Ideologie, demokracja

Funkcje ideologii:
- Uprawomacniająca istnienie różnych ugrupowań politycznych
- Programowo-polityczna – ideologia wpływająca na kształt programów politycznych partii i ruchów społecznych, wpływ na tożsamość ideową partii itd.
- Poznawcza – ideologie tworzą i upowszechniają określony obraz świata, jednostka wybierając jakąś doktrynę uzyskuje klucz do poznania i zrozumienia mechanizmów rządzących życiem społecznym
- Integrująca – łączy ludzi, którzy identyfikują się z określonymi poglądami, rodzi między nimi więź emocjonalną, często jest wzmacniana więzią organizacyjną

Doktryny prawicowe głoszą niechęć do radykalnych zmian. Pochwalają podstawowe wartości, za które zwykle przyjmują religię, kulturę, własność prywatną i tradycję narodową i państwową. Stawiają wolność ponad równością. Z reguły sprzeciwiają się wprowadzeniu zmian w istniejącym porządku społeczno – politycznym. Prawica reprezentuje ludzi zadowolonych ze swojej sytuacji, a więc najczęściej dobrze sytuowanych. Doktryny prawicowe opowiadają się przeciwko nadmiernemu zaangażowaniu państwa w sprawy gospodarcze. Najczęściej spotykaną współcześnie doktryną prawicową jest konserwatyzm.
Doktryny lewicowe głoszą przede wszystkim hasła sprawiedliwości społecznej, domagają się pełniejszej realizacji zasady równości wszystkich ludzi, występują w imieniu i obronie interesów ludzi słabszych. W przeciwieństwie do ideologii prawicowych nie akceptują tezy, że nierówność społeczna jest naturalna. Za naturalną uważają równość, natomiast podziały społeczne przypisują niesprawiedliwym stosunkom własnościowym i regulacjom prawnym. Doktryny lewicowe zwalczają wszelkie formy dyskryminacji. Odrzucają tradycję w imię postępu. Widzą potrzebę ingerencji państwa w życie gospodarcze, bo mechanizmy wolnorynkowe uważają za niewystarczające.
Doktryny centrowe opowiadają się za utrzymaniem pewnej równowagi między interesami różnych warstw społecznych, a także między elementami tradycji i nowatorstwa. Nie głoszą wprawdzie, że nierówność społeczna jest niesprawiedliwością, jednak domagają się żeby społeczeństwo starało się ją ograniczyć i łagodzić negatywne skutki wynikające z wolnej gry sil rynkowych. Taką rolę przypisują różnym organizacjom społecznym, stowarzyszeniom czy fundacjom. Doktryny centrowe charakteryzują się umiarkowaniem, ale także brakiem wyrazistości. Mogą być centroprawicowe lub centrolewicowe.

Konserwatyzm – jest ideologią odwołującą się do takich wartości, jak tradycja, religia, naród, rodzina, hierarchia, autorytet, odpowiedzialność, wolność osobista, własność poszanowanie prawa.
Pacyfizm – domaga się ustanowienia trwałego pokoju między narodami, potępia wojnę i przemoc, jako zjawiska niesprawiedliwe i niezgodne z natura człowieka. Wszystkie konflikty powinny być rozwiązywane zgodnie z prawem międzynarodowym, bez użycia siły zbrojnej. Potępiana jest zarówno wojna agresywna, obronna, jak i narodowowyzwoleńcza.
Anarchizm – uznaje, że największym zagrożeniem dla człowieka jest państwo. Podstawowym celem jest walka z państwem aż do jego całkowitego zniszczenia, obalenie władzy i zniesienie własności prywatnej. Dążono do absolutnej wolności jednostki, pozbawionej przymusu i ograniczeń zewnętrznych.
Liberalizm – najważniejszy jest indywidualizm rozumiany jako odmienność ludzi, a zarazem traktujący społeczeństwo jako zbiór jednostek (a nie byt zbiorowy). Najwyższą wartością jest zawsze jednostka ludzka i jej szczęście. Oznacza to, że człowiek ma zawsze prawo decydować o sobie i być wolny. Wobec tego jedyną granicą wolności jednostki jest wolność innych ludzi, stąd równe prawo jednostek do wolności.
Socjaldemokracja – ruch społeczny zapoczątkowany przez robotników zmierzający początkowo do zastąpienia kapitalizmu socjalizmem, a następnie do uspołecznienia gospodarki rynkowej i zmniejszenia nierówności społecznych.
Komunizm – system społeczno-polityczny stworzony w myśl zasad ideologii komunistycznej. System poglądów głoszący program całkowitego zniesienia ucisku i wyzysku społecznego, postulujący powszechność, równość i sprawiedliwość oraz zbudowanie społeczeństwa bezklasowego opartego na społecznej własności środków produkcji i sprawiedliwym podziale dóbr.
Agraryzm – doktryna społeczna, głosząca, że podstawą gospodarki jest rolnictwo. Idee agraryzmu można ująć w czteropoziomowej piramidzie wartości. Na poziomie pierwszym od dołu jest ziemia, człowiek i praca. Na drugim od dołu rodzina, gmina i samorząd, na trzecim naród, ojczyzna i państwo, na samym szczycie jest ludzkość.
Faszyzm – Najważniejszym dobrem w państwie jest wspólnota, czyli naród. Prawa jednostki są podporządkowane prawom narodu, który zyskuje tym samym realną osobowość, nie tylko jako pojęcie abstrakcyjne. Każde działanie dla jej dobra i na jej korzyść jest działaniem moralnie usprawiedliwionym. Jest to przede wszystkim zasada wodzostwa.
Demokracja to ustrój polityczny, w którym władza państwowa spoczywa w rękach wszystkich obywateli. Obywatele ci mają prawo uczestniczyć w życiu politycznym, podejmować ogólnonarodowe decyzje oraz wybierać i odwoływać swoich przywódców.

Demokracja bezpośrednia - wszyscy członkowie danej społeczności osobiście uczestniczą w podejmowaniu decyzji politycznych.
Pewnymi formami demokracji bezpośredniej w nowoczesnym świecie są:
- referendum powszechne, czyli głosowanie nad pewna konkretną sprawą w celu zebrania i wyrażenia opinii lub woli społeczeństwa (np. w Polsce w latach 90 odbyło się referendum dotyczące uwłaszczania i projektu nowej konstytucji),
- plebiscyt, czyli powszechne głosowanie mieszkańców określonego terytorium w sprawie przynależności tego obszaru do danego państwa,
- zgromadzenia, zwoływane do podjęcia wymaganych uchwał.

Demokracja pośrednia - obywatele sprawują swoją władzę zwierzchnią za pośrednictwem swoich reprezentantów, którzy wybierani są zarówno do ciał przedstawicielskich na szczeblu centralnym (parlament), jak i lokalnym (samorząd).

Rozwój demokracji:
- Demokracja ateńska – władze mieli tylko rodowici mieszkańcy Aten, mężczyźni powyżej 20-stego roku życia.
- Republika rzymska – (arystokratyczna) – najważniejszą role w państwie odgrywali członkowie starszych rodów patrycjuszowskich, którzy pełnili główne urzędy i wchodzili w skład senatu.
- Wspólnoty wczesnochrześcijańskie – wybory biskupów, diakonów, przez członków wspólnoty, równość wszystkich wobec Boga.
- Demokracja plemienna – główna rola – wiec, czyli zebranie dorosłych obywateli plemienia orzekające o najważniejszych sprawach.
- Demokracja szlachecka (stanowa) – tylko szlachta miała pełnie praw politycznych i ekonomicznych w RP, reszta odgrywała role drugoplanowe.
- Demokracja burżuazyjna – czołowe zasady – prawa obywatelskie (deklaracja niepodległości w USA – 1776r. oraz deklaracja praw człowieka i obywatela 1789r.) Po raz pierwszy podstawą polityki stała się konstytucja. Istotnym elementem był również system reprezentacji (teraźniejszy ustrój).

Obecnie demokracja bezpośrednia występuje w formie:
1. referendum – powszechne głosowanie obywateli w kwestiach społecznych, politycznych, gospodarczych
2. inicjatywy ludowej – możliwość wszczęcia postępowania ustawodawczego przez określoną liczbę obywateli, która podpisuje projekt ustawy i wysyła go do parlamentu;
3. weta ludowego – zezwala na ogłoszenie referendum na żądanie określonej liczby obywateli;
4. konsultacji społecznej – dopuszcza opiniowanie jakiejś sprawy (np. w drodze głosowania) przez ogół uprawnionych obywateli.

Zasady demokratycznego prawa wyborczego:
POWSZECHNOŚĆ – każdemu obywatelowi przysługuje prawo wyborcze czynne i bierne.
RÓWNOŚĆ – każdemu wyborcy przysługuje jeden głos – każdy głos ma jednakową wartość.
TAJNOŚĆ – w lokalu wyborczym stwarza się takie warunki, by głodujący mógł podejmować decyzję samodzielnie, aby nikt i nic nie miał możliwości sprawdzenia jak konkretny wyborca głosuje.
BEZPOŚREDNIOŚĆ – wyborca głosuje bezpośrednio na kandydata i ma realny wpływ na obsadzenie mandatów, nikt nie może go zastąpić w głosowaniu.
PROPORCJONALNOŚĆ: - polega na podziale mandatów proporcjonalnie do liczby posłów przez głosów uzyskanych przez daną partię.

Dodaj swoją odpowiedź
Wiedza o społeczeństwie

Współczesne ideologie i doktryny w Polsce oraz na świecie

Ideologia

Trudno jednoznacznie zdefiniować pojęcie ideologii. Specjaliści nauk społecznych nadają temu terminowi co najmniej kilkanaście znaczeń. Jedni ideologię wywodzili od greckiego słowa ?idea? oznaczającego wyobrażenie, ksz...

Język angielski

! Krótko scharakteryzuj następujące ideologie ! Uwzględniając ich stosunek do gospodarki, społeczeństwa, polityki, wskaż ich genezę. Konserwatyzm, Liberalizm, Social-demokracja, Chrześcijańska demokracja.

! Krótko scharakteryzuj następujące ideologie ! Uwzględniając ich stosunek do gospodarki, społeczeństwa, polityki, wskaż ich genezę. Konserwatyzm, Liberalizm, Social-demokracja, Chrześcijańska demokracja....

Wiedza o społeczeństwie

Ideologie i doktryny

IDEOLOGIA- system idei i przekonań odwołujących się do systemu wartości, która wpływa na życie polityczne.
- całokształt, ogół poglądów na temat funkcjonowania struktur państwa i społeczeństwa.
DOKTRYNA- konkretyzacja ideolo...

Język polski

Czy nazizm i faszyzm to ideologie pogardy i śmierci?

Tematem mojej rozprawki jest udowodnienie, iż nazizm i komunizm to ideologie pogardy i śmierci. W okresie dwudziestolecia międzywojennego owe ideologie prześladowały ludność całego świata. Także pózniej przynosiły wiele cierpienia i ból...

Wiedza o społeczeństwie

Demokracja

Demokracja(demos-lud, kratos-władza) jest formą ustroju państwa, w której obywatele tego państwa(naród, lud) sprawują rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem wybranych przedstawicieli.
Wywodzi się ze starożytnej Grecji, z polis(pańs...