Biznes plan
SPIS TREŚCI
Wstęp....................................................................................................................3
1. Biznesplan i jego założenia ......................................................................4
1.1. Pojęcie, funkcje i forma biznesplanu .........................................................4
1.2. Analiza rynku – ankieta .............................................................................6
2. Ogólne wiadomości o spółce ..................................................................11
2.1. Charakterystyka firmy – umowa spółki cywilnej .....................................11
2.2. Majątek spółki i udziały wspólników – kredyt.........................................12
2.3. Obowiązki i prawa wspólników ...............................................................13
2.4. Rozwiązanie spółki ...................................................................................13
3. Formalności związane z rozpoczęciem działalności ............................14
3.1. Rejestracja spółki w Urzędzie Miasta ......................................................14
3.2. Zgłoszenie do ewidencji statystycznej – (GUS) – REGON .....................14
3.3. Zgłoszenie rozpoczęcia działalności gospodarczej do Urzędu
Skarbowego ..............................................................................................15
3.4. Zakład Ubezpieczeń Społecznych – rejestracja pracowników i
Pracodawców ............................................................................................16
4. Budowa, zatrudnienie i płace ................................................................17
4.1. Budowa budynku dyskoteki – kosztorys ..................................................17
4.2. Koszty związane z zatrudnieniem pracowników .....................................17
5. Marketing i reklama ..............................................................................18
Zakończenie .......................................................................................................19
Literatura ..........................................................................................................20
Wstęp
Prawie każdy z nas marzy o tym, aby być właścicielem dobrze prosperującej firmy. Otóż w dzisiejszych czasach, w tak dobrze rozwijającej się gospodarce rynkowej jest to możliwe. Wystarczy dobry pomysł, trochę gotówki i marzenie staje się rzeczywistością.
W pracy tej chcę pokazać właśnie, w jaki sposób to osiągnąć. Przedsiębiorstwo jest wyodrębnioną pod względem ekonomicznym i prawnym jednostką gospodarczą, która prowadzi działalność produkcyjną, handlową lub usługową w celu osiągnięcia zysku. Zanim to jednak nastąpi istnieje jeszcze wiele różnych czynności, które należy wykonać. Poprawna rejestracja jest w odpowiednim urzędzie i opłacenie wszystkich kosztów związanych z rozpoczęciem działalności i to niektóre z nich.
Aby jednak nie pogubić się załatwianiu tych spraw, nie pominąć ważnych decyzji, należałoby sporządzić plan prowadzenia działalności zwany biznesplanem.
1. BIZNESPLAN I JEGO ZAŁOŻENIA
Planowanie, jako jedna z najbardziej istotnych funkcji zarządzania, powinno stać się narzędziem sterowania procesami zachodzącymi w przedsiębiorstwie. Aby zwiększyć szansę wygranej należy starannie przygotować plan działalności gospodarczej, czyli biznes plan, w którym przedsiębiorstwa określają cele, jakie chcą osiągać, strategię i taktykę swego działania oraz ramy czasowe, w jakich cele te powinny być osiągnięte. W warunkach gospodarki rynkowej biznes plan jest kluczowym narzędziem w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
1.1. POJĘCIE, FUNKCJE I FORMA BIZNESPLANU
Biznesplan, zwany też planem gospodarczym, planem prowadzenia interesów jak również planem przedsięwzięć, jest dokumentem, który w swej treści zawiera niezbędne informacje, dotyczące działalności, której chcemy rozpocząć.
Układając biznesplan mam na myśli określoną strategię działania, która pozwoli nam na efektywne gospodarowania środkami zarówno pieniężnymi jaki i rzeczowymi. Posiadając określone zasoby materialne chcę wykorzystać je tak, aby przyniosły one w przyszłości jak największe zyski. Dlatego należy wybrać jak najbardziej optymalny spośród wielu możliwości aby osiągnąć zamierzony cel.
Na świecie tylko te przedsiębiorstwa przynoszą sukcesy rynkowe, które dobrze planują swoją działalność. Dlatego opracowując plan prowadzenia interesów należy uwzględnić, że przedsiębiorstwo działa w otoczeniu, na które nie ma w pełni wpływu. Przyszłości więc nie jesteśmy w stanie dokładnie przewidzieć, możemy tylko oszacować prawdopodobieństwo zaistnienia zdarzeń i miarę możliwości ograniczyć niepewność i uniknąć błędnych decyzji.
Biznesplan pełni trzy podstawowe funkcje. Pierwsza z nich pozwala nam na rozwijanie pomysłów w prowadzeniu przedsiębiorstwa, stwarza również możliwości dokonywania trafnych wyborów związanych z realizacją obranej strategii, eliminując także pomyłki w praktyce.
Kolejna funkcja służy do oceny, czy założenia mojego planu gospodarczego było realne. Jakie są osiągnięcia w tym kierunku i w których punktach przedsiębiorstwo odeszło od podjętych wcześniej decyzji.
Trzecia z kolei funkcja ma na celu zachęcaniu potencjalnych kredytodawców lub akcjonariuszy do zainwestowania kapitały w moje przedsiębiorstwo.
Plan zachęci ich do tego, ukazując w pozytywnym świetle obraz mojej firmy i prezentując ścisłe informacje zapewniające sukces gospodarczy. Tworząc biznesplan w wielu przypadkach najistotniejszą rolę odgrywa ostatnia z wymienionych funkcji. Ponieważ moje przedsiębiorstwo będzie w formie spółki cywilnej zajmę się szukaniem kredytodawców.
Biznesplan ma pomóc nam w szczególności założyć nowe przedsiębiorstwo, w przyszłości (jeśli będzie to konieczne) dokonać jego restrukturyzacji, podejmować ryzykowne przedsięwzięcia oraz przezwyciężyć ewentualny kryzys w jego działalności.
Dotychczas biznesplan miał formę tabel, obecnie jest dokumentem opisowym, w którym tabele stanowią załącznik do planu. Biznesplan powinien być jasny, dobrze zredagowany językiem fachowym, ale interesującym a nawet entuzjastycznym, jednakże bez przemilczania słabych stron.
Biznesplan nie może ujawniać informacji poufnych, musi być również pod względem graficznym, ortograficznym i gramatycznym, zgodny z zasadami interpunkcji.
Typowy dokument tego rodzaju powinien zawierać:
- streszczenie planu,
- charakterystykę firmy,
- analizę rynku,
- strategię marketingową,
- plan finansowy,
- załączniki.
1.2. ANALIZA RYNKU - ANKIETA
Analiza rynku ma za zadanie określić pozycję przedsiębiorstwa na rynku, na którym prowadzi ono sprzedaż lub świadczy usługi. Badania należy prowadzić tak, aby z wniosków dowiedzieć się, czy rozpoczęcie własnej działalności będzie słusznym posunięciem. Należy wyjść naprzeciw wymaganiom, jakie stawia nam społeczeństwo, bowiem klient odgrywa w tym procesie główną rolę.
Na działalność przedsiębiorstwa wpływają czynniki zewnętrzne, na które nie ma ono wpływu lub ma wpływ ograniczony. Do najważniejszych zewnętrznych uwarunkowań należy konkurencja.
Analizując tczewski rynek rozrywkowy i potrzeby tutejszej młodzieży doszłam do wniosku, że oferowane usługi w tym kierunku nie są wystarczająco rozwinięte.
Rynek rozrywkowy w moim mieście jest bardzo ubogi, dlatego też postanowiłam otworzyć klub na miarę XXI wieku. Będzie on w sobie skupiał możliwie wszystkie cechy, jakie powinien mieć dobry klub: wyśmienita kuchnia, dobra muzyka, miła obsługa i przyjemna atmosfera będą towarzyszyły szampańskiej zabawie. Chcę również, aby raz w miesiącu można było bawić się przy muzyce granej na żywo przez znanych polskich wykonawców. To jedna z wielu propozycji, przez którą chcę poszerzyć klientelę.
Przeprowadziłam ankietę wśród tczewskiej młodzieży. Z niej dowiedziałam się, że według ankietowanych największą popularnością cieszy się „BAR FELIX”. Charakteryzuje się on wysokim standardem, miłą i szybką obsługą oraz przyciąga masę ludzi dobrą, nowoczesną muzyką. Oprócz wyżej wymienionego klubu jest jeszcze kilka knajp, ale nie zdobyły one równie dobrej renomy.
ANKIETA
Nowy lokal – tak czy nie?
1. Czy uważasz, że w naszym mieście jest za mało klubów rozrywkowych?
tak
nie
2. Czy spośród tych, które są na tczewskim rynku masz swój ulubiony?
Jaki?
........................................................
3. Jak często bywasz w dyskotekach?
raz w miesiącu
więcej niż raz w miesiącu
rzadziej niż raz w miesiącu
4. Czy według Ciebie dyskoteki powinny odbywać się:
w piątki i soboty
przez cały tydzień
5. Czy myślisz, że muzyka grana na żywo raz w miesiącu przyciągnęłaby
więcej młodzieży?
tak
nie
nie wiem ale warto spróbować
6. Czy byłbyś w stanie zrezygnować z dotychczasowych przyzwyczajeń
i zmienić loka, w którym lubisz przebywać i przyjść do nowego lokalu?
tak
nie
Dziękuję za współpracę. Postaram się wyciągnąć jak najkorzystniejsze wnioski i urozmaicić życie towarzyski w naszym mieście.
Opracowanie własne.
Największą popularność wśród ankietowanych zdobył bar „Felix”, bo aż 86 % uznało, że jest on najlepszym miejscem rozrywki w Tczewie. Znacznie mniej % uzyskał „Sokół”(8%) i „Atrium”(6%).
3.Jak często bywasz w dyskotekach?
raz w miesiącu
więcej niż raz w miesiącu
rzadziej niż raz w miesiącu
Raz w miesiącu
Więcej niż raz w miesiącu
Rzadziej niż raz w miesiącu
Zdecydowana większość tczewskiej młodzieży (68 %) odwiedza kluby dyskotekowe częściej niż raz w miesiącu. Prawie taki sam procent osób korzysta z tych usług raz w miesiącu lub rzadziej.
4.Czy według Ciebie dyskoteki powinny odbywać się?
w piątki i soboty
przez cały tydzień
Na 100 ankietowanych zdania były równomiernie podzielone. 50 % odpowiedziało, że dyskoteki powinny odbywać się w piątki i soboty, a druga połowa chciałaby się bawić przez cały tydzień.
5. Czy myślisz, że muzyka grana na żywo raz w miesiącu przyciągnęłaby więcej
młodzieży?
tak
nie
nie wiem, ale warto spróbować
87 % osoby twierdzące, że to dobry pomysł
13 % osoby twierdzące, że warto spróbować
Ankietowana młodzież bardzo chętnie uczestniczyłaby w koncertach, bowiem dobry pomysł aż na 100 przypadkowo wybranych osób 87 % odpowiedziało, że to bardzo dobry pomysł, a 13 % że warto spróbować.
5. Czy byłbyś w stanie zrezygnować z dotychczasowych przyzwyczajeń i zmienić lokal, w którym lubisz przebywać i przyjść do nowego lokalu?
tak
nie
100 % potencjalnych klientów
Pytanie to odniosło sukces. Całe 100 % odpowiedziało, że lubi zmiany i nowe otoczenie.
Opracowanie własne.
1. OGÓLNE WIADOMOŚCI O SPÓŁCE CYWILNEJ
1.1. CHARAKTERYSTYKA FIRMY – UMOWA SPÓŁKI
CYWILNEJ
Jak dwie osoby fizyczne, chcą rozpocząć wspólną działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Przez umowę spółki (art. 860 paragraf 1 kodeksu cywilnego), jako wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony, w szczególności przez wniesienie wkładów.
Z tego wynika, że:
- po pierwsze, spółka jest stosunkiem prawnym powstającym w wyniku zawarcia umowy;
- po drugie, głównym zadaniem wspólników jest osiągnięcie jak najlepszych wyników
- po trzecie, dążenie do tego musi odbywać się w sposób zgodny z umową.
Nasze przedsięwzięcie zawieramy na czas nieokreślony. Do zawarcia umowy spółki cywilnej wystarczy zgodne oświadczenie woli wspólników. Do celów dowodowych musi być jednak stwierdzona pismem.
1.2. MAJĄTEK SPÓLKI I UDZIAŁY WSPÓLNIKÓW -
KREDYT
Szczególnym obowiązkiem wspólników spółki cywilnej jest wniesienie wkładów, które będą stanowić jej majątek. Dlatego też udziałem Justyny Górki jest samochód dostawczy, Jan Nowak zaś przeznacza sprzęt techniczny.
Ponieważ spółka ta nie posiada osobowości prawnej, właścicielami majątku jesteśmy my wspólnicy, a nie spółka. Jest to współwłasność łączna.Za zobowiązania, które mają miejsce w czasie prowadzenia wspólnej działalności gospodarczej, odpowiadamy solidarnie, całym wspólnym majątkiem oraz majątkiem indywidualnym.
Na rozpoczęcie działalności zaciągniemy również kredyt, który stanie się częścią majątku. Naszym kredytodawcą będzie BIG Bank Gdański S.A. Roczna stopa oprocentowania wynosi 22 %, a prowizja 3%. Zaciągnięty kredyt spłacimy w ciągu pięciu lat. Pieniądze zostaną przelane na wcześniej założony rachunek bankowy również w wyżej wymienionym banku.
1.3. OBOWIĄZKI I PRAWA WSPÓLNIKÓW
Umowy spółki cywilnej przewiduje, że prowadzenie jej spraw powierzone może zostać wszystkim wspólnikom, jednemu z nich lub też osobie trzeciej (np. wykwalifikowanemu menadżerami). Działalnością naszej firmy wspólnicy będą zajmować się w równym stopniu. Również reprezentacja interesów spółki w stosunkach zewnętrznych, a więc przede wszystkim możliwości składania i przyjmowania oświadczeń woli w zakresie praw majątkowych będzie należała do każdego z nas.
Mamy także prawo do równego udziału w zyskach i stratach spółki, bez względu na rodzaj i wartość wniesionego wkładu.
Mimo, że skład osobowy spółki cywilnej jest w zasadzie niezmienny, istnieje możliwość wystąpienia wspólnika ze spółki zawartej na czas nieokreślony, w drodze wypowiedzenia udziału. Wspólnikowi występującemu zwraca się w naturze rzeczy, które wniósł do spółki oraz przypadającą na niego część majątku wspólnego.
1.4. ROZWIĄZANIE SPÓŁKI
Istnieje wiele przyczyn, które mogą doprowadzić do rozwiązania spółki. Po pierwsze może nastąpić z mocy prawa, gdy zostanie osiągnięty cel określony w umowie lub gdy upłynął czas, na jaki została utworzona. Nie możemy też mówić o istnieniu spółki, gdy pozostał w niej tylko jeden wspólnik (np. wskutek odstąpienia innych wspólników od umowy).
Ponieważ nasza spółka została zwarta na czas nieoznaczony, możemy rozwiązać ją z mocy prawa jednomyślną uchwałą założycieli, lub przez sąd z innych ważnych przyczyn.
Po rozwiązaniu spółki następuje jej likwidacja. Polega ona na zrealizowaniu wierzytelności oraz zapłaceniu jej długów (jeżeli takie miały miejsce).
Nam – wspólnikom, zwraca się wkłady z pozostałego majątku, a występującą nadwyżkę dzieli się między nas. Nadal za występujące ewentualnie długi odpowiadamy solidarnie.
3. FORMALNOŚCI ZWIĄZANE Z ROZPOCZĘCIEM
DZIAŁALNOŚCI
3.1. REJESTRACJA SPÓŁKI W URZĘDZIE MIASTA
Aby spółka stała się prawnie działającą jednostką gospodarczą należy ją zarejestrować w odpowiednim urzędzie.
Spółki prawa handlowego, takie jak: spółka akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jawna czy komandytowa, ewidencjonowane są w rejestrze handlowym, prowadzonym przez odpowiednie sądy gospodarcze, natomiast forma własności naszej firmy, czyli spółka cywilna, w odróżnieniu od wyżej wymienionych rejestrowana jest w Urzędzie Miasta. W tym celu należy wypełnić formularz zgłoszeniowy.
3.2. ZGŁOSZENIE DO EWIDENCJI STATYSTYCZNEJ (GUS) - REGON
Właściciele firmy ,,Primavera" S.C. 16 grudnia 1998 roku złożyli wniosek do Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego o nadanie numeru identyfikacyjnego REGON
Każdy podmiot gospodarczy oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej są obowiązane do posiadania numeru identyfikacyjnego krajowego rejestru urzędowego i posługiwania się nim przy przekazywaniu informacji wykorzystywanych dla celów statystycznych oraz mają obowiązek informowania o zachodzących zmianach w zakresie danych dotyczących firmy.9
Tego samego dnia Urząd Statystyczny w Gdańsku wydał zaświadczenie, że podmiot „PRIMA VERA" S.C. otrzymał w systemie identyfikacji podmiotów gospodarki narodowej REGON statystyczny numer identyfikacyjny 324892 571.
'' „Zakładani i prowadzę spółkę cywilną" - Doradca Podatnika, Wydawnictwo INFOR
3.3. ZGŁOSZENIE ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI
GOSPODARCZEJ DO URZĘDU SKARBOWEGO
15 grudnia 1998 roku spółka złożyła w Urzędzie Skarbowym w Tczewie przy ulicy Gdańskiej 33 (właściwym w sprawie podatku od towarów i usług) zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2 wraz z dwoma załącznikami NIP-D o nadanie firmie numeru identyfikacji podatkowej NIP. Podatnicy są zobowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, które dokonuje się jednorazowo.10
Po rozpatrzeniu zgłoszenia spółka otrzymała numer identyfikacji podatkowej (NIP) 593-18-23-527.
Po otrzymaniu NIP-u spółka złożyła w Urzędzie Skarbowym w Tczewie zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego druk VAT-R, gdyż podatnicy są zobowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie rejestracyjne.
Następnie jeden ze wspólników zamieszkały w Tczewie, dla którego właściwym w sprawach podatku dochodowego jest Urząd Skarbowy w Tczewie, złożył w tym urzędzie zawiadomienie, że spółka cywilna „PRIMAVERA" będzie prowadziła podatkową księgę przychodów i rozchodów.11
Takie zgłoszenie powinno nastąpić przed upływem 20-go stycznia roku podatkowego, w którym firma będzie opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach, a jeżeli obowiązek prowadzenia księgi powstaje w ciągu roku, zgłoszenie powinno być złożone w terminie 7 dni od dnia założenia księgi.
Jeżeli na terenie miasta funkcjonuje więcej niż jeden urząd skarbowy zawiadomienie należy złożyć w tym, do którego podlega spółka.
Ponieważ spółka zatrudnia pracowników na stałe, musi również do Urzędu Skarbowego złożyć w ich imieniu oświadczenie dotyczące obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy. Tak więc co miesiąc pracodawca będzie odprowadzał procentowo ustaloną kwotę tego podatku.
10 „Zakładam i prowadzę spółkę cywilną" - Doradca Podatnika, Wydawnictwo INPOR " „Zakładam i prowadzę spółkę cywilną" - Doradca Podatnika, Wydawnictwo INFOR
3.4. ZAKŁAD UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH -
REJESTRACJA PRACOWNIKÓW
I PRACODAWCÓW
Z dniem l stycznia 1999 r. weszła w życie nowa ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych, która nakłada na płatników składek szereg obowiązków. Osoba prowadząca pozarolniczą działalność ma obowiązek dokonania zgłoszenia płatnika składek oraz zgłoszenia siebie do ubezpieczenia w ciągu 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczenia. Niezależnie od powyższego osoba prowadząca pozarolniczą działalność zobowiązana jest do przysyłania dokumentów rozliczeniowych i opłacania składek w terminie:
- do 12 dnia następnego miesiąca-jeżeli opłaca składki wyłącznie za siebie;
- do 15 dnia następnego miesiąca- w pozostałych przypadkach.12 Pracodawcy (płatnicy składek) klubu ,,PRIMAVERA" S.C. zobowiązują się dokonać własnych oraz imiennych zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych wszystkich osób (pracowników), za które opłacać będą składki na te ubezpieczenia.
Najpierw jednak muszą dokonać zgłoszenia spółki do ubezpieczenia społecznego na formularzach ZUS ZFA oraz ZUS DRĄ . Zgłoszenie ZFA jest jednorazowe, natomiast DRĄ jest deklaracją rozliczeniową miesięczną właścicieli spółki.
Aby ubezpieczyć pracowników składa się; zgłoszenie do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego ZUS ZUA, raport imienny dla płatników nie uprawnionych do wypłaty świadczeń z ubezpieczenia chorobowego ZUS RNA, a także raport imienny o należnych składkach na ubezpieczenie zdrowotne ZUS RŻĄ. Ubezpieczenia obejmują składki:
- emerytalną 9,76 % _
- rentową 6,5 %
- chorobową 2,45 %
- wypadkową 2,03 %
- zdrowotną 7,5 %
(składki te oblicza się z wynagrodzenia po ubruttowieniu, którego
współczynnik wynosi 123,0164 % wynagrodzenia zasadniczego)
12 Poradnik dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą opłacających składki wyłącznie za siebie lub za siebie i osobę współpracującą
4. BUDOWA, ZATRUDNIENIE I PŁACE
4.1. BUDOWA BUDYNKU DYSKOTEKI - KOSZTORYS
Po uzyskaniu odpowiednich zezwoleń na budowę właściciele spółki wynajęli firmę budowlaną, która wstępnie wyceniła i opracowała cennik kosztorysowy. Z niego możemy dowiedzieć się, że koszt całej budowy łącznie z wyposażeniem i opłaceniem usług wyżej wymienionej firmy wyniesie ok. 252 845,85.
Powierzchnia budynku obejmuje obszar 200 m kw. i składa się z części głównej -sali tanecznej, szatni, bufetu, części sanitarnej i zaplecza.
4.2. KOSZTY ZWIĄZANE Z ZATRUDNIENIEM PRACOWNIKÓW
Firma będzie zatrudniała dziesięciu pracowników. Obejmą oni następujące stanowiska:
- barman- dwóch pracowników;
- kelner- dwóch pracowników;
- zaopatrzeniowiec;
- ochroniarz- dwóch pracowników;
- prowadzący dyskoteki (D J);
- szatniarz;
- sprzątaczka.
Każdy z nich otrzyma płacę zasadniczą w wysokości 520 złotych brutto, plus godziny nadliczbowe oraz premie.
Pracownicy złożyli pisemne oświadczenia (PIT 2 - patrz rozdział 3 punkt
3.4.), że w jego imieniu będziemy odprowadzać podatek dochodowy do
budżetu państwa.
Po ubruttowieniu płacy brutto, pracodawcy oraz podlegający im pracownicy zobowiązują się do pokrycia w równym stopniu (po 50%) składki na ubezpieczenia społeczne. Rozliczeń tych dokonuje się na formularzach RNA i RŻĄ, o których była mowa w rozdziale 3.
5. MARKETING I REKLAMA
Aby przedsiębiorstwo odniosło sukces, musi ono przynosić zyski. Są one uzależnione od ilości osób, które postanowią skorzystać z naszych usług. Dlatego też jednym z podstawowych celów klubu „PRIMA VERA" S. C. jest organizacja reklamy i marketingu.
Marketing to zespół zintegrowanych działań i instrumentów związanych z badaniem i kształtowaniem rynku, mających na celu również kształtowanie produkcji, obrotu towarowego i usług z punktu widzenia rynku.13
Firma chce przyciągnąć jak najwięcej klientów. Dlatego też poza dobrą zabawą i miłą obsługą, głównym atutem będą organizowane raz w miesiącu koncerty znanych i lubianych polskich wykonawców.
Kolejną drogą, jaką chcę dotrzeć do społeczeństwa będzie reklama. Jedną z jej form będzie ogłoszenie w miejscowej prasie - „Gazeta Tczewska".
Chcę się także zareklamować w sieci telewizyjnej „Telkab" oraz w programie radiowym. Poza tym rozprowadzę wśród młodzieży szereg zaprezentowanych dalej ulotek.
13 Marian Pietraszewski - „Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw"
ZAKOŃCZENIE
Głównym zadaniem mojej pracy było pokazanie przyszłym potencjalnym właścicielom firm w jaki sposób można zorganizować działalność przedsiębiorstwa.
Jest wiele czynników, które należy spełnić, aby jednostka gospodarcza mogła zaistnieć. Chcę również umożliwić czytelnikom poznanie od wewnątrz całej procedury powstawania spółki. Nie należy także zapominać, że podstawowym kluczem do sukcesu jest wcześniej sporządzony biznesplan. Jednostka gospodarcza tylko wtedy odnosi zwycięstwo, kiedy jej działalność jest profesjonalnie zaplanowana. Mam nadzieję, że przedstawiony przeze mnie plan prowadzenia interesów posłuży jako pomoc tym, którzy będą chcieli otworzyć własny interes.
LITERATURA:
1. Marcin Pietraszewski – „Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw”
2. Kodeks cywilny – Wydawnictwo prawnicze
3. Jerzy Lewandowski – „Elementy prawa”
4. „Zakładam i prowadzę spółkę cywilną” – Doradca Podatnika, Wydawnictwo INFOR
5. Poradnik dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą opłacających składki wyłącznie za siebie lub za siebie i osobę współpracującą