Analiza zakresu treści sprawdzianu
Numerzadania Sprawdzona czynność ucznia Numer standardu Forma zadania Liczba punktów możliwa do uzyskania Łatwość czynności Łatwość zadania
1. Tytułuje tekst popularnonaukowy (uogólnia) 1.1 WW* 1 0,88 0,88
2. Umieszcza datę w przedziale czasowym 3.1 WW 1 0,68 0,68
3. Odczytuje dane z tekstu popularnonaukowego 1.4 WW 1 0,86 0,86
4. Odczytuje informacje z tekstu popularnonaukowego 1.1 WW 1 0,94 0,94
5. Rozpoznaje prostokąt przedstawiony w podanej skali 3.6 WW 1 0,75 0,75
6. Porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej 4.1 WW 1 0,86 0,86
7. Wyjaśniana podstawie instrukcji zasady używania telewizora 5.7 WW 1 0,38 0,38
8. Wykorzystuje w sytuacji praktycznej własności figur geometrycznych 5.5 WW 1 0,48 0,48
9. Określa odbiorcę wiersza 1.2 WW 1 0,81 0,81
10. Rozumie sens przenośni 1.1 WW 1 0,82 0,82
11. Rozumie główną myśl wiersza 1.1 WW 1 0,68 0,68
12. Odczytuje pouczenie z wiersza 1.1 WW 1 0,74 0,74
13. Odróżnia język potoczny od języka poetyckiego 1.1 WW 1 0,41 0,41
14. Rozpoznaje intencje osoby mówiącej w wierszu 1.1 WW 1 0,90 0,90
15. Wskazuje porównanie 1.2 WW 1 0,68 0,68
16. Wybiera program telewizyjny, kierując się podanym kryterium 4.2 WW 1 0,87 0,87
17. Wykonuje obliczenia procentowe 5.5 WW 1 0,62 0,62
18. Oblicza długość przedziału czasowego, mając podaną jego część 5.5 WW 1 0,57 0,57
19. Porównuje czas trwania zdarzeń 3.6 WW 1 0,81 0,81
20. Wykonuje obliczenia dotyczące czasu 5.3 WW 1 0,61 0,61
21. Przedstawia za pomocą diagramy dane zapisane w tabeli 2.4 KO* 2 0,87 0,87
22. I. ustala sposób wyznaczania reszty w zadaniu dotyczącym obliczeń pieniężnychII. ustala sposób wyznaczenia, ile razy jedna liczba mieści się w drugiejIII. wykonuje obliczenia pieniężne (wyznacza resztę)IV. wykonuje obliczenia prowadzące do wyznaczenia, ile razy jedna liczba mieści się w drugiejV. podaje odpowiedź z uwzględnieniem otrzymanego wyniku 3,83,85,35,33,9 RO* 11111 0,840,710,630,440,63 0,65
23. Analizuje wynik obliczeń procentowych i ocenia jego sensowność 3.9 KO 1 0,26 0,26
24. I. stosuje formę listuII. pisze na tematIII. używa argumentówIV. rozumie zasady zdrowego trybu życiaV. tworzy spójny tekst (wypowiedź nie jest chaotyczna)VI. celowo stosuje środki językoweVII. przestrzega norm językowychVIII. przestrzega norm ortograficznychuczeń z dysleksją:tworzy tekst komunikatywny (mimo błędów językowych)IX. przestrzega norm interpunkcyjnychuczeń z dysleksją:tworzy wypowiedź logicznie uporządkowaną X. pisze starannie 2,12,13,45,82,32,32,32,32,32,5 RO 1111111111 0,970,970,760,900,870,90 0,410,530,55 0,90 0,77
25. I. formułuje odpowiedź na zadane pytanieII. przestrzega norm językowych 2.22.3 KO 1 0,580,51 0,54
ANALIZA ZAKRESU TREŚCI SPRAWDZIANU
Wyjaśnienie symboli występujących w tabeli: *WW- zadania wyboru wielokrotnego
*KO- zadania krótkiej odpowiedzi
· RO- zadania rozszerzonej odpowiedzi 1
KATEGORIE UMIEJĘTNOŚCI I ZADANIA KTÓRYMI ZOSTAŁY SPRAWDZONE
Tabela 1 Czytanie (maks. 10 pkt.)
Nazwa sprawdzonej umiejętności Numer zadania Punkty maks. Łatwość krajowa Łatwość VIa Łatwość VIb Łatwość VIc Zajęcia edukacyjne Przyczyny niepowodzeń
Rozumienie tekstu popularno-naukowego 1,2,3 3 0,89 0,92 0,92 0,83 Wszystkie przedmioty i ścieżki edukacyjne Brak koncentracji przy czytaniu tekstu nieumiejętność uogólniania, tytułowania
Rozumienie utworu poetyckiego 9,10,11,12,13,14,15 7 0,72 0,76 0,59 0,55 Język polski, edukacja czytelnicza Uczeń nie odczytuje głównej myśli w utworze, nie odróżnia języka potocznego od poetyckiego. Nie rozróżnia środków poetyckich.
Tabela 2 Pisanie (maks. 14 pkt.)
Nazwa sprawdzonej umiejętności Numer zadania Punkty maks. Łatwość krajowa Łatwość VIa Łatwość VIb Łatwość VIc Zajęcia edukacyjne Przyczyny niepowodzeń
Sporządzanie diagramów 21 2 0,88 0,85 0,89 0,84 Matematyka, przyroda, historia, technika Złe odczytanie jednostek czasu podanych w ułamkach.
Redagowanie listu zgodnie z normami językowymi 24 10 0,77 0,75 0,77 0,73 Język polski, edukacja czytelnicza, historia, edukacja medialna Nie opanowanie szaty graficznej wypowiedzi pisemnej-listu. Nieumiejętność pisania tekstów perswazyjnych
Formułowanie odpowiedzi na zadane pytanie 25 2 0,54 0,50 0,64 0,61 Język polski i pozostałe przedmioty Nie stawianie konkretnych odpowiedzi na stawiane pytanie
Tabela 3 Rozumowanie (maks. 9 pkt.)
Nazwa sprawdzonej umiejętności Numer zadania Punkty maks. Łatwość krajowa Łatwość VIa Łatwość VIb Łatwość VIc Zajęcia edukacyjne Przyczyny niepowodzeń
Umieszczanie daty w przedziale czasowym 2 1 0,68 0,83 0,73 0,76 Historia, matematyka Stosowanie w zadaniach różnych przeliczeń i ich porównywanie.
Rozpoznawanie prostokąta przedstawionego w podanej skali 5 1 0,75 0,75 0,86 0,82 Matematyka, przyroda, edukacja ekologiczna Rozumienie zapisu skali jeden do sześciu.
Porównywanie czasów trwania zdarzeń 19 1 0,81 0,92 0,82 0,72 Matematyka przyroda, technika Znalezienie w tekście potrzebnej informacji.
Ustalanie sposobu rozwiązywania zadania związanego z obliczeniami pieniężnymi 22 5 0,61 0,73 0,65 0,62 Matematyka i pozostałe przedmioty Duża ilość informacji, rozwiązanie zadania wymaga kilku działań.
Analizowanie wyniku obliczeń procentowych i ocenianie ich sensowności 23 1 0,26 0,33 0,27 0,23 Matematyka, przyroda, pozostałe przedmioty Zawiła, nietypowa treść zadania
Tabela 4 Korzystanie z informacji (maks. 2 pkt.)
Nazwa sprawdzonej umiejętności Numer zadania Punkty maks. Łatwość krajowa Łatwość VIa Łatwość VIb Łatwość VIc Zajęcia edukacyjne Przyczyny niepowodzeń
Porządkowanie wyrazów w kolejności alfabetycznej 6 1 0,83 0,75 0,86 0,77 Język polski, edukacja czytelnicza Uporządkowanie uwzględniało drugą literę wyrazu
Kierowanie się właściwym kryterium przy wyborze programu TV 16 1 0,87 0,92 0,82 0,95 Przyroda, technika, edukacja ekologiczna, pozostałe przedmioty Rozumienie znaczenia wyrazów: film animowany, fabularny, reportaż.
Tabela 5 Wykorzystanie wiedzy w praktyce (maks. 5 pkt.)
Nazwa sprawdzonej umiejętności Numer zadania Punkty maks. Łatwość krajowa Łatwość VIa Łatwość VIb Łatwość VIc Zajęcia edukacyjne Przyczyny niepowodzeń
Wyjaśnianie na podstawie instrukcji zasady użytkowania telewizora 7 1 0,38 0,46 0,32 0,18 Technika, edukacja medialna Wyciągnięcie wniosku z tekstu zawierającego określenia techniczne.
Wykorzystanie w sytuacji praktycznej właściwości figur geometrycznych 8 1 0,48 0,33 0,55 0,27 Matematyka, technika, w-f Mylenie promienia ze średnicą koła.
Wykonanie obliczeń procentowych 17 1 0,62 0,79 0,73 0,64 Matematyka Obliczanie procentu z liczby.
Wykonanie obliczeń dotyczących czasu 18, 20 2 0,59 0,67 0,48 0,59 Matematyka, przyroda Obliczanie całości z danego ułamka. Przeliczanie jednostek czasu, ułamki