Konspekt zajęć - indywidualna terapia, wczesne wspomaganie dzieci z autyzmem
KONSPEKT ZAJĘĆ
TEMAT: Kółko graniaste...
CELE:
Usprawnianie procesów poznawczych - rozwijanie koordynacji – wzrokowo ruchowej
Kształtowanie zdolności psychomotorycznych, sprawności manualnej
Stymulacja słuchowa
Ćwiczenie koncentracji uwagi
Doskonalenie percepcji wzrokowej
Rozwijanie umiejętności współpracy z terapeutom
Rozwijanie czynności samoobsługowych.
FORMA PRACY: Indywidualna
METODY PRACY: wspierające i stymulacyjne rozwój dziecka, aktywizujące, korygujące
UCZESTNIK ZAJĘĆ: dziewczynka z autyzmem lat 5,
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 3 godz. dydaktyczne.
POMOCE DYDAKTYCZNE: piłka, figury + pojemnik, tacki,
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.Powitanie - powitanie dziecka przez podanie dłoni, głośne wymawianie jego imienia
2.Śniadanie – dziecko samodzielnie wyciąga śniadanie z tornistra, pod kontrolą opiekuna spożywa posiłek, w razie potrzeby prosząc o pomoc. Dziecko zostawia po sobie porządek.
3.Nauka -
Sortowanie - Terapeuta kładzie 3 tacki przed dzieckiem, na jednej z nich umieszcza trójkąt , a na drugiej kwadrat, na trzecie koło. Dziecko ma za zadanie po segregować resztę figur.
Piłka – toczenie, podrzucanie, zabawa z piłka. Dziecko uczy się równowagi. W praktyce może odróżnić funkcjonalność koła- piłki od innych figur geometrycznych.
Dopasowanie figur do odpowiednich otworów – zadaniem dziecka jest znalezienie odpowiedniego otworu do figury.
Naśladowanie z plasteliną – razem z dzieckiem lepią z plasteliny takie rzeczy: Kulki, walce, kwadraty.
(Procedura dziecka przed rozpoczęciem zajęcia – dziecko siada wyprostowane przy stoliku, wykonuje kierowane do niego polecenia, na zakaz „nie” przerywa pożądaną czynność i po skończonym zadaniu odkłada pomoce dydaktyczne na swoje miejsce)
4.Ćwiczenia metodą Knilla – Program 3:
leżenie na brzuchu
leżenie na plecach
obracanie się z pleców na brzuch
obracanie się z brzucha na plecy
poruszanie nogami
czołganie się na brzuchu
raczkowanie
klęczenie i spacerowanie na kolanach
upadanie z pozycji klęczącej
odpychanie i przyciąganie
relaksacja
(Procedura zajęcia opiekun siada z dzieckiem i mówi „Zrób tak” powoli pokazuje czynność np. Klaśnięcie w dłonie)
5.Zabawa wg upodobań dziecka – np. Układanie klocków, zabaw lalką/ samochodzikiem/ piłką.
6.Pożegnanie z dzieckiem
Uwagi ogóle: jeśli uczeń nie potrafi wykonać samodzielnie zadania, opiekun stosuje podpowiedz manualną i natychmiast nagradza dziecko. Terapeuta musi się upewnić czy dziecko jest skupione na zadaniu. Jeśli dziecko nie chce go naśladować, terapeuta musi mu w tym pomóc i je nagrodzić. Terapeuta stopniowo ogranicza swój udział.
Osoba prowadząca: Podpis opiekuna praktyki + ocena