Tradycja romantyzmu

Już sama nazwa „romantyzm” odsyła przez swój źródłosłów do dawnego Rzymu. Chodzi tu o ludową odmianę łaciny powstałą ze zmieszania z językami germańskimi i galickimi (lingua romana), która dała początek starofrancuskiej nazwie pisanych w niej dzieł literackich – „romansów”. Mianem tym określano w średniowieczu również utwory tłumaczone z łaciny lub pisane w językach romańskich, czy w końcu w ogóle książki (później nazwa ta uległa zawężeniu do fikcyjnych opowiadań prozą). Związana z foklorem literatura tego typu posiadała znamienną cechę, którą była fantastyczność (niezwykłość postaci i czynów), wiązana odtąd często z przymiotnikiem „romantyczny”.
W miarę upływu czasu w różnych literaturach z przymiotnikiem tym wiązano takie znaczenia, jak marzycielstwo, melancholia (oceniane ujemnie) czy idealizm (oceniany pozytywnie), uczuciowość, cudowność, malowniczość (krajobrazu) oraz nastrojowość. W odniesieniu do literatury określano w ten sposób utwory średniowieczne, twórczość Szekspira, Calderona, Ariosta, Tassa i literaturę końca XVIII i początku XIX w. Znamienne, że najpóźniej określenie to przyznali romantycy samym sobie.
Warto zatrzymać się przy kwestii średniowiecza romantyków. Otóż romantyzm dokonał zróżnicowania i poszerzenia tradycji kultury europejskiej. Podczas gdy klasycy znajdowali jej źródła w rzymskim antyku, romantycy odkryli starożytną Grecję oraz kultury pozaeuropejskie, np. orient, czy w końcu właśnie średniowiecze, w którym interesowały ich początki poszczególnych kultur narodowych.
Dawność stanowiła dla romantyków źródło autentycznych wartości przeciwstawianych dekadenckiej współczesności. Romantyczny mit średniowiecza to z jednej strony zainteresowanie ludowością (także mitologią pogańską ludów Północy), z drugiej natomiast początkami chrześcijaństwa oraz postaciami wielkich władców i rycerzy.
W folklorze epoka ta poszukiwała prawd na temat istoty bytu i człowieka, jego miejsca w kosmosie, na temat wartości, którymi powinien się kierować. Znajdowała spirytualną (duchową) wizję rzeczywistości ukazującą człowieka zakorzenionego w naturze i świecie ducha. Folklor stanowił także źródło tematów dla literatury, mógł więc być traktowany nie tylko jako odnowa duchowości człowieka, ale i jako fakt estetyczny (obie te tendencje pojawiają się np. w twórczości Mickiewicza). Dawał on także wzorce twórczości powstającej z natchnienia, poza regułami poetyk normatywnych. Ludowość romantyków wiązała się również – zwłaszcza w tzw. romantyzmie krajowym w Polsce – z tendencjami demokratycznymi.
Religijność pierwotnego chrześcijaństwa, której znakiem miała być uduchowiona sztuka gotyku, przeciwstawiana była przez romantyków współczesnej sytuacji religii: osłabionej po krytycznych atakach filozofów oświecenia i rewolucji, stającej się ponadto instytucją daleką od duchowych potrzeb współczesnego człowieka (w Polsce krytyka rzymskiego katolicyzmu wiąże się głównie z wyrażającą potępienie postawą papieża Grzegorza XVI wobec powstania listopadowego). Warto tu odnotować, że w związku z taką sytuacją religijność romantyczną będą określały dwie tendencje: odnowienia katolicyzmu (np. Chateaubriand, natomiast w Polsce w pewnym stopniu Krasiński i Norwid) bądź poszukiwań nowych, często heretyckich idei w kręgu wierzeń innych cywilizacji (tu również można zaliczyć tworzenie systemów mistycznych, np. w późnej twórczości Słowackiego).
Średniowieczne postaci historyczne łączyły się z niezwykle ważnymi dla romantyków początkami państwowości. Charakter owych początków miał tłumaczyć przyszłe dzieje poszczególnych narodów, miał więc istotę symboliczną i mityczną. Romantycy przywiązywali też wagę do takich średniowiecznych wartości, jak idealizm rycerstwa walczącego za wiarę, w obronie państwa czy w imię kodeksu honorowego oraz miłość dworska.
Wiele ze wskazanych wyżej kwestii romantycy odnajdywali w dziełach Dantego – twórcy Boskiej komedii stanowiącej summę świata średniowiecznego. Znamienne, że w polskiej literaturze romantycznej w związku z niewielką liczbą źródeł, a także z „łacińskim” charakterem polskiego średniowiecza nie stanowi ono aż tak ważnego przedmiotu zainteresowań, jak w literaturach Europy Zachodniej.
Z ukazanym tu zwrotem romantyków ku przeszłości wiąże się zjawisko określone mianem historyzmu. Jego korzenie sięgają wieku XVIII. Polega on nie tylko na zainteresowaniu przeszłością i jej „kolorytem lokalnym”, ale i na próbie zrozumienia jej specyfiki, odmienności, próbie „wczucia się” w to, co dawne i odległe. W literaturze zjawisko to znalazło swój wzorcowy wyraz w twórczości W. Scotta, autora powieści historycznych, usiłującego w sposób antykwaryczny odtworzyć „klimat” dawnych czasów (np. Wawerley). Romantyków ciekawiły przy tym szczególnie okresy przełomowe w historii (np. czasy konfederacji barskiej). Można stwierdzić, że romantyczne zainteresowanie kulturą – w przeciwieństwie do oświeceniowego uniwersalizmu – cechuje zwrot ku indywidualnemu konkretowi.
Kolejnym ważnym źródłem romantycznych inspiracji był orient. Wschód był dla romantyków kolebką ludzkości, tam też miały zrodzić się prawdy na jej temat. Z kolei Bliski Wschód był krainą, z której pochodzi święta księga kultury europejskiej – Biblia; co ważne, traktowana w romantyzmie nie tylko jako księga religijna, ale również jako dzieło literackie, wzór poezji genialnej, powstającej poza regułami poetyk normatywnych. Wielu romantyków – wśród nich i Słowacki – odbyło swoje podróże na Bliski Wschód. Warto tu podkreślić, że w polskim romantyzmie można zaobserwować mniejsze zainteresowanie Indiami. Swoistym polskim Wschodem będą kresy I Rzeczpospolitej, Krym oraz Syberia.
Jeśli chodzi natomiast o romantyczne odkrycie Grecji, ma ono podwójny wymiar – dawny i współczesny. Twórców fascynowała Grecja współczesna, walcząca o swoją wolność, stanowiąca symbol dążenia narodu do niepodległości. Tak postrzegali ją np. Byron, Mickiewicz i Słowacki. Z kolei w greckim antyku romantycy widzieli wzór kultury, która – w przeciwieństwie do rzymskiej – ma charakter autentyczny: jest organicznie związana z życiem ludu, współtworzy ją geniusz i wyobraźnia. W takiej Grecji romantycy (zwłaszcza niemieccy) odkryli ideał piękna klasycznego z jego wartościami: ładu, prostoty, spokoju, szlachetności i wielkości. Jednocześnie zwrócono uwagę i na grecką koncepcję człowieka pełnego, odznaczającego się równomiernym rozwojem sfery duchowej i fizycznej.
Wypada zauważyć, że romantyczny historyzm i orientalizm stały się w literaturze polskiej (również często w europejskiej) swego rodzaju maską ułatwiającą podejmowanie problematyki narodowej (np. Konrad Wallenrod Mickiewicza) czy egzystencjalnej (Sonety krymskie Mickiewicza, tu również problematyka narodowa).
Oprócz średniowiecza romantycy cenili również – niewyodrębnioną jednak wówczas – epokę baroku. Można mówić o trzech tendencjach związanych z owym zainteresowaniem. Po pierwsze będzie to kult Szekspira, poety uznanego za geniusza tworzącego literaturę poza regułami poetyk normatywnych. Dramat szekspirowski – zakorzeniony w ludowych misteriach, nieprzestrzegający prawideł klasycystycznych, mieszający style, wprowadzający groteskę i fantastykę – stał się ważną tradycją dramatu romantycznego. Szekspir został natomiast uznany za największego znawcę natury ludzkiej, pisarza odsłaniającego tajemnice losu człowieka.
Po drugie, romantycy odkryli również innego dramaturga baroku – Calderona. Zainteresowała ich przede wszystkim jego religijność, ukazywanie człowieka jako aktora w boskim teatrze świata, eksponowanie marności losu ludzkiego i konieczności jego zakorzenienia w źródle wiary. Podobnego typu zainteresowanie wartościami metafizycznymi przyczyniło się do popularności w romantyzmie angielskiego poety XVII w. – Miltona.
W polskim romantyzmie pojawia się jeszcze jedna tendencja charakteryzująca zwrot ku barokowi, mianowicie zwrócenie uwagi na folklor szlachecki, związany z obyczajowością sarmacką. W epoce tej polscy romantycy poszukiwali wzoru narodowości odznaczającej się takimi wartościami, jak patriotyzm i religijność (Maria Malczewskiego, prelekcje paryskie Mickiewicza).

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Nawiązania do romantyzmu w literaturze i sztuce epok późniejszych. Omów cztery sposoby nawiązań, odwołując się do wybranych tekstów literackich i dzieł sztuki.

Tradycja romantyczna w Polsce to element zupełnie inny niż romantyzm europejski. Dzieje się tak dlatego, że w naszej kulturze i naszej historii romantyzm odegrał szczególną rolę. Specyfika epoki w Polsce wynika z uwarunkowań historycznych. ...

Język polski

Charakterystyka romantyzmu

Preromantyzm - ruchy zapowiadające romantyzm

Sturm und Drank - Okres burzy i naporu w Niemczech, bunt, na ten okres przyada twórczość Goethego i Schillera.

Poezja jezior i grobów - wywodzi się z niej romantyzm, rozwinęła si...

Język polski

Polaków portret własny w literaturze romantyzmu.

Literatura jest zwierciadłem, w którym można obejrzeć własną twarz. Nie zawsze mówi ono prawdę, czasem gloryfikuje, niekiedy zniekształca. Portret Polaków stał się tematem wielu wypowiedzi literackich epoki romantyzmu.

Wizerunek...

Język polski

Ocena Romantyzmu.

Termin „romantyzm” trudno jednoznacznie zdefiniować. Nazwa ta odnosi się zarówno do zamkniętego okresu historycznego jak i do określonego nurtu w kulturze i literaturze europejskiej, opartego na przesłankach irracjonalnych, nawiązującego...

Język polski

Tradycja romantyczna w literaturze polskiej XX w - nawiązania, inspiracje , polemika

Romantyzm to jeden z najpiękniejszych okresów w dziejach literatury- epoka śmiało głosząca kult uczucia i miłości, choć w Polsce jej granice wyznaczały dwa wielkie powstania narodowowyzwoleńcze: listopadowe i styczniowe. Idee romantyczne,...