Religia i mitologia.

Antropomorficzne pojmowanie bogów w starożytnej Grecji .

Ho anthropos – człowiek , morfeo – zmienny

Rola religii w życiu społecznym i politycznym Greków nie może zostać przeceniona . To właśnie religia określała i kształtowała stosunek człowieka do otaczającej go rzeczywistości , ona także stanowiła zarówno w starożytnej Grecji jak i w Rzymie fundament literatury .
W „Iliadzie” i „Odysei” Homera treść jest wprost przepełniona światem bogów . Religia ponad to kształtowała obyczaje , była wszechobecna w nauce i sztuce . Podkreślić trzeba tutaj istotne znaczenie mitologii . Mitologia oddziaływuje na literaturę np. stanowi tworzywo tragedii greckiej ( „Antygona” Sofoklesa, dzieła Homera ) , oddziaływuje na sztuki plastyczne ( odwzorowanie postaci , scen mitycznych na wazach i malowidłach ). Mitologia wreszcie stanowi istotny czynnik obrzędów – wróżbiarstwo, święta na cześć mitycznych bohaterów. Najdawniejszą religię grecką ukształtowały 2 pojęcia , a mianowicie :animizm i animatyzm .

Animizm – jego istotą jest przyjęcie dogmatów o nieśmiertelności duszy ludzkiej . Zakładał , że każda istota ludzka posiada nieśmiertelną duszę .

Dogmat – coś co się przyjmuje z góry jako istniejące i co nie da się wyjaśnić rozumowo .

Animatyzm – wiara w uduchowienie wszystkich przedmiotów natury , ożywionych np. drzewa czy zwierzęta i nieożywionych – kamienie , góry .

Początkowo Grecy oddawali cześć bóstwom bezkształtnym i pozbawionym nazwy . W miarę rozwoju religii greckiej , zaczęto oddawać cześć przedmiotom martwym. Taka odmiana religii nazywa się fetyszyzmem . Następnie rolę bóstwa przejęły zwierzęta , które były dla Greków bóstwami teriomorficznymi, czyli zwierzęco-kształtnymi , np. niedźwiedź symbolizował puszczę , rumak burzliwe morze , byk niebo.
Z Czasem Grecy zaczęli nadawać bogom postać ludzką i nazywa się to miksantropizmem. To doprowadziło w konsekwencji do tego , że bogowie zaczęli być pojmowani antropomorficznie i tak było zarówno w życiu codziennym jak i w literaturze , sztuce , oraz filozofii . W poematach Homera , każdy bóg posiada własne indywidualne imię oraz określony zakres władzy nad przyrodą i człowiekiem .
Bogowie byli dla Greków ludźmi , tylko że nieśmiertelnymi i nieco lepszymi. Mimo to mieli te same zalety i wady , doznawali takich samych uczuć , miłości , pożądania , radości , strachu np. w „Iliadzie” Homera Ares , bóg wojny , wydał okrzyk bólu , gdy zraniono go strzałą ; żona Hefajstosa , Afrodyta zdradzała męża z Aresem itd.
Zamysły bogów , które objawiali z pomocą znaków , przepowiedni , albo wyroczni , nie mogły być contra natura . Wolę bogów ograniczało bowiem pewne wszechpotężne , uniwersalne bóstwo , czyli Mojra .

Mojra , to tyle co Los i Przeznaczenie . Mojra to była personifikacja odwiecznego porządku świata . Jej zamysły nie mogły być zmienione ani przez modły ludzkie , ani też przez interwencję bogów ( także bogowie musieli się jej podporzadkować).
Swą nazwę bierze ona od greckiego czasownika meiromai , co oznacza „otrzymać w udziale”. Mojra każdego człowieka była zatem częścią przeznaczonego dla niego zasobu życia , szczęścia etc.
Początkowo każdy człowiek posiadał także własną Kerę , czyli indywidualną boginię śmierci . I tak się rzecz miała do ok. XII w.p.n.e. Natomiast Homer mówi już o 3 Mojrach , które potem w religii łacińskiej otrzymały nazwę Parki. To one od tego czasu regulowały życie ludzkie w następujący sposób :
Kloto ( Prządka) przędła nić żywota ludzkiego. Jej siostrą była Lachesis(Los) , która wyznaczała długość życia . Ostatnią z nich była Atropos ( Bezlitosna), która przecinała nić . Mojry były wg najpopularniejszej wersji córkami Dzeusa i Temidy . Wg starszej wersji były córkami Nocy . Przyjmując tę wersję zaliczymy je do najdawniejszego pokolenia bogów , które uosobiało najbardziej pierwotne elementy sił natury...

Dodaj swoją odpowiedź
Historia

Starożytna grecja- kultura, religia

Starożytna Grecja od dawna była zwana kolebką cywilizacji Europejskiej. Nie chodzi tu o wiarę w wielu bogów bo nie jest to podobne do późniejszych ani współczesnych czasów, lecz o zewnętrzne oznaki kultu- architekturę rzeźby, świątyń...

Kulturoznawstwo

Wierzenia i Mitologia Słowian

Wierzenia i mitologia Słowian

Jak zauważył Stanisław Urbańczyk, wybitny badacz pogańskiej religii Słowian: „Póki człowiek nie osiadł w mieście, a zwłaszcza póki naukowo nie zaczął badać przyrody(…)skazany był na stałe ...

Język polski

Mitologia

1.Encyklopedyczne znaczenie słowa mit:

Fantastyczna historia, opowieść o bogach, demonach, legendarnych bohaterach oraz o nad naturalnych wydarzeniach z udziałem tych postaci; stanowi próbę wyjaśnienia odwiecznych zagadnień bytu, �...

Kulturoznawstwo

Lechia - Mitologia Polski

Wprowadzenie:
Mitologia Lechii jest o tyle trudna do spisania, że mamy tylko cząstkowe informacje na temat wierzeń naszych przodków. Poniższy wykaz i opis jest oparty o informacje kronikarzy i badaczy historii Polski wczesnego średniowiec...

Język polski

Bóstwa Ziemi, źródeł, pól i lasów -Mitologia

Tellus Mater – prastara bogini pola uprawnego, zwana również Matką Ziemią, która za sprawą wierzeń pozwala kiełkować, rzuconymi przez siewcę ziarnami. Do bogini zwracano się Jasna lub Boska Bogini. Jej kult sprawowali tzw. Bracia Rolni....