Pedagogika osób niepełnosprawnych

PEDAGOGIKA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH RUCHOWO

Dzieciństwo to najbardziej radosny okres w życiu każdej osoby. Czas spokoju,radości i szalonych zabaw.Niestety dla dziecka niepełnosprawnego czas ten jest zmaganiem się z społeczeństwem, w które panuje wiele stereotypów osoby niepełnosprawnej.
Termin osoba niepełnosprawna funkcjonuje od niedawna. Dotychczasowe pojęcia określające niepełnosprawnych to: ułomny, niedołężny, upośledzony, inwalida, kaleka czy jednostka odchylona od normy. Według Deklaracji Praw Osób Niepełnosprawnych pojęcie osoba niepełnosprawna określa człowieka, który nie może samodzielnie, częściowo lub całkowicie zapewnić sobie możliwości normalnego życia indywidualnego lub społecznego na skutek wrodzonego bądź nabytego upośledzenia sprawności fizycznych czy psychicznych.
Inaczej mówiąc niepełnosprawność oznacza taki stan fizyczny, psychiczny lub umysłowy, który powoduje trwałe lub okresowe utrudnienie, ograniczenie bądź uniemożliwienie samodzielnej egzystencji. Dzieci niepełnosprawne stanowią duży odsetek naszego społeczeństwa. Badania naukowe dowodzą, że na każde dziesięcioro dzieci przypada troje z trwałą niepełnosprawnością. Dziecko niepełnosprawne ma trudności w rozwoju, nauce i w społecznym przystosowaniu spowodowane obniżoną sprawnością psychofizyczną.
Dziecku takiemu potrzebna jest specjalna pomoc,
Pedagogika osób niepełnosprawnych zajmuje się problemami dziecka, które wynikają z jego fizycznej odrębności. Dotyczy ona wyglądu zewnętrznego i sprawności motorycznej. Dysfunkcja narządu ruchu dotyczy kończyn górnych, dolnych i kręgosłupa. Powoduje ograniczenie lub zaburzenie sprawności motorycznej na skutek zmian, wrodzonych lub nabytych, układu kostno-stawowego i mięśniowo-nerwowego. Do zmian wrodzonych narządu ruchu zaliczamy:
niedorozwoje i ubytki kończyn górnych i dolnych, zwichnięcia stawu biodrowego, ograniczenia funkcji stawów, zniekształcenia kręgosłupa, przepuklinę oponowo-rdzeniową, kręgi szyjne i inne. Nabyte zmiany narządu ruchu są spowodowane: urazami (powikłania po złamaniu kości czy amputacji), stanami zapalenia (kości, stawów, mięśni), niedotlenieniem mózgu (mózgowe porażenie dziecięce) oraz zaburzeniami przemiany materii i czynności
hormonów (np. aseptyczna martwica kości). Wśród dzieci z dysfunkcją narządu ruchu najwięcej jest takich, które mają różnorodne zniekształcenia kończyn dolnych. Wymienić tu należy kolana koślawe i szpotawe oraz zniekształcenia i wady anatomiczne stóp. Wady te utrudniają dziecku czynności lokomocyjne, powodują nieprawidłową postawę, obniżają zdolność koordynacji ruchowej, wykonywania różnych czynności takich jak np. jazda na rowerze, obsługi niektórych maszyn i urządzeń. Ważne jest również to, że widoczne zniekształcenia i wady kończyn narażają dziecko na negatywne reakcje innych osób. Dzieci ze skrzywieniem kręgosłupa gorzej rozwijają się fizycznie, mają niedobory wagi i wzrostu, zaburzenia przemiany materii i alergie. Nieleczone skrzywienie kręgosłupa prowadzi do zniekształcenia postawy dziecka, ogranicza jego sprawność ruchową i naraża na ból.
Skrzywienie kręgosłupa ma różna postać:
kifoza to wygięcie ku tyłowi części piersiowej kręgosłupa,
lordoza to wygięcie do przodu części lędźwiowej kręgosłupa,
skolioza to boczne skrzywienie kręgosłupa.

Wrodzone zwichnięcie stawu biodrowego powoduje zniekształcenie postawy i chodu dziecka, dokuczliwe bóle, trudności w staniu i chodzeniu z powodu zmian zwyrodnieniowych w układzie kostno-stawowym. Dziecko z obustronnym zwichnięciem ma pochyloną do przodu miednicę, lordozę, wystający brzuch i szerokie biodra. Należy jednak zwrócić uwagę, że wadę tę można wykryć już w pierwszych dniach po urodzeniu dziecka i odpowiednia, wcześnie rozpoczęta rehabilitacja daje dobre efekty.
Mózgowe porażenie dziecięce to stan chorobowy, który jest uszkodzeniem centralnego układu nerwowego dzieci powodującym trwałe zaburzenia ich czynności ruchowych. Do uszkodzenia mózgu najczęściej dochodzi w czasie porodu lub wkrótce po nim. Przyczyną uszkodzenia jest najczęściej niedotlenienie, zmiany krwotoczne, zakażenia, urazy okołoporodowe i zaburzenia metaboliczne. Zaburzenia ruchowe są bardzo różne. Najczęściej są to spastyczne niedowłady. Mogą obejmować one wszystkie kończyny bądź tylko kończyny dolne albo kończyny jednej połowy ciała. Bardzo lekka postać porażenia mózgowego może objawiać się tylko nadpobudliwością psychoruchową i zaburzeniami zachowania. U niektórych dzieci obserwuje się ponadto wady wzroku lub słuchu oraz zaburzenia percepcji wzrokowej i słuchowej. Dzieci dotknięte tą chorobą często mają
zaburzenia rozwoju mowy. Rozwój ruchowy jest w mniejszym lub większym stopniu opóźniony. Efekty leczenia mózgowego porażenia dziecięcego zależą głównie od wczesnej rehabilitacji psychoruchowej. Wiele dzieci z mózgowym porażeniem mimo ograniczeń ruchowych uczęszcza do szkoły powszechnej i bierze udział w życiu społecznym. Jednak niektóre z nich nauczane są indywidualnie w domu.
Omówione rodzaje dysfunkcji narządu ruchu w znacznym stopniu wpływają na psychikę dziecka. Utrudniają mu zaspokajanie wielu potrzeb istotnych dla jego rozwoju. Czasami powodują negatywne postawy i zachowania się innych osób wobec niego. Dziecko z dysfunkcją narządu ruchu narażone jest także na dolegliwości bólowe, które związane są z chorobą i zabiegami leczniczymi i z częstym pobytem w szpitalu. Wiele kłopotów związanych jest z ograniczeniem możliwości sprawnego poruszania się i wykonywania
czynności motorycznych
Z pewnością osoby niepełnosprawne potrzebują wsparcia ze strony społeczeństwa a zwłaszcza dzieci przeżywające swoje dzieciństwo..Nasuwa się pytanie, co społeczeństwo żeby pomóc osobom,?Drugie pytanie brzmi, co my robimy dla niepełnosprawnych.. Społeczeństwo polskie zapewnia opiekę zdrowotna dla osób niepełnosprawnych, którym głównym zadaniem jest zapobieganie powstawaniu ograniczeń funkcjonalnych społeczeństwie mogących się przerodzić społeczeństwie stany trwałej dysfunkcji.Zasadnicze znaczenie dla kształtu usług rehabilitacyjnych społeczeństwie naszym kraju mało zarządzenie Ministra zdrowia opieki społecznej społeczeństwie 1972r,na mocy, którego rehabilitacja stała się integralna częścią leczenie podstawowego społeczeństwie włączoną została do zadań społeczeństwie działalności powszechnej opieki zdrowotnej..Utworzono w większych szpitalach łozkowe oddziały rehabilitacyjne ,społeczeństwie . społeczeństwie społeczeństwie województwach przychodnie rehabilitacyjne społeczeństwie działem leczniczym ,zawodowym społeczeństwie społecznym.Ich zadaniem jest leczenie rehabilitacji ambulatoryjnej społeczeństwie rehabilitacja zamkniętą. Ponadto powstały ośrodki,szpitale,kliniki,centra rehabilitacyjne społeczeństwie różnorodnych profilach działania. Także na działalność rehabilitacyjną ukierunkowano funkcjonowanie szpitali społeczeństwie sanatoriów uzdrowiskowych.
Kompleksową społeczeństwie ciągła rehabilitacje medyczną prowadziły społeczeństwie Polsce społeczeństwie roku 1996 następujące placówki..
NA szczeblu podstawowym szpitale społeczeństwie ramach tzw wczesnej rehabilitacji czyi podczas leczenia zamkniętego (1155 łóżek rehabilitacyjnych)szpitale społeczeństwie zakładach usprawnianie leczniczego (277łózek),poradnie rehabilitacji leczniczej (246),gabinety rehabilitacji społeczeństwie przychodniach rejonowych(488),gabinety rehabilitacyjne społeczeństwie ośrodkach zdrowia (190)
Na szczeblu wojewódzkim
12 wojewódzkich szpitali zespołowych ,39 wojewódzkich przychodni rehabilitacyjnych,37 poradni zaopatrzenia ortopedycznego 39 działów zabiegowych rehabilitacji leczniczej. NA szczeblu regionalnym kliniki rehabilitacyjne działające społeczeństwie ramach akademii medycznej,.Placówki te świadczą usługi społeczeństwie zakresie rehabilitacji kompleksowej (chirurgia rekonstrukcyjna,diagnostyka funkcjonalna,kinezynoterapia,elektrolecznictwo światłolecznictwo) NA szczeblu krajowym działalność rehabilitacyjna prowadza Cen trum zdrowia dziecka,centrum zdrowia matki społeczeństwie polki
Jednak rehabilitacja aby miała cechy rehabilitacji kompleksowej powinna być prowadzona w ramach turnusów rehabilitacyjnych które są swoista forma wypoczynku , Definicja turnusu brzmi następująco prze turnus rehabilitacyjny rozumie się zorganizowana formę wypoczynku społeczeństwie elementami rehabilitacji leczniczej społeczeństwie psychospołecznej uwzględniającej rodzaj społeczeństwie stopień niepełnosprawności .
Turnusy są uzupełnieniem procesu rehabilitacji, która według twórcy polskiej szkoły rehabilitacji Wiktora Degi powinna być wczesna,powszechna ciągła kompleksowa..
Szczególne znaczenie dla turnusów rehabilitacyjnych społeczeństwie efektywność rehabilitacji grupowej uzyskiwanych na turnusach rehabilitacyjnych udowodniła A Sienkiewicz ,Roman Ossowski którzy są zdania ze turnusy odbywają się poza kliniką czy szpitalem społeczeństwie korzystnych warunkach krajobrazowych społeczeństwie niewielkiej grupie osób na terytorium wolnym od bólu ,którego symbolem jest szpital.Turnusy rehabilitacyjne społeczeństwie a zwłaszcza klimat emocjonalny charakteryzuje się spontanicznością,wzajemnymi pozytywnymi odniesieniami gotowością na otwarcie się na problem drugiego człowieka poczuciem podobnych problemów Uzupełniając ta liste należy pamiętać ze na turnusach organizowanych dla dzieci społeczeństwie ciężkimi schorzeniami,niepełnosprawnością ruchowa,którym społeczeństwie charakterze opiekunów towarzysza rodzice,należy przeciwidzieć także praca dydaktyczną społeczeństwie rodzicami.Obejmuje ona wyjaśnienie specyfiki schorzeń ,radzenie się społeczeństwie wychowaniem niepełnosprawnego dziecka oraz samodzielne stosowanie pewnych zabiegów czy ćwiczeń. W niektórych przypadkach ważna jest sama obecność innych rodziców mających te same problemy.Przeciwdziałanie to poczucie osamotnienia społeczeństwie walce społeczeństwie sprawność dziecka pozwala uzyskać psychiczne wsparcie,umożliwia nawiązanie kontaktów społeczeństwie powstanie grup wzajemnej pomocy.
Czasem wazna jest nawet to,że wyspecjalizowana kadra przejmę na parę godzin opiekę nad dzieckiem,dając wyczerpanej sprawowaniem stałego nadzoru matce trochę wolnego czasu na odpoczynek..Liczba dzieci wymagającej rehabilitacyjnej ciągłej społeczeństwie wszechstronnej stale rożnie. Jak wynika społeczeństwie danych wojewódzkiego centrum analizy społeczeństwie nadzoru społeczeństwie ochronie zdrowia społeczeństwie wojewodztwei rzeszowskim społeczeństwie drugim półroczu 1999 zarejestrowanych było 1352 dzieci społeczeństwie wadami wrodzonymi układu ruchu 2094 dzieci społeczeństwie mózgowym porażeniem dziecięcym?.Dzieci niepełnosprawne ruchowo potrzebują rehabilitacji społeczeństwie rożnych jej formach to dzieci społeczeństwie wadami wrodzonymi układu nerwowego,po przebytych urazach ,społeczeństwie wadami narządu ruchu.Są to dzieci cierpiące na mózgowe porażenie dziecięce,zespól downa,wady rozwojowe, zaburzenie ośrodkowej koordynacji9 nerwowej
.w Nowej organizacji turnusów rehabilitacyjnych polegającej na przekazywaniu środków społeczeństwie PERON do powiatowych centrum pomocy rodzinie ,dofinansowanie mogą otrzymywać pojedyncze osoby Wysokość możliwego uzyskania dofinansowania wynosi dla dziecka wynosi 525zł,dla opiekuna 350zł,dla dorosłego społeczeństwie 1grupa inwalidzka 525zł,dla dorosłego 2 grupą inwalidzka 490zł oraz dla opiekuna osoby dorosłej 350zł. Turnusy SA swoista forma wypoczynku zarówno dla niepełnosprawnego jak również dla rodziców, którzy borykają się. t się problemem opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem. Dlatego trzeba dołożyć wszelkich starań, aby dzieci niepełnosprawne mogły społeczeństwie nich skorzystać.

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Pedagogika specjalna

WPROWADZENIE

1. Rys historyczny pedagogiki specjalnej:
a) okres do połowy XIX w., rozpoczyna się działalność pedagogiczna na rzecz osób niepełnosprawnych
b) okres od połowy XIX w., rozwój teorii ogólnej pedagogiki specjaln...

Pedagogika

Pedagogika specjalna-sciągi z wykładów

PRZEDMIOT PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
Wspieranie, wspomaganie rozwoju, nauczanie , wychowanie, opieka, terapia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
PODMIOT
Osoby ze specjalnymi potrzebami wynikającymi bądź z ponadprzeciętnych moż...

Pedagogika

Zagadnienia Pedagogika Opiekuńcza

Egzamin z pedagogiki opiekuńczej

1. Przedmiot i podstawowe zadania pedagogiki opiekuńczej.

Pedagogika opiekuńcza ściślej mówiąc pedagogika opieki jest to nauka o opiece międzyludzkiej, a zwłaszcza o opiece nad dziećmi, or...

Pedagogika

Pedagogika resocjalizacyjna jako subdyscyplina pedagogiki specjalnej

3. PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA JAKO SUBDYSCYPLINA PEDAGOGIKI SPECJALNEJ.

1. Pedagogika specjalna:
Pedagogika specjalna jest nauką szczegółową pedagogiki, a jej przedmiotem jest opieka, terapia, kształcenie i wychowanie osób niedos...

Pedagogika

Pedagogika pracy socjalnej

Pedagogika Pracy Socjalnej

A. Omówienie programu nauczania
przedmiotu pt.: Pedagogika pracy socjalnej?
J. Materne pisząc o pedagogice socjalnej w strukturze pedagogiki społecznej, stwierdza między innymi, iż w tej ostatniej m...