"Sąd ostateczny" H. Memlinga.

Obraz został namalowany w końcu XV wieku w renesansie przez jednego z najwybitniejszych malarzy niderlandzkich, Hansa Memlinga. Nosi tytuł „Sąs Ostateczny”. Składa się z trzech części. Środkowa, główna część tryptyku przedstawia Sąd Ostateczny, prawa Niebo, a lewa Piekło.
Na pierwszym planie części środkowej w strefie górnej widzimy łuk tęczy, na którym siedzi Chrystus Sędzia. Opiera On swe stopy na kuli ziemskiej, co oznacza, że jest Królem. Chrystus ma rany po gwoździach, znak naszego odkupienia. W strefie dolnej obrazu Archanioł Michał waży dobre i złe uczynki ludzi. Na stronie prawej malarz ukazuje nam pochód zbawionych i szczęśliwych dusz do Raju, a na lewej potępieńców, cierpiących za swoje grzechy.
Drugi plan środkowej części przedstawia dwa symbole: lilię- miłosierdzie dla zbawionych i miecz- kara dla potępionych. Obok Chrystusa stoją postacie Orędowników (Matka Boska i Apostołowie), a ponad nimi aniołowie. Anielskie postacie rozdzielają dusze potępionych od bawionych. W prawym skrzydle tryptyku widzimy Niebiańską Bramę, do której zmierzają zbawieni. W lewym skrzydle istoty piekielne rzucają grzeszników w otchłań Piekła.
Cały obraz jest bardzo dynamiczny. Namalowany został w ciepłych odcieniach, głównie czerwieni i kremowo-perłowej pasteli. Gdzieniegdzie można dostrzec postacie ubrane w szaty o zimnych kolorach, co rozjaśnia niektóre fragmenty tryptyku. W środkowej części biała linia, jakby mgła, oddziela istoty boskie od zwykłych ludzi. Prawa część (Niebo) jest jaśniejsza, jakby bił od niej delikatny, jasny blask. Zaś lewa strona (Piekło) jest mroczna. Wyróżniają się z niej dwa kolory: czarny i czerwony, a lawina spadających ciał grzeszników nadaje jej rozpaczliwy ton śmierci i żalu. Środkowa część oddziela Niebo od Piekła i sprawia, że cały obraz wydaje się kontrastem między dobrem a złem, życiem a smiercią.
Według mnie „Sad Ostateczny” jest obrazem, który każdego człowieka wierzącego potrafi zmusić do zastanowienia się nad swoim postepowaniem. Mimo że jego tematyka jest trochę przerażająca, podoba mi się on. Trudno sobie teraz wyobrazić teraz Sąd Ostateczny, ale dzieło Memlinga jest warte obejrzenia.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Opis obrazu "Sąd Ostateczny" Hansa Memlinga

Tryptyk Hansa Memlinga pod tytułem ?Sąd Ostateczny? powstał w XV wieku, w latach 1464-1473. Ukazuje on moment Apokalipsy.
Centralny panel utrzymuje się w nastroju pełnym niepokoju. Przedstawia Jezusa ukazanego na złotym tle, odzianego w ...

Język polski

"Sąd Ostateczny" Hansa Memlinga.

Autorem tryptyku pt. "Sąd Ostateczny" jest Hans Memling - malarz XV-wieczny. Dzieło powstało w latach 1465 - 1471.
Całość składa się ze środkowej i dwóch pobocznych naw. Środkową część można podzielić na dwie sfery: sa...

Język polski

Opis obrazu Hansa Memlinga "Sąd Ostateczny".

Obraz Hansa Memlinga pt. ,,Sąd Ostateczny' jest tryptykiem i powstał w roku 1473. Przedstawia on Niebo, Sąd Ostateczny na Ziemi oraz Piekło.
Po lewej stronie obrazu pokazane zostały dusze, które zasłużyły na to, by móc doznać wiecznej...

Język polski

Opis obrazu Memlinga "Sąd ostateczny".

Obraz pt. „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga powstała przed rokiem 1473. Namalowany został do florenckiego kościoła. Dzieło to jest tryptykiem. Centralną część obrazu można podzielić na plan górny i dolny widoczną poświatą. Postaci�...

Język polski

Obraz Lucyfera w kulturze - "Sąd ostateczny" i "Lucyfer".

W poniższej pracy postaram się ukazać postać Lucyfera na podstawie wiersza Tadeusza Micińskiego „Lucyfer” i obrazu Hansa Memlinga „Sąd ostateczny”. Zasadniczym celem króla ciemności jest sprzeciwianie się Bogu we wszystkim, niszczen...