Rola transportu lądowego w gospodarce Polski.
Rola transportu lądowego w gospodarce Polski
kl. IIIb Gim.
Położenie geograficzne Polski w Europie Środkowej sprawia, że Polska ma znaczące położenie komunikacyjne w Europie. Na obszarze Polski krzyżują się szlaki tranzytowe wiodące z Europy Zachodniej do Europy Wschodniej i w kierunku Azji Wschodniej oraz szlak z Europy Północnej do obszarów basenu Morza Śródziemnego. Dostęp do Morza Bałtyckiego podnosi znaczenie położenia Polski dla śródlądowych krajów Europy Środkowej. Polska nie wykorzystuje w pełni walorów centralnego położenia komunikacyjnego w Europie, głównie ze względu na niski poziom infrastruktury, w tym właściwie brak autostrad, słabo rozwiniętą sieć moteli, hoteli oraz magazynów. Istniejące drogi są w katastrofalnym stanie technicznym. Drogi na terenie Polski są jednym wielkim placem budowy.
Najważniejsze zadania, którym Polska musi sprostać w odniesieniu do transportu drogowego i kolejowego, to budowa autostrad i restrukturyzacja PKP. Właśnie dlatego Ministerstwo Infrastruktury realizuje plan budowy autostrad i dróg krajowych w ramach programu rządowego "Przedsiębiorczość-Rozwój-Praca II". Ponadto, PKP jest w trakcie wdrażania programu modernizacji, którego celem jest poprawa szlaków kolejowych oraz infrastruktury przejść granicznych. W 2005 roku transport kolejowy wyniósł 269437 tys. ton (18,9%) , natomiast samochodowy 447398 tys. ton (31,4%) co w sumie daje 716835 tys. ton (50,3% rocznego transportu ładunków). Przychody z usług transportowych drogą lądową osiągnęły 28567,1 mln zł (73,6% ogólnego przychodu ze środków transportu). Dla porównania w 1995 roku przychód ze środków transportu drogą lądową wynosił 6748,7 mln zł. Na podstawie dotychczasowych rozważań można stwierdzić że związek infrastruktury z procesami gospodarczymi ma charakter sprzężeń zwrotnych. Jeden czynnik oddziałuje na drugi. Nie czerpiemy korzyści, ponieważ nie mamy odpowiednich dróg ? nie zbudujemy dróg nie mając wpływów z tranzytu. Szczególne znaczenie ma możliwość dysponowania dotacjami na rzecz transportu drogowego i kolejowego, które umożliwiłyby postęp w zakresie wewnętrznej spójności kraju i jednocześnie zapewniłyby efektywne powiązanie z sąsiednimi gospodarkami, w szczególności z gospodarką czeską, zważywszy na doniosłość i perspektywy istniejących stosunków gospodarczych. Równie ważna jest strategiczna pozycja Polski w zakresie tranzytu ze środkowej części Europy oraz do krajów bałtyckich i Rosji, a zatem odpowiednie zaopatrzenie w infrastrukturę transportową może zwiększyć rolę gospodarki polskiej w wyżej wymienionym kontekście. Nie bez znaczenia jest również przystąpienie Polski do strefy Schengen. Dzięki temu obywatele Polski uzyskają możliwość w pełni swobodnego podróżowania po obszarze Schengen, obejmującym obecnie znaczną część kontynentu europejskiego.
W szczególności zniesienie kontroli granicznych zlikwiduje konieczność oczekiwania na odprawę i dzięki temu bardzo skróci czas podróży, co może mieć duże znaczenie w przypadku przedsiębiorstw logistycznych zajmujących się transportem międzynarodowym.
Niestety Polska nie potrafi wykorzystać swojego korzystnego położenia geograficznego. Słaby rozwój infrastruktury drogowej powoduje że znaczna część transportu międzynarodowego odbywa się po przez Austrię i Czechy, pozbawiając nas korzyści płynących z tranzytu.
Źródła:
1. http://www.mi.gov.pl/
2. http://www.fomento.es/TRANSPORTPROJECT/LANG_PL/INFRAESTRUCTURA/POLONIA/
3. http://www.google.com/
4. Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2006 , GUS
5. http://prawoity.pl/wiadomosci/strefa-schengen-w-pytaniach-i-odpowiedziach
2.06.2008r