Czy mędrzec stoicki może być wzorem osobowym dla współczesnego człowieka?

Czy mędrzec stoicki może być wzorem osobowym dla współczesnego człowieka?

W ciągu swojego życia każdy człowiek przechodzi pewne jego etapy ,znajduje się w różnych , trudnych nieraz sytuacjach , czasem bez wyjścia. Jak powinien się wtedy zachować? W jaki sposób przejść przez życie, by nie pozostawić po sobie złych wspomnień , lecz ślad dobra, a przy tym stanowić wzorzec dla potomnych? Czy jest konkretna filozofia, którą powinien kierować się człowiek? Przecież było już tak wielu wybitnych filozofów, którzy propagowali „wielkie propozycje życia” … Może powinniśmy skorzystać z którejś z nich, by zaznaczyć ślad swojej obecności na tym świecie? Otóż, moim zdaniem, spośród tak wielu systemów filozoficznych , szczególnie atrakcyjny wzorzec osobowy może propagować właśnie stoicyzm, trudny lecz jakże doskonały.
Owa myśl filozoficzna została zapoczątkowana w III w.p.n.e. w Atenach przez Zenona z Kition – Fenicjanina, który był człowiekiem cichym i nieśmiałym. Jako cudzoziemiec miernie mówił i pisał po grecku. Mimo to pozostała po nim sława najszlachetniejszego człowieka swoich czasów. Kiedy umarł w 264r.p.n.e. ,w Atenach nie tylko odprawiono ku jego czci uroczysty pogrzeb , ale ponadto przyznano mu pośmiertelnie wiele zaszczytów. Dekret napisany dla podkreślenia uznania zasług zmarłego filozofa kończy się takimi oto słowami:

„Uczynił swe życie wzorem dla innych, gdyż stosował się do zasad własnej nauki”.

Stoicy byli materialistami i racjonalistami, uznawali tylko jeden byt- materię i poznanie rozumowe. Rozwinęli przy tym myśl etyczną, przejmując od Sokratesa przekonanie o łączności szczęścia, cnoty i rozumu. Przyjmowali monistyczny materializm połączony z panteizmem. Fizykę rozwijali w związku z teologią. Wierzyli, że materia jest ożywiona i dynamiczna dzięki pierwiastkowi czynnemu, jakim jest boska pneuma. Element ten wnosi do biernej materii ruch „toniczny” , który polega na napięciu materii wewnątrz rzeczy.
Mądrość stoicka opierała się również na zasadzie, która mówiła, że rzeczy materialne są bezwartościowe , ponieważ są nietrwałe. Jedynym trwałym dobrem jest cnota, która jest jedna, niestopniowalna, jest dobrem absolutnym. Cnota polega na życiu zgodnym z naturą, czyli na życiu rozumnym i wolnym. Ma najwyższą wartość- określa niemal całkowicie życie podmiotu moralnego.
Stoicy, w przeciwieństwie do Greków, a zwłaszcza Arystotelesa, który głosił „metropatię”, dążyli do całkowitego wyzbycia się afektów. Zasadą ich stała się apatia, zgodnie z którą mędrzec nie powinien się nawet smucić z wyrządzonego przez kogoś innego zła. Nie może być mowy o współczuciu, bowiem cokolwiek się dzieje, jest konieczne, rozumne. Mędrzec powinien zachować spokój w każdej sytuacji.
Z upływem czasu stoicyzm stał się rozpowszechnioną filozofią życia. I wtedy - w celu jej udoskonalenia- inicjatywę nad poglądem przejęli filozofowie rzymscy. Było wielu wybitnych stoików ówczesnego okresu w Rzymie. Wówczas to zadaniem filozofii stało się wyłącznie nauczanie sztuki życia. Stoicyzm w tyk okresie nabrał charakteru nieco ekletycznego, przyswajając sobie liczne tezy epikureizmu i sceptycyzmu.
Rzym zasłynął dzięki wielu wybitnym filozofom stoickim. Jednym z nich był Marek Aureliusz (121-180), który jako cesarz rzymski okrzyknięty został „filozofem na tronie”. Pochodził on ze starego rodu plebejskiego. Studiował retorykę i filozofię. Już jako młody człowiek fascynował się stoicyzmem i pozostał mu wierny do końca swych dni. Z czasem porzucił logikę i badanie natury jako niepotrzebną sofistykę, aby skoncentrować się na etyce.
Jako cesarz-filozof pisał w chwilach dla siebie trudnych pamiętnik, który znany jest pod nazwą: Rozmyślania. Wyraził w nim przekonanie o znikomości ludzkiego losu:


„Śmierć- to ustanie wrażeń zmysłowych i ulegania popędom,
i pracy umysłowej, i służby dla ciała”. (VI,28)


i nietrwałości i przemijalności świata.


„Wszystko, co widzisz, wnet przemieni natura, która rządzi wszechświatem,
i utworzy co innego z tworzywa, a potem znów co innego z tworzywa
owych rzeczy, aby się wszechświat ciągle odmładzał”. (VII,25)


Za zadanie życiowe uważał życie skupione na osiągnięciu cnoty.


„Istoty rozumnej to samo działanie jest zgodne z prawami natury i rozumne”.(VII,19)


Głosił też potrzebę bożej opieki. Wywarł wpływ na chrześcijaństwo, a mianowicie podkreślał jedność świata, Boga, substancji, cnoty i prawdy. Człowieka ujmował w kontekście całości świata.


„Składam się z pierwiastka przyczyny i tworzywa. Ani jedno, ani drugie
Nie zmarnieje w nic , jak nie powstało z niczego. Każda więc mija cząstka, przez
przemianę przejdzie w jakąś cząstkę wszechświata . A owa w inną jakąś cząstkę
wszechświata się zmieni. I tak w nieskończoność. Taką to przemianą i ja powstałem
i moi rodzice, i tak wstecz w nieskończoność. A nic nie stałoby na przeszkodzie takiemu
pojmowaniu chociażby świat był urządzony w okresach ściśle odgraniczonych”. (V,13)


Zalecał mu, by skupił się na mądrości, lecz również , aby polegał na swoim daimonionie , który będzie go prowadził przez życie . Twierdził, że człowiek codziennie budzi się do trudu samodoskonalenia . Etykę stoików doprowadził do szczytu , zwłaszcza w wątku dotyczącym apatii.


„Wejdź w siebie. Te cechę ma wola rozumna, ze czuje zadowolenie wewnętrzne, gdy
postępuje sprawiedliwie i przez to samo wolna jest od niepokoju”. (VII,28)


Czy po przyjrzeniu się głównym tezom myśli stoickiej i jej dwóm najbardziej znanym przedstawicielom można odpowiedzieć na pytanie zadane na wstępie pracy?
Stoicyzm to idealna filozofia życiowa , która należałoby polecić „dzisiejszemu” człowiekowi.
Obecnie na świecie jest tyle zła, obojętności, bezmyślności , i co gorsze bezsilności wobec tego wszystkiego, że można obawiać się przyszłości. Przeraża zwłaszcza fakt, iż ludzie zapominają o granicy, której nie należy przekraczać. Dlatego, gdyby każdy stosował się do tej właśnie filozofii, świat przeszedłby wielką przemianę.
O tym jak bardzo popularna mogłaby stać się myśl stoicka świadczy sukces, jaki odniósł film w reżyserii Ridleya Scotta p.t.: „Gladiator”. W filmie tym postawę stoicką zaprezentował Russel Crow wcielając się w postać wspaniałego- apatycznego, odważnego i cnotliwego wojownika rzymskiego - Maximusa. Kreacja bohatera może wydawać się nieco „przedobrzona”, gdyż nie ma chyba takiej cnoty rzymskiej- virtus romanum- jaką nie odznaczałby się Maximus. Poddany Marka Aureliusza jest więc mężny i gotów poświęcić się dla ojczyzny, a przy tym uczciwy i pobożny. Kieruje się w życiu ściśle wyznaczonymi zasadami i jest konsekwentny w swym działaniu. Przede wszystkim jednak uderza w kreacji aktorskiej Rusella Crowa silna potrzeba zachowania wewnętrznej niezależności. By osiągnąć ów cel, Maximus jest gotów poświęcić nawet własne życie . W każdej sytuacji stara się zachować stoicki spokój. Rezygnuje z ofiarowanej mu przez cesarza władzy, nie upaja się odniesionym na polu bitwy zwycięstwem i chwałą , jaką mu ona przyniosła. Postępując zgodnie ze stoicką zasadą umiaru oraz wykazując się wręcz nadludzką odpornością na ból i cierpienie nawet w najtrudniejszych chwilach swego życia , dąży do osiągnięcia celu , jakim było pomszczenie śmierci rodziny.
No, właśnie… Czy więc Maximus do końca pozostał wierny swoim ideałom? Przecież zemsta jest aktem rozpaczy i nienawiści….
Stoicki wzorzec osobowy może wydawać się atrakcyjny dla człowieka XXI w. Człowiek współczesny powinien jednak zdawać sobie sprawę z tego, iż jest to trudny wzorzec parenetyczny. O ileż lepszy stałby się świat, w którym ludzie postępowaliby tak, jak Zenon z Kition czy Marek Aureliusz ! Jak wielką przeszedłby wówczas metamorfozę! Pozostaje nam jednak pytanie czy jest to możliwe?!

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Czy mędrzec stoicki może być wzorem osobowym dla współczesnego człowieka?

Czy mędrzec stoicki może być wzorem osobowym dla współczesnego człowieka? Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy dokładnie sprecyzować, kim był stoicki mędrzec, jakimi cechami się charakteryzował, jak postępował w danych sytuacjach et...

Filozofia

Czy mędrzec stoicki może być wzorcem osobowym dla współczesnego człowieka?

Czy mędrzec stoicki może być wzorcem osobowym dla współczesnego człowieka?

Filozofia stoicka powstała w III w. p.n.e. w Atenach. Twórcą i założycielem szkoły stoickiej był Zenon z Kition (ok. 336-264). Do ostatecznej formy dop...

Filozofia

Czy mędrzec stoicki może być wzorem osobowym dla współczesnego człowieka?

Spróbujmy się zastanowić czy w dzisiejszych czasach można postępować według zasad starożytnego stoicyzmu, i czy nie przeszkadzałoby nam to w normalnym życiu, a także czy pozwoliłoby nam to osiągnąć oczyszczenie duchowe jak to miało m...

Filozofia

Czy mędrzec stoicki może być wzorem osobowym dla współczesnego człowieka?

Pytanie postawione w temacie skłania do poszukiwania odpowiedzi w filozofii takich uczonych, jak Seneka czy Marek Aureliusz. Dlatego, mimo iż twórcą stoicyzmu był Zenon z Kition, w niniejszej pracy skoncentruję się na późniejszych myślicie...

Filozofia

Czy mędrzec stoicki może być wzorem osobowym dla współczesnego człowieka?

Stoicyzm to antyczna szkoła filozoficzna, zapoczątkowana w III wieku p.n.e. w Atenach, przez Zenona z Kition (ok. 336-264). Do ostatecznej formy doprowadził ją Chryzyp z Aten - przez kolejne 500 lat kontynuowana była w niezmienionej formie, aż...