Proces czytania i nauczania

PROCES CZYTANIA, RECEPCJA TEKSTU PRZEZ DZIECI I DOROSŁYCH

- pole widzenia - to co widzimy tzw. „ rzutem oka” ( w danym momencie). Pole widzenia poszerza się z wiekiem.
- stopień rozumienia ( fiksacja )
- stopień koncentracji
- regresja – nauka czytania i pisania ulega zapomnieniu

Podział czytania
- wstępne – spis treści, pobieżne czytanie materiału, nie czytamy dokładnie, czytanie orientacyjne
- drugie czytanie – dokładne czytanie wybranego fragmentu lub całości, często po przeczytaniu tekstu robimy notatki lub podkreślamy
- czytanie ostatnie – koncentrujemy się na wybranych fragmentach, czytanie podsumowujące

Dla przypomnienia materiału robi się notatki, wybierając najważniejsze rzeczy, sposób prowadzenia notatek zależy od treści, celu, od zainteresowania tematem.

Typy notatek
- punkty, podpunkty ( plan )
- ciągłą ( rozwinięta, postać opisu, opowiadania, stosować podział, kolory, podkreślenia)
- zestawienia ( tabele, wykresy )
- rozgałęzione np. chłopi ----- inteligencja


.......... ............
........... ............


PROCES NAUCZANIA

Nauczanie – proces zdobywania wiedzy, umiejetnosci, doświadczeń

Kształcenie – nacisk na zdobywanie wiedzy i nauki

Wychowanie – nacisk na pewne wartosci, na kształtownie własnej osobowosci

Proces kształcenia
- proces zdobywania wiedzy i umiejętnosci, nacisk na wiedze ( kształcenie ogólne), na umiejętnosci ( kształcenie specjalistyczne, zawodowe) rezultatem kształcenia jest wykształcenie

Funkcje kształcenia
- poznawcza – dostarczenie wiadomości o świecie zew,, przyrodzie , człowieku
- praktyczna – wykorzystywanie poznanej wiedzy

Elementy wychowania umysłowego
- znajomosć ogólnych podstaw, wiedzy, o przyrodzie, społeczeństwie, kulturze
- przygotowanie do działalnosci praktycznej ( kształtowanie umiejętnosci i sprawnosci)
- rozwój zdolności, zainteresowań

Dodaj swoją odpowiedź
Muzykologia

Metodyka nauczania muzyki - wybrane zagadnienia

17. MUZYKA LUDOWA I JEJ WALORY DYDAKTYCZNE ORAZ MIEJSCE W TREŚCIACH KSZTAŁCENIA MUZYCZNEGO (INSPIRACJE MUZYKĄ LUDOWĄ W KOMPOZYCJACH XIX/XX WIEKU OBECNYCH W PROGRAMACH NAUCZANIA)

Muzyka ludowa różnych narodów europejskich i muzyka inn...

Pedagogika

Nauka czytania bez stresu


Jak nauczyć dzieci czytać, by proces ten nie kojarzył się ze stresem i nerwowymi godzinami spędzonymi nad książką ?
Na to pytanie próbują znaleźć odpowiedź rodzice, nauczyciele i naukowcy. Niby prosta rzecz (tak nam się wydaje...

Pedagogika

Metody nauki czytania

1. Metoda analityczno-syntetyczna o charakterze E. i F Przyłubskich - powstała w wyniku powiązania rozmaitych metod wykorzystujących różnorodny poziom rozwoju poszczególnych funkcji psychicznych. W ten sposób w procesie nauki czytania, któr...

Pedagogika

Sytuacja szkolna dziecka dyslektycznego

SPIS TREŚCI.

WSTĘP

ROZDZIAŁ I. WPROWADZENIE W PROBLEMATYKĘ SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI
W NAUCE CZYTANIA I PISANIA

1.1. Terminologia
1.2. Symptomatologia ryzyka dysleksji

ROZDZIAŁ II. DIAGNOSTYKA ORAZ TER...

Pedagogika

Bajki i baśnie jako metody wychowawcze oraz ich stosowanie na przykładzie dzieci uczęszczających do przedszkola w warce

Jednym z kluczowych elementów tworzących ramy dla właściwego wychowania jest zbudowanie systemu wartości stanowiącego fundament życia człowieka. Podstawowym miejscem przekazywania tych wartości jest w pierwszej kolejności rodzina, a dalej ...