Pojęcia z psychologii
Pamięć i uczenie się
Wg Baleya uczenie się jest to proces prowadzący do zmiany zachowań pod wpływem poprzednich doświadczeń. Rodzaje uczenia się: habituacja- stopniowy zanik reakcji; Reakcja piętna- reakcja podążania, dzieci szybciej uczą się niż dorośli; Uczenie się zachowania przez rozumienie problemów; zjawisko wglądu- raptowne znalezienie rozwiązania na dany problem
Pamięć- zdolność do magazynowania różnych doświadczeń i reakcji, to co nauczyliśmy się. Rodzaje pamięci: Pamięć krótka (charakter wzrokowy, pamiętamy mniej niż przez sekundę), STM Krótkotrwała (z przetwarzaniem informacji, zapominamy), LTM długotrwała (zbiór wszystkich informacji, czas trwania przetwarzania nieograniczony, bez zapomnienia).
Myślenie – jest to łańcuch operacji umysłowych, za pomocą których przetwarzamy informacje, czyli treści zakodowane w postrzeżenia, wyobrażeniach i pojęciach. Trzy podst. Elementy: - informacje zakodowane w postaci spostrzeżeń, wyobrażeń i pojęć;- Operacje umysłowe za pomocą których przetwarzamy materiał;- reguły różne sposoby, strategie, techniki, taktyki myślenia.
Informacje- Spostrzeżenia, to co człowiek widzi, spostrzega. Wyobrażenia są o charakterze obrazowym. Mogą być odtwórcze (przypominamy sobie to co kiedyś było, w formie zdjęcia, obrazu), i wytwórcze (Nigdy nie widzieliśmy, ale sobie wyobrażamy, np. pegaz). W pojęciach zakodowana jest większość informacji o rzeczywistości, i pełnią one główna rolę w życiu człowieka dorosłego.
Operacje- przetwarzamy za ich pomocą materiał myślowy. Są dwa typy operacji: analiza (od ogółu do szczegółu, rozkładamy na części) i synteza (od szczegółu do ogółu, składamy cos w jedno, uogólnienie, abstrahowanie, porównywanie).
Reguły- porządkują łańcuch operacji, w myśleniu nie występuje jedna operacja, tylko kilka:- algorytmiczne(w jakiej kolejności mamy je użyć, zawsze prowadzi do dobrych wyników);- Heurystyczne (to takie reguły które stosujemy, ale nie ma pewności, nie gwarantują dobrego rozwiązania, mogą być zawodne, intuicja)
Problem- każde znaczenie jakie ma do wykonania. –Jest to rodzaj zadania, którego podmiot nie może rozwiązać za pomocą posiadanych wiadomości, umiejętności i nawyków.- Otwarte, nie mówią nam nic o możliwych rozwiązaniach problemu; -zamknięty, dokładnie określa zbiór możliwych rozwiązań. Podział:- KONWERGENCYJNE jedna poprawna odpowiedz, np. zadanie matematyczne; -DYWERGENCYJNE wiele możliwych poprawnych odpowiedzi. Fazy rozwiązywania problemów:1. dostrzeganie problemu, 2. analiza sytuacji problemu, 3. wytwarzanie pomysłów rozwiązania, 4. weryfikacja pomysłów. Olśnienie- teoria inkubacji( uświadamiamy sobie, że nadal nasz mózg myśli), teoria wygasania błędnych nastawień (kiedy problem odstawimy, nie zajmujemy się już nim, to mózg odpoczywa i potem gdy wracamy do problemu, to mózg znajduje odpowiedź).
Myślenie Twórcze- żeby cos było twórcze musi spełniać warunki: 1. nowość, kopie obrazu nie są nowe, ale oryginał jest twórczy, 2. wartościowość, np. estetyczne, użytkowe, jakościowe, prawdziwe. Największe znaczenie maja reguły, a informacje i operacje zostają takie same.
Rozumowanie dedukcyjne polega na analizowaniu i wyciąganiu wniosków, np. mowa ciała to przesłanki, i my na podstawie pewnych przesłanek wyciągamy wnioski, nie tylko te co narzucają się w sposób oczywisty.