Krajowy Rejestr Sądowy
Krajowy Rejestr Sądowy utworzono w oparciu o ustawę z dnia 20 sierpnia 1997 roku o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U z 1997 roku, nr 121, poz. 769 z późniejszymi zmianami). Krajowy Rejestr Sądowy jest bazą danych składającą się z trzech osobnych rejestrów:
a). rejestru przedsiębiorców,
b). rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz
Unia Europejska jest to wspólnota piętnastu państw, oparta na Wspólnotach Europejskich uzupełnionych o wspólną politykę zagraniczną i bezpieczeństwo, oraz współpracę w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych. Inicjatorzy zjednoczenia Europy zdawali sobie sprawę, że żadna wspólnota polityczna nie ma szans na przetrwanie, jeśli nie stworzy się dla niej mocnych podstaw ekonomicznych. Powołujący EWG Traktat Rzymski z dnia 25 marca 1957roku jest prawnym wyrazem takiego sposobu myślenia. Przewidywał on stworzenie wewnętrznego rynku, opartego na czterech fundamentalnych zasadach. Swobodnego przepływu towarów, usług, osób i kapitału. Z jednej strony jest ona, zatem wielką szansą dla Polski, z drugiej zaś proces integracji rodzi dla niej dość istotne zagrożenia. Zgodnie z art. 14 Traktatu o Wspólnocie Europejskiej (TWE), rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, na którym zostaje zapewniony swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału. Doprowadzenie do tak liberalnego obrotu towarowego wymagało eliminacji barier:
a) Taryfowych, poprzez utworzenie Unii celnej między państwami członkowskimi;
b) Parotaryfowych, tj. fiskalnych;
c) Pozataryfowych, np. ilościowych, jakościowych;
Towarem-są według orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) produkty, które dają się wyrazić w pieniądzu i jako takie mogą być przedmiotem transakcji handlowych. Zasadami swobodnego przepływu towaru objęte są zarówno artykuły przemysłowe, jak i produkty rolne. Zgodnie z art. 23 TWE Unia celna obejmuje całą wymianę towaru. Zasada ta odnosi się wyłącznie do produktów pochodzących z państw członkowskich oraz takich, które zostały w sposób legalny wprowadzone na terytorium któregokolwiek państwa członkowskiego. Towarem dopuszczonym do swobodnego obrotu jest produkt pochodzący z państw członkowskich, który został wytworzony na terytorium UE. Wszystkie inne towary są określone jako pozawspólnotowe i nie podlegają zasadom rynku wewnętrznego. Jednym z narzędzi zasady swobodnego przepływu towarów jest znoszenie barier celnych między państwami członkowskimi oraz stworzenie wspólnej, jednolitej taryfy celnej w handlu z krajami spoza Wspólnot. Likwidacja barier taryfowych w handlu wewnątrz wspólnotowym polegała na utworzeniu Unii celnej między państwami członkowskimi. Oznacza to zniesienie ceł oraz wszelkich opłat o skutkach równoważnych cłu.
Najpierw zniesiono cła eksportowe, następnie stopniowo obniżano i zlikwidowano cła importowe. Poza zniesieniem cła Unia zastosowała tzw. klauzulę standstill. Polegała ona na zakazie wprowadzania nowych ograniczeń taryfowych już po wejściu w życie traktatu. Zakaz ten ma charakter bezwyjątkowy. Państwa Unii nie mogą go łamać lub obchodzić nawet w szczególnych okolicznościach.
W Unii Europejskiej wprowadzono zakaz dyskryminacji podatkowej towarów podobnych pochodzących z innych państw członkowskich. Towary podobne są to produkty, które zaspokajają te same potrzeby. Państwa członkowskie nie mogą na towary sprowadzone z innych państw nakładać pośrednich lub bezpośrednich podatków, które byłyby wyższe od nakładanych na towary krajowe. Ponadto zakazane jest nakładanie innych opłat, które w sposób pośredni mają chronić wyroby krajowe. Państwa mają możliwość wprowadzenia ograniczeń importowych, eksportowych oraz tranzytowych. Bariery o charakterze jakościowym dzieli się na fizyczne i techniczne. Pierwsza kategoria obejmuje wszelkie formalności (np. kontrole sanitarne, weterynaryjne, kontrole toksyczności odpadów itd.), w których dokonano uproszczenia procedur związanych z kontrolami fitosanitarnymi oraz sanitarnymi.
Swobodny przepływ usług-są to wszelkie świadczenia wykonywane najczęściej odpłatnie, o ile nie są uregulowane, odrębnymi postanowieniami. Usługi wiążą się bardzo często z wykonywaniem wolnego zawodu i w tym sensie z prowadzeniem działalności gospodarczej. Podlega ona zazwyczaj również przepisom jej dotyczącym. Swoboda przepływu usług obejmuje podejmowanie i wykonywanie pracy na własny rachunek, zakładanie i prowadzenie przedsiębiorstw (zwłaszcza spółek, agencji i filii). Ich wykonywanie ograniczone jest czasowo i musi w jakiś sposób przekraczać którąś z granic wewnętrznych Wspólnoty. Przekroczenie granicy może nastąpić w trzech przypadkach:
a) Usługodawca udaje się przejściowo do kraju usługo odbiorcy, a więc sam przekracza granicę w celu wykonania usługi;
b) Odbiorca usługi udaje się do kraju usługodawcy, by tam przyjąć jego świadczenia;
c) Zarówno usługodawca jak i odbiorca usługi przebywają w swoich krajach i tylko usługa przekracza granicę;
Usługi docierają na rynek danego kraju na kilka sposobów:
a) Bezpośrednio z zagranicy w formie niematerialnej( telefon, informacja);
b) w formie uprzedmiotowionej razem z dobrami;
c) usługodawca pojawia się na miejscu świadczenia usług;
Podstawą dla liberalizacji usług finansowych jest liberalizacja przepływu kapitału. Efektem dotychczasowych prac jest wypracowanie jednolitej koncepcji licencji dla bankowości oraz dla rynku papierów wartościowych. Licencja ta uprawnia instytucje finansowe do świadczenia określonych usług. Dla usług ubezpieczeniowych rynek przewiduje brak barier i granic. Regulacja rynku papierów wartościowych przebiega równolegle z liberalizacją przepływu kapitału. Ma ona na celu daleko idącą harmonizację warunków działania rynku papierów wartościowych na terenie Unii Europejskiej. Rynek usług telekomunikacyjnych i informatycznych ma największe szanse na ujednolicenie. Rynek ten nie jest obciążony dużą liczbą norm i przepisów narodowych, jak ma to miejsce w przypadku innych usług.
Swoboda przepływu osób-znosi na terenie Unii Europejskiej wszelkie przeszkody ograniczające swobodny przepływ osób. Prawo do swobodnego przemieszczania się przysługuje wszystkim obywatelom państw członkowskich. Zasada swobodnego przepływu osób traktowana jest przez ETS jako jedna z podstawowych zasad prawa wspólnotowego i sama w sobie uważana jest za ważne prawo socjalne. Zgodnie z art. 48 TWE, swoboda przepływu pracowników będzie obejmować eliminację wszelkich przejawów dyskryminacji ze względu na narodowość między pracownikami państw członkowskich w odniesieniu do zatrudnienia, płac i innych warunków pracy. Początkowo swoboda ta dotyczyła tylko osób aktywnych ekonomicznie. Dopiero odpowiednie regulacje rozszerzyły jej stosowanie na osoby nieaktywne ekonomicznie:
a) Studentów, (jeśli zostaną oni przyjęci na studia i wykażą się posiadaniem ubezpieczenia);
b) Emerytów, (jeśli otrzymują wystarczającą emeryturę i są ubezpieczeni);
c) Oraz pozostałych obywateli państw UE. (jeśli posiadają wystarczające środki utrzymania i ubezpieczenie);
Ekonomiści zauważają, że swobodny przepływ siły roboczej prowadzi do integracji rynków pracy. Ta integracja przybierać może dwie formy:
1. sfery wolnego przemieszczania się siły roboczej;
2. Oraz Unii rynku pracy;
Specjaliści podkreślają, że aby rynki pracy były w pełni zintegrowane, potrzeba jeszcze koordynacji polityki socjalnej i podatkowej. Przepływ siły roboczej będzie tym większy, im większe są różnice płac w krajach, których rynki pracy podlegają integracji oraz im większe są różnice ich poziomu bezrobocia.
Swoboda przepływu kapitału- zasada ta dotyczy samodzielnych transakcji finansowych, które nie mają bezpośrednich związków z przemieszczeniem się ludzi, towarów, czy usług. Prawem do korzystania ze swobody przepływu kapitału dysponują nie tylko obywatele Unii Europejskiej, ale każda osoba fizyczna. Regulacja dotycząca przepływu kapitału została przyjęta w 1960 roku. Wprowadziła liberalizację większości przepisów dotyczących kapitału długoterminowego. Zasada swobodnego przepływu kapitału ma bardzo duży wpływ na rynku finansowym. Oddziaływuje ona na stan kursów walutowych oraz stopy procentowe, a to z kolei na handel międzynarodowy. Przepływ kapitału reguluje prawo dewizowe.
Jednolity rynek Unii Europejskiej niesie ze sobą korzyści i niebezpieczeństwa. Zjednoczenie narodów, wspólna waluta i hymn to korzyści dla każdego narodu. Ta Wspólnota stwarza przed każdym krajem ogromne możliwości, które chętnie wykorzystamy w nadchodzących latach.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- E.Andrew, E.Per- „Prawo integracji europejskiej” W-wa 1996;
-„ Normy i certyfikaty w Polsce i w Unii Europejskiej, czyli Polskie towary na wspólnym rynku” W-wa 1999 Komitet integracji Europejskiej;
- „Cztery swobody, czyli jak funkcjonuje jednolity rynek Unii Europejskiej” W-wa 1999 Centrum Informacji Europejskiej;