System Eures
EURES (EURopean Employment Services - Europejskie Służby Zatrudnienia), jest siecią współpracy publicznych służb zatrudnienia i ich partnerów na rynku pracy, wspierającą mobilność w dziedzinie zatrudnienia na poziomie międzynarodowym i transgranicznym, w krajach Unii Europejskiej oraz Norwegii, Islandii i Szwajcarii.
Sieć EURES została powołana przez Komisję Europejską aby ułatwiać swobodny przepływ pracowników na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego poprzez:
• międzynarodowe pośrednictwo pracy,
• informowanie na temat warunków życia i pracy w krajach członkowskich oraz sytuacji na rynkach pracy tych krajów.
EURES obejmuje 28 krajów: Austria, Belgia, Cypr, Republika Czeska, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Islandia, Irlandia, Włochy, Luksemburg, Litwa, Łotwa, Malta, Niderlandy, Norwegia, Portugalia, Polska, Republika Słowacka, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Zjednoczone Królestwo. Usługi EURES są skierowane do osób poszukujących pracy, zainteresowanych wyjazdem do innego kraju w celach pracy lub nauki oraz do pracodawców, którzy chcą prowadzić rekrutację pracowników z zagranicy.
Sieć EURES nastawiona jest na informowanie, doradztwo i wspomaganie poszukujących pracy z Europejskiego Obszaru Gospodarczego, którzy chcą pracować w innym kraju członkowskim oraz pracodawców, którzy chcą rekrutować pracowników z innych krajów członkowskich.
Do dyspozycji poszukujących pracy oraz pracodawców pozostają:
• baza ofert pracy pracodawców zainteresowanych rekrutacją pracowników z zagranicy,
• baza CV poszukujących pracy zainteresowanych pracą zagranicą
Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej w dniu 1 maja 2004 roku, dało Polakom możliwość korzystania z nowej usługi rynku pracy jaką jest pośrednictwo międzynarodowe w ramach sieci EURES. Usługa ta, skierowana zarówno do pracowników jak i pracodawców, ma na celu ułatwienie mobilności pracowniczej w krajach EOG.
W Polsce działalność EURES jest regulowana ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20.04.2004 r. Ustawa ta:
• określa zadania publicznych służb zatrudnienia związane udziałem w sieci EURES,
• definiuje pojęcie usługi EURES,
• określa źródła finansowania EURES w Polsce,
• definiuje krajową kadrę EURES.
Zgodnie ustawą usługa EURES jest jedną z podstawowych usług rynku pracy. A w jej zakres wchodzą następujące zadania:
• udzielanie bezrobotnym i innym osobom poszukującym pracy pomocy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia zgodnie z prawem swobodnego przepływu pracowników w UE,
• udzielanie pracodawcom pomocy w uzyskaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych,
• inspirowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami,
• informowanie o warunkach życia i pracy oraz sytuacji na rynkach pracy, z uwzględnieniem występujących tam zawodów deficytowych i nadwyżkowych,
• przeciwdziałanie i zwalczanie pojawiających się przeszkód w mobilności w dziedzinie zatrudnienia,
• informowanie pracowników publicznych służb zatrudnienia oraz związków zawodowych i organizacji pracodawców o usługach EURES,
• inicjowanie projektów o wymiarze międzynarodowym i zarządzanie nimi.
Usługi EURES w Polsce świadczone są przez doradców EURES i asystentów EURES z wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy, natomiast koordynacja udziału polskich publicznych służb zatrudnienia w sieci EURES i rozwój usług EURES należy do DRP w MPiPS. Obecnie we wszystkich krajach EOG działa około 700 doradców EURES. Doradcy EURES, pełniący kluczową rolę w krajowej strukturze EURES, są odpowiedzialni za następujące zadania:
• informowanie bezrobotnych i poszukujących pracy o możliwościach zatrudnienia, warunkach życia i pracy oraz sytuacji na rynkach pracy w kraju i państwach UE/EOG,
• informowanie pracodawców z kraju o możliwościach zatrudniania bezrobotnych i poszukujących pracy z państw UE/EOG,
• prowadzenie międzynarodowego pośrednictwa pracy dla pracodawcy z kraju, zainteresowanego rekrutacją kandydatów z państw UE/EOG,
• prowadzeniu międzynarodowego pośrednictwa pracy dla pracodawcy z państwa UE/EOG, zainteresowanego rekrutacją kandydatów z kraju.
Polską kadrę EURES tworzy 21 doradców EURES oraz 20 asystentów EURES z wojewódzkich urzędów pracy. Doradcy EURES przechodzą cykl szkoleń organizowanych przez Komisję Europejską i pełnią kluczową rolę w sieci EURES. Ponadto w każdym powiatowym urzędzie pracy co najmniej jeden pośrednik pracy realizuje zadania i świadczy usługi EURES wobec polskich poszukujących pracy oraz polskich pracodawców.
Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej został przygotowany Krajowy Plan Działania EURES na lata 2004-2007 dla Polski. Dokument ten zawiera strategię działań EURES na okres trzech lat i tym samym określa ramy poszczególnych działań zgodne z priorytetami Komisji Europejskiej.
Główne kierunki działań zawarte w Krajowym Planie Działania EURES na lata 2004-2007 dla Polski przedstawione są poniżej:
• włączenie EURES do procesu planowania polityki publicznych służb zatrudnienia,
• przeszkolenie kadry EURES,
• przygotowanie polskiego systemu informatycznego obsługującego urzędy pracy do przyłączenia do systemu informatycznego Komisji Europejskiej obsługującego EURES,
• aktualizowanie informacji na temat warunków życia i pracy w Polsce oraz informacji na temat sytuacji na polskim rynku pracy,
• aktywna współpraca z pracodawcami i udzielanie im pomocy w rekrutacji międzynarodowej,
• identyfikacja niedoborów i nadwyżek na polskim rynku pracy,
• informowanie na temat okresów przejściowych w dostępie do rynku pracy krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
• informowanie na temat EURES polskiego społeczeństwa oraz partnerów społecznych i innych partnerów na rynku pracy,
• wspieranie mobilności na transgranicznych rynkach pracy.
Publiczne służby ds. zatrudnienia Unii Europejskiej/Europejskiego Obszaru Gospodarczego wykonują swoje zadania w ramach sieci składającej się z ponad 5000 biur zatrudnienia obejmujących ponad 100000 pracowników, którzy oferują swoje usługi szukającym pracy i pracodawcom. Chociaż publiczne służby zatrudnienia różnią się strukturą w zależności od kraju, wszystkie jednak spełniają te same zadania polegające na wspomaganiu w dopasowaniu popytu i podaży na rynku pracy poprzez udzielanie informacji, znajdowanie zatrudnienia i w ramach innych aktywnych usług wspierających. Publiczne Służby ds. Zatrudnienia oferują łatwy dostęp do rynku pracy na poziomie lokalnym, krajowym i europejskim wszystkim osobom szukającym pracy, pracodawcom i firmom specjalizującym się w rekrutacji personelu. W tym celu, udzielają one wyczerpujących i szczegółowych informacji na temat ofert pracy i osób szukających pracy, oraz w kwestiach z tym związanych. Oferują również szeroki zakres aktywnych usług w zakresie wspomagania w poszukiwaniu pracy i rekrutacji personelu. Przedsiębiorstwom oferuje się cały szereg wysokiej jakości usług pośredniczących między ich potrzebami a aktualnymi warunkami na rynku pracy. Świadczenie takich usług dla przedsiębiorstw pozwala również służbom na zainicjowanie partnerskich stosunków z pracodawcami w celu osiągnięcia ekonomicznych i społecznych celów w integrowaniu pracowników na rynku pracy.