"Sąd Ostateczny" Hansa Memlinga.
Autorem tryptyku pt. "Sąd Ostateczny" jest Hans Memling - malarz XV-wieczny. Dzieło powstało w latach 1465 - 1471.
Całość składa się ze środkowej i dwóch pobocznych naw. Środkową część można podzielić na dwie sfery: sacrum i profanum. Granicę między nimi stanowi horyzont. W sferze sacrum centralną postacią jest Chrystus ubrany w czerwoną szatę, który opiera stopy na złotym globusie, co symbolizuje Jego władzę. Otaczają Go apostołowie wraz z Maryją i Janem Chrzcicielem, którzy klęczą i składają ręce w geście wypraszającym miłosierdzie dla sądzonych dusz. Nad nimi znajdują się aniołowie, którzy trzymają symbole ziemskiego męczeństwa Chrystusa, m.in. krzyż i gwoździe. Część ta namalowana jest w ciepłych i jasnych kolorach.
W sferze profanum główną postacią Archanioł Michał, który trzyma w ręku wagę, na której znajdują się dusze. Nad nimi krążą anioły z trąbami obwieszczając dzień Sądu Ostatecznego.
Po lewej stronie obrazu namalowani są ludzie, wśród których panuję niepokój, wręcz panika, gdyż wiedzą, że będą cierpieć wieczne katusze w piekle. Miejsce, do którego zmierzają znajduje się na lewej nawie. Ukazane są tam potwoty, które zaciągają ludzi do miejsca przeznaczenia. Na ich twarzach widać przerażenie, ból. Przeważają tam bardzo ciemne kolory rozświetlane przez płomienie piekielne.
Natomiast po prawej stronie panuje porządek. Wszyscy są spokojni o swój los. Jednak na dalszym planie można dostrzec anioła walczącego z potworem o duszyczkę. Dalsza część mieści się na prawym skrzydle. Są tam schody wiodące do bramy niebiańskiej, które symbolizują życie, dobre życie, które stopniowo prowadzi ku Niebu. Na nich oczekują ludzie, w "towarzystwie" św. Piotra trzymającego klucze do bramy niebios, na której widoczny jest zastęp aniołów. Panuje tu harmonia, w barwach zaś, przeważają jasne i ciepłe kolory.