logistyka w turystyce

Logistyka: działania służące przepływom rzeczy, ludzi, finansów i informacji, planowanie, koordynacja działań, zarządzanie, kalkulowanie,
przyjmowanie i realizowanie zamówień, sterowanie zapasami, transport zew i wew, przepływ i gromadzenie inf.
Usługa tur: to wszelka działalność która jedna ze stron może zaoferować drugiej.
• są świadczone tu i teraz
• nie można magazynować
• niejednolita
Cechy usług: niematerialność, współzależność, różnorodność, sezonowość, nietrwałość, wysokie koszty stałe
Dystrybucja: wszelkie czynności związane z pokonowaniem czasowymi przestrzennych różnic związanych ze spożyciem i wytworzeniem
Proces dystrybucji: proces tworzenia wygodnego dostępu potencjalnych klientów do produktu w jednym lub większej liczbie miejsc znajdujących się z dala od miejsa dostarczania produktów.

Prognozy UNWTO dotyczące turystyki na świecie
-Liczba podróży na świecie wyniesie w 2020 r. 1561 milionów,
a wpływy osiągną wartość 2 bilionów US$
-Europa pozostanie najczęściej odwiedzanym regionem świata - przewiduje się 717 milionów podróży w 2020 r. i 46% udział
w światowym rynku
-Wśród poszczególnych regionów Europy największy wzrost przyjazdów odnotują: kraje Europy Środkowo-Wschodniej (223 mln) oraz południowo-wschodnich krajów basenu Morza Śródziemnego (212 mln)
-Region Azji Wschodniej i Pacyfiku stanie się drugim z kolei po Europie najczęściej odwiedzanym miejscem na świecie i jego udział wzrośnie do 25%.
-Liczba podróży międzyregionalnych, jak się przewiduje, będzie rosła szybciej niż liczba podróży wewnątrz regionów

Turystyka to całokształt stosunków społeczno-gospodarczych
i zjawisk wynikających z podróży i pobytu poza miejscem stałego zamieszkania, a wpływających na przeżycia rekreacyjne, estetyczne i intelektualne jej uczestników oraz zaspokajających ich potrzeby, jeśli nie występuje w związku z tą podróżą osiedle-nie się i podjęcie stałej pracy

Transport
• dział gospodarki, którego zadaniem jest przemieszczanie osób, rzeczy i energii
• działalność polegająca na odpłatnym świadczeniu usług, których efektem jest przemieszczanie osób i/lub ładunków i tworzenie usług bezpośrednio z tym związanych
Transport pasażerski
• dział gospodarki, którego zadaniem jest przemieszczanie osób wraz z należącymi do nich bagażami
• działalność polegająca na świadczeniu usług zaspokajających potrzeby ludzkie związane
z przemieszczaniem się ludzi w przestrzeni

Potrzeby transportowe człowieka – wg jego ruchliwości komunikacyjnej
• systematyczne i obligatoryjne (praca, szkoła)
• niesystematyczne o charakterze incydentalnym (sprawy urzędowe, leczenie)
• fakultatywne związane z indywidualnymi decyzjami człowieka (w celach turystycznych,
• rekreacyjnych, kulturalnych, rodzinnych itp.

Cechy potrzeb transportowych człowieka
• koncentracja przestrzenna na ograniczonym terenie, na niewielkie odległości, głównie wewnątrz obszarów zurbanizowanych
• rozproszenie na nieograniczonym przestrzennie obszarze, na znaczne odległości
• powszechność występowania (np. transport miejski)
• sporadyczność występowania
• czasoprzestrzenna nierówność – sezonowość
• masowość potrzeb

Transport turystyczny

• część działu gospodarki jaki nazywamy trans-portem, które działalność polega na świadcze-niu usług związanych z przemieszczaniem osób wraz z ich bagażami podróżujących w celach turystycznych (część transportu pasażerskiego)

-Kryteria klasyfikacji transportu
-Środowisko w jakim odbywa się transport – powierzchniowy, podziemny, powietrzny, kosmiczny
Infrastruktura techniczna – drogowy, szynowy, przesyłowy, morski, wodny śródlądowy, powietrzny, pionowy
-Środek przewozowy – kołowy, linowy, rurociągowy, przewodowy, taśmociągowy, samolotowy, śmigłowcowy, balonowy, rakietowy, wahadłowo-kosmiczny
Przedmiot przewozu – pasażerski (osób), towarowy (ładunków)
Zasięg działania – wewnątrzzakładowy (technolo-giczny), międzyosiedlowy, wewnątrzregionalny, międzyregionalny, krajowy, międzynarodowy, kontynentalny, międzykontynentalny, kosmiczny
Stopień dostępności – publiczny (powszechnie dostępny), branżowy (np. przewozy pocztowe), własny (niezarobkowe wykonywanie transportu
w przedsiębiorstwach na potrzeby własne
Charakter organizacji przewozów – bezpośredni (bez przeładunków, przesiadek), pośredni (w tym łamany – czyli przy zastosowaniu co najmniej 2 środków transportu, oraz kombinowany – przy zastosowaniu środków transportu z co najmniej 2 gałęzi transportu
Kryterium organizacyjno-funkcjonalne – regularny (wg rozkładu), nieregularny (wg potrzeb, umów)
• Rodzaj napędu – parowy, spalinowy, elektryczny

Transport powietrzny
• Regularne loty rozkładowe
• Loty poza rozkładem (czartery)
• Inne loty (np. taksówki powietrzne)

Transport wodny
• Linie pasażerskie
• Rejsy wycieczkowe (cruising)
• Inne środki transportu wodnego

Transport lądowy
• Kolej
• Autokary, autobusy inne środki transportu publicznego
• Pojazdy prywatne (do 8 miejsc)
• Pojazdy wynajęte
• Inne środki transportu lądowego

• Transport jest integralną częścią etapu obrotu
i łączy podaż z popytem turystycznym, przemiesz-czając popyt w kierunku występowania podaży,
a nie jak w innych dziedzinach życia gospodarcze-go – odwrotnie.

• Taki kierunek przepływu wynika z niemobilności walorów turystycznych i mobilności popytu turys-tycznego.

(Trzy wymiary przemieszczania się uczestników turystyki)
• Z miejsca zamieszkania do miejsca recepcji turystycznej i z powrotem
• Między miejscami recepcji turystycznej
• Po miejscu recepcji turystycznej

Cechy popytu na usługi transportu turystycznego
• Część popytu turystycznego
• Wtórność w stosunku do popytu turystycznego
• Zależność od popytu turystycznego
• Trudna przewidywalność
• Wrażliwość na różne czynniki
• Sezonowość
• Niematerialność składników
• Restytucyjność
• Heterogeniczność
• Wysoka elastyczność dochodowa i cenowa
• Substytucyjność i komplementarność

Cechy podaży na usługi transportu turystycznego
• Charakter niematerialny
• Niemożność magazynowania
• Niemożność zasilenia rezerwami
• Kapitałochłonny charakter
• Różnorodność strukturalna
• Heterogeniczność
• Związek z podażą usług turystycznych
• Konieczność tworzenia systemu transportowego
• Stały proces doskonalenia transportu
• Mobilny charakter
• Substytucyjność i komplementarność

Organizacja usług transportu turystycznego
funkcja zarządzania w przedsiębiorstwie turys-tycznym lub transportowym, mająca na celu dobór odpowiednich ludzi

Etapy organizowania usług transportu turystycznego
• Tworzenie organizacji.
• Funkcjonowanie organizacji.
• Doskonalenie organizacji (reorganizacja)

Wybór środka transportu przez organizatora turystyki (warunki dostawy)
• Usługi w oparciu o stałe, regularne połączenia (allotment)
• Wynajęcie środka transportu w oparciu o dodatkową umowę (czarter)


Allotment
przeznaczenie pewnej liczby miejsc w środku transportu (ale też np. pokoi w hotelu) dla okreś-lonego touroperatora;

Czarter
wydzierżawienie na podstawie umowy całego samolotu, statku, pociągu, autokaru lub jego części (part charter); w sytuacji, gdy kilku organi-zatorów wspólnie dokonuje czarteru jest czarter podzielony (split charter); pojedyncza podróż lub kilka podróży w jedną stronę to czarter ad hoc, zakontraktowanie regularnych podróży czarterem – czarter seryjny (series charter), oraz czarter okresowy – prawo korzystania z pojazdów tylko w ściśle oznaczonym okresie (time charter)

Wybór środka transportu przez turystę
• Koszt podróży
• Standard
• Szybkość
• Bezpieczeństwo
• Cel podróży
• Dostępność
• Atrakcyjność środka transportu

wozokilometr
zwyczajowa jednostka miary długości wyko-nywanej przez pojazd (wóz) w określonym czasie (np. doba, tydzień, miesiąc, rok, ale też czas trwania kursu, linia autobusowa)
cena w przewozach dotyczy 1 wozokilometra, wyznaczana jest na podstawie ceny paliwa (gł. oleju napędowego) przy uwzględnieniu rynkowych warunków działania
Cena za 1 wozokilometr = cenie 1 litra ON

Kalkulacja transportu autokarowego
• Wg stawki ryczałtowej na wozokilometr
• Wg stawki ryczałtowej za dzień wynajmu (gdy podróż do 350 km)
• Wg stawki mieszanej : ryczałt za dzień wynajęcia + ryczałt za wozokilometr (gdy podróż = 1 dzień, podróż  350 km)
• Wg stawki ryczałtowej za wozokilometr + limit kilometrów na dzień

Koszty stałe transportu autokarowego
• płaca zasadnicza z pochodnymi
• ogólne koszty funkcjonowania firmy
• amortyzacja środków trwałych
• ubezpieczenia
• opłaty rejestracyjne , za zezwolenia i licencyjne
• zabezpieczenie finansowe
• podatek od środków transportu

Koszty zmienne transportu autokarowego
• paliwo, oleje
• naprawy, konserwacje
• ogumienie
• część płac zależne od przejechanych kilometrów
• opłaty myta, parkingowe
• delegacje, hotele, wyżywienie kierowców

TRANSPORT KOLEJOWY to przemieszczenie towarów lub pasażerów przy użyciu pojazdów kolejowych w obrębie danej sieci kolejowej.

Tabor zwykły stanowią pojazdy kolejowe przystosowane do kursowania w składzie pociągu na ogólnych zasadach, przeznaczone do przewozu osób i rzeczy.

Tabor specjalny są to pojazdy kolejowe przeznaczone w szczególności do prac remontowo-budowlanych lub ratunkowych, których budowa pozwala na kursowanie samodzielne lub w składzie pociągu, przy zachowaniu określonych warunków dotyczących w szczególności miejsca ustawienia w składzie pociągu i prędkości jazdy.

InterCity (IC)
Express InterCity (EIC)
Express InterCity Premium (EIP)
REGIOekspres
Twoje Linie Kolejowe (TLK)
InterREGIO (IR)
REGIO (R)

TRANSPORT WODNY- użyteczność:
• niższa cena niż biletu lotniczego
• przy realizacji niektórych typów imprezy jedyny środek transportu
• możliwość zamawiania posiłków
• komfort podróżowania na odpowiednim poziomie
• daleki zasięg
• bardzo duża ładowność
• transportowany może być każdy rodzaj towaru
• małe zagrożenie

Transport morski w wielu aspektach idealnie wpisuje się w potrzeby oraz wymagania stawiane przez turystykę.

Kryteria podziału turystyki morskiej:
• czas trwania (turystyka krótkookresowa i długookresowa)
• odległość celów podróży (podróże morskie bliskie i dalekie)
• miejsce pochodzenia turysty (turystyka morska krajowa i zagraniczna)
• sposób uprawiania (turystyka morska kwalifikowana i niekwalifikowana; zorganizowana i niezorganizowana)

Formy turystyki morskiej:


• wycieczki pełnomorskie,
• żeglarstwo morskie,
• pasażerska żegluga przybrzeżna,
• żegluga promowa,
• kajakarstwo,
• turystyka podwodna.

Charakterystyka wycieczek morksich:
• rejsy lecznicze;
• rejsy szkolne;
• minirejsy międzyportowe;
• rejsy kombinowane;
• rejsy inclusive;
• promowe przewozy turystów;

Główni przewoźnicy krajowi
i zagraniczni
• Stena Line
• Unity line
• Polferries
• Scandlines
• Color Line

Dodaj swoją odpowiedź
Marketing

Marketing-ściąga

1. ORIENTACJE MARKETINGOWE FIRMY: Wyróżnia się 4 podstawowe fazy rozwoju ogólnej orientacji przedsiębiorstw: •Orientacja produkcyjna – jest to faza związana z przyśpieszonym życiem gospodarczym XVII w; na podstawie odkryć i wdrażania n...

Geografia

Sytuacja polityczno – gospodarcza w wybranych krajach Europy Środkowej i Wschodniej po 1989 roku

Spis treści:

Mapa Europy Środkowej i Wschodniej
Wstęp
1. Białoruś
2. Czechy
3. Polska
4. Słowacja
5. Ukraina
6. Węgry
Wykresy i tabele porównawcze
Bibliografia:


Mapa Europ...