 14 dni


Tabela 6.1.1. Zapotrzebowanie na kapitał obrotowy w I roku
Lp.
Wyszczególnienie Współczynnik obrotu I rok
kwartalny roczny 1 kw 2 kw 3 kw 4 kw
1. Zapasy materiałów 6 24 82,00 87,93 89,56 93,05
2. Środki pieniężne 12,8 51,42 2200,00 2220,70 2228,28 2243,30
3. Zobowiązania bieżące 6,42 25,7 1876,80 1812,40 1830,31 1828,66
Zapotrzebowanie na kapitał obrotowy (1+2+3) - - 405,20 496,23 487,53 507,69


Tabela 6.1.2. Zapotrzebowanie na kapitał obrotowy w kolejnych latach
Lp. Wyszczególnienie Współczynnik obrotu II rok III rok IV rok V rok
kwartalny roczny
1. Zapasy materiałów 6 24 88,13 88,19 88,63 89,50
2. Środki pieniężne 12,8 51,42 2213,55 2215,30 2221,82 2233,10
3. Zobowiązania bieżące 6,42 25,7 1824,92 1824,97 1820,70 1821,52
Zapotrzebowanie na kapitał obrotowy (1+2+3) - - 476,76 478,52 489,75 501,08


6.2. Źródła finansowania.


Tabela 6.2.3. Źródła finansowania
Lp. Wyszczególnienie Kwota Udział
1. Kapitał własny 60000,00 100%
Razem 60000,00 100%

VII. RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT.

7.1. Prognoza przychodów netto ze sprzedaży.

Tabela 7.1.1. Przychody netto ze sprzedaży w I roku

Lp.
Wyszczególnienie Cena jednostkowa I rok
1 kw 2 kw 3 kw 4 kw
ilość wartość ilość wartość ilość wartość ilość wartość
1. Usługi internetowe 3,36 5400 18144,00 5400 18144,00 5400 18144,00 5400 18144,00
2. Drukowanie czarno-białe 0,16 4200 672,00 4260 681,60 4320 691,20 4350 696,00
3. Drukowanie kolorowe 1,31 900 1179,00 970 1270,70 980 1283,80 1050 1375,50
4. Skanowanie 1,31 900 1179,00 900 1179,00 930 1218,30 950 1244,50
5. Nagrywanie 4,18 720 3009,60 750 3135,00 755 3155,90 765 3197,70
Razem - - 24183,60 - 24410,30 - 24493,20 - 24657,70


Tabela 7.1.2. Przychody netto ze sprzedaży w kolejnych latach

Lp.
Wyszczególnienie Cena jednostkowa II rok III rok IV rok V rok
ilość wartość ilość wartość ilość wartość ilość wartość
1. Usługi internetowe 3,36 21600 72576,00 21600 72576,00 21600 72576,00 21600 72576,00
2. Drukowanie czarno-białe 0,16 17130 2740,80 17140 2742,40 17145 2743,20 17190 2750,40
3. Drukowanie kolorowe 1,31 3900 5109,00 3920 5135,20 3965 5194,15 4000 5240,00
4. Skanowanie 1,31 3680 4820,80 3685 4827,35 3700 4847,00 3720 4873,20
5. Nagrywanie 4,18 2990 12498,20 3000 12540,00 3050 12749,00 3150 13167,00
Razem - - 97744,80 - 97820,95 - 98109,35 - 98606,60


7.2. Prognoza przychodów brutto ze sprzedaży.

Tabela 7.2.1. Przychody brutto ze sprzedaży w I roku

Lp.
Wyszczególnienie I rok
1 kw
2 kw
3 kw
4 kw

1. Przychody netto ze sprzedaży 24183,60 24410,30 24493,20 24657,70
2. Podatek VAT (22%) 5320,39 5370,27 5388,50 5424,69
Razem 29503,99 29780,57 29881,70 30082,39


Tabela 7.2.2. Przychody brutto ze sprzedaży w kolejnych latach
Lp. Wyszczególnienie II rok III rok IV rok V rok
1. Przychody netto ze sprzedaży 97744,80 97820,95 98109,35 98606,60
2. Podatek VAT (22%) 21503,86 21520,61 21584,06 21693,45
Razem 119248,66 119341,56 119693,41 120300,05

7.3. Prognoza rachunku zysków i strat.


Tabela 7.3.1. Prognozowany rachunek zysków i strat w I roku
Lp. Wyszczególnienie I rok
1 kw 2 kw 3 kw 4 kw
1. Przychody netto ze sprzedaży usług 24183,60 24410,30 24493,20 24657,70
2. Koszty operacyjne sprzedanych usług 12049,00 11635,60 11750,60 11740,30
3. Koszty amortyzacji 4876,26 1678,26 1678,26 1678,26
4. Wynik operacyjny ze sprzedaży (1-2-3) 7258,34 11096,44 11064,34 11239,14
5. Wynik z działalności operacyjnej 7258,34 11096,44 11064,34 11239,14
6. Wynik z działalności gospodarczej 7258,34 11096,44 11064,34 11239,14
7. Wynik brutto 7258,34 11096,44 11064,34 11239,14
8. Podatek dochodowy (7*19%) 1379,08 2108,32 2102,22 2135,44
9. Wynik netto (7-8) 5879,26 8988,12 8962,12 9103,70


Tabela 7.3.2. Prognozowany rachunek zysków i strat w kolejnych latach
Lp. Wyszczególnienie II rok III rok IV rok V rok
1. Przychody netto ze sprzedaży usług 97744,80 97820,95 98109,35 98606,60
2. Koszty operacyjne sprzedanych usług 46900,50 46901,94 46792,22 46813,24
3. Koszty amortyzacji 6713,10 6713,10 2237,70 -
4. Wynik operacyjny ze sprzedaży (1-2-3) 44131,20 44205,91 49079,43 51793,36
5. Wynik z działalności operacyjnej 44131,20 44205,91 49079,43 51793,36
6. Wynik z działalności gospodarczej 44131,20 44205,91 49079,43 51793,36
7. Wynik brutto 44131,20 44205,91 49079,43 51793,36
8. Podatek dochodowy (7*19%) 8384,93 8399,12 9325,09 9830,48
9. Wynik netto (7-8) 35746,27 35806,79 39754,34 41908,88


VIII. RACHUNEK PRZEPŁYWÓW PIENIĘŻNYCH.

8.1. Prognoza rachunku przepływów pieniężnych.

Tabela 8.1.1. Prognozowy rachunek przepływów pieniężnych w okresie „0” i w roku I

Lp.
Wyszczególnienie Okres „0” I rok
1 kw
2 kw
3 kw
4 kw

WPŁYWY
I. Gotówka (stan początkowy) 0,00 34425,00 46565,32 56639,70 66760,59
II. Wpływy bieżące ze sprzedaży 0,00 29503,99 29780,57 29881,70 30082,39
1. Przychody ze sprzedaży brutto okresu bieżącego 0,00 29503,99 29780,57 29881,70 30082,39
III. Inne wpływy 60000,00 0,00 0,00 0,00 0,00
1. Wkłady właścicieli 60000,00 0,00 0,00 0,00 0,00
IV. Środki pieniężne do dyspozycji (I+II+III) 60000,00 29503,99 29780,57 29881,70 30082,39
V. WYDATKI
(1+2+3+4+5-6) 25275,00 17363,67 19706,19 19760,81 19860,38
1. Koszty operacyjne ogółem 0,00 12049,00 11635,60 11750,60 11740,30
2. Zmiana stanu zapasów materiałowych 0,00 492,00 527,60 537,40 558,30
3. Podatek VAT 0,00 5320,39 5370,27 5388,50 5424,69
4. Podatek dochodowy 0,00 1379,08 2108,32 2102,22 2135,44
5. Wydatki inwestycyjne 25275,00 0,00 0,00 0,00 0,00
6. Zmiana stanu zobowiązań 0,00 1876,80 -64,40 17,91 -1,65
VI. Gotówka (stan końcowy) (IV-V) 34425,00 46565,32 56639,70 66760,59 76982,60


Tabela 8.1.2. Prognozowy rachunek przepływów pieniężnych w kolejnych latach

Lp.
Wyszczególnienie II rok III rok IV rok V rok
WPŁYWY
I. Gotówka (stan początkowy) 76982,60 119150,80 159554,00 199414,75
II. Wpływy bieżące ze sprzedaży 119248,66 119341,56 119693,41 120300,05
1. Przychody ze sprzedaży brutto okresu bieżącego 119248,66 119341,56 119693,41 120300,05
III. Inne wpływy 0,00 0,00 0,00 0,00
1. Wkłady właścicieli 0,00 0,00 0,00 0,00
IV. Środki pieniężne do dyspozycji (I+II+III) 119248,66 119341,56 119693,41 120300,05
V. WYDATKI
(1+2+3+4+5-6) 77079,67 78938,36 79832,66 80484,39
1. Koszty operacyjne ogółem 46900,50 46901,94 46792,22 46813,24
2. Zmiana stanu zapasów materiałowych 2115,30 2116,74 2127,02 2148,04
3. Podatek VAT 21503,86 21520,61 21584,06 21693,45
4. Podatek dochodowy 8384,93 8399,12 9325,09 9830,48
5. Wydatki inwestycyjne 0,00 0,00 0,00 0,00
6. Zmiana stanu zobowiązań 1824,92 0,05 -4,27 0,82
VI. Gotówka (stan końcowy)
(IV-V) 119150,80 159554,00 199414,75 239230,41

IX. ZESTAWIENIE BILANSOWE.

9.1. Prognoza bilansu.

Dla potrzeb projektu zostało sporządzone uproszczone zestawienie bilansowe na I rok i kolejne lata.

Tabela 9.1.1. Uproszczone zestawienie bilansowe na moment rozpoczęcia przedsięwzięcia i na koniec kwartałów 1 roku
Lp. Wyszczególnienie Bilans otwarcia I rok
1 kw 2 kw 3kw 4kw
AKTYWA (I+II) 0,00 67756,06 76679,78 85629,81 94761,86
I. Aktywa trwałe 25575,00 20698,74 19020,48 17342,22 15663,96
II. Aktywa obrotowe (1+2) 0,00 47057,32 57659,30 68317,59 79097,90
1. Zapasy materiałów 0,00 492,00 1019,60 1557,00 2115,3
2. Środki pieniężne 34425,00 46565,32 56639,70 66760,59 76982,60
PASYWA (I+II) 67756,06 76679,78 85659,81 94761,86
I. Kapitał własny (1+2+3) 0,00 65879,26 74867,38 83829,50 92933,20
1. Kapitał podstawowy 60000,00 60000,00 60000,00 60000,00 60000,00
2. Wynik finansowy niepodzielony z poprzednich okresów 0,00 0,00 5879,26 14867,38 23829,50
3. Wynik finansowy netto 0,00 5879,26 8988,12 8962,12 9103,70
II. Zobowiązania wobec dostawców 0,00 1876,80 1812,40 1830,31 1828,66


Tabela 9.1.2. Uproszczone zestawienie bilansowe na kolejne lata
Lp. Wyszczególnienie II rok III rok IV rok V rok
AKTYWA (I+II) 133716,89 169523,73 207036,42 247854,24
I. Aktywa trwałe 15663,96 8950,86 2237,70 -
II. Aktywa obrotowe (1+2) 118052,93 160572,87 204798,72 247854,24
1. Zapasy materiałów 2115,3 4232,00 6359,0 8507,04
2. Środki pieniężne 119150,80 159554,00 199414,75 239230,41
PASYWA (I+II) 133716,89 169523,73 207036,42 247854,24
I. Kapitał własny (1+2+3) 131891,97 167698,76 205215,72 246032,72
1. Kapitał podstawowy 60000,00 60000,00 60000,00 60000,00
2. Wynik finansowy niepodzielony z poprzednich okresów 32933,20 68679,47 104486,26 144240,60
3. Wynik finansowy netto 35746,27 35806,79 39754,37 41908,62
II. Zobowiązania wobec dostawców 1824,92 1824,97 1820,7 1821,52

X.RACHUNEK EFEKTYWNOŚCI INWESTYCJI.

10.1. Ocena efektywności metodami prostymi.

Do grupy metod prostych zalicza się:
1) okres zwrotu,
2) prostą stopę zwrotu,
3) księgową stopę zwrotu.

Okres zwrotu, czyli odstęp czasu, po którym firma odzyska początkowe nakłady inwestycyjne, wylicza się w następujący sposób:

O = NI / Nb

gdzie:
O - okres zwrotu nakładów inwestycyjnych
NI - początkowe nakłady inwestycyjne
Nb – średnioroczne nadwyżki finansowe brutto

Nb = EBIT * (1 – d) + A

gdzie:
d – stopa podatku dochodowego
A – amortyzacja

Prostą stopę zwrotu z kapitału ogółem oblicza się za pomocą wzoru:

Zc = EBITn / NI

gdzie:
Zc – prosta stopa zwrotu z kapitału ogółem
EBITn – EBIT netto (po odliczeniu podatku dochodowego)

Opłacalność inwestycji jest tym wyższa im wyższy jest poziom tego wskaźnika.

Trzecim wskaźnikiem jest księgowa stopa zwrotu, którą oblicza się według następującej formuły:

Kszi = EBITn / ATnpi

gdzie:
Kszi – księgowa stopa zwrotu w i-tym okresie obliczeniowym
ATnpi – wartość aktywów trwałych na początek i-tego okresu obliczeniowego

W powyższy sposób szacuje się księgową stopę zwrotu w każdym z analizowanych okresów, następnie sumuje się otrzymane wartości i dzieli przez liczbę tych okresów. W ten sposób oblicza się średnią księgową stopę zwrotu, którą wykorzystuje się do oceny opłacalności inwestycji:

Kszśr = Kszi / n

gdzie:
Kszi – księgowa średnia stopa zwrotu

Do wyliczenia powyższych wskaźników zostanie wykorzystana będzie tabela 10.1.1.

Tabela 10.1.1. Zestawienie danych na potrzeby kalkulacji według metod prostych
Lp. Wyszczególnienie Rok 0 Rok I Rok II Rok III Rok IV Rok V Razem Średnia
1. Nakłady inwestycyjne 60000,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 60000,00 -
2. Zysk na działalności operacyjnej przed opodatkowaniem [ EBIT ] 0,00 40658,26 44131,20 44205,91 49079,43 51793,36 229868,16 45973,63
3. Podatek dochodowy 0,00 7725,06 8384,93 8399,12 9325,09 9830,74 43664,94 8732,99
4. Średnioroczny [EBIT] netto
(2 – 3) 0,00 32933,20 35746,27 35806,79 39754,34 41962,62 186203,22 37240,64
5. Amortyzacja 0,00 9911,04 6713,1 6713,1 2237,76 - 25575,00 5114,99
6. Wartość majątku trwałego na początek okresu 0,00 25575,00 15663,96 8950,86 2237,76 - 52427,58 10485,52
7. Księgowa stopa zwrotu 0,00 1,2877 2,2820 4,0004 17,7652 - 25,3353 6,3338


Wyliczone wskaźniki umieszczone zostały w tabeli poniżej:

Tabela 10.1.2. Wskaźniki efektywności według metod prostych
Lp. Wyszczególnienie Wartość
1. Prosty okres zwrotu 1,89
2. Prosta stopa zwrotu 0,62
3. Księgowa średnia stopa zwrotu 5,07

1) Prosty okres zwrotu wynosi 1 rok i 9 miesięcy, czyli po takim czasie uzyskamy zwrot wszystkich zainwestowanych środków
2) Prosta stopa zwrotu – z każdej zainwestowanej złotówki w finansowanie przedsięwzięcia otrzymamy średnio 0,62 zł zysku
3) Księgowa średnia stopa zwrotu – z każdej zainwestowanej złotówki w majątek trwały spółki otrzymamy 5,07 zł zysku



XI.KALKULACJA RYZYKA INWESTYCYJNEGO.

11.1. Analiza wrażliwości i progu rentowności.

Próg rentowności, inaczej zwany krytycznym poziomem sprzedaży określa wielkość przychodów ze sprzedaży niezbędnych do pełnego pokrycia wszystkich kosztów związanych z realizacją i eksploatacją planowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego. Poziom, w którym przedsiębiorstwo „wychodzi na zero” wylicza się w oparciu o poniższy wzór:

BEP = Ks / Smb
gdzie:
BEP – próg rentowności
Ks – koszty stałe związane z eksploatacją przedsięwzięcia
Smb – stopa marży brutto

Im niższy poziom krytycznego poziomu sprzedaży (BEP), tym firma szybciej pokrywa koszty, tym mniej wyrobów należy sprzedać by osiągnąć zysk.

Poziom ryzyka można ocenić w oparciu o wskaźnik progu rentowności (WPR) i wskaźniki bezpieczeństwa.
1) Wskaźnik progu rentowności WPR:

WPR = BEP / Psn

gdzie:
Psn – przychody ze sprzedaży netto
Wskaźnik ten informuje jaką część przychodów ze sprzedaży stanowi wartość sprzedaży niezbędna do osiągnięcia zerowego wyniku finansowego. Im niższy poziom tego wskaźnika, tym mniejsze ryzyko związane ze spadkiem sprzedaży.

2) Wskaźnik bezpieczeństwa ze względu na wielkość sprzedaży WBQ:

WBQ = Psn – BEP / Psn = 1 – WPR

Powyższy wskaźnik odpowiada na pytanie: o ile procent może obniżyć się sprzedaż, przy założonym poziomie cen i kosztów, aby przedsiębiorstwo nie poniosło straty. Sytuacja jest tym bardziej korzystna, im wyższy poziom tego wskaźnika.

3) Wskaźnik bezpieczeństwa ze względu na cenę WBc:

WBc = EBIT / Psn



Dzięki powyższemu wskaźnikowi można uzyskać informację o ile procent może obniżyć się cena, przy założonym poziomie wielkości sprzedaży i kosztów, aby przedsiębiorstwo nie poniosło straty. Im wyższy poziom tego wskaźnika, tym mniejsze ryzyko związane ze spadkiem sprzedaży.

4) Wskaźnik bezpieczeństwa ze względu na koszty zmienne WBKz:

WBKz = EBIT / Kz

gdzie:
Kz – suma kosztów zmiennych w analizowanym okresie
Wskaźnik ten informuje o ile procent mogą wzrosnąć koszty zmienne, przy założonym poziomie wielkości sprzedaży i cen, aby przedsiębiorstwie poniosło straty. Im wyższa jest wartość tego wskaźnika, tym sytuacja firmy jest bardziej bezpieczna, tym mniejsze jest ryzyko związane ze wzrostem kosztów zmiennych.

Otrzymane wyniki analizy wrażliwości i progu rentowności zostały przedstawione w tabeli poniżej:

Tabela 11.1.1. Próg rentowności i wskaźniki oceny na zmianę przewidywanych warunków realizacji inwestycji
Lp. Wyszczególnienie Rok I Rok II Rok II Rok IV Rok V
1. Koszty stałe (Ks) 29430,04 26309,10 26309,10 21806,70 19596,00
2. Koszty zmienne (Kz) 27304,50 27304,50 27305,90 27196,20 27217,24
3. Przychody netto ze sprzedaży (Psn) 97744,80 97744,80 97820,95 98109,35 98606,60
4. Wynik na działalności operacyjnej (EBIT) 40658,26 44131,20 44205,91 49079,43 51793,36
5. Próg rentowności (BEP) 40649,23 36338,53 36668,53 30119,75 27066,30
6. Wskaźnik progu rentowności (WPR) 0,4160 0,3717 0,3715 0,3070 0,2745
7. Wskaźnik bezpieczeństwa ze względu na wielkość sprzedaży (WBQ) 0,5840 0,6283 0,6285 0,6830 0,7255
8. Wskaźnik bezpieczeństwa ze względu na cenę (WBc) 0,4160 0,4515 0,4519 0,5002 0,5252
9. Wskaźnik bezpieczeństwa ze względu na koszty zmienne (WBKz) 1,4891 1,6126 1,6189 1,8046 1,9030


Na podstawie danych z tabeli 11.1.1. można stwierdzić, iż:
1) w 1-wszym roku inwestycji 41,60 % przychodów ze sprzedaży wystarczy do osiągnięcia zerowego wyniku, czyli pokrycia wszelkich kosztów. W kolejnych latach wartość wskaźnika progu rentowności zapowiada zmniejszenie ryzyka inwestycyjnego
2) wielkość wskaźnika WBQ wynosi 58,40 % i wskazuje, że sprzedaż może obniżyć się o dany wskaźnik procentowy aby przedsiębiorstwo nie ponosiło strat. Wzrost tego wskaźnika w kolejnych latach informuje o zwiększeniu się bezpieczeństwa inwestycyjnego
4) w przypadku, gdy ceny obniżą się o 41,60 % w pierwszym roku działalności przedsiębiorstwo nie będzie ponosiło strat przy założonym poziomie sprzedaży i kosztów. Podobnie wzrost tego wskaźnik w latach kolejnych świadczy o wzroście bezpieczeństwa w przypadku wrażliwości na ewentualną zmianę cen
5) w 1-wszym roku działalności 148,91 %-wy wzrost kosztów zmiennych nie spowoduje wystąpienia strat, a wzrost tego wskaźnika w kolejnych okresach informuje o zwiększeniu bezpieczeństwa inwestycji.



XII.PODSUMOWANIE.

1. Przedmiotem działalności ujętym w projekcie organizacyjno-ekonomicznym kawiarenki internetowej „Amber” jest działalność usługowa.


2. Kawiarenka Internetowa „Amber” w całości finansowana będzie z kapitału własnego w formie gotówkowej i w kwocie równej, dla każdego wspólnika 30.000 zł. Wspólnicy wnoszą całość kapitału, już na początku działalności. Źródłem są pieniądze właścicieli.
Kawiarenka otwarta będzie w godzinach 10.00-22.00 i obsługiwana będzie przez każdego ze wspólników po 6 godzin dziennie. Oprócz tego firma zakłada zatrudnienie jednego pracownika, który odpowiedzialny będzie za sprawy techniczne.


3. Czynnikiem ryzyka w działalności naszej firmy może jednak okazać się rozwój dostępności do internetu i zbyt szybki rozwój technologiczny, który ze względu na koszty uniemożliwi rozwój firmy.
Z kolei na rozwój przedsiębiorstwa mogą wpływ mieć nowe technologie komputerowe, tańsze i szybsze łącza internetowe, które przyczynia się do poprawy jakości oferowanych usług, jak również do wzrostu liczby klientów.
Źródłem uzyskiwania przychodów będą przychody ze sprzedaży towarów.


4. Wskaźniki efektywności inwestycji:
-Prosty okres zwrotu wynosi 1 rok i 9 miesięcy, czyli po takim czasie uzyskamy zwrot wszystkich zainwestowanych środków
-Prosta stopa zwrotu – z każdej zainwestowanej złotówki w finansowanie przedsięwzięcia otrzymamy średnio 0,62 zł zysku
-Księgowa średnia stopa zwrotu – z każdej zainwestowanej złotówki w majątek trwały spółki otrzymamy 5,07 zł zysku.


5. Zakładany projekt inwestycyjny generuje w miarę zadowalające zyski i nadaje się do praktycznej realizacji.

Dodaj swoją odpowiedź
Ekonomia

Marketing - pojęcia

1. Co to jest marketing, kto jest podmiotem marketingu, co jest jego przedmiotem, kto kupuje i korzysta z marketingu?
MARKETING - Jest to cały biznes widziany z punktu widzenia jego ostatecznego wyniku , to jest z punktu widzenia klienta..... P...