Formy sprzedaży: tradycyjna, samoobsługowa, preselekcyjna

Forma tradycyjna – polega na bezpośrednim kontakcie sprzedawcy z kupującym. Obiekt handlowy jest przy tej formie sprzedaży podzielony na dwie części oddzielone z reguły stołem sprzedażowym czyli ladą. Po jednej stronie lady znajduje się sprzedawca i towary, po drugiej znajdują się klienci. Klient ma tu dostęp do towaru jedynie za pośrednictwem sprzedawcy, który może udzielać dodatkowych informacji o towarze, a także udzielać rad. Ta forma sprzedaży ma jednak istotną wadę dotyczącą wydłużenia czasu obsługi konsumenta i powstawania kolejek, w czasie zwiększonego napływu klientów do punktu sprzedaży detalicznej. W ramach tradycyjnej formy sprzedaży rozróżniamy:

☺-sprzedaż z rozwiniętą obsługą nabywców- obejmuje takie czynności wykonywane przez sprzedawców jak: powitanie nabywcy, ustalenie jego zapotrzebowania, demonstrowanie towaru i poradnictwo przy wyborze, przyjęcie i wykonanie zamówienia, ewentualne przyjmowanie należności za towar, pożegnanie nabywcy. Ta forma sprzedaży stosowana jest w dwóch sytuacjach:
- w punktach sprzedaży detalicznej, w których zastosowanie jednej z nowoczesnych form sprzedaży nie jest możliwe ze względu na asortyment sprzedawanych towarów do wymagań sprzedaży samoobsługowej (mięso czy wędliny które nie są porcjowane).
- W punktach sprzedaży detalicznej o podwyższonym poziomie obsługi konsumentów, którzy oczekują, w zamian za wyższe ceny towarów, luksusowych warunków zakupu. Dotyczy to z reguły towarów wybieralnych to jest takich, których zakup poprzedzony jest dłuższym namysłem, a równocześnie różniących się odmianami, kolorami czy fasonami.
☺- sprzedaż ze zredukowaną obsługą nabywców- jest stosowana przy sprzedaży
artykułów, nabywanych przez nabywców powszechnie, bez konieczności
prowadzenia rozmowy ze sprzedawcą. Stosowana jest ta forma w niektórych
sklepach spożywczych, kioskach i innych punktach sprzedaży drobnodetalicznej.
Czynności sprzedawcy przy tej formie ograniczone są do: powitania nabywcy,
Wydania zamówionego towaru, zainkasowania należności i pożegnania nabywcy.

Nowoczesne formy sprzedaży – powodują, że kontakt potencjalnego nabywcy z towarem staje się bezpośredni, udział sprzedawcy zostaje w nich znacznie ograniczony, bądź też jak w sprzedaży z automatów wyeliminowany. Bliski kontakt klienta z towarem i skracanie czasu obsługi konsumenta to najważniejsze cechy nowoczesnych form sprzedaży. W ramach nowoczesnych form sprzedaży wyróżnia się:

- sprzedaż samoobsługową- która polega na tym, że klient samodzielnie dokonuje wyboru towarów rozmieszczonych w logiczny sposób w sklepie. Ta forma sprzedaży zapewnia klientowi pełny dostęp do towaru i możliwość samodzielnego, nieskrępowanego jego wyboru, przy czym czas dokonywania zakupów też zależy od klienta. Warunkiem stosowania tej formy sprzedaży jest właściwe przygotowanie towarów do sprzedaży. Sprzedaży samoobsługowej nie stosuje się w wypadku oferowania towarów o dużej złożoności technicznej jak: sprzęt radiowo telewizyjny, zmechanizowany sprzęt gospodarstwa domowego, niezbędny jest tu udział sprzedawcy, który udziela informacji o tych towarach. Przy sprzedaży samoobsługowej zmienia się w istotny sposób rola sprzedawcy, który koncentruje się na przygotowaniu towaru do sprzedaży.
- sprzedaż preselekcyjną – polega na wyeksponowaniu w sklepie towarów w sposób, który zapewnia nabywcą swobodny i samodzielny wybór towaru. Kupujący porównują bez pośpiechu, gatunki, odmiany, kolory i ceny towarów i dokonują wstępnego wyboru towaru, po czym w rozmowie ze sprzedawcą konkretyzują swoje życzenia dotyczące towaru. Rozmowa ta jest krótsza od rozmowy sprzedażowej typowej dla tradycyjnej formy sprzedaży, ponieważ klient samodzielnie ogląda, ewentualnie przymierza towar, a jedynie w końcowej fazie zakupu rozmawia ze sprzedawcą. Sprzedaż preselekcyjna znajduje zastosowanie przy sprzedaży towarów wybieralnych, jak: odzież, buty.
- sprzedaż z automatów

Dodaj swoją odpowiedź
Ekonomia

Przygotowanie do sprzedaży, formy sprzedaży itp. - ekonomika

Przygotowanie towarów do sprzedaży w sklepie obejmuje nast. czynności:
rozpakowanie opakowań zbiorczych (np:skrzyń,kartonów, worków) zaw. towar w opakowaniach jednostkowych
ocenę jakościową towarów i ich segregowanie według gatun...

Ekonomika handlu

Działalność handlowa

1. Handel polega na nabywaniu towarów w celu ich dalszej odsprzedaży. Cena sprzedaży towarów jest większa od ceny ich zakupu. Różnica między cenami stanowi marżę handlową,która pozwala na pokrycie kosztów ponoszonych przez przeds...

Ekonomika handlu

Ekonomika ściąga krajowy obrót towarowy

1. Formy sklepowe:
* tradycyjna (pośrednia)
* samoobsługowa (bezpośrednia)
* preselekcyjna (łączy te 2 formy)

2. Formy specjalne:
* domy wysyłkowe, z dostawa do domu,
* handel obnośny, automat, sprzedaż kom...