Podatek Leśny
Podatek leśny
Obowiązujący obecnie podatek leśny jest stosunkowo nową konstrukcją w polskim systemie podatkowym. Wprowadzony z dniem 28 września 1991 roku należy do grupy podatków majątkowych, nominalnych, o charakterze rzeczowym i bezpośrednim zasilających w całości budżet gmin. Konstrukcja podatku zbliżona jest do podatku rolnego - co oczywiste, z punktu widzenia budżetów samorządowych podatek leśny jest komplementarny względem podatku rolnego (np. grunty leśne nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego itd.).
Ewolucja ustawy o lasach, a od 2002 r. także ustawy o podatku leśnym, zmierza do zastąpienia zasady ?prowadzenia produkcji drewna na zasadzie najwyższej opłacalności? zasadą racjonalnej gospodarki leśnej obejmującej całe ekosystemy, a nie tylko drzewostany. Konieczne stało się objęcie ochroną prawną wszystkich lasów niezależnie od tego w czyją stanowią one własność.
Przedmiotem opodatkowania podatkiem leśnym są lasy - co w ustawie oznacza grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna. Obecnie z podatku leśnego zwolnione są: lasy z drzewostanem w wieku do 40 lat, lasy wpisane indywidualnie do rejestru zabytków, użytki ekologiczne, szkoły (w tym wyższe), placówki naukowe, jednostki badawczo-rozwojowe oraz zakłady pracy chronionej lub aktywności zawodowej. W podatku leśnym brak jest jakichkolwiek ulg podatkowych. Skala w podatku leśnym ma charakter proporcjonalny. Stawka jest kwotowa i uzależniona od rodzaju lasu. Podstawowa stawka podatku wynosi równowartość pieniężną 0,220 m3 drewna z 1 hektara rzeczywistego za rok podatkowy. Rada gminy może, w drodze uchwały, obniżyć kwotę stanowiącą średnią cenę sprzedaży drewna przyjmowaną jako podstawa obliczenia podatku leśnego na obszarze gminy.
Podmiotami obowiązanymi do zapłaty podatku leśnego są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej będące:
? właścicielami,
? posiadaczami samoistnymi,
? użytkownikami wieczystymi,
? w niektórych przypadkach posiadaczami zależnymi lasu (gdy las stanowi własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego).
Zgodnej z definicjami zawartymi w ustawie Ordynacja podatkowa zwolnienie z opodatkowania, obniżka stawki jest tylko szczególnym rodzajem ulgi podatkowej. W przypadku podatku leśnego ewidentnym przykładem ulgi podatkowej jest obniżka o 50% stawki wynikającej ze średniej ceny sprzedaży drewna. Ulga dotyczy lasów ochronnych oraz lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych.
Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał tytuł prawny do lasu lub nastąpiło objęcie lasu w posiadanie. Obowiązek podatkowy w podatku leśnym wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności uzasadniające ten obowiązek.