Konspekt zajęć - indywidualna terapia, wczesne wspomaganie dzieci z autyzmem
KONSPEKT ZAJĘĆ
TEMAT: „Ja” na co dzień.
CELE:
Usprawnianie procesów poznawczych - rozwijanie koordynacji – wzrokowo ruchowej
Kształtowanie zdolności psychomotorycznych, sprawności manualnej
Stymulacja słuchowa
Ćwiczenie koncentracji uwagi
Doskonalenie percepcji wzrokowej
Rozwijanie umiejętności współpracy z terapeutom
Rozwijanie czynności samoobsługowych.
FORMA PRACY: Indywidualna
METODY PRACY: wspierające i stymulacyjne rozwój dziecka, aktywizujące, korygujące
UCZESTNIK ZAJĘĆ: chłopiec z autyzmem lat 5, pierwszy rok terapii
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 3 godz. dydaktyczne.
POMOCE DYDAKTYCZNE: szablony obrazków,
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.Powitanie - powitanie dziecka przez podanie dłoni, głośne wymawianie jego imienia
2.Śniadanie – dziecko samodzielnie wyciąga śniadanie z tornistra, pod kontrolą opiekuna spożywa posiłek, w razie potrzeby prosząc o pomoc. Dziecko zostawia po sobie porządek.
3.Nauka -
Naśladowanie prostych ruchów rąk – klaskanie, podnoszenie rąk do góry.
Łączenie identycznych obrazków - Nakładanie dwóch identycznych obrazków na siebie. Zadanie to dziecko początkowo wykonuje z pomocą terapeuty poprzez kierowanie dłońmi, następnie stara się je wykonać samodzielnie. ( szczoteczka- szczoteczka, but- but, czapka – czapka, kubek- kubek)
dopasowanie obrazków do przedmiotów – Terapeuta kładzie obrazki (pasta, włosy, soczek, sznurówki, szalik) na stole przed dzieckiem , a przedmioty (szczoteczka do zębów, grzebień, kubek, but, czapka) umieszcza na kolanach ,aby dziecka nie rozpraszał ich widok . Wręcza mu kolejne przedmioty i prosi aby układało je na odpowiednich obrazkach.
drewniana układanka „dom” - dziecko musi dopasować elementy do układanki, która przedstawia dom. Terapeuta wydaje polecenie „Dopasuj” . W razie potrzeby pomaga dziecku w chwytaniu elementów i w dopasowaniu ich do odpowiedniego otworu.
(Procedura dziecka przed rozpoczęciem zajęcia – dziecko siada wyprostowane przy stoliku, wykonuje kierowane do niego polecenia, na zakaz „nie” przerywa pożądaną czynność i po skończonym zadaniu odkłada pomoce dydaktyczne na swoje miejsce)
4.Ćwiczenia metodą Knilla – Program 2:
kołysanie
klaskanie
głaskanie po brzuchu
głaskanie ud
głaskanie kolan
głaskanie palców u nogi
wiosłowanie
pocieranie stóp
poruszanie palcami u nóg
poruszanie nogami
leżenie na plecach
obracanie się z pleców na bok
obracanie się z pleców na brzuch
relaksacja
(Procedura zajęcia opiekun siada z dzieckiem i mówi „Zrób tak” powoli pokazuje czynność
np. Klaśnięcie w dłonie)
5.Zabawa wg upodobań dziecka – np. Układanie klocków, zabaw lalką/ samochodzikiem/ piłką.
6.Pożegnanie z dzieckiem.
Uwagi ogóle: jeśli uczeń nie potrafi wykonać samodzielnie zadania, opiekun stosuje podpowiedz manualną i natychmiast nagradza dziecko. Terapeuta musi się upewnić czy dziecko jest skupione na zadaniu. Jeśli dziecko nie chce go naśladować, terapeuta musi mu w tym pomóc i je nagrodzić. Terapeuta stopniowo ogranicza swój udział.
Osoba prowadząca: Podpis opiekuna praktyki + ocena