Przykłady zastosowania w szkole zasad organizacji pracy.
1. Zasada ekonomicznego działania:
- przy zasobie określonych środków finansowych przeznaczonych na funkcjonowanie szkoły, dyrektor szkoły musi dążyć do osiągnięcia jak najlepszych efektów nauczania mierzonych wynikami w nauce (średnia szkoły) oraz liczbą uczniów kontynuujących kształcenie na poziomie technikum i studiów
- zadaniem dyrektora szkoły jest taki dobór grona nauczycielskiego i zabezpieczenia materiałów i środków nauczania, by osiągnąć jak najlepszy efekt przy obecnie zminimalizowanych nakładach na szkolnictwo
2. Zasada optymalnego wyniku działania:
- właściwe wykorzystanie posiadanych środków na np. zajęcia dodatkowe, wyjścia i wyjazdy klas szkolnych
- minimalna liczba uczniów w klasie, która może podnieść efektywność nauczania i wychowania
3. Zasada podziału pracy:
- podział całego materiału dydaktycznego na poszczególną problematykę i tematy szczegółowe w ramach poszczególnych bloków nauczania
- określenie jednostek lekcyjnych – 45 minut
- dobór kadry pedagogicznej: zatrudnianie specjalistów, umożliwienie i zachęcanie do podnoszenia kwalifikacji i zdobywania coraz wyższych stopni awansu zawodowego
4. Zasada koncentracji pracy:
- nauczyciele zajmują się pracą wychowawczą i dydaktyczną
- dyrektor szkoły jest jej menagerem; organizuje pracę szkoły i zdobywa dodatkowe środki finansowe na jej działalność
- pedagog zajmuje się problemami wychowawczymi młodzieży
- pielęgniarka dba o stan zdrowia uczniów
5. Zasada harmonii to efektywne współdziałanie wszystkich elementów wchodzących w skład procesu dydaktyczno – wychowawczego w szkole.
6. Zasada ciągłości pracy:
- organizacja roku szkolnego
7. Zasada intensyfikacji pracy:
- wprowadzenie nowych, bardziej efektywnych metod nauczania oraz środków technicznych i pomocy naukowych (postęp techniczny)
8. Zasada kompleksowego działania:
- podział na bloki materiału dydaktycznego (powiązania miedzy poszczególnymi przedmiotami nauczania)
9. Zasada indywidualizacji:
- każdy uczeń jest indywidualnością i jego osiągnięcia i problemy powinny być rozpatrywane indywidualnie