Państwo prawa.

Współcześnie wyodrębniono dwa sposoby pojmowania państwa prawa : jest to model formalistyczny oraz interesujący mnie model demokratyczny . Na początku pracy należy więc zadać sobie pytanie , czym właściwie jest demokracja i państwo prawa , aby móc przejść do charakterystyki modelu demokratycznego państwa prawa .
Demokracja jest to jedna z form ustroju państwa , która uznaje wolę większości obywateli za źródło władzy . Zakłada zapewnienie swobód i praw obywatelskich, poza tym jest metodą rządzenia i szukania kompromisu , łączenia wolności i posłuszeństwa, ochrony określonych praw ludzkich oraz zapobiegania dyktatowi większości . Zasady demokratyzmu wywodzą się z powszechnie uznawanych w cywilizowanym świecie wartości , czego przykładem może być np. tolerancja czy wolność . Demokracja polega też na braniu pod uwagę zdania swoich podwładnych , na odpowiedzialności za nich oraz na zapewnieniu im wolności politycznej , gospodarczej , a w szczególności osobistej . Krótko mówiąc jest to rządzenie państwem w oparciu o istniejące prawo . System prawny demokratycznego państwa prawa odpowiada dążeniom
i przekonaniom społeczeństwa i opiera się na prawidłowym procesie legislacyjnym . Znając już pojęcie demokracji można przejść do charakterystyki państwa prawa .
Pojęcie to jest tak dawne , jak stwierdzenie , że organy państwa mogą czynić tylko to , na co zezwala im prawo , obywatele zaś to wszystko , czego prawo nie zakazuje . Zostało ono sformułowane ponad dwieście lat temu , ale początki pojmowania państwa jako organizmu rządzonego przez prawo pojawiły się już
w myśli politycznej Grecji . Coraz częściej zaczęto zauważać , że człowiek posiadający władzę jest skłonny do jej nadużywania lub wykorzystywania jej na własny pożytek . Dlatego postulowano , aby państwem rządziły normy , przepisy prawne oraz aby urzędnicy byli zobowiązani odnosić się do nich przy podejmowaniu jakichkolwiek decyzji . W czasach starożytnych prawo łamali najczęściej funkcjonariusze państwowi . Wykorzystywali władzę dowłasnych interesów Platon , potępiając te praktyki zaproponował , m.in. długie , wszechstronne kształcenie w celu należytego przygotowania do pełnienia funkcji państwowych , a następnie , w czasie ich wykonywania , pozbawienie własności prywatnej i wprowadzenie wspólnot kobiet i dzieci . Z kolei w średniowieczu rozważano kwestie odpowiedzialności władzy , lecz nie podjęto w tej kwestii żadnego jednomyślnego stanowiska . Nowe zainteresowanie koncepcją państwa prawnego ujawniło się w czasach Oświecenia. W reakcji na system prawny państwa absolutnego , postulowano odnowienie porządku prawnego . Miał on być oparty na zasadzie jednolitości i zupełności prawa zebranego w kodeksach . Prawo miało być jasne i zrozumiałe dla wszystkich . Założenia państwa prawnego opierały się na następujących przesłankach : zasadzie stanowienia prawa przez naród , zasadzie konstytucjonalizmu , tj. na określeniu przez konstytucję sposobu organizowania i funkcjonowania państwa , zasadzie podziału władzy , zasadzie niezawisłości sądownictwa , zasadzie uznania ustawy za podstawowe źródło prawa .
„ Rządy prawa ” są również – jako istotny składnik europejskiego dziedzictwa kulturalnego i instytucjonalnego – terminem przyjętym w statucie Rady Europy oraz
w pierwszym i wciąż podstawowym dokumencie tej organizacji , popularnie zwanym Europejską Konwencją Praw Człowieka . Na gruncie polskim odbiciem powyższych idei są zapisy Konstytucji 3 Maja . W toku historii , koncepcja państwa prawnego zyskała uznanie wśród teoretyków prawa konstytucyjnego . Poszerzał się stopniowo katalog instytucji , które były zobowiązane do przestrzegania zgodnego z ustalonym prawem funkcjonowania państwa . Duże znaczenie przywiązywano do przeróżnych form kontroli przestrzegania praw , wykonywanej przez sądy administracyjne oraz konstytucyjne .
Zasada demokratycznego państwa prawa należy do podstawowych zasad wyznaczających miejsce konstytucji w całym systemie prawnym . U źródeł koncepcji demokratycznego państwa prawa tkwią myśli i idee , które J.J.Rousseau zawarł
w dziele pt. „ Umowa społeczna ” . Jego koncepcja suwerenności ludu stanowiła podstawę organizacji państwa i demokratycznego trybu tworzenia prawa. Podstawowym zadaniem ludu , wyposażonego w suwerenną władzę , było tworzenie ustaw zgodnych z wolą większości . Uważano , że demokratyczne państwo prawne musi przy tworzeniu prawa uwzględniać system wartości aprobowanych przez możliwie najliczniejszą część społeczeństwa . Z kolei ustawy , które nie są zgodne
z tymi wartościami nie mogą tworzyć prawa w żaden sposób . Wartości , które zostały tu przeze mnie wspomniane to m.in. prawda , demokracja , sprawiedliwość , moralność .
W Polsce zasada państwa prawnego została wprowadzona do katalogu norm konstytucyjnych nowelizacją Konstytucji PRL z dnia 29 grudnia 1989 roku . Dzisiaj , zgodnie z artykułem 1 Konstytucji RP „ Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym , urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej . ”
Z tym artykułem związane są trzy informacje , które ustrojodawca w nim zawarł : rola prawa - prawo wiąże działalność państwa ; charakter prawa i sposób jego tworzenia - demokratyczne państwo prawa ; społeczna rola prawa - realizacja zasad sprawiedliwości społecznej . Artykuł ten zawiera więc trzy zasady , które pozwalają realizować model społeczeństwa obywatelskiego oraz mają podstawowe znaczenie dla statusu obywatelskiego i jego praw .
Koniecznością jest jednak dochodzenie do standardów państwa prawa w drodze ewolucyjnej . Do takich właśnie standardów należą trzy elementy . Pierwszy z nich to wymóg istnienia podstaw prawnych dla każdego z działań państwa wobec obywateli . Kolejny to oczywiście poręczenie przez państwo wiarygodności i pewności danego
z praw . Trzecim jest powstrzymywanie się państwa od wkraczania w sferę wolności osobistych każdego obywatela oraz zagwarantowanie im bezpieczeństwa prawnego . To zestawienie mówi nam , że normy prawne mają pierwszeństwo w stosunku do innych norm , w szczególności politycznych oraz zwyczajowych . Realizacji tak pojmowanego państwa prawa służy akceptacja trzech kolejnych , ważnych zasad . Przede wszystkim państwo i jego organy muszą być związane prawem i powinny działać tylko na jego zasadzie . Dokładniej mówiąc muszą opierać się przepisach ustawowych i na ustawach pochodnych . Państwo musi zagwarantować swoim obywatelom prawo do sądu w każdym przypadku . A postępowanie organów administracji państwowej w sprawach indywidualnych każdego obywatela powinno się toczyć według określonych wcześniej reguł i procedur . Decyzje administracyjne powinny zostawać pod stałą kontrolą sadów powszechnych i administracyjnych .
Za szkody , jakie poniesie obywatel wskutek działania funkcjonariuszy państwowych odpowiada państwo . Każde państwo , aby zyskać tytuł demokratycznego państwa prawa musi również dokładnie rozdzielić kompetencje pomiędzy organy państwowe opierając się na podziale władzy .
W podziale władz upatruje się skutecznego sposobu zapobiegania naruszaniu praw
i wszelkich swobód obywatelskich . Bez tego nie byłoby możliwe zapewnienie niezawisłości sądownictwa . Jak widać związanie demokratycznego państwa prawem jest najogólniejszym i najbardziej zasadniczym z wymogów takiego właśnie modelu państwa .
Przedstawiony przeze mnie teoretyczny model demokratycznego państwa prawnego wyłania się jako rezultat uogólnień rozwiązań instytucjonalno – prawnych , jakie występują we współczesnych państwach . Konkretne modele państwa prawnego odbiegają od podanego powyżej wzorca . Aby jednak można było powiedzieć
o danym państwie , iż jest demokratycznym państwem prawa to muszą w nim wystąpić podstawowe ze składników instytucjonalno – ustrojowych , gwarancje praw i swobód obywatelskich , instytucje kontroli przestrzegania przez państwo praw oraz demokratyczny tryb tworzenia praw i demokratyczne formy legitymizacji władzy państwowej . Właśnie tak najogólniej można ukazać demokratyczne państwo prawa .









BIBLIOGRAFIA OGÓLNA :


1. „ PAŃSTWO , USTRÓJ , SAMORZĄD TERYTORIALNY ” pod redakcją Marka Chmaja

2. „ ADMINISTRACJA PUBLICZNA ” Hubert Izdebski i Michał Kulesza

Dodaj swoją odpowiedź
Polityka

Państwo prawa

Koncepcja „państwa prawa” ukształtowała się w niemieckiej myśli ustrojowej. Pojęcie zostało wprowadzone w 1798r. przez Placidusa, jakkolwiek jej idei przewodnich należy jeszcze w koncepcjach demokracji antycznej. Koncepcja ta zakładała...

Wiedza o społeczeństwie

Państwo prawa i gwarancje rządów prawa

Państwo prawa i gwarancje rządów prawa
Prawo może być środkiem rządzenia społeczeństwem, regulatorem procesów społeczno-gospodarczych i sposobem rozwiązywania konfliktów interesów. Dzięki tym funkcjom może przyczyniać się do ut...

Język angielski

"Polska po przewrocie majowym jako państwo prawa" Potrzebuję jak najwięcej argumentów.

"Polska po przewrocie majowym jako państwo prawa" Potrzebuję jak najwięcej argumentów....

Wiedza o społeczeństwie

Państwo prawa i gwarancje rządów prawa.

Prawo może być środkiem rządzenia społeczeństwem, regulatorem procesów społeczno-gospodarczych i sposobem rozwiązywania konfliktów interesów. Dzięki tym funkcjom może przyczyniać się do utrzymania spoistości i równowagi w stosunkach...

Wiedza o społeczeństwie

Wyjaśnij, na czym powinno polegać urzeczywistnienie zasad państwa prawa (2 przykłady) i równości szans (2 przykłady) w państwie demokratycznym, odnoszących się do jednostki i społeczeństwa. Przedstaw 3 konsekwencje ich realizacji dla funkcjono

Temat: Wyjaśnij, na czym powinno polegać urzeczywistnienie zasad państwa prawa (2 przykłady) i równości szans (2 przykłady) w państwie demokratycznym, odnoszących się do jednostki i społeczeństwa. Przedstaw 3 konsekwencje ich realizacji ...