Marketing ściąga I dział
1marketing to dostarczanie wlsciwego produktu po wł cenie we wl miejscu i czasie przy użyciu wl srodków promocji 2podaż ilość dobr oferowanych na danym rynku 3popyt zapotrzebowanie na towar poparty ilością glosow 4cena wartość dobra wyrazona w srodkach pieniężnych 5podział rynku *wg zasiegu teryt (lokalny grzyby, regionalny oscypek, krajowy węgiel, zagraniczny auta, miedzynarodowy gaz, swiatowy ropa) *wg przedm wymiany (finansowy usługi bankowe, dobr i usług, pracy) *wg kryter dominacji (nabywcy, sprzedawcy) *dobr i usług (konsumpcyjnych, produkcyjnych surowce i materialy) 6konkurencja to rywalizacja o fundusze nabywcze kupujących poprzez przedstawienie oferty w sposób bardziej atrakcyjny od innych 7podzial konkurentów na rynku ^bezpośredni obsługujący tę samą grupe nabywców ofiarując b.podobne produkty często stosując zblizona lub identyczna strategie marketingowa ^sprzedawcy substytutów zaspokajaja te sama potrzebe innymi produktami ^potencjalni k nie są aktualnie konk ale działają w tej samej branzy 8rodzaje konk ze wzg na potrzeby ?p konkurencyjne ?p konkurencyjne zaspokajania jednej potrzeby ? konkurencyjne produkty ? konkurencyjne marki 9otoczenie rynkowe przeds. A)przeds b)otoczenie bliższe (nabywcy, pośrednicy, dostawcy, banki, konkurenci, urzedy skarbowe) c)otoczenie dalsze czynniki niezależne od przeds. ?czynniki polityczne (stabilnośc partii, ruchy narodowowyzwoleńcze) ?czynniki ekonomiczne (polityka pienieżna podatkowa, poziom cen, struktura społeczeństwa, bezrobocie) ?czynniki społeczno-kulturowe (wzory zachowań, model rodziny) ?warunki technologiczne (poziom rozwoju technicznego i technologiczneho) 10przeds majace do dyspozycji 4podst instrumenty m mix (product price place promotion people) stara się szukac ich optymalnej kombinacji dla każdego swojego produktu. Najczesciej tworzonych jest kilka wariantów m mix po czym wybierany jest najlepszy wariant w danym warunku rynkowym 11tworzenie wariantów m mix polega na podejmowaniu decyzji ?produktu o róznych cechach ? roznych poziomow cen ?roznych form dystrybucji ?roznych narzedzi promocji 12koncepcja m mix dla 3odmian tego samego prod. *produkt niska jakość, dosc niska cena, b.rozpowszechniony na rynku, nie intetsynie promowany *produkt b.wysoka jakość, cena przecietna, dystrybucja przecietna, b.szeroko promowany *produkt srednia jakość, cena dosc wysoka, odolnie dostępny, prawie nie promowany 13analiza potrzeb i zachowań nabywców #bodzce 4p #zachowanie nabywcze ^cz psychologiczne motywy percepcja styl zycia ^cz osobowe plec wiek zawod dochody ^cz społeczne rodzina grupa odniesienia kultura klasa spoleczna ^cz ekonomiczne oszczędność dochody ilość członków w rodzinie 14podzial klientów ?innowatorzy ?konserwatyści -hedonisci ?indywidualisci 15role społeczne nabywcy inicjator, strażnik, doradca, decydent, nabywca, użytkownik 16segmentacja rynku to podzial rynku danej kategorii produktu na w miare jednorodne grupy konsumentów wg określonego kryterium 17segment rynku (subrynek) to grupa konsumentów danego produktu majaca wspolne pewne potrzeby podobny sposób nabywania produktu i podobnie reagujące na instrumenty marketingowe 18podzial kryteriow segmentacji *kryteria opisujące pozwalaja rozpoznac potencjalnego nabywce na podst. jego obiektywnych cech (wiek plec dochod) odpowiadaja na pytanie kto nabywa dany produkt; stosowane są przy segmentacji rynkow produktów zaspokajających potrzeby podst. *kryteria behawioralne koncentruje się na przyczynach dokonywania zakupu czyli dlaczego nabywcy kupuja produkt; stosowane są przy segmentacji rynku produktów zaspokajających potrzeby wyższego rzedu 19etapy segmentacji a)wybor kryterium b)określenie wariantów wybranych kryteriów c)grupowanie konsumentów ze względu na podobieństwa d)charakterystyka wyodrębnionych segmentów na podst danych stat. i innych cech e)określenie wielkości wyodrebionych segmentów na podst danych stat. f)wybor segmentu atrakcyjnego dla firmy pod katem jego cech *pojemność *dostępność *przyszlosciowosc *opłacalność *mala atrakcyjność dla konkurentów 20rynek docelowy firmy to grupa konsumentow do których firma adresuje swoja oferte 21nisza rynkowa waska grupa nabywców szukających scisle określonych korzyści 22sposoby dzialania po procedurze segmentacji *dzialania zróżnicowane *niezroznicowane *skoncentrowane *zindywidualizowane