Konspekt zajęć - indywidualna terapia, wczesne wspomaganie dzieci z autyzmem
KONSPEKT ZAJĘĆ
TEMAT: Poznaje świat poprzez zmysły.
CELE:
usprawnianie procesów poznawczych
rozwijanie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej
stymulacja słuchowa
usprawnianie motoryki dużej
FORMA PRACY: Indywidualna
METODY PRACY: stymulujące rozwój dziecka, usprawniające
UCZESTNIK ZAJĘĆ: chłopiec z autyzmem lat 3,
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 3 godz., dydaktyczne
POMOCE DYDAKTYCZNE:odpowiednie faktury - gąbczaste, wilgotne, twarde, śliskie, miękkie, klujące, lalki, buty, klocki, szczoteczki,
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.Powitanie - powitanie dziecka przez podanie dłoni, głośne wymawianie jego imienia
2.Śniadanie – dziecko samodzielnie wyciąga śniadanie z tornistra, pod kontrolą opiekuna spożywa posiłek, w razie potrzeby prosząc o pomoc. Dziecko zostawia po sobie porządek.
3.Nauka -
wyczuwanie swojej głowy najpierw z otwartymi następnie z zamkniętymi oczami: dotykanie czubka głowy, boku głowy, uszu, twarzy: oczu, czoła, policzków, nosa, języka, ust, brody.
Rozpoznanie rodzajów powierzchni – dotykanie przygotowanych materiałów (gąbczaste, wilgotne, twarde, śliskie, miękkie, klujące,)różnymi częściami ciała (całą dłonią, opuszkami palców, grzbietem dłoni, stopą) chwytanie ich i podrzucanie.
Ćwiczenia rozwijające percepcje wzrokową i koordynację wzrokowo – ruchową – branie i odkładanie wskazanego przedmiotu w określone miejsce.
- dobieranie takich samych przedmiotów – np. Dwie lalki, dwa buty,, dwa klocki.
Układanka – dobieranie klocków do pudełka wg. Kształtu
(Procedura dziecka przed rozpoczęciem zajęcia – dziecko siada wyprostowane przy stoliku, wykonuje kierowane do niego polecenia, na zakaz „nie” przerywa pożądaną czynność i po skończonym zadaniu odkłada pomoce dydaktyczne na swoje miejsce)
4.Ćwiczenia metodą Knilla – Program wprowadzający:
kołysanie
wymachiwanie rękoma
pocieranie dłoni
klaskanie
głaskanie głowy
głaskanie brzucha
relaksacja
(Procedura zajęcia opiekun siada z dzieckiem i mówi „Zrób tak” powoli pokazuje czynność
np. Klaśnięcie w dłonie)
5.Zabawa wg upodobań dziecka – np. Układanie klocków, zabaw lalką/ samochodzikiem/ piłką.
6.Pożegnanie z dzieckiem.
Uwagi ogóle: opiekun stosuje podpowiedz manualną i natychmiast nagradza dziecko. Terapeuta musi się upewnić czy dziecko jest skupione na zadaniu. Jeśli dziecko nie chce go naśladować , terapeuta musi mu w tym pomóc i je nagrodzić. Terapeuta stopniowo ogranicza swój udział.
Osoba prowadząca: Podpis opiekuna praktyki + ocena