Potrzeby.
PRAWIDŁOWOŚCI KONSUMPCJI
1 Prawo Gassan
a) prawo malejącej użyteczności końcowej- w miarę zwiększenia się konsumpcji jakiegoś dobra następuje zmniejszenie przyrostu zadowolenia z każdej następnej jednostki produktu, maleje jego użyteczność końcowa
b) prawo próbujące wyjaśnić zachowanie konsumenta przy zakupie większej ilości dóbr. Konsument będzie tak rozdzielał śr finansowe, aby ostatnia jednostka każdego dobra przyniosła mu jednakowy przyrost zadowolenia
c) prawo związane z wartością produktu. Towar produkt ma wartość subiektywną, która jest wyznaczona przez wielkość zadowolenia, jaką dostarcza konsumentowi. Jeden i ten sam produkt będzie w różnym stopniu będzie zaspokajać te same potrzeby dla różnych ludzi.
2.Prawa Earst Engel wpływ dochodów cen na strukturę konsumpcji
a) prawo Engla – wraz ze wzrostem dochodów udział wydatków na żywność w dochodach ogółem zmniejsza się, niska wartość oznacza, że mamy do czynienia z gosp dom zamożnym
-sytuacja przedenglowska- prawo Engla nie działa, nie ma spadku udziału wydatków
-sytuacja englowska- dochody rosną a przyrost zaczyna powoli spadać, udział wydatków maleje
-sytuacja poenglowska- po pewnym czasie nie jesteśmy w stanie wydawać więcej na żywność
3.Hipoteza dochodu absolutnego Caynes’a (prawo psychologiczne) – konsumpcja rosnie wraz z dochodami lecz jej przyrost jest mniejszy od przyrostu dochodu, wraz ze wzrostem dochodu maleje udział konsumpcji a rośnie udział oszczędności
Wykład IV – 22.12.02r.
Efekt rygla ( Duesenberry) – powszechna prawidłowość gosp dom w zakresie konsumpcji, dotyczy gosp dom zamożnych, które w pewnym momencie dotyka nagły spadek dochodów. Zaobserwowana zdolność utrzymania konsumpcji na wysokim (nie zmienionym) poziomie. Jest to możliwe dzięki oszczędnością, kredytom:
1.Paradosk Giffera- wraz ze wzrostem ceny danego dobra popyt na to dobro nie maleje, a wręcz przeciwnie- rośnie. Irlandia Ipoł Xix- problem „wielkiego głodu” spowodowany nieurodzajem ziemniaków. Popyt z ziemniaków skierował się na inne dobro bliskie – chleb. Cena chleba wzrosła a mimo to popyt nie zmalał.
2.Paradoks Vedlen’a –wraz ze wzrostem ceny dóbr uznanych za wysoce prestiżowe popyt na te dobra rośnie
3.Paradoks spekulacyjny – giełdy towarowe, przy spadku cen na giełdzie towarowej część nabywców wstrzymuję się od zakupu przedmiotu obrotu towarowego, a powinni kupować więcej. I odwrotnie-przy wzroście cen zakup przedmiotów również wzrasta
4.Paradoks sezonowości – dotyczy tych produktów, które cechują się dużą zmienną konsumpcji ciągu roku
ZACHOWANIA KONSUMPCYJNE
Zachowanie konsumenta – ogół działań i percepcji konsumenta składających się na przygotowanie decyzji wyboru produktów dokonanie owego wyboru im konsumowanie. Na zachowanie konsumenta wpływają 3 rodzaje działań: wybieranie, nabywanie używanie.
Decyzja konsumencka- postanowienie rozstrzygnięcia decyzja związana jest z dokonaniem wyboru (potrzeb oraz śr zaspokojenia potrzeb) Decyzje podejmowane przez konsumenta możemy podzielić na (wg długości czasu namysłu) :
-rozważane-czas podejmowania decyzji jest najdłuższy dot produktów trwałego użytku, nierzadko luksusowych
-nawykowe- nie są podejmowane z namysłem, chociaż początkowo były rozważane różne warianty działań (art. Żywnościowe higieny osobistej wyroby tytoniowe)
-impulsywne –bardzo krótki czas namysły, podejmowane są pod wpływem silnie działającego bodźca
PROCES DECYZJI (PROCES ZAKUPU)
To kilkufazowy proces w trakcie, którego następuje stopniowa konkretyzacja decyzji zakupu. Proces ten składa się z5 faz:
a)odczuwanie potrzeby
b)rozpoznanie poszukiwanie sposobu zaspokojenia potrzeby- należy wprowadzić tzw rozważne zbiory produktu w procesie zakupu: zbiór całkowity:obejmujący wszystkie marki typy zaspokojenia potrzeby znajdującej się na rynku; zbiór znany:zanane marki modele pochodzące ze zbioru całkowitego, zbiór rozważany: grupa produktów spełniających nasze oczekiwania, zbiór wyboru: ok5-4 produktów każdy z nich jest akceptowany, wybór.