System Informacji Podatkowej

SYSTEM INFORMACJI PODATKOWEJ


Ministerstwo Finansów, we współpracy z Izba Skarbowa w Katowicach, opracowało i wydrożyło w ostatnich latach narzędzie internetowe pod nazwa System Informacji Podatkowej (SIP). Idea stworzenia systemu zrodziła się z potrzeby zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa w sprawach podatkowego przez służby skarbowe. Zdaniem systemu jest wspieranie procesów decyzyjnych w sprawach podatkowych, rozpowszechnienie informacji podatkowej w układzie pionowym i poziomym struktury organizacyjnej administracji podatkowej i poza jej struktura oraz ułatwienie identyfikacji elementów, których usuniecie, zmiana lub wprowadzenie do systemu podatkowego zmierzać będzie do jego uproszczenia i zwiększenia stopnia jego spójności i szczelności.

System Informacji Podatkowej stanowi zbiór dokumentów w sprawach podatkowych, obsługiwany przy zastosowaniu zaawansowanych technik informatycznych. W chwili obecnej w bazie danych Systemu Informacji Podatkowej znajduje się około 22.500 dokumentów (wg stanu na dzień 1 lutego 2004 roku), na które składają się:

· Interpretacje przepisów prawa podatkowego udzielone przez organy podatkowe,
· Orzeczenia i uchwały Trybunału Konstytucyjnego, Sadu Najwyższego i Naczelnego Sadu Administracyjnego,
· Inne materiały z zakresu spraw podatkowych.

System Informacji Podatkowej zawiera ponad to pewne dodatkowe elementy, nadające mu charakter witryny informacyjnej dla administracji podatkowej, takie jak przeglądy prasy, słownik, forum umożliwiające wymianę doświadczeń i informacji oraz akty prawne dotyczące prawa podatkowego i informacje dotyczące zmian legislacyjnych.

Główną przyczyna podejścia prac nad uruchomieniem Systemu Informacji Podatkowej było dążenie do rozszerzenia dostępu do materiałów podatkowych, których znajomość ma istotne znaczenie dla prawidłowego interpretowania, a w konsekwencji stosowania norm prawnych w praktyce przez dodatkowe przez organy podatkowe i organy kontroli skarbowej. Stworzenie możliwości korzystania z materiałów zgromadzonych w bazie systemu służy, zatem ujednolicaniu stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe i organy kontroli skarbowej w skali kraju. Znaczącą korzyścią wynikającą z uruchomienia Systemu Informacji Podatkowej jest również możliwość szybszego zdiagnozowania przez Ministerstwo Finansów problemów budzących najczęstsze wątpliwości interpretacyjne.

Program do obsługi bazy SIP zapewnia możliwość jej rozbudowy oraz przeglądania, uaktualniania i wyszukiwania ( pełno tekstowego i według kategorii skojarzonych z każdym elementem bazy) zgromadzonych w niej dokumentów. W Ministerstwie Finansów zlokalizowany jest centralny serwer bazy danych SIP i aplikacja do jej obsługi a dostęp do systemu oparty jest o siec WAN resortu.

Oczekuje się, ze efektem powszechnego dostępu i wykorzystania Systemu Informacji Podatkowej przez pracowników administracji podatkowej będzie:

· Podniesienie poziomu przygotowania zawodowego pracowników organów podatkowych i organów kontroli skarbowej, a e konsekwencji polepszenie poziomu orzecznictwa tych organów i stopnia prawidłowości podejmowanych rozstrzygnięć w sprawach podatkowych,
· Usprawnienie pracy organów podatkowych i organów kontroli skarbowej,
· Zmniejszenie stopnia zaskarżalności decyzji,
· Odciążenie komórek obsługi prawnej izb i urzędów skarbowych oraz urzędów kontroli skarbowej,
· Zmniejszenie obciążenia udzielaniem informacji podatnikom,
· Obniżenie kosztów pozyskiwania, przechowywania i rozpowszechniania informacji podatkowej w aparacie skarbowym,
· Poprawa wizerunku administracji podatkowej wśród podatników.

Oddano również do użytku moduł internetowy systemu, umożliwiający publikacje zasobów bazy systemu i dostęp podatników do zbioru sadowych orzeczeń w sprawach podatkowych i interpretacji przepisów prawa podatkowego organów podatkowych.
Posuniecie to z jednej strony urzeczywistnia założenie leżące u podstaw tworzonej i wydrążanej coraz powszechniej przez służby skarbowe nowoczesnej polityki informacyjnej, z drugiej zaś przyczyni się niewątpliwie do ograniczenia ilości wystąpień dotyczących interpretacji norm prawnych kierowanych przez osoby zainteresowane do organów podatkowych.

Dodaj swoją odpowiedź
Finanse i bankowość

Współczesny System Bankowy

WSPÓŁCZESNY SYSTEM BANKOWY
BANK – z wł. banco – bank, stół. Od średniowiecza handlarze papierami wartościowymi dokonywali transakcji: za kruszce wydawano potwierdzenia (transakcje dokonywane były na stołach podczas imprez handlowych...

Prawo

Prawo finansowe

PRAWO FINANSOWE – pod pojęciem jego należy rozumieć zespół (całokształt) norm prawnych, które wynikają z obowiązujących aktów prawnych a dotyczą określenia zasad gromadzenia i wydatkowania pewnych środków pieniężnych. Te środki ...

Marketing

Marketing terytorialny w samorządach terytorialnych z uwzględnieniem interaktywnych baz danych.

Termin samorząd terytorialny rozumiany jest jako obligatoryjny związek mieszkańców danego terytorium, wspólnie zajmujących się sprawami publicznymi o znaczeniu lokalnym. Patrząc na ten termin z perspektywy władz całego państwa, samorząd ...

Podstawy przedsiębiorczości

Podejmowanie działalności gospodarczej

Czytelniej jest w dołączonym załączniku

PODSTAWOWE POJĘCIA
Gospodarka rynkowa – jest systemem gospodarczym, w którym decyzja o tym, co i jak produkować oraz w jakich ilościach podejmują sami przedsiębiorcy na postawie inform...

Bazy danych

Procesy informacyjne E.Pytlak

Ogólna definicja procesu informacyjnego Przez proces informacyjny rozumiemy proces semiotyczny, ekonomiczny i techniczny, który realizuje co najmniej jedną z następujących funkcji: 1) generowanie (produkcja) informacji,2) gromadzenie (zbieranie...