Planowanie

PLANOWANIE
Planowanie to proces podejmowania decyzji, obejmujący przewidywanie przyszłego układu warunków i środków działania oraz formułowanie celów działania przy uwzglednieniu cech tego układu. planowanie jako proces ciągły składa się z usystematyzowanych działań j obejmuje następujące części składowe: 1) cele ogólne, 2) środki, 3) zasoby,4) realizacja, 5) kontrola. W procesie planowania można wyróżnić następujące etapy: 1.Określenie celów. 2. Ocena sytuacji. 3. Ustalanie procedury, przy czym pod pojęciem procedury w planowaniu rozumie się opis procesu transformacji zasobów w rezultaty, czyli określenie tego, co i kiedy ma być zrobione i kto odpowiada za realizację.4. Ustalenie harmonogramu pracy. 5. Wyznaczenie odpowiedzialności poprzez określenie w każdym elemencie realizacji planu odpowiedzialnej osoby i jej władzy, kontroli nad planem i zasobami, jak również rezultatów, za osiągnięcie których jest odpowiedzialna. 6. Sprawdzenie wykonalności planu i kosztów jego realizacji. Planowanie można definiować jako określanie pożądanego przyszłego stanu i czasu jego osiągnięcia oraz ustalenie działań niezbędnych do osiągnięcia zamierzeń mających formę planu, które nie mogłyby się urzeczywistnić naturalną koleją rzeczy. Definicje planowania w organizacji na ogół koncentrują się wokół ustanawiania celów i decydowania o właściwym toku działań poprzez ustalanie zadań.
CECHY DOBREGO PLANU:
1.celowość (realność), czyli oparcie się na dobrym rozpoznaniu obiektywnych uwarunkowań funkcjonowania organizacji i uzyskanie pewności, że przy dostępnych środkach i określonych warunkach osiągnięcie celu jest prawdopodobne;
2.zgodność wewnętrzna (spójność), oznaczająca, że cele nie są ani sprzeczne, ani nie przeszkadzają sobie wzajemnie;
3.operatywność, czyli odpowiednia czytelność, zrozumiałość i ścisłość, nadająca się do realizacji zgodnej z przewidywanym wykorzystaniem zasobów i tokiem działania;
4. elastyczność, pozwalająca na realizację zadań planowych -także w zmienionych warunkach przez uwzględnienie w nim możliwości różnych wariantów rozwiązań;
5.terminowość, czyli określenie terminów wkonania celów pośrednich i celu głównego;
6.kompletność, czyli uwzględnienie wszystkich działań niezbędnych do realizacji określonego celu; 7.perspektywiczność, czyli wybieganie w przyszłość w granicach możliwości przewidywania, a jednocześnie zapewnienie zgodności planów krótkookresowych z perspektywicznymi;
8.konkretność, charakteryzująca się określeniem, w sposób ścisły i możliwie wymierny, celów zawartych w planie.
RODZAJE PLANOWANIA 1.strategiczny – definiuje się jako ogólny plan zawierajacy decyzje dotyczace alokacji zasobow, priorytetow i dzialan niezbednych do osiagniecia ceow strategicznych; napisane co osiagnac; 3-5 lat. 2. taktyczny - plan na podstawie którego realizowane sa elementy planu strategicznego; uszczegolowiony w sposoby realizacji; 2-3 lata 3.operacyjny – skierowany na wykonanie planow taktycznych dla osiagniecia celow operacyjnych; sa najbardziej szczegolowe, opracowywyane by wykonywac poszczegolne zadania; 1 rok

Dodaj swoją odpowiedź
Zarządzanie

Planowanie jako podstawa procesu zarządzania

1.1. ISTOTA PLANOWANIA


Klasyczna nauka zarządzania, stawia planowanie na początku ciągu funkcji zarządzania, jako projekt wszystkich przewidzianych do osiągnięcia celów i koniecznych do tego środków. Z uwagi na to, że wszystk...

Zarządzanie

Zarządzanie celami organizacji i planowanie.

Na początek pragnę przypomnieć pojęcie planowania:
Słowo “planować” pochodzi od łacińskiego “planta” - szkic budynku. “Planować” znaczy, zatem: zaprojektować szkic, schemat, jak należy coś zrobić czy wykonać. Przekłada...

Ekonomia

Planowanie zapotrzebowania materiałowego

Jednym z najistotniejszych aspektów logistyki przedsiębiorstwa jest planowanie potrzeb materiałowych.
Potrzeby materiałowe to bezpośrednie zapotrzebowanie na materiały podstawowe, wynikające z zaplanowanej do wykonania produkcji, a także...

Zarządzanie

Zarządzanie (planowanie, organizowanie, kontrolowanie, motywowanie)

1. Przedsiębiorstwo
2. Funkcje zarządzania
• Planowanie
• Organizowanie
• Motywacja
• Kontrola

Definicje:
1. Organizacja, przedsiębiorstwo
2. Atrybuty przedsiębiorstwa
3. Zasady przedsiębiorstwa<...

Marketing

Planowanie marketingowe

SPIS TREŚCI

WSTĘP

1.ZASADY PLANOWANIA MARKETINGOWEGO
1.1. Cele planowania marketingowego
1.2.Kwestie i koncepcje działań rynkowych
1.3.Osoby zaangażowane w planowanie marketingowe
1.4.Formy sporządzania planu ...

Marketing

Planowanie marketingowe w przedsiębiorstwie – cele, struktura, przeznaczenie.

1. Ogólne spojrzenie na planowanie.

Liczne firmy działają bez formalnych planów. W nowo powstałych przedsiębiorstwach kierownictwo jest nieraz zbyt zajęte, by opracowywać plany,
a w małych może sądzić, że planowanie jest po...