Dlaczego Gustaw z IV części "Dziadów" jest bohaterem romantycznym?

Gustaw, główny bohater IV części "Dziadów" to bohater romantyczny. Najważniejszym elementem, kótry pozwala nam zaliczyć go do tej kategorii, jest przeżywana przez niego nieszczęśliwa miłość. Gustaw jest wrażliwy i uczuciowy, mocno przeżywa rozczarowanie miłosne i bardzo obszernie opowiada o tym Księdzu. Jest zrozpaczony i w końcu popełnia samobójstwo - czy to w sensie dosłownym, czy też przenośnym, odgradzając się od ludzi i świata. Gustaw usuwa się w cień i wybiera samotność. Pojawia się bunt przeciwko obyczajom, które nakazują kobiecie wybrać pieniądze zamiast miłości. Gustaw przejawia także zwatpienie w mądrość książkową i wszystko, czego nauczył go Ksiądz. Nie umiał on bowiem przygotować i przystosować go do życia, co skończyło się tragicznie. Bohater jest także wielbicielem poezji - opowiadając o swej miłości porównuje się do postaci z "Cierpień młodego Wertera" i "Nowej Heloizy". Gustaw przeżywa swoje uczucia bardzo intensywnie, jednocześnie lekceważąc uczucia innych. Ważne jest tylko to, co ON czuje, że ON cierpi i tęskni za ukochaną. Jak każdy romantyczny bohater dąży do spełnienia za wszelką cenę, a gdy mu się to nie udaje - wybiera śmierć.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Dlaczego Gustaw z IV części "Dziadów" jest bohaterem romantycznym?

Gustaw, główny bohater IV części "Dziadów" to bohater romantyczny. Najważniejszym elementem, kótry pozwala nam zaliczyć go do tej kategorii, jest przeżywana przez niego nieszczęśliwa miłość. Gustaw jest wrażliwy i uczuciowy, mocno prz...

Język polski

"Ale ten płacz Antygony, Co szuka swojego brata, To jest zaiste nad miarę wytrzymałości ". Czesław Miłosz

Od początków istnienia literatury, od prastarych, antycznych mitów i biblijnych opowieści obiektem zainteresowania twórców był człowiek, zaś życie ludzkie składa się nie tylko z radości, ale także cierpienia i smutku. Te właśnie uczu...

Język polski

Materiały do starej matury. Język Polski. Część 2

6. cierpienie
Cierpienie uszlachetnia- głoszą niektórzy, ale cierpienie łamie człowieka i upokarza, jak twierdzą inni. Jest ono nieodłącznym składnikiem naszej egzystencji.
Być może dzięki cierpieniu zdobywamy nowe doświadcze...

Język polski

Romantyczny model miłości. Przedstaw na wybranych utworach XIX i XX wieku.

1)Wstęp

I>Cytat:

„Czucie i wiara silniej mówi do mnie
Niż mędrca szkiełko i oko.
Martwe znasz prawdy, nieznane dla ludu,
Widzisz świat w proszku, w każdej gwiazd iskierce.
Nie znasz prawd żywych, ...

Język polski

Opracowanie epok - 3 część.

Dramat rodzinny i społeczny w "Nie - Boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego.


Dla zrozumienia poglądów Zygmunta Krasińskiego na sprawę walki narodowowyzwoleńczej niezbędne jest wniknięcie w atmosferę domu rodzinnego, bo w tej ...

Język polski

Opracowane pytania na mature ustna (XVIII LO, Wrocław, 2002) - Romantyzm

2. Romantyzm jako epoka opozycyjna do oświecenia.

W historyczni literackim łańcuchu epok po oświeceniu następuje romantyzm. Epoka rzeczywiście inna. Odmienna w swojej filozofii, rozumieniu świata i poszukiwaniu prawd o nim. Oświecen...